Autor bakalářské práce: Ing. Lucie Koudelková Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Šolc, Ph.D Oponent bakalářské práce: Ing. Martina Novotná, Ph.D České Budějovice, leden 2018 Jakost v oblasti řízení pohledávek s cílem zlepšení dodavatelsko odběratelských vztahů VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Motivace a důvody k řešení daného problému - Snaha o nalezení optimálního stavu pohledávek - Zlepšení dodavatelsko – odběratelských vztahů - Osobní zájem jakožto zaměstnance společnosti - Proniknout do problematiky pohledávek a naučit se je efektivně řídit Cíl práce Cílem práce je analyzovat a následně zlepšit současný způsob řízení pohledávek a dodavatelsko-odběratelských vztahů ve stavební společnosti CALTA – K, s.r.o. Hypotézy  Nejvíce pohledávek vzniká vždy v prvním pololetí roku.  80 % pohledávek společnosti je ve splatnosti do 30 dnů od vzniku pohledávky.  Hodnota pohledávek po splatnosti v roce 2015 nepřesáhla 1 mil. Kč.  Při poskytnutí slevy 10 % jsou zákazníci ochotni zaplatit v hotovosti. Použité metody  Rozhovor (osobní dotazování),  Pozorování,  Dotazníkové šetření,  Analýza dat. Vznik pohledávek dle kvartálů 0 1000 2000 3000 4000 5000 6000 7000 8000 9000 1. kvartál 2. kvartál 3. kvartál 4. kvartál Fakturyvydané vtis.Kč Kvartály hospodářského roku 2013 2014 2015 Analýza pohledávek 0 200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 2013 2014 2015 ve splatnosti do 30 dnů 30 - 60 dnů 60 - 90 dnů nad 90 dnů Vymáhání pohledávek Řešení pohledávek Mimosoudní cestou Interně Změna vlastnictví pohledávky Bez změny vlastnictví Inkaso na účet věřitele Inkaso na účet agentury Externě Soudní cestou Dotazníkové šetření 44% 38% 18% Otázka č. 1 sleva 10 % skonto 5 % vyšší splatnost 24% 43% 33% Otázka č. 2 ano ne nevím 40% 28% 32% Otázka č. 3 ano ne nevím Dosažené výsledky  Vyrovnaná základna odběratelů  Nejvyšší obrat dosahuje podnik prodejem zboží Návrhy a opatření  Přepracování části vnitřního předpisu, týkajícího se pohledávek.  Využívání služeb společnosti Investiční aukce s.r.o.  Zavedení systému managementu kvality. Závěrečné shrnutí  Hypotézy byly potvrzeny nebo vyvráceny  Návrhy a opatření na zlepšení stávající situace byly stanoveny.  Cíl bakalářské práce byl splněn. Otázky od vedoucího a oponenta bakalářské práce  Je dnes ze zákona vůbec určena splatnost dodavatelských faktur, nebo je vše jen ponecháno na dohodě dodavatele s odběratelem?  Jakým způsobem Vaše firma vymáhá pohledávky po splatnosti a nedobytné pohledávky ? Outsourcingem nebo z vlastních zdrojů ?  Jaké kroky respektive předpoklady by musela analyzovaná společnost splnit pro zavedení TQM? Děkuji za pozornost.