Autorka bakalářské práce: Andrea Čermáková Vedoucí bakalářské práce: doc. Ing. Rudolf Kampf, Ph.D. Oponent bakalářské práce: prof. Ing. Václav Cempírek, Ph.D. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický červen 2016 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/Logo_vste.jpg/235px-Logo_vste.jpg ÒAktuálnost dané problematiky ÒSeznámení s metodami operačního výzkumu ÒProhloubení znalostí vybrané problematiky Ò„Cílem práce je na základě analýzy současného stavu dopravně-logistických procesů ve vybrané firmě navrhnout optimalizační opatření, která povedou k zefektivnění vybraných procesů a jejich ekonomické vyhodnocení.“ ÒTeoreticko-metodologická část ÐRozbor základních pojmů ÐRozbor metod využitých v praktické části ÒAplikační část ÐPředstavení společnosti ÐRozbor zadaných tras ÐAplikace zvolených metod ÐEkonomické přínosy navrhovaných změn Ò ÒZaložena roku 1998 se sídlem v Živohošti ÒPředmět podnikání: silniční motorová doprava ÒVozový park: přibližně 130 vozidel ÒAplikace využívané společností: ÐWebdispečink ÐRinkai Routing ÒMetody operačního výzkumu ÒMetody dopravního okružního problému Ò Ò Metoda nejbližšího souseda Littlův algoritmus ÒZadané trasy: 3 ÒPorovnání nejvýhodnější varianty: ÐAktuální trasa ÐVýsledek Metody nejbližšího souseda ÐDélka trasy dle Littlova algoritmu ÒVýpočet možné finanční úspory Označení Místo nakládky / vykládky MĚSTO ULICE + číslo popisné V1 Jažlovice Na dlouhém 90 V2 Pardubice – Popkovice Za zlatou přilbou (firma Kubík a. s.) V3 Pardubice – Popkovice Za zlatou přilbou (Čepos a. s.) V4 Staré Hradiště Hradišťská 407 V5 Opatovice nad Labem SIRIUS MP, s.r.o. V6 Hradec Králové Březhradská 148 V7 Hradec Králové Bří. Štefanů ÒPůvodní pořadí zastávek ÒDélka trasy: 255 km ÒVýběr nejkratší vzdálenosti do následujícího zastávkového bodu ÒPostupné zmenšování tabulky ÒKonečná trasa: V1 – V2 – V3 – V4 – V5 – V6 – V7 – V1 ÒDélka trasy: 257,4 km Ò V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V1 0 96,1 96,1 106 98 99,2 110 V2 96,6 0 0 7,3 17,8 21,7 29,5 V3 96,6 0 0 7,6 17,8 21,7 29,5 V4 129 7,6 7,6 0 10,5 14,4 24 V5 118 17,3 17,3 10,3 0 3,8 11,9 V6 119 21,5 21,5 14,5 3,8 0 9,4 V7 130 29,2 29,2 22,2 13,3 9 0 V5 V6 V7 V4 10,5 14,4 24 V5 0 3,8 11,9 V6 3,8 0 9,4 V7 13,3 9 0 MATICE VZDÁLENSOTÍ ÒMatice vzdáleností se sloupcovou a řádkovou úpravou ÒOhodnocení všech 0 ÒKonečná trasa: V1 – V7 – V6 – V5 – V4 – V2 – V3 – V1 ÒDélka trasy: 237,3 km V V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V1 ∞ 96,1 96,1 106 98 99,2 110 96,1 V2 96,6 ∞ 0 7,3 17,8 21,7 29,5 0 V3 96,6 0 ∞ 7,6 17,8 21,7 29,5 0 V4 129 7,6 7,6 ∞ 10,5 14,4 24 7,6 V5 118 17,3 17,3 10,3 ∞ 3,8 11,9 3,8 V6 119 21,5 21,5 14,5 3,8 ∞ 9,4 3,8 V7 130 29,2 29,2 22,2 13,3 9 ∞ 9 Vʹ V1 V2 V3 V4 V5 V6 V7 V1 ∞ 0 0 9,9 1,9 3,6 13,9 V2 96,6 ∞ 0 7,3 17,8 21,7 29,5 V3 96,6 0 ∞ 7,6 17,8 21,7 29,5 V4 121,4 0 0 ∞ 2,9 6,8 16,4 V5 114,2 13,5 13,5 6,5 ∞ 0 8,1 V6 115,2 17,7 17,7 10,7 0 ∞ 5,6 V7 121 20,2 20,2 13,2 4,3 0 ∞ 96,6 0 0 6,5 0 0 5,6 ÒPřehled zjištěných výsledků Ò Ò Ò ÒRoční úspora nákladů DRUH VÝPOČTU DÉLKA TRASY [km] ROZDÍL [km] aktuální trasa 255 výpočet - metoda nejbližšího souseda 257,4 + 2,4 výpočet - Littlův algoritmus 237,3 - 17,7 DRUH VÝPOČTU CENA 1 CESTY [Kč] ROČNÍ NÁKLADY [Kč] ROČNÍ ROZDÍL [Kč] aktuální trasa 1 005,20 159 826,80 výpočet - Littlův algoritmus 935,50 148 744,50 - 11 082,30 ÒNávrh optimální varianty ÒCíl práce splněn ÒMožnost optimalizace zadaných tras ÒZískání finanční úspory ÒMožnost stejným způsobem ušetřit na dalších pravidelných trasách ÒVedoucí práce: É„Jaké další metody operačního výzkumu je možné použít na řešení BP?“ É„Budou výsledky práce aplikované?“ ÒOponent: É„Proč jsou dosahovány u použitých matematických metod rozdílné celkové ujeté vzdálenosti?“ É„Je dosažená úspora pro management společnosti přínosem?“ É