Porovnání provozu vznětového motoru při spalování motorové nafty a rostlinného oleje Autor bakalářské práce: Tomáš Láf Vedoucí bakalářské práce: doc. Ing. Jiří Míka, CSc. Oponent bakalářské práce: doc. Ing. Ladislav Kysela, CSc. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický České Budějovice, červen 2016 logo.jpg Cíl bakalářské práce — —Porovnat provoz vznětového motoru při spalování motorové nafty a řepkového oleje. ◦ ◦ •Výzkumné problémy: oPorovnání výkonu motoru při spalování motorové nafty a rostlinného oleje. oPorovnání spotřeby paliva při měření výkonu motoru. oPorovnání emisních hodnot použitých paliv. • ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ ◦ Obsah bakalářské práce —Teoretická část ◦Měřený motor ◦Motorová nafta ◦Řepkový olej ◦Výkonová a emisní zkouška ◦ —Aplikační část ◦Úprava palivového systému ◦Měření výkonu a emisních hodnot ◦Vyhodnocení naměřených dat — Aplikační část •Výroba přídavné nádrže a úprava palivového systému. ◦ ◦ WP_20151105_007.jpg Aplikační část —Měření výkonu motoru. — —Hetra W 500 ◦500 kW ◦2500 ot./min. ◦6 600 Nm WP_20151112_002.jpg Aplikační část C:\Users\Tom\Documents\VŠTE\Bakalářská práce\foto\IMG_20160317_100230.jpg —Měření emisí (kouřivosti) — —PALTEST JT 480 oKouřoměr oOpacitní převodník oTerminál oOdběrová sonda Aplikační část —Porovnání naměřených hodnot výkonové zkoušky a spotřeby paliv: — —Motorová nafta: ◦Průměrný výkon měření: 37,6 kW. ◦Průměrná spotřeba: 403 ml ◦Má o11,9 % lepší výkon než řepkový olej. ◦ •Řepkový olej: ◦Průměrný výkon měření: 33,1 kW. ◦Průměrná spotřeba: 443 ml ◦Je cenově o 9,5 % výhodnější, i při vyšší spotřebě. Aplikační část —Porovnání naměřených emisních hodnot: ◦Pro vyhovující měření musí být průměrná kouřivost 3 m-1. ◦ —Motorová nafta: ◦Vyhodnocení: Nevyhovující ◦Průměrná kouřivost: 1,28 m-1 — —Řepkový olej: ◦Vyhodnocení: Nevyhovující ◦Průměrná kouřivost: 9,40 m-1 ◦7krát převyšuje motorovou naftu ◦ — — Závěr — —Cíl práce byl splněn. —Výzkumné problémy byli podloženy údaji z měření. —Rostlinný olej má i jiné výhody (není jedovatý, biologicky odbouratelný, úspora na dopravě…) — — — — — Děkuji za pozornost