Komparace přístupů vybraných municipalit v zavádění cyklo-dopravních opatření Autor bakalářské práce: Antonín Bédi Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Bartuška Oponent bakalářské práce: Ing. Vladimír Faltus, Ph.D. České Budějovice, leden 2018 C:\Users\HP-NB\Desktop\VŠTE\VII\Bakalářská práce\Obhajoba\logo-vste-new2.png Motivace a důvody k řešení daného problému • •zájem o dané téma, osobní zkušenost •prohloubení dosavadních znalostí dané tématiky •nutnost rozvoje v dané oblasti •rostoucí význam cyklistické dopravy ve městech • • Cíl práce • •zhodnocení přístupů zvolených městských municipalit se zaměřením na oblast cyklistické dopravy •porovnání aktuálního stavu poskytovaných cyklo-dopravních opatření v oblastech: 1.cyklodopravní sítě 2.parkovací infrastruktury 3.propagačních kampaní a projektů 4.naplňovaní Generelu cyklistické dopravy • Výzkumný problém • •zaměřuje se na porovnání přístupů municipalit Českých Budějovic a Jihlavy, jakým způsobem se staví a jak zajištují postupy pro rozvoj cyklistické dopravy ve čtyřech stanovených oblastech: 1.současná cyklodopravní síť 2.výstavba parkovací infrastruktury a cyklodopravní sítě 3.kampaně a projekty určené na podporu cyklistické dopravy 4.Generel cyklistické dopravy města České Budějovice a Jihlavy Metodika práce • •metoda sběru dat (odborné publikace, články, vyhlášky) •komparační metoda •rozhovor městského cyklokoordinátora z Českých Budějovic a koordinátora městské mobility v Jihlavě •dedukce • • Dosažené výsledky 1. Současná cyklodopravní síť České Budějovice Jihlava rozloha 56 km² 79 km² počet obyvatel 93470 50559 hustota zalidnění 1669 osob/km² 640 osob/km² délka cyklotras a cyklostezek 71 km 49 km počet osob na 1 m² cyklotras 1,3 osob/m² 1 osob/m² počet metrů cyklotras na 1 km2 1267 m/km² 620 m/km² 2. Výstavba parkovací infrastruktury a cyklodopravní sítě • •KLADNÉ STRÁNKY •dostatečná parkovací infrastruktura v centru měst • •ZÁPORNÉ STRÁNKY •nedostatečná parkovací infrastruktura u ZŠ a SŠ •nedostačující parkovací infrastruktura v okolí vlakového a autobusového nádraží •rekonstrukce Husovy třídy mezi Dlouhým mostem a Mariánským náměstím • • •výstavba a budoucí plánování cyklodopravní sítě v ČB značně převyšuje Jihlavu 8:2 • • • • • • • • 3. Kampaně a projekty určené na podporu cyklistické dopravy •České Budějovice •Jihlava •Do práce na kole •Cyklojízdy •Rekola •Do práce na kole •Na kole po stopách Gustava Mahlera •Jihlava [ne]jede • • Město Počet soutěžících Vzdálenost na kole Vzdálenost pěšky Celková vzdálenost České Budějovice 520 79861 5299 85159 Jihlava 518 123271 8113 131385 Do Práce na kole 2017 v číslech 4. Generel cyklistické dopravy města České Budějovice a Jihlavy • •budování cyklopruhů na Novohradské ulici v ČB •aktuálně se podle obou generelů řeší parkovací infrastruktura •dále se odstraňují rizikové bariéry pro bezpečnější a rychlejší dopravu na jízdním kole •Jihlava plánuje nahradit Generel Plánem udržitelné městské mobility (PUMM) • • Návrhy opatření v ČB • •cyklistická parkovací infrastruktura u vlakového a autobusového nádraží •vybudování BUS, CYKLO pruhů na Pražská třídě od UNI Hobby po nemanickou točnu • •cyklostojany u záchytných parkovišť u sportovní haly a v Jírovcově ulici •BUS pruhy i pro jízdní kola na Husově a Lidické třídě •cyklopruhy v ulici Okružní mezi Rudolfovskou a Pražskou třídou • • Návrhy opatření v Jihlavě • •parkovací infrastruktura v NC City Park •parkovací infrastruktura v oblasti supermarketů v ulici Romana Havelky • •výstavba cyklopruhů v Brtnické ulici •výstavba cyklopruhů v Hybrálecké ulici •instalace cyklostojanů na střední dobu parkování • • • Doplňující dotazy vedoucího • •1. V nedávné době byla legislativně vytvořena v rámci silničního provozu tzv. ”cykloobousměrka”, které jsou zaváděny i v předmětných městech. Co tento pojem znamená a mohl byste uvést příklad např. z města Jihlavy (pokud existuje)? • Doplňující dotazy oponenta 1. 1.V úvodu píšete, že by každé město mělo podporovat provozování cyklistiky. Je skutečně cyklistická doprava vhodná pro všechna města? Jaká jsou její omezení? Jak byste podpořil využití cyklistické dopravy ve městech s kopcovitým terénem? 2. 2.Jak byste řešil frekventovaný cyklistický provoz v Českých Budějovicích v oblasti Dlouhého mostu? Je stávající situace dostačující? Existují projekty na budoucí úpravu? • 1.F 2.F 3.Jaké byste zvolil nejhůře řešené cyklistické místo v Jihlavě? Existují projekty na budoucí úpravu? 4. 4.Jak se z hlediska provozu liší cyklotrasa od běžné pozemní komunikace? Má množství značených cyklotras vliv na cyklistickou dopravu ve městě? 5. 5.V práci jsou obě města hodnocena zvlášť (kromě zeměpisných ukazatelů a názoru na práce s kampaněmi, který je klasifikován jako obdobný). Lze nějak srovnat České Budějovice a Jihlavu globálně v oblasti cyklistické dopravy? Jaká metoda hodnocení a jaké ukazatele by se daly použít? • Děkuji za pozornost • • • • • • • • • •