VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAV TECHNICKO-TECHNOLOGICKÝ LEDEN 2018 VLIV LIDSKÉHO FAKTORU NA TVORBU KONGESCE NA SILNIČNÍCH KOMUNIKACÍCH Autorka bakalářské práce: Magdalena Bínová Vedoucí bakalářské práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Oponent bakalářské práce: Ing. Jaroslav Pospíšil, Ph.D. 1 CÍL PRÁCE ¢Cílem práce bude provedení analýzy příčin tvorby kongescí na silničních komunikacích a vliv lidského faktoru na ně. Analýza se bude orientovat zejména na tvorbu kongescí vlivem tzv. harmonikového efektu, kdy kongesce vzniká zpožděnou reakcí řidiče na zpomalení nebo rozběh vozidla před ním. ¢ 2 VÝBĚR TÉMATU ¢ ¢ ¢Zajímavé téma ¢ ¢Situace v Českých Budějovicích ¢ ¢Osobní zkušenosti 3 METODIKA PRÁCE ¢Teoreticko-metodologická část ¢ ¢Nastudování odborných zdrojů, základní pojmy ¢Příčiny a dělení kongescí ¢ ¢ ¢Aplikační část ¢ ¢Analýza příčin kongescí ¢Vlastní měření „harmonikový efekt“ ¢Dotazníkové šetření 4 HYPOTÉZY ¢HYPOTÉZA 1: Zpožděná reakční doba řidičů má za následek zhoršení kongescí v době ranní a odpolední přepravní špičky. ¢ ¢HYPOTÉZA 2: Více než 70 % řidičů, kteří jsou součástí kolony vozidel ve městě, se stoprocentně nevěnují řízení. ¢ ¢HYPOTÉZA 3: Řidiči neumí používat pravidlo ZIP. ¢ ¢HYPOTÉZA 4: Řidiči, kteří bydlí ve městech a využívající individuální automobilovou dopravu, minimálně využívají městskou hromadnou dopravu v době přepravních špiček. 5 APLIKAČNÍ ČÁST ¢Harmonikový efekt ¢zpomalená reakční doba řidiče na rozjezd nebo zpomalení vozidla před ním ¢ ¢Vlastní měření ¢A:10 automobilů = reakční doba 16,99 s ¢B:10 automobilů = reakční doba 14 s ¢16,99-14=2,99 s ¢1,4*2= 2,8 s ¢10 řidičů= o 2 vozidla více ¢30 řidičů= o 6 vozidel více ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ 6 DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ ¢100 respondentů ¢Chování řidičů ¢Ochota změnit způsob dopravy ¢Analýza řidičů ¢ ¢ ¢Odkaz na dotazník: ¢https://my.survio.com/Y2E9Z1Y3T5E3W9M1Q3W9/data/index ¢ 7 VÝSLEDKY ¢„Zpožděná reakční doba řidičů má za následek zhoršení kongescí v době ranní a odpolední přepravní špičky“ (potvrzena) ¢ ¢„Více než 70 % řidičů, kteří jsou součástí kolony vozidel ve městě, se stoprocentně nevěnují řízení“. (vyvrácena) ¢ ¢„Řidiči neumí používat pravidlo ZIP“ (potvrzena) ¢ ¢„Řidiči, kteří bydlí ve městech a využívající individuální automobilovou dopravu, minimálně využívají městskou hromadnou dopravu v době přepravních špiček“ (potvrzena) 8 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ ¢Návrhy zlepšení ¢ ¢MHD ¢ ¢Jiný druh dopravy ¢ ¢Infrastruktura ¢ ¢Světelná signalizace 9 DĚKUJI ZA POZORNOST ¢ 10 OTÁZKY ¢Vedoucí: ¢Kde jste vykonávala dotazníkový průzkum? ¢ ¢Oponent: ¢Jak byste realizovala návrh na zlepšení světelné signalizace zařízení v Českých Budějovicích? ¢ ¢Proč jste si stanovila v práci 4 hypotézy a na základě čeho jste provedla jejich verifikaci, když tvrdíte, že cíl práce byl splněn? ¢ 11