ANALÝZA PŘESTUPNÍCH BODŮ V RÁMCI VYBRANÉHO ÚSEKU PID Autor bakalářské práce: Filip Brejška Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ladislav Bartuška Oponent bakalářské práce: Ing. Jiří Čejka, Ph.D. České Budějovice, duben 2017 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích MOTIVACE A DŮVODY K VÝBĚRU DANÉHO TÉMATU vVlastní zkušenost vV oblasti bydlím - zájem o zlepšení PID v této oblasti vZlepšení přestupních vazeb vPřínos pro cestující vAtraktivnější VHD - preference před IAD ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ CÍL PRÁCE vCílem této bakalářské práce je popsat Pražskou integrovanou dopravu, analyzovat přestupní vazby v rámci přestupních bodů na daném úseku a navrhnout případné návrhy na racionalizaci těchto přestupních vazeb v rámci MHD a příměstské železniční dopravy. VÝZKUMNÝ PROBLÉM vČ.1: Je přestupní uzel u linky metra Strašnická přehledný, bezpečný a plně bezbariérový? vČ.2: Je přestup mezi zastávkou MHD Nádraží Strašnice (tramvaje, autobusy) a zastávkou Praha-Strašnice (příměstské vlakové linky) neoznačený a komplikovaný pro osoby se sníženou mobilitou? vČ.3: Jsou na Nádraží Hostivař přestupové vazby na linky MHD označeny nepřehledně, cestující zde správnou zastávku dlouhou dobu hledají a je přestup bezpečný a bezbariérový? v POUŽITÉ METODY vTeoreticko-metodologická část: metoda sběru dat •Odborná literatura (česká a zahraniční) •Vnitropodnikové materiály, statistiky •Právní předpisy • vAplikační část: •Terénní výzkum •Vlastní pozorování •Rozhovory s cestujícími • • DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 1 • • vOtevření severozápadního schodiště na perónu vVybudování nového výtahu o • ../Downloads/17776794_120332000151214196_1586751221_o.jpg DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 2 popis%20strašnice.jpg p%20straš%20zas.jpg vOznačit přestup vTabule, nákup jízdného, riskantní přebíhání vStavební úpravy NE o DOSAŽENÉ VÝSLEDKY A NÁVRHY OPATŘENÍ VÝZKUMNÁ OTÁZKA 3 předelaní%20navrh%20hostivař.jpg vPodchod nádraží - označení přestupů, automat na jízdné vPřed nádražím - tabule s odjezdy spojů MHD, mapa místa, B+R, P+R vOdbavovací hala i o víkendech a vybudovaní maloobchodu vStavební úpravy: 1 bus zastávka, místo 4 PŘÍNOS PRÁCE vPřehledný, rychlý a komfortní přestup vBezbariérový a bezpečný přestup vZkrácení cestovní doby vVybavenost přestupních bodů vZatraktivnění VHD, více cestujících v v ¢ ¢ ¢ ¢ ¢ ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ vProblematika IDS a VHD v aglomeracích vPodrobný popis PID vStanoveny 3 výzkumné otázky vSTRAŠNICKÁ vNÁDRAŽÍ STRAŠNICE vNÁDRAŽÍ HOSTIVAŘ ¢ ¢ DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY ¢Doplňující dotazy od vedoucího: vZřejmě nejpalčivějším problémem při přestupu cestujících je nesnadná orientace v prostoru, což je vidět i na Vámi uvedených příkladech přestupních bodů. Můžete naopak uvést příklad z PID, kde je toto řešeno velmi dobře (grafické vyjádření přestupů vodorovným značením, tabulemi apod.)? ¢ ¢Doplňující dotazy od oponenta: vV rámci zastávkových jízdních řádů, jsou v PID na tramvajových linkách uváděny pouze přestupy na metro. Myslíte si, že uvedením přestupních bodů i na jiné formy dopravy (vlak, bus, loď) by se zatraktivnily přestupní vazby, nebo by v jízdních řádech nastala nepřehledná situace s využitím mnoha značek? ¢ vOdpovídají Vámi navrhované přestupní vazby přepravním proudům cestujících? ¢ ¢ DĚKUJI ZA POZORNOST