Celestia-R1---OverlayTitleHD.png KONSTRUKCE RÁMU BUGGY A URČENÍ TORZNÍ TUHOSTI RÁMU BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích The Institute of Technology and Business in České Budějovice ČESKÉ BUDĚJOVICE, 2017 Vypracoval: Martin Kůs Vedoucí práce: Ing. Daniel Kučerka, PhD. CÍL PRÁCE Cílem bakalářské práce je zpracovat na základě konceptu rámu, jenž byl výstupem ze seminární práce, vyrobitelný rám a určit pomocí metody konečných prvků jeho torzní tuhost. STRUKTURA PRÁCE •Teoreticko-metodologická část •Základní informace o vozidlech typu bugy •Metodika navrhování konstrukce •Aplikační část •Postup konstrukce •Konstrukční nedostatky konceptu •MKP analýza •Realizace a výroba rámu •Závěr a diskuse výsledků VÝCHOZÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE •Seminární práce z předmětu Počítačem podporované konstruování II •Vstupní parametry: -Dvoustopé vozidlo -Spalovací motor -Minimální počet pasažérů: 2 •Požadavky na software: •- Autodesk Inventor • POSTUP KONSTRUOVÁNÍ •Rozplánování konstrukce do úseků (pater) •Zpřehlednění konstrukce •Příprava pro výrobní postup • PŮVODNÍ KONCEPT – NEDOSTATKY •Nevhodný styl konstrukce (koncepční) •Složité konstrukční uzly •Nedostatečný výhled z kabiny •Tvarově nevhodný polotovar pro podvozek •Nedostatečný přístup k motoru • NEVHODNÝ KONSTRUKČNÍ STYL •Problematika: Nevhodný konstrukční styl – Koncepční styl •Monolitický rám ( jeden díl sestavy) •Nevyřešené tvarové styky trubek •Řešení : Změna konstrukčního stylu - Standardní styl •Části rámu jsou samostatné součásti •Tvarový styk řešen trimováním • • • SLOŽITÉ KONSTRUKČNÍ UZLY •Obtížně vyrobitelné a svařitelné •Nevhodné z hlediska bezporuchovosti •Vyšší náklady spojené se spotřebou matriálu • • • NEDOSTATEČNÝ VÝHLED Z KABINY •Části konstrukce rámu přímo v zorném poli •Zúžené zorné pole celkového výhledu z kabiny • NEVHODNÝ POLOTOVAR PRO PODVOZEK •Složité tvarové styky •Náročná udržitelnost úhlů konstrukce • • • • • NEDOSTATEČNÝ PŘÍSTUP K MOTORU •Nemožná extrakce motoru bez invazivního zásahu do konstrukce •Nevyhovující z principu prodejnosti (servisovatelnost) • • • • • • Fotka uživatele Martin Ňufna Kůs. VÝSLEDKY KONSTRUKČNÍCH ÚPRAV • Změna polotovaru prvního patra – kladný vliv na výrobu samotné konstrukce rámu. Ověření rozebiratelnosti praktickou zkouškou URČENÍ TORZNÍ TUHOSTI •MKP analýza •Autodesk Inventor – Enviroments – Stress analysis • VÝSTUPY Z ANALÝZY TORZNÍ TUHOSTI •Grafický výstup •Hodnoty posunutí • VÝPOČET TORZNÍ TUHOSTI Uz [mm] … posunutí v ose Z Uy [mm] … posunutí v ose Y R [mm] … spojnice bodů L a P Mk [Nm] … krouticí moment Fz [N] … působící síla do osy Z α [deg] … úhel natočení podél osy X C [Nm.deg-1] … torzní tuhost podél osy X VÝSLEDKY VÝPOČTU TORZNÍ TUHOSTI •Pouze orientační srovnání •Dostupná data se týkají celých vozidel •Analýza Buggy je pouze celková torzní tuhost rámu REALIZACE PROJEKTU BUGGY REALIZAČNÍ TÝM PROJEKTU • Martin Kůs • Tomáš Kůs • Filip Kůst • Petr Bláha • Václav Rothbauer REALIZACE BUGINY - STAVBA RÁMU REALIZACE BUGINY – IMPLEMENTACE SÉRIOVÝCH DÍLŮ • Honda crv I GEN 108 Kw 2.0 ccm r.v. 2001 http://media.automanager.com/wmphotos/030308/e658271ec054e545bc7c3e08faebb50b/8c02556167_640.jpg REALIZACE BUGINY – MOTORIZACE REALIZACE BUGINY – MOTORIZACE • • • • • • REALIZACE BUGINY- DOKONČENÍ •Kapotáž • • • • • • • • • REALIZACE BUGINY- DOKONČENÍ •Povrchová úprava • • • • • • • • • SEKUNDÁRNÍ VÝSTUPY PROJEKTU •4 průmyslové vzory •4 patenty • • • • • • Fotka uživatele Tomáš Sysel Kůs. •Děkuji za pozornost • • • • • • • Fotka uživatele Filip Kůst. DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY •Navrhnite ďalší možný postup v riešenej problematike. •Aké odporúčania navrhujete v prípade pokračovania vývoje?