Návrh konstrukce odpružení přední vidlice jízdního kola hydraulicko-pneumatickým systémem Vypracoval: Jiří Cech Vedoucí práce: Ing. Martin Podařil, Ph.D Bakalářská práce Cíl Práce u Návrh konstrukce odpružení přední vidlice jízdního kola hydraulickopneumatickým systémem u Přizpůsobení vnějším vlivům u Aplikace státních norem pro jízdní kola u Návrh rámu jízdního kola u Aplikace odpružení do rámu jízdního kola Teoreticko-metodologická část u Historie Jízdních kol u Draisina (Karl Drais - 1817) u První velocipédy (1839) u Nízké kolo s řetězovým převodem (1885) u Současná jízdní kola u Horská kola u Silniční kola u Trekingová kola u Mestská kola u Konstrukce jízdního kola u Rám u Brzdy u Řídítka a představce u Pohonný systém u Převodový systém u Kolo u Sedlo a sedlovka u Vidlice Výzkumné problémy u Jaké součásti bude obsahovat celý tlumící systém? u Obstojí systém tlumení v oficiálním patentovém řízení a bude zapsán jako patent? u Vydrží tlumič zatížení dané skupinou norem ČSN EN ISO 4210-X? u Je možné tlumící systém reálně vyrobit a používat jej v běžném provozu? Aplikační část a diskuse výsledků Konstrukční návrh centrální tlumící a pružící jednotky a rámu jízdního kola u Konstrukční práce rozdělena na 5 bodů u Konstrukce rámu horského kola u Volba geometrie u Zpracování 3D modelu u Vytvoření kotvících prvků pro usazení nakupovaných komponent Bod 1 a 2 Bod 3 Bod 4 Bod 5 Bod 6 u Konstrukce centrální tlumící a pružící jednotky u Vytvoření ručního náčrtu u Sestavení trojrozměrného modelu a rozkreslení dílů u Posouzení vyrobitelnosti u Vložení vhodných těsnících prvků a per u Volba materiálu u Uložení ložisky a zakomponování do rámu u Tvorba výkresové dokumentace Dimenzování centrální pružící a tlumící jednotky u Využití MKP u Vstupní parametry převzaty z příslušných norem u Pro krut je možné použít jednotlivé díly u Pro ohyb si vytvoříme novou podsestavu u Zatížení u Uchycení u Výsledkem je koeficient bezpečnosti, napětí a posunutí Výpočet napětí v krutu u Krut přenáší pouze dvě součásti a sice Horní a spodní hřídel u Zatížení 50 N.m u Koeficient bezpečnosti pro horní hřídel je 3. u Koeficient bezpečnosti pro spodní hřídel je 12,3. Výpočet napětí v ohybu u Vytvoření sestavy ze součástí: u Horní hřídel u Spodní hřídel u Pouzdro u Pojistná matice spodní u Silonová pouzdra u Pomocný díl u Zatížení v místě uchycení představce silou 2600 N pod úhlem 45° u Zatížení v místě kde je uchyceno kolo 100 N v kolmém směru u Koeficient bezpečnosti v koncentrované hraně 0,94 Patent centrální tlumící a pružící jednotky u Přihláška byla podána 28. 11. 2014 u Uznání vynálezu a zapsání do věstníku dne 4. 5. 2016 u Číslo dokumentu: 305 922 u Název: „Centrální pružící a tlumící jednotka přední vidlice bicyklu“ Výroba jízdního kola se zabudovanou centrální tlumící a pružící jednotkou u Výroba dílů centrální pružící a tlumící jednotky u Zakoupení nakupovaných dílů (pera, těsnící prvky, atd.) u Sestavení centrální pružící a tlumící jednotky s vidlicí u Výroba rámu jízdního kola u Zakoupení nakupovaných dílu (kola, sedlo, řidítka, atd.) u Montáž Diskuse výsledků a závěr u Všechny otázky výzkumného problému se naplnily kladně u Tlumící systém bylo možné zkonstruovat pomocí mnoha součástí u Patentové řízení proběhlo hladce až do zdárného konce u Tlumící systém obstojí při daném zatížení u Výroba proběhla bez komplikací a jízdní kolo je plně funkční u V teoreticko-metodologické části jsem popsal časový vývoj jízdních kol a jejich díly u V aplikační části jsem řešil jednotlivé výzkumné problémy Děkuji za pozornost