Viditelnost chodce v silničním provozu Milan Rohlíček, DiS. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Vedoucí práce: Ing. Jiří Čejka Ph.D. Cíl práce •Na základě analýzy zhodnotit viditelnost chodce a minimalizace nehodovosti v silničním provozu. • •Práce je zaměřena na oblast Plzeňského kraje a navrhuje odpovídající opatření vedoucí ke snížení negativních vlivů v silničním provozu. Výzkumné tvrzení •VT1 - Reflexní materiály zvyšují viditelnost chodce v silničním provozu. • •VT2 - Chodec použitím reflexních prvků je při osvětlení spatřen až na vzdálenost 100 metrů. • •VT3 - Moderní xenonové světlomety vozidla mají vyšší intenzitu osvětlení, a tím se zvyšuje možnost spatření chodce, jako překážky v silničním provozu. • •VT4 - Zavedením novely zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích s platností od 20. února 2016 se snížil počet dopravních nehod s chodcem při porovnání se stejným obdobím předchozího roku. • • Analýza viditelnosti chodce C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\P1050008.JPG C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\P1040988.JPG C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\P1040959.JPG Analýza viditelnosti chodce C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\Bez sněhu\Potkávací\Halogeny\Tmavý 10m-50m po 10m\P1040924.JPG C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\Bez sněhu\Potkávací\Halogeny\Bílá 10m -80m po 10m\P1040930.JPG C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\Bez sněhu\Potkávací\Halogeny\Reflex 10m-200m po 10m\P1040938.JPG D:\Škola\VOŠ\Absolventská práce\Viditelnost - Lnáře\Bez sněhu\Potkávací\Halogeny\Reflex 10m-200m po 10m\P1040945.JPG D:\Škola\VOŠ\Absolventská práce\Viditelnost - Lnáře\Bez sněhu\Potkávací\Halogeny\Reflex 10m-200m po 10m\P1040955.JPG 30m – tmavé oblečení 30m – světlé oblečení 30m – reflexní oblečení 100m – reflexní oblečení 200m – reflexní oblečení Měření intenzity světelných paprsků vzdálenost od vozidla intenzita osvětlení [lux] levá krajnice uprostřed světlometů střed vozovky 10 m 70 150 120 300 60 150 20 m 30 60 35 50 30 30 30 m 10 30 15 20 10 10 40 m 10 20 12 10 5 10 50 m 5 10 5 10 1 5 C:\Users\Milan\Desktop\Viditelnost - Lnáře\P1040856.JPG Statistiky nehodovosti chodce v silničním provozu Statistiky nehodovosti chodce v silničním provozu Počet nehod zaviněných chodcem v ČR porovnání leden – říjen 2015 a 2016 Návrhy opatření • •Použití reflexní výstražné vesty • •Použití bílého neoslňujícího světla • •Celoplošné značení krajnic pozemních komunikací bílými souvislými pruhy Závěrečné shrnutí • •Potvrzení stanovených tvrzení • •Přínos práce • •Obohacení tvorbou práce • •Pozitivní budoucnost vývoje problematiky • Otázka vedoucího práce • •Jak se díváte na způsob realizace zlepšení viditelnosti chodce prostřednictvím reflexního pásku? • Otázka oponenta práce •Existuje ještě nějaké jiné řešení zviditelnění chodce i přes vyšší finanční náročnost? • http://www.creativestuffs.info/wp-content/uploads/2017/01/Spray_on_HiVis.png Děkuji za pozornost !