BAKALÁŘSKÁ PRÁCE MĚŘENÍ VÝKONU A EMISÍ VZNĚTOVÉHO MOTORU S POUŽITÍM OXIDU DUSNÉHO Autor: Petr Šelepa, DiS. Vedoucí práce: Ing. Ladislav Bartuška Oponent: Ing. Ondřej Stopka, PhD. VSTE.jpg VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH ÚSTAV TECHNICKO-TECHNOLOGICKÝ ČESKÉ BUDĚJOVICE, ČERVEN 2017 MOTIVACE A DŮVODY ŘEŠENÍ DANÉHO PROBLÉMU •záliba v motorsportu •vlastní zájem o rozšíření znalostí v oboru •praktické zkoušení •dostupnost testovaného vozidla CÍL PRÁCE •Cílem práce je zjistit vliv oxidu dusného na výkon a emise motoru po jeho přidání do spalovacího motoru. Součástí BP bude i porovnání naměřených hodnot před použitím a po použití oxidu dusného. VÝZKUMNÉ PROBLÉMY •porovnání výkonu motoru při spalování oxidu dusného a bez něho •porovnání točivého momentu při spalování oxidu dusného a bez něho •porovnání emisí s použitím oxidu dusného a bez něho • METODIKA •Teoretická část: metoda sběru dat •– nastudování odborné literatury, české i zahraniční •– konzultace s majitelem vozidla •Praktická část: metoda sběru dat a metoda zpracování dat •– zjišťování způsobů dopravy oxidu dusného do motoru •– měření na dynamometru •– měření na opacimetru ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ •prokázal se vliv oxidu dusného na výkon, točivý moment a kouřivost •nelze oxid dusný použít jako palivo •nutnost použití vhodného množství paliva a oxidu dusného •pouze krátkodobé použití •vysoká cena •nemožnost použití v běžném provozu DĚKUJI ZA POZORNOST DOPLŇUJÍCÍ DOTAZY •vedoucí práce: Jaké další měření by se v případě použití oxidu dusného dalo aplikovat? •oponent: •1) Jakým způsobem byly vyhodnocovány jednotlivé výsledky měření? Jak byly zanášeny výsledky do grafů? •2) Objasněte Vaše tvrzení na str. 44: “Jednalo se o trysku velkosti 26“. Dle vašeho názoru, nezainteresovaný čtenář si s tímto údajem hravě poradí? •3) V BP absentují navrhovaná řešení a finální grafické vyhodnocení dosažených výsledků. Můžete si v rámci obhajoby práce připravit pro komisi stručné technické (grafické) zhodnocení a dodatečné doporučení pro praxi?