Autor: Jan Vodička Vedoucí práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Oponent práce: doc. Ing. Ján Ližbetin, PhD. Racionalizace skladové logistiky ve firmě PAPÍRNY Štětí a.s. Motivace a důvody k řešení daného problému: —Studium předmětu Logistika — —Mezinárodní firma — —Význam podniku v regionu — —Úspěšně absolvovaná praxe ve firmě — —Dostupnost informací Cíl práce — —Cílem práce je na základě analýzy logistických aktivit vybrané firmy přehodnotit její skladovou logistiku a navrhnout racionalizační opatření. V závěru provést vyhodnocení ekonomických dopadů návrhových opatření na firmu. Výzkumná otázka — —Analýza současné skladovací logistiky firmy (pochopení stávající situace a zisk potřebných údajů) — —Návrhy možných variant řešení této problematiky Použité metody — —Teoretická část: — - odborná literatura — —Aplikační část: — - metoda sběru, shromažďování a zpracování dat, — - analýza vztahová a kvalifikační, — - prostá doba návratnosti. — Papírny Štětí a.s. — —Výrobní areál ve Štětí, sídlo společnosti ve Vídni — —Průměrná měsíční výroba 40 596 tun papíru (5 výrobních strojů) str. 30 — —4 interní sklady s celkovou kapacitou 6 020 tun — —4 externí sklady (Lovosice, Vraňany/Mělník, Hoštka) — —Celková kapacita externích skladů 39 200 — —Roční náklady za skladování v externích skladech 56,5 mil Kč Externí sklady firmy Výhody současné skladové logistiky firmy — —Pracovníci s vysokou kvalifikací — —Certifikáty kvalit ISO — —Součástí areálu je železniční vlečka — —Velký počet skladů = možnost nakládky více vozidel v jeden okamžik Nevýhody současné skladové logistiky firmy — —Nedostačující kapacity interních skladů —Převozy a s nimi vzrůstající náklady a komplikace —Riziko vypovězení smlouvy ze strany největšího externího skladu v Lovosicích —Náklady za nájem v externích skladech —Zboží v externích skladech není pod osobní kontrolou firmy —Psychické a fyzické vytížení pracovníků expedic Možné varianty opatření 1.Vybudování nového velkokapacitního skladu jako součást areálu podniku 2.Pronájem nových skladovacích prostor 3.Likvidace starých zásob, zbytkového zboží a neprodejného zboží (z důvodu kvality) ze současných skladů 4.Vyžití volných prostorů budov v areálu podniku Varianta č. 1 —Zvolena jako nejvhodnější (výhody/nevýhody) —Výstavba nového velkokapacitního skladu jakou součást areálu podniku —Velikost skladu navržena pro 50 000 tun —Plocha skladu 20 000 m2 —Blokové uspořádání papírových rolí —Výška stohování do 5 metrů — — — Poloha skladu Technické parametry skladu — —6 nákladních terminálů (2 pro příjem zboží, 4 pro expedici zboží) — —6 elektrických vysokozdvižných vozíků (chapadlový typ) — —Nakládka 24 hodin denně — —Sklad umožňuje denní nakládku až 100 kamionů (2500 tun papíru) — —Nakládka zboží z rampy ze zadní části nakládkového prostoru vozidla — — Vyhodnocení ekonomických dopadů na firmu při návrhu nového skladu —Ušetřené náklady za skladování výstavbou nového skladu 34,8 milionů Kč — —Počáteční investice činí 250 000 000 milionů Kč (náklady na výstavbu, provozní náklady) — —Doba návratnosti investice činí 7,1 let — Shrnutí —Cíl práce byl splněn —Výhody: — - ušetření nákladů za skladování 36 mil Kč ročně — - vlastní sklad (sklad v kompletní režii firmy) — - ušetření času (převozy zboží) — - sjednocení zboží do jednoho skladovacího místa (jedno místo nakládky) —Nevýhody: — - dlouhá doba návratnosti Otázky: —Vedoucí práce: 1.Na straně 44 je uvedeno: ”K provozování nového skladu bude potřeba velkého počtu nových zaměstnanců, tuto problematiku má na starost personální oddělení společnosti. Bude to nelehký úkol, jelikož najít kvalitní a spolehlivé zaměstnance v dnešní době není jednoduchá záležitost.” V kontextu uvedeného, zvažoval jste využít automatizovaný systém skladování? 2. 2.Bude Váš návrh ve firmě realizovaný? Otázky: —Oponent: —Logistický sklad ČD Carga v Lovosicích je součástí veřejného logistického centra, v blízkosti se nachází i veřejný terminál kombinované dopravy. Proč má vedení podniku obavy z vypovězení nájemní smlouvy ze strany ČD Carga? Neměl by se podnik orientovat zejména na výrobu a neuvažoval o outsourcovaní skladové logistiky? Je zde také možná návaznost na přepravní systémy kombinované dopravy? 1. Otázky: —Proč uvažujete s patrovým skladem? Není plocha 20 000 m2 (1. patro) pro šatny a sociální prostory příliš? Proč jste neuvažovali s regálovým systémem, který několikanásobně navýší kapacitu skladu? —Čím podložíte potřebu 6 vysokozdvižných vozíků v novém skladu? —Vysvětlete blíže výpočty na straně 45. Uvažovali jste i s ročními provozními náklady? Děkuji za pozornost Výsledek obrázku pro mondi