Návrh modelu narážecího zařízení, táhlového ústrojí a šroubovky kolejového vozidla Autor práce: Jiří Hána Vedoucí práce: Ing. Martin Podařil, Ph.D. Oponent práce: Ing. Jan Kolínský, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Výsledek obrázku pro logo vste Výsledek obrázku pro vstecb Obsah prezentace •Motivace a důvody výběru tématu •Cíl práce •Výzkumný problém •Zvolené metody •Model narážecího ústrojí dle normy •Model spřahovacího ústrojí dle normy •Změna materiálu šroubovky •Vlastní manuální spřáhlo •Vlastní automatické spřáhlo •Dosažené výsledky a závěry •Odpovědi na otázky • • Výsledek obrázku pro vstecb Motivace a důvody výběru tématu •zájem o železnici •vytvoření vlastního návrhu •využití osvojených znalostí •využítí možností, které nabízí Autodesk Inventor • • • • • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Cíl práce •vytvoření modelu narážecího ústrojí, táhlového ústrojí a šroubovky podle platných norem •optimalizace hmotnosti šroubovky •návrh vlastního manuálního a automatického spřáhla • • • • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Výzkumný problém •ověření, že napětí vyhovuje narážecímu zařízení a spřahovacímu zařízení s tažným hákem a šroubovkou •najít materiál, který odlehčí šroubovku •konstrukce manuálního a automatického spřáhla, schopného přenášet vyšší napětí než stanovují příslušné normy • • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Zvolené metody •Autodesk Inventor •model narážecího ústrojí + pevnostní analýza •model spřahovacího ústrojí + pevnostní analýza •nahrazení šroubovky jiným materiálem •návrh vlastního manuálního spřahovacího systému + pevnostní analýza •návrh vlastního automatického spřahovacího systému + pevnostní analýza • Výsledek obrázku pro vstecb Model narážecího ústrojí dle normy •rozdílná konstrukce pro nákladní a osobní vozy • http://g.denik.cz/35/b3/vlaknarazniky-13posunovaci01_denik-380.jpg Model narážecího ústrojí dle normy •osobní vůz délka 650 mm •vypočtená minimální šířka talíře 267 mm •použitým materiálem je ocel třídy S235JR • • • Model narážecího ústrojí dle normy • • • Model spřahovacího ústrojí dle normy táhlový hák závěsnice vřeteno matice závěsnice matice třmenu sklopná rukojeť třmen Výsledek obrázku pro vstecb Model spřahovacího ústrojí dle normy • • • Výsledek obrázku pro vstecb Změna materiálu šroubovky •kompozit uhlík – uhlík m = 9 kg •dural m = 12,6 kg •šedá litina m = 32,7 kg • • • • • • • • • •m = ρ . V • • • • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Vlastní manuální spřáhlo zdvojený hák koncová tyč s vnějším závitem trubková objímka s vnitřním závitem třmen Výsledek obrázku pro vstecb Vlastní automatické spřáhlo potrubí ovládací tyč jistící čep B jistící čep A Vlastní automatické spřáhlo zatížení v tahu zatížení v tlaku Vlastní automatické spřáhlo Dosažené výsledky a závěry •potvrzeno, že při konstrukci dle norem, napětí dovolené meze nepřekračují •dural lze teoreticky použít na odlehčení šroubovky •vlastní konstrukce manuálního a automatického spřáhla dokáže přenášet vyšší napětí • • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Odpovědi na otázky •Ve své práci jste se věnoval i změně materiálu vzhledem k hmotnosti šroubovky. Zajímalo by mě, či jste prováděl i pevnostní analýzu těchto tří Vámi zvolených materiálů, popřípadě jak by se měnily hodnoty zatížení, napětí, pokud by se změnil používaný materiál. •Jaké vlastnosti duralu (blíže specifikujte materiál) byste zvážil, pokud by měl být použit pro výrobu šroubovky, jakou technologií by byla vyráběna? • • • • • • Výsledek obrázku pro vstecb Děkuji za pozornost Výsledek obrázku pro vstecb Použité zdroje •http://www.vysokeskoly.com/data/USR_042_DEFAULT/small_logo_vste_pruhledne_s_bilym_textem.png •http://g.denik.cz/35/b3/vlaknarazniky-13posunovaci01_denik-380.jpg • • • • •