Pavla Dvořáková Technologie dopravy a přepravy 15026 Osobně bych neuváděl osobní číslo... žzanalyzovat možnosti přepravy handicapovaných osob (přístup do vozidla, řešení interiéru, služby dopravců v ZVS (závazku veřejné služby), legislativa) v České republice a navrhnout opatření, která by této skupině osob usnadnila cestování po železnici žhandicapovaní: „jsou lidé s jakoukoli poruchou duševní nebo tělesnou, která může být dočasná, dlouhodobá nebo trvalá, která brání jedinci účinně se přizpůsobit běžným nárokům života". žčlenění osob s handicapem: ¡postižení horních končetin, dolních končetin, postižení páteře, různě omezená schopnost pohybu pomocí svalů, vozíčkáři žnejčastější členění: ¡sluchové postižení ¡mentální postižení ¡tělesné postižení ¡duševní postižení ¡zrakové postižení žpočet osob se zdravotním postižením ¡z rok -2013 - 1 077 673 osob se zdravotním postižením =10,2% populace žpočet vozíčkářů ¡není přesně známý odhaduje se na 12 až 15 tisíc ¡ žinterdisciplinární nauku ¡ založeno na porozumění interakcí člověka a kombinace různých aplikací či vhodných metod, teorií i dat zlepšují lidské zdraví, pohodu i výkonnost ¡přispívá k modernizaci designu a hodnocení práce, úkolů, produktů, prostředí a systémů - vzájemnému propojení s potřebami a schopnostmi žergonomie v dopravě: ¡modernizace existujících technologických zařízení ¡odstraňování negativních účinků, např. „komfort“ v průběhu dopravy ¡poloha cestujících, tvary sedadel, délka cesty, obsazenost vozidel, hluk, vibrace, mikroklima ¡člověk jako cestující- vhodné podmínky rozměrové, informační podmínky, prostředí a personál ¡ žfunkce ergonomie: ¡překonaní omezení v schopnostech fyzických, mentálních a smyslových ¡využití ergonomických principů k vyrovnání a přizpůsobení schopností osob zdravotně postižených žpodmínky pro usnadnění cestování žnákup či rekonstrukce ¡železničních vozidel s bezbariérovým přístupem ¡nástupišť ¡sociálních zázemí ¡nádražních budov žČeské dráhy v roce 2014: 4 404 bezbariérových spojů ¡rok 2009 - 933přeprav ¡v roce 2011 - 1962 cest ¡v říjnu roku 2012 - více než 2 300 přeprav ¡v roce 2014 - 4300 vozíčkářů žnízkopodlažní vozidla žvozidla s plošinou žnájezdové rampy žzdvihací plošina žschodolezy žspeciální prostor pro vozíky žbezbariérové toalety žhlasová čtečka žvizuální obrazovky ž ¡kvalitativně zaměřeno ¡ žTechnika: ¡polostrukturovaný rozhovor ¡ žKritéria pro výběrový soubor: ¡1 skupina: ¢respondenti – dopravci (veřejnou dopravou v České republice) ¡2 skupina: ¢respondenti -pracovníci organizací s cílovou skupinou zdravotně postiženými (zrakově postižení, sluchově postižení a osoby se sníženou schopnosti pohybu) ¢respondenti s uvedeným postižením ž Vybraní Dopravci Veřejná drážní osobní doprava RegioJet, a.s České dráhy, a.s. LEO Express a.s. ARRIVA vlaky, s.r.o. Městská hromadná doprava Dopravní podnik města České Budějovice, a.s. Dopravní podnik hlavního města Prahy, a.s. Veřejná linková doprava ICOM transport, a.s. ČSAD AUTOBUSY České Budějovice, a.s. Organizace pro zdravotně postižené Organizace zabývající se osobami s tělesným postižením Respondent 5 Respondent 6 Respondent 7 Respondent 8 Respondent 9 Organizace zabývající se osobami se zrakovým postižením Organizace zabývající se osobami se sluchovým postižením Respondent 1 Respondent 2 Respondent 3 Respondent 4 Nazývejte to odbornými termíny žDopravci ¡podmínky pro přepravu osob se zdravotním postižením ¡služby pro osoby se zdravotním postižením ¡vybavení a příslušenství osob se zdravotním postižením ž žOrganizace pracující se zdravotním postižením ¡s jakými problémy se setkávají osoby se zdravotním postižením ¡jaké vybavení chybí v jednotlivých dopravních prostředcích ¡služby v dopravě pro zdravotně postižené ž žosoby s tělesným postižením ¡mobilní nájezdové plošiny i bezbariérová vozidla ¡liší se počet a trasy bezbariérových spojů ¡spolupráce ostatních dopravců s Českými drahami ¢Leo Express má ve většině vozidel nízkopodlažní nástupy pomocí výsuvné nástupní plošiny ¢RegioJet mobilní nájezdové plošiny pouze na trase Praha –Ostrava-Žilina-Košice ¢ČD bezbariérových vozů mobilním zdvihacím plošinám ¡vyhrazená místa pro cestující se sníženou schopností pohybu ¡max. 60 šířky vozíku, kterou lze přepravit – RegioJet ¡lhůty, nejčastěji 24 h. před odjezdem, 48 při objednávání externí plošiny ¡právo odmítnout přepravu ¡zvyšuje se počet bezbariérových vozidel Tady bych se možná zmínil o výlukách žsluchově a zrakově postižení ¡vizuální obrazovky, hlásiče ¡moderní elektronický jízdní řád ¡proškolený personál ¡problém: ¢chybějící piktogramy v Braillově písmu ¢čísla místenek ž žosoby s tělesným postižením ¡vlastní bezbariérová vozidla – vyklápěcí nájezdová plošina ¡nízkopodlažní vozidla – autobusy trolejbusy, tramvaje – (přestavovány na částečné nízkopodlažní ) ¡označení vozidel- piktogram invalidního vozíku ¡cestující s tělesným postižením mají vyhrazená místa ¡přeprava asistenčních nebo vodících psů je zdarma ¡bezpečnostními pásy ¡zvláštní autobusová linka-(cestující se sníženou schopností pohybu a orientace, těhotné ženy, cestující s dětmi) žsluchově a zrakově postižení ¡digitální označníky, znaky v Braillově písmu a akustické hlásiče ¡Problém: ¢nemožnost přistavení vozu MHD těsně k nástupní hraně nebo k označníku (př. automobil ve vozovce ) ¢stavební úpravy pro vozíčkáře či slepce žStížností: umístění sedaček na zvýšených částech podlahy, poruchy bezbariérových zařízení, neplánované výluky, zneužívání tlačítek přivolání pomoci, ničení a znehodnocování mladistvými a bezdomovci ž žosoby s tělesným postižením ¡vlastní bezbariérová vozidla-označeny v jízdním řádu ¡provozovatel určí místo, kde můžou cestující vyžádat pomoc ¡pomoc se poskytuje při nástupu/výstupu, přesunu na nástupiště, čekárny a k přepážce pro odbavení, naložit/vyložit vozidla ¡při takovéto pomoci je potřeba dostavit se 60 minut před dobou odjezdu, pokud není stanoveno 30 minut, dále je potřeba při rezervaci oznámit zvláštní potřeby ohledně míst k sezení žsluchově a zrakově postižení ¡vizuální obrazovky ¡vyškolený personál žStížnosti: nedostatečně vybavené zastávky, neukáznění řidiči – parkování na zastávkách Nadpis: Veřejná linková doprava žrespondenti s tělesným postižením ¡nedostatečná modernizace vlaků ¡nedostatek prostoru pro osobu na vozíčku ¡automatická rezervace místa pro doprovod ¡funkční bezbariérové WC ¡zvyšujících počtů s možnosti objednávání bezbariérových spojů ¡rozšíření proškoleného personálu ¡ žrespondenti se sluchovým a zrakovým postižením ¡digitální tabule a vizualizace ve vlacích a autobusech ¡komunikační znalosti cestujících ¡proškolený personál ž žzvýšit počet bezbariérových vozů žrozšířit bezbariérové spoje – i méně vytížené žbezbariérové WC důstojné místo pro cestující na vozíku (dostatek prostoru a místa v chodbičce) žomezit nebo zrušit rezervaci míst pro vozíčkáře žzdokonalit informovanost pro cestující proškolený personál žzrakově postižení ¡chybí vodící pruhy, hlásiče stanic, označení míst v Braillově písmu žsluchově postižení ¡chybí vizuální zobrazení stanic, směry, výluky, přestupy, zpoždění, nečekaný výstup a výstrahy ¡ ž ž ž žkrátkodobé opatření ¡průběžné školení personálu ¡budovaná jednoduchého informačního systémy (např. vodící proužky, označení v Braillově písmu) žstřednědobé opatření ¡rekonstrukce stanic, terminálů, vozidel ždlouhodobé opatření ¡ požadavky na nízkopodlažní vozidla v jednotlivých krajích, na dálkových linkách Ministerstva dopravy České republiky ¡úprava současné legislativy na zpřísnění parametrů v dlouhodobém horizontu (např. úprava konstrukce vozidel). ž žcestující s handicapem neřeší ergonomie interiéru upřednostňují: ¢kvalitu služeb ¢zvýšení počtu bezbariérových vlaků ¢rozšíření nabídky bezbariérových spojů ¢modernizace starších vozů či zastávek ¢zvýšení počtu vizuálních obrazovek a hlásičů ¢zlepšit oblast informovanosti pro osoby převážně se zrakovým nebo sluchovým postižením ¢označení v Braillově písmu a vodících pásu ¡ ždopravci: ¢vzájemná spolupráce dopravců a možnosti využít externích mobilních plošin ¢školení personálu o možnostech pomoci a komunikace s cestujícími se zdravotním postižením ¢opatření proti neukázněným řidičům ¡ ž žJe problematika přepravy handicapovaných cestujících řešena dostatečně zejména v systémech veřejné linkové osobní dopravy? ž žCharakterizujte pojem ergonometrie v kontextů práce. ž žKontaktovala jste sdružení a organizace zdravotně postižených, resp. byla práce konzultována s uvedenými organizacemi? ž ž ž ž ž ž ž Doplnit Vám…