Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor bakalářské práce: Vedoucí bakalářské práce: Oponent bakalářské práce: České Budějovice, únor 2017 Patrik Gross Ing. Ladislav Bartuška Ing. Jindřich Ježek Ph. D. Motivace k řešení daného problému žOsobní zájem o technologie ž žMožnost využití návrhu pro další výzkum ž ž Cíl práce žCílem mé práce je zjistit, zda-li přidávání vodík-kyslíkového plynu do spalovacího motoru zvyšuje účinnost spalování paliva, následný vliv na emise a ekonomickou výhodnost Výzkumný problém žStavba elektrolyzéru ž žMěření motoru Vlastnosti vodíku Vodík Natural 95 Rychlost hoření 2,75 m/s 0,34m/s 8x Výhřevnost 119880 kJ/kg 46400 kJ/kg 2,5x Teplota plamene 2126,85°C 1026,85°C 2x Teplota samovznícení 580°C 280°C 2x Metoda měření žMěření samotného motoru ž žMěření s elektrolyzérem ○motor-alternátor-elektrolyzér ○motor-alternátor-elektrolyzér + vysoušeč ○externí zdroj vodíku ž žMěření emisí ○30 ccm ○1600 ccm ž 13020289_10205701343404160_1796562736_n.jpg Výsledky měření Spotřeba [ml/min] Změna [%] Teplota [°C] Změna [%] Motor samotný 5 0 220°C 0 Motor + elektrolyzér 5,23 +4,6 220°C 0 Motor + elektrolyzér + vysoušeč 5,23 +4,6 220°C 0 Externí zdroj vodíku 1A 4,6 -7,6 250°C +13,5 Externí zdroj vodíku 5A 4,1 -16,6 280°C +27,2 ž Měření emisí 30ccm Samotný S elektrolyzérem Rozdíl [%] Oxid uhelnatý 1,12 1,62 +44,6 Oxid uhličitý 0,6 1,1 +83,3 Nespálené uhlovodíky 65 63 -3,1 Kyslík 18,1 17,6 -2,8 Měření emisí 1600ccm Samotný S elektrolyzérem Rozdíl [%] Nižší otáčky Vyšší otáčky Nižší otáčky Vyšší otáčky Nižší otáčky Vyšší otáčky Oxid uhelnatý 0,33 0,54 0,32 0,56 -3,0 +3,7 Oxid uhličitý 13,9 13,7 13,2 13,5 -5,0 -1,5 Nespálené uhlovodíky 209 118 218 145 +4,3 +22,9 Kyslík 1 1,11 1,91 1,09 +91,0 -1,8 Shrnutí výsledků žÚspora paliva se projevila pouze při použití externího zdroje vodíku ž ž Vložená energie [%] Ušetřená energie [%] Externí zdroj vodíku 1A 0,26 7,6 Externí zdroj vodíku 5A 1,25 16,6 Doplňující otázky žV rámci obhajoby by se autor mohl vyjádřit, zda nebude otázka bezpečnosti hlavním problémem při případné realizaci. ž žV jakém směru se hodláte dále zabývat danou problematikou? Děkuji za pozornost