Rekonstrukce objektu na objekt s nízkou spotřebou energie školní dílny ZŠ Teplá Autor: Marek Rychtr Vedoucí: Ing. Michal Kraus, Ph.D. Oponent: Ing. Tomáš Hrdlička Výsledek obrázku pro všte logo C:\Users\ASUS\Desktop\DÍLNY-TEPLÁ vizualizace - Obrázek # 1.jpg Datum: 6/2017 Ústav technicko – technologický Katedra stavebnictví Obsah: •Motivace a důvody k řešení daného problému •Cíl práce •Řešený objekt •Identifikace stavby •Popis stávajícího stavu •Poruchy konstrukcí •Návrh rekonstrukce •Dispozice nového stavu •Závěr •Tepelně technické posouzení •Závěr Motivace a důvody k řešení daného problému •Aktuální téma - Neustálá poptávka po rekonstrukcích •Měnící se požadavky (energetická náročnost budov) •Zjištění správných konstrukčních řešení a cen •Riziko vzniku chybných rozhodnutí •Vhodné pro budoucí praxi • Cíl práce •Vytvoření dokumentace rekonstrukce objektu na objekt s nízkou spotřebu energie •Architektonická studie (stavebně technický průzkum) a dokumentace „Projekt pro stavební povolení“ •Vyhodnocení původních a navrhovaných konstrukcí z hlediska tepelně – technických vlastností • Řešený objekt Obr. č. 1,2,vlastní vizualizace a foto stavby Obr. č. 3,4 Zdroj: (google.cz/maps/place/teplá) C:\Users\ASUS\Desktop\DÍLNY-TEPLÁ vizualizace - Obrázek # 1.jpg Školní dílny ZŠ Teplá C:\Users\ASUS\Desktop\19397831_1352364578188410_2021704945_n.jpg Identifikace stavby Obr. č. 5 vizualizace objektu Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) •Školní dílny (občanská vybavenost) •Jednopodlažní •Obdélníkový půdorys •Cihelné zdivo •Pultová střecha (sklon 6°) •Výstavba 1965 – 1970 •Nadmořská výška 690 m. n. m. •Město Teplá • Popis stávajícího stavu •Základové konstrukce: Beton •Svislé nosné konstrukce: Cihelné zdivo tl. 500 mm •Vodorovné nosné konstrukce: Střecha tvořená dřevěnými pultovými nosníky o délce 9,150m a trámy •Střešní krytiny: Plechová •Nevyhovující podmínky pro výuku pracovních činností • Nový rastrový obrázek (5) Obr. č. 6 vlastní Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) Poruchy konstrukcí •Trhliny v obvodovém zdivu • Obr. č. 7 půdorysné schéma Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) Obr. č. 8, 9 trhliny ve stěnách Zdroj: vlastní fotodokumentace Poruchy konstrukcí •Vlhké zdivo • Obr. č. 8 vlhké zdivo exteriér Zdroj: vlastní fotodokumentace Obr. č. 9 vlhké zdivo interiér Zdroj: vlastní fotodokumentace Poruchy konstrukcí •Poškození nosné konstrukce střešního pláště • Obr. č. 10 dřevěný, pultový vazník Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) Obr. č. 12 nosné trámy Zdroj: vlastní fotodokumentace Obr. č. 11 půdorysné schéma Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) Návrh rekonstrukce •Vytvoření okopu okolo budovy •Podchycení základové spáry •HI – nerezové ocelové desky •XPS, nopová fólie, drenáž, vsak •Zásyp •Fixace trhlin pomocí ocelových spon •Sanační omítky •Odstranění střechy •Vyhotovení ŽB věnce •Nová skladba střechy •Další úpravy (změna dispozice, • nové otvory, TI atd.) https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/19389875_1352364731521728_752882476_n.jpg?oh=cd1814 b3e4241bfc8ce2773211983ad8&oe=594C17E0 https://scontent-frx5-1.xx.fbcdn.net/v/t34.0-12/19415663_1352364618188406_2137396233_n.jpg?oh=f5ad7 4c1b6dc6dc972d2063a7c7f5f20&oe=594C3C06 Obr. č. 13 a 14 foto objektu Zdroj: vlastní fotodokumentace Dispozice - nový stav Nový rastrový obrázek Nový rastrový obrázek (5) Dispozice stávajícího stavu Obr. č. 15 a 16 půdorys nového a stávajícího stavu Zdroj: vlastní (ArchiCAD 19) Tepelně – technické posouzení •EPS 160 mm •EPS 160 mm •CLIMATIZER PLUS 240 mm •EPS 160 mm •EPS 100 mm • C:\Users\ASUS\Desktop\Nový rastrový obrázek (2).bmp Hodnota měrné roční potřeby tepla na vytápění před rekonstrukcí: 739 kWh/(m2a) Hodnota měrné roční potřeby tepla na vytápění po rekonstrukci: 23 kWh/(m2a) Celková dodaná roční energie před rekonstrukcí: 1556 kWh/(m2a) Celková dodaná roční energie po rekonstrukci: 146 kWh/(m2a) Děkuji za pozornost Marek Rychtr, 14366 „Pokud by se, v tak malém městě jako je Teplá, uplatnil návrh této rekonstrukce školních dílen, učitelé by měli dobré podmínky k motivování dětí k manuálním činnostem a vytvoření kladného vztahu k řemeslům.“ Otázky vedoucího a oponenta BP •Vedoucí BP Ing. Michal Kraus, Ph.D. •Jaký postup autor navrhuje při bourání, respektive rozšiřování, otvorů ve stávajícím zdivu? •Jaké jsou odhadované náklady na rekonstrukci? Jaká je odhadovaná návratnost investice? •Byl návrh rekonstrukce školních dílen konzultován a předložen majitelům objektu? Případně, že ano, je potencionálně možná její realizace? •Bylo by možné v rámci provádění opatření vedoucích ke snížení energetické náročnosti objektu využít některý z aktuálních dotačních programů nebo podpor? •Oponent BP Ing. Tomáš Hrdlička •Jak je zajištěno větrání objektu? Pro školní budovy platí hygienické limity, které je třeba dodržet. •Jak bylo zahrnuto větrání objektu do výpočtu energetické náročnosti budovy (která je prezentována měrnou potřebou tepla na vytápění)?