MODERNIZACE ŽELEZNIČNÍ STANICE STRAKONICE Z HLEDISKA ÚSPOR Autor bakalářské práce: Pavlína Polanská Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. Oponent bakalářské práce: Ing. Mária Chovancová České Budějovice, červen 2017 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích MOTIVACE A DŮVODY K VÝBĚRU DANÉHO TÉMATU vZajímavé téma vVlastní zkušenost vPřínos pro cestující vFinanční úspory pro organizaci SŽDC, s. o. v ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ CÍL PRÁCE vCílem bakalářské práce je popsat jednotlivé kroky v kontextu modernizace železniční stanice Strakonice a následně modernizaci vyhodnotit zejména z hlediska úspor. ¢ VÝZKUMNÝ PROBLÉM vVýzkumný problém se zabývá metodami, které řeší vyhodnocování modernizace železničních staveb a stanic. Výběr vhodné metody je velmi důležitý a slouží ke správnému vyhodnocení těchto projektů. POUŽITÉ METODY vTeoreticko-metodologická část: •Odborná literatura •Metoda sběru dat (pozorování, analýza dokumentů, dotazování) •Metoda s využitím dedukce •Alternativní odborná metoda hodnocení, což je multikriteriální analýza (MKA) •Standardní metoda hodnocení, což je nákladově výnosová analýza (CBA) o vAplikační část: •Standardní metoda hodnocení, což je nákladově výnosová analýza (CBA) •Metoda sběru dat • • DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A PŘÍNOS PRÁCE • • vFinanční úspora organizace díky zrušení pracovních míst a umístění pracovníků do potřebných stanic vÚspora času a bezpečnost cestujících vÚspora času a bezpečnost místních obyvatel o o • TABULKA UDÁVÁ CELKOVÉ PŘÍJMY ORGANIZACE ZA 30 LET Příjmy za zajištění provozuschopnosti / rok 5 617 775 Kč / rok Příjmy za řízení provozu / rok 1 374 444 Kč / rok Celkové příjmy 6 992 219 Kč/ rok Celkové příjmy / 30 let 209 766 570 Kč / 30 let TABULKA UDÁVÁ NÁKLADY SPOJENÉ S PŘIJÍMÁNÍM NOVÝCH ZAMĚSTNANCŮ Vstupní prohlídka /1 zaměstnance 500 Kč Psychologický test / 1 zaměstnance 15 000 Kč Vykonání zkoušek / 1 zaměstnance 15 000 Kč Celkové vstupní výdaje za 1 zaměstnance 30 500 Kč Celkové vstupní výdaje za 11 nových zaměstnanců 335 500 Kč TABULKA UDÁVÁ VÝDAJE V PODOBĚ HRUBÝCH A SUPER HRUBÝCH MEZD ZA 13 ODPRACOVANÝCH SMĚN ZA MĚSÍC Počet směn Celkem Kč Super hrubá mzda Směna bez příplatku 1532,3 Kč 5 7661,5 Směna/ za noční 1685,53 Kč 3,5 5899,40 Směna/ za víkend 1685,53 Kč 2 3371,1 Směna/ za víkend a noční 1869,40 Kč 2,5 4673,5 Celkem zaměstnanec/ měsíc 21605,50 28951,40 11 zaměstnanců/ měsíc 318 465,40 11 zaměstnanců/rok 3 821 585 Kč 11 zaměst./ 30 let 114 647 550 Kč TABULKA UDÁVÁ NÁKLADY A ÚSPORY ORGANIZACE ZA 30 LET Náklady za 30 let Úspory za 30 let Mzdy+ škola 114 983 050 Kč Úspory nových zaměstnanců 335 500 Kč Úspory mezd 114 647 550 Kč Opravy 240 000 000 Kč. Výnosy za 30 let Zabezp.zařízení 60 000 000 Kč Provozuschopnost a řízení provozu 209 766 570 Kč Celkem náklady 414 983 050 Kč Celkem výnosy (úspory) 114 983 050 Kč TABULKA UDÁVÁ ČAS, ZA KTERÝ PŮVODNĚ DOŠEL CESTUJÍCÍ NA MĚSTSKÝ HŘBITOV Průměrná rychlost chodce 4500 m/ 60 min Rychlost chodce za 1 minutu 75 m 600 m ujde za 8 min CESTA K MÍSTNÍMU HŘBITOVU Světle modrá je původní cesta, tmavě modrá je cesta podchodem. NÁVRHY OPATŘENÍ vZrušení signalistů v železniční stanici Strakonice vUmístění zaměstnanců – signalistů do potřebných stanic vVybudování podchodu vČerpání finančních prostředků z fondů EU (SFDI, FS) ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ DĚKUJI ZA POZORNOST DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY ¢Doplňující dotazy od vedoucího: vProsím autorku práce o dodatečné vyjádření se k výzkumnému problému BP. ¢ ¢Doplňující dotazy od oponenta: v Myslíte si, že podrobný popis historického vývoje železniční dopravy má přínos pro ekonomické zhodnocení, které bylo cílem vaší BP? vVysvětlete, v čem spočívá váš návrh. ¢