Optimalizace dopravně-logistických procesů ve firmě Maso, uzeniny a občerstvení Jaromír Šnajdr ÉIí Prezi Motivace a důvod vyberu • Logistika - všudypřítomná • Zájem o silniční dopravu a optimalizace • Nacházení nových řešení • Aplikace teoretických znalostí operačního výzkumu v praxi • Známé prostředí firmy Cíle & Výzkumný problém Cíl práce: "Cílem práce je na základě analýzy současného stavu dopravně-logistických procesů ve vybrané firmě navrhnout optimalizační opatření, která povedou k zefektivnění vybraných procesů a jejich ekonomické vyhodnocení." Výzkumný problém: • Uplatnění metod operačního výzkumu ve vybrané společnosti na dopravně-logistické procesy • Sestavení závěrů pro zodpovězení otázky: "Lze pomocí metod operačního výzkumu, konkrétně metody nejbližšího souseda a Vogelovy aproximační metody, zefektivnit dopravně-logistické procesy ve firmě Maso, uzeniny a občerstvení Jaromír Šnajdr?" Použité me • Shromažďování • Sběr • Zpracování dat • Rozhovor • Metoda nejbližšího souseda • Vogelova aproximační metoda Metoda nejbližšího souseda Metoda operačního výzkumu - okružní úloha Poměrně rychlá metoda Neomezená počtem stanic Velké matice (až 26x26) Matice vzdáleností • Oba směry • Zápis podle tabulky • Google - maps Vi V2 0 Vzdálenost z Vi do V2 v2 Vzdálenost z V2 do Vi 0 Metoda nejbližšího souseda • Výchozí bod ->• nejbližší bod • Využití každého řádku a sloupce právě jednou • Vrácení do výchozího bodu Vi v2 v3 v4 v5 v6 v7 v* 0 10,7 11,5 22,1 24,4 29,2 25,9 v2 10,7 0 1,0 12,0 14,3 19,0 15,7 v3 11,5 1,0 0 11,0 13,3 18,0 14,8 v4 22,2 11,7 10,7 0 4,0 7,9 4,7 v5 24,9 14,4 13,4 3,9 0 7,3 4,7 v6 24,7 14,2 13,3 3,8 1,9 0 4,6 v7 26,3 15,8 14,8 4,8 4,8 4,2 0 Metoda nejbližšího souseda • Výsledná trasa: 10,7 + 1,0 + 11,0 + 4,0 + 4,7 + 4,2 + 24,7 = 60,3 km Vi v2 v3 v4 v5 v6 v7 Vi 0 10,7 11,5 22,1 24,4 29,2 25,9 v2 10,7 0 1,0 12,0 14,3 19,0 15,7 11,5 1,0 0 11,0 13,3 18,0 14,8 v4 22,2 11,7 10,7 0 4,0 7,9 4,7 v5 24,9 14,4 13,4 3,9 0 7,3 4,7 24,7 14,2 13,3 3,8 1,9 0 4,6 v7 26,3 15,8 14,8 4,8 4,8 4,2 0 Vogelova aproximační metoda • Nalezení optimálního řešení - vztahy cenových indexů • Pole - neobsazené nejlevnější variantou - nejhorší dopad na celkový výsledek • Modifikovaná verze • Cíl - najít nejkratší vzdálenost pro okružní úlohu • Výsledná trasa: 25,9 + 4,2 + 1,9 + 3,9 + 10,7 + 1,0 + 10,7 Vi v2 v3 v4 v5 v6 v7 Vi X 44-^ -?-2-4 -M-4 25,9 0,8 10,6 2,3 2,3 2,3 v2 10,7 X 44^ 45t? 9,7 1,3 X X X v3 1,0 X 44^ 44t4 4*7© 44tÄ 10,0 X X X X v4 44^ 10,7 X 4# 4^ 0,7 0,7 0,7 X X v5 44-4 3,9 X 4t? 0,8 0,8 0,8 0,8 0,8 44^ 43t3 1,9 X 1,9 1,9 1,9 1,9 1,9 v7 4« 4« 44* 4r* 4t* 4,2 X 0,6 0,6 0,6 0,6 X 0,8 9,7 9,7 0,1 2,1 3,1 0,1 11,5 X 0,8 0,1 2,1 3,1 0,1 X X 2,6 0,1 2,1 3,1 0,1 X X X 0,1 2,9 3,1 0,1 X X X 0,1 22,5 X 21,2 Maso, uzeniny a občerstvení Jaromír Šnajdr • Volduchy • Výroba masných výrobků, občerstvení • Mercedes Sprinter 315, VW LT 35, VW Transportér Současná situace firmy • Rozvozy - 5 dní v týdnu: • PO -12 vykládkových stanic • ÚT - 25 vykládkových stanic • ST -16 vykládkových stanic • ČT - 20 vykládkových stanic • PÁ - 6 vykládkových stanic • Sestavení matic vzdáleností • Optimalizace pomocí metody nejbližšího souseda a Vogelovy aproximační metody Vyhodnocení výpočtů Původní trasa Použitá Nová trasa Zkrácení Úspora ročních nákladů [Kč] [km] metoda [km] [km] Pondělí 72,7 VAM 67,1 -5,6 -833,0 Úterý 115,0 VAM 99,0 -16,0 -2381,0 Středa 234,1 X X X X Čtvrtek 91,4 MNS 84,0 -7,4 -1102,0 Pátek 64,9 VAM 58,3 -6,6 -983,0 Celkem -35,6 -5299 Otázka konzultanta "Vysvětlete důvody aplikace metody nej bližšího souseda a Vogelovy aproximační metody." Otázka opmienla "Byla firma seznámena se závěry vyplývajícími z bakalářské práce, prip. jaké je její stanovisko k těmto závěrům?" I Děkuji za pozornost Otázka konzultanta "Vysvětlete důvody aplikace metody nejbližšího souseda a Vogelovy aproximační metody." Otázka oponenta "Byla firma seznámena se závěry vyplývajícími z bakalářské práce, příp. jaké je její stanovisko k těmto závěrům?" Původní trasa Použitá Nová trasa Zkrácení Úspora ročních nákladů [Kč] [km] metoda [km] [km] Pondělí 72,7 V A M 67,1 -5,6 -833,0 Úterý 115,0 V A M 99,0 -16,0 -2381,0 Středa 234,1 x x x x Čtvrtek 91,4 MNS 84,0 -7,4 -1102,0 Pátek 64,9 VAM 58,3 -6,6 -983,0 Celkem -35,6 -5299 Optimalizace dopravně-logistických procesů ve firmě Maso, uzeniny a občerstvení Jaromír Šnajdr ÉIí Prezi