Autor bakalářské práce: Petr Chvátal Vedoucí bakalářské práce: Ing. Ondrej Stopka, PhD. České Budějovice, prosinec 2016 flix1.jpg žZákonitosti, trendy, anomálie trhu s dálkovými autobusy v podmínkách střední Evropy žPorovnání struktury trhu s ostatními třídami žZákonitostí trhu ðstrategické a taktické plánování výroby žHistorické souvislosti ð orientace na trhu žNávrh metodiky kategorizace cestovních autobusů žCílem bakalářské práce je analyzovat a komparovat vozidla určená pro kapacitní dálkovou linkovou dopravu (klasické autobusy) s turistickými autokary určenými pro příležitostnou zájezdovou dopravu. žZdroj dat – uzavřená část SDA (přebírá od MDČR) žFiltrace M2<7500 kg ð statistické zpracování ð tabulkové, grafické výstupy ð závěry a odpovědi žMetody •Komparace – zastoupení síly segmentů D/L/M •Indukce – vliv nových registrací na Ø stáří a voz. park •Dedukce – vliv ekonomické krize na přepr. poptávku •Syntéza – vliv bezpečnosti, komfortu na kvalitu a cenu žNejprodávanějším typem dálkového (cestovního) autobusu posledních 5 let je vůz v provedení 12 metrů HD. žVe struktuře odběratelů převažují zákazníci s flotilovou obměnou autoparku nad individuální kusovou dodávkou. žV posledních několika letech převažují dodávky integrálních autobusů před vozy podvozkové koncepce. ž Mezi lety 2010 a 2015 dochází k pravidelnému nárůstu prodejů vozidel v segmentu cestovních autobusů. žVětší část pořizovaných nových dálkových autobusů je používána v pravidelné linkové dopravě. ž1. hypotéza – potvrzena •Ø 54,42 % vozů v provedení 12 metrů HD (2010-2015) ž2. hypotéza – potvrzena •V roce 2015 151 vz. pro flotilová řešení, 52 vz. pro individ. řešení ž3. hypotéza – potvrzena •V roce 2015 30 vz. nástavbové koncepce, 171 vz. integrální koncepce ž4. hypotéza – potvrzena •Ø meziroční nárůst objemů prodeje 21 vozidel (tj. Ø 19,15 %) ž5. hypotéza – nepotvrzena •V roce 2015 63% registrovaných vz. ve smluvní přepravě ž pocty_registrovanych_busu_2005_2015.jpg Zdroj: Svaz Dovozců Automobilů: SDA [online]. [cit. 2016-09-28]. Zdroj: Svaz Dovozců Automobilů: SDA [online]. [cit. 2016-09-28]. Zdroj: Svaz Dovozců Automobilů: SDA [online]. [cit. 2016-09-28]. Zdroj: Svaz Dovozců Automobilů: SDA [online]. [cit. 2016-09-28]. vlastní zpracování žSegment dálkových autobusů – růst (2009-2015) žVýhled do 2020? – mírný růst, stagnace žVýhled do 2050? - Oslabení dálkové VLD (zejména mezinárodní v exponovaných destinacích) žñ Jistá pozice klasických 12 m a 14 m HD autobusů žð Neutrální pozice vozidel typu HDH a DD žñ Předpokládaný rozvoj kombibusů ž ž • 1109615.jpg žKlíčové hodnoty rozvoje •Hospodárnost, environmentální odpovědnost, konektivita (ITS), celkové náklady na vlastnictví (TCO) žBudoucnost? •Dálkové – efektivita konvenčních pohonů, garantovaná výkupní cena, konektivita •Meziměstské – konvenční pohon + CNG, sílící vliv kontraktů dopravy v ZVS, Celkové náklady na vlastnictví •Městské – alternativní pohony (hybrid, elektřina, fuell-cell), nové metody financování, konektivita ž žUvítám jakékoliv Vaše dotazy! ž 12094771_10205152349584591_3973951580490010807_o.jpg