Jan Dolejší Hygiena a kvalita prostředí v prostorách konkrétních škol Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Úvod ´Teoretická část ´Popis výzkumného úkolu ´Sběr dat ´Vyhodnocení dat a diskuse výsledků ´Shrnutí výzkumného úkolu Teoretická část – Vnitřní prostředí staveb – Vnímaná kvalita prostředí ´Fyzikální faktory (akustika, tepelná technika, osvětlení, …) ´Chemické faktory (formaldehyd, oxidy – např. CO2, …) ´Biologické faktory ´Psychologické faktory ´(individuální vnímání) ´ ´Subjektivní/objektivní hodnoty ´ Výzkumný úkol ´Popsat vliv akustické složky na uživatele budov ´Popsat úroveň vnímání akustiky ´Vyčíslit vliv akusticky zhoršeného prostředí na duševní práci (nejjednodušší pomocí porovnání s referenčním stavem) ´Popsat a vyhodnotit stav vnitřního prostředí vybrané místnosti konkrétní školy z hlediska zvolených aspektů ´Prostorová akustika ´Hluk ´Vliv zvýšené hlukové zátěže na osoby (teoretické) ´ Výzkumný úkol ´Místnost D216 v závislosti na úrovni zhoršení vybraného aspektu (akustika) ´Krátkodobé působení a vliv na člověka (schopnost vykonávat duševní práci) – 3 skupiny: ´Standardní prostředí ´Akusticky zhoršené prostředí ´Velmi zhoršené prostředí ´Rychlost zpracování úkolu ´Schopnost soustředění ´Chybovost ´Výkonnost ´Duševní pohoda ´Fyziologické jevy ´Statistické zpracování výsledků ´ Sběr dat – Objektivní vnímání vnitřního prostředí ´Zkoumáno na daném počtu respondentů rozdělených do skupin (skupina 1, 2, 3) ´Každá skupina ve stejných podmínkách (kromě akustické složky vnitřního prostředí) ´Sběr dat pro objektivní hodnocení online (www.dolejsi.webky.cz) ´Test pozornosti ´Test soustředění ´Test výkonnosti (vpravo) ´ ´ Sběr dat – Subjektivní vnímání vnitřního prostředí ´Zkoumáno na daném počtu respondentů rozdělených do skupin (skupina 1, 2, 3) ´Každá skupina ve stejných podmínkách (kromě akustické složky vnitřního prostředí) ´Každý respondent dobrovolně vyplňuje zadaný dotazník – uzavřené otázky, 1-5 ´Ústní pohovor po skončení testů s vybranými respondenty ´Dotazy, připomínky ´ ´ ´ Vyhodnocení výsledků - statistika Datum odeslání Přezdívka Délka testování Počet správných Počet chyb 3.9.15 22:07 12A 49,158 30 0 3.9.15 22:18 Přezdívka 1 50,698 30 0 3.9.15 22:21 Abs 44,592 30 0 3.9.15 22:25 Marekzprahy 42,177 29 0 3.9.15 22:28 Marek 39,915 28 0 3.9.15 22:29 Marekzprahy 22,867 11 11 3.9.15 23:23 --- 270,725 30 0 4.9.15 1:05 123 51,421 30 0 4.9.15 1:12 Jan 51,517 30 3 4.9.15 1:13 Marek 4,812 0 0 4.9.15 4:20 jan 22,96 12 0 4.9.15 5:01 abs 12,468 0 0 ´Export dat z objektivního online dotazníku (xls) ´Vyhodnocení papírových dotazníků (subjektivní hodnocení) ´ ´Každá skupina ve stejných podmínkách (kromě akustické složky vnitřního prostředí) ´Sběr dat pro objektivní hodnocení online (www.dolejsi.webky.cz) ´Test pozornosti ´Test soustředění ´Test výkonnosti (vpravo) ´ ´ Vyhodnocení výsledků – Atribut 1 ´Test č. 1 (t) ´ ´ ´Test č. 2 (počet správně) ´ ´ ´Test č. 3 (t) ´ ´ Vyhodnocení výsledků – Atribut 2 ´Test č. 1 ´ ´ ´Test č. 2 ´ ´Test č. 3 (vysoká chybovost způsobena výkladem zadání) ´ Vyhodnocení výsledků – Subjektivní hodnocení ´Uživatelé pociťují na sobě subjektivně ve všech dotazovaných oblastech zhoršení výkonnosti i celkové psychické pohody. ´Zhoršení i fyzických schopností ´U Skupiny 3 byly časté stížnosti ´ na bolest hlavy ´Únavu ´schopnost se soustředit na zadané úkoly ´Subjektivní zhoršení výkonnosti uživatelů se pohybovalo průměrně v hodnotách snížení o 28% resp. 47% ´(Předpoklad výrazného snížení výkonnosti dle objektivních hledisek v čase) Shrnutí výsledků ´nepřímá úměra hladiny hluku v prostředí: vyšší hluk při duševní práci - více se bude pociťovat syndrom SBS (Sick Building Syndrome) ´V hlučném prostředí mírně klesá kvalita duševní práce ´(ale výrazně roste negativní vnímání prostoru) ´Hladina hluku pozadí v řešené místnosti ´Akustická pohoda místnosti ´Prostorová akustika (doporučení doplnit akustickým podhledem) ´Snížení hluku ´Tišší a klidnější prostředí ´Lepší srozumitelnost řeči ´ ´ Odpovědi – Akustické mikroklima ´Používané parametry při hodnocení akustického mikroklimatu ´LAmax (maximální hladina akustického tlaku) ´LAeq,T (ekvivalentní hladina akustického tlaku) ´T30, T20, EDT (Doba dozvuku) ´STI, STIPA, RASTI, STITEL (Srozumitelnost řeči) ´Ustálený, impulsní a proměnný hluk ´Zvuk ´Hluk pozadí ´Ultrazvuk/infrazvuk, nízko/vysokofrekvenční zvuk ´Hladina vibrací ´Složky akustického mikroklimatu (hlukové prostředí): ´Přímý zvuk ´Odražený (nepřímý) zvuk ´Zvuk z vnějšího prostředí šířený vzduchem ´Zvuk z vnějšího prostředí šířený konstrukcí ´Kročejový hluk ´Sekundární strukturální hluk z vnějšího/vnitřního prostředí ´Přímý ´Odražený ´ Děkuji za pozornost J