Vojtěch Búda Technologie dopravy a přepravy – Logistické technologie 2017 —MHD mají města nad 10 000 obyvatel. —Pro města nad 50 000 obyvatel je již nezbytností. —MHD má své výhody a nevýhody. —Špatně nastavený systém MHD může znepříjemnit život ve městě. —Město Strakonice požádalo o návrh optimalizace. —Síť MHD je tvořena 4 linkami. —Rozložení linek MHD je nevyhovující. — 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Přeprava cestujících celkem (mil. osob) 2 260,3 2 138,5 2 224,2 2 173,3 2 142,9 2 160,8 z toho trolejbusy 191,4 186,5 182,5 182,2 179,5 179,7 tramvaje 673,8 641,1 648,8 640,9 639,8 633,1 metro 578,5 530,5 589,2 560,7 547,7 567,9 autobusy 816,6 780,3 803,7 789,4 775,9 780,1 Přepravní výkony celkem (mil. oskm) 15 617,4 15 281,5 16 624,8 16 276,2 16 270,2 16 100,0 z toho trolejbusy 1 061,8 1 018,4 1 009,8 988,6 972,2 856,0 tramvaje 4 624,0 4 460,8 4 711,3 4 747,6 4 721,0 4 619,0 metro 4 373,6 4 254,6 5 037,4 4 833,3 4 836,4 5 214,0 autobusy 5 558,1 5 547,7 5 866,3 5 706,7 5 740,6 5 411,0 Zdroj: Ministerstvo dopravy, Ročenka dopravy 2015 Tabulka 1: Přeprava cestujících městskou hromadnou dopravou v ČR —Optimalizovat MHD ve Strakonicích. —Na základě výpočtů vytvořit návrh nové sítě MHD. —Výstupy práce předložit zastupitelům města. — —Město rozděleno do okrsků: A + B = průmyslové okrsky — C = Centrum — D + E = obytné okrsky —Pro zjištění přepravní kapacity byly použity výpočty. —Vytvoření map v CorelDraw — —23 000 obyvatel. —Rozloha 3 468 ha. —Člení se na 8 místních částí. —Katastrálních území je 7. —Ve 20. století prošlo razantní zástavbou. — — — — — — — — — — — — — — — — Zdroj: Městská hromadná doprava, www.strakonice.eu, 2016 — Okrsky A B C D E Počet obyv./zaměst. Ox 4250 1950 - 6000 12000 Součinitel EAO K1 1,0 1,0 - 0,6 0,6 Součinitel absence K2 0,95 0,95 - 0,95 0,95 Součinitel nerovnoměrnosti K3 0,6 0,6 - 0,4 0,4 Součinitel MHD K4 0,5 0,5 - 0,5 0,5 Poptávka míst/hod. P 1211 556 - 684 1368 Nabídka míst/hod. Q 1574 723 889 1778 Tabulka 2: Počet přepravních míst pro cestující v jednotlivých okrscích Q Z okrsku Σ Do okrsku A B C D E A X 0 394 211 423 1028 B 0 X 181 97 194 472 C 0 0 X 651 1161 1812 D 0 0 0 X 0 0 E 0 0 0 0 X 0 Σ 0 0 575 959 1778 X Tabulka 3: Matice nabídky přepravních míst mezi okrsky —Zachovat ceny dospělý 8 Kč, student 5 Kč —Poptávka po přepravě v okrsku: —A 1211 míst —B 556 míst —D 684 míst —E 1368 míst ve špičkové hodině. —Nabídka přepravních míst je o 1/3 vyšší. Nabídka v okrsku: —A 1574 míst —B 723 míst —D 889 míst —E 1778 míst ve špičkové hodině. — —Nabídka přepravních míst mezi okrsky: —A a D 211 míst —A a E 423 míst —B a D 97 míst —B a E 194 míst —C a A 394 míst —C a B 181 míst —C a D 581 míst —C a E 1161 míst. — —Zjednodušení linek MHD („napřímení spojů“). —Zjištění skutečné vytíženosti současného systému MHD. —Zjištění vytíženosti jednotlivých zastávek současného systému MHD. —Zachovat vytížené zastávky a zrušit nevytížené zastávky, případně je přemístit na frekventovanější místo. —Do budoucna se zaměřit na spokojenost cestujících a udělat hloubkový screening např. ve formě dotazníku, důkladného pozorování a sčítání cestujících v jednotlivých spojích a linkách. — — —Jak se díváte na zajištění noční dopravní obslužnosti systémem sběrných taxi na zavolání organizované jako doplňkový systém noční obslužnosti např. v rakouském Linci. (ASTAX) Je možné tento systém aplikovat do některého města v ČR ? —Sběrné taxi má dané intervaly, ve kterých by zastávkou projíždělo, přijede ale pouze tehdy, pokud si jej cestující 30 min předem zavolá. Linz má 200 tis. obyvatel, bylo by to praktikovatelné v podobně velkých nebo menších městech. —Jakým způsobem by bylo možné zjistit data o přepravních objemech mezi Vámi stanovenými okrsky města Strakonice? —Data by bylo možné zjistit plošným průzkumem přímo ve vozech MHD a na jednotlivých zastávkách, kde by bylo zjišťováno množství nastupujících a vystupujících cestujících. Dle geografického rozložení zastávek by následně bylo možné určit množství cestujících v jednotlivých okrscích. — —