Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Autor: Jindřiška Konopová Soukupová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Vladimír Nývlt, MBA Oponent bakalářské práce: Ing. Tomáš Starý Výběr optimálního postupu při povolování stavby bytového domu s komerčními prostory Bakalářská práce prezentace červen 2016 Cíl práce: Cílem práce je nalézt optimální variantu povolení dle současného stavebního zákona pro daný typ stavby formou dotazníkových otázek. Hypotéza: Stavební zákon umožňuje na tento typ stavby vždy několik variant rozhodnutí o umístění a povolení stavby. Metodika práce: Budou vybrány možnosti dle jednotlivých ustanovení stavebního zákona, které přicházejí v úvahu pro umístění a povolení daného druhu stavby. Dále bude zjišťována příčina, která vede k danému typu rozhodnutí pro umístění a povolení stavby. Na základě této příčiny bude formulována otázka v dotazníku, který tak v důsledku stanoví limity jednotlivých typů rozhodnutí pro umístění a povolení vybrané stavby. Metodou porovnání časové a finanční náročnosti poplatků a dále náročnosti požadovaných odborných znalostí stavebníka budou zhodnoceny jednotlivé varianty pro umístění a povolení stavby. Následuje výběr optimální varianty pro stavebníka dle daných možností povolení. Tato metoda bude představena na konkrétním případu daného typu stavby. Navržená stavba: Bytový dům s komerčním prostorem – drobné provozovny nerušící bydlení, dále přípojka vody, splaškové a dešťové kanalizace, plynu a přípojka elektrické energie napojené na stávající inženýrské sítě, označené soukromé parkoviště pro bytový dům včetně drobných provozoven. Stavba bude napojena novým sjezdem na stávající komunikaci. Klasická správní řízení: ÚŘ, SŘ, SPOL ÚŘ+SŘ Zkrácená správní řízení: ZÚŘ, VPS ÚR, VPS SP, VPS ÚR+SP, CAI (potřeba zajistit písemné souhlasy účastníků řízení!) Vybrané varianty pro povolení stavby: •rozhodnutí o umístění stavby v územním řízení dle § 76 SZ a následně stavební povolení dle § 115 SZ (ÚR,SP) •rozhodnutí o umístění stavby v územním řízení dle § 76 SZ a následně veřejnoprávní smlouva o provedení stavby, která nahradí stavební povolení dle § 116 SZ (ÚR+VPS SP) •rozhodnutí o umístění stavby v územním řízení dle § 76 SZ a následně oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora dle § 117 SZ (ÚŘ+CAI) •rozhodnutí o umístění stavby ve zjednodušeném územním řízení dle § 95 SZ a následně stavební povolení dle § 115 SZ (ZÚŘ+SP) •rozhodnutí o umístění stavby ve zjednodušeném územním řízení dle § 95 SZ a následně oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora dle § 117 SZ (ZÚŘ+CAI) •společné územní a stavební řízení (SPOL ÚŘ+SP) •veřejnoprávní smlouva, která nahradí územní rozhodnutí a stavební povolení dle § 78 SZ (VPS ÚR SP). Sestavený seznam otázek pro posouzení optimální varianty povolení: •Vyžaduje stavba posouzení jejích vlivů na životní prostředí (záměry podléhající posouzení – kategorie I. či vyžadující zjišťovací řízení – kategorie II.), z důvodu uvedení záměru v příloze č. 1 k zákonu č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících? •Je stavebník schopen získat písemné souhlasy osob, jež by byly účastníky stavebního řízení (majitelé daného pozemku či stavby, pokud není stavebníkem, majitelé sousedních pozemků a staveb, tj. fyzické či právnické osoby, další účastníci jsou přesně vymezeni v § 109 SZ)? •Je stavebník schopen získat písemné souhlasy osob, jež by byly účastníky územního řízení (majitelé daného pozemku či stavby, pokud není stavebníkem, majitelé sousedních pozemků a staveb, tj. fyzické či právnické osoby; další účastníci jsou přesně vymezeni v § 85 SZ)? •Je stavebník schopen získat písemné souhlasy osob, jež by byly účastníky územního i stavebního řízení? •Je pravděpodobné, že stavební úřad může v územním rozhodnutí rozhodnout, že stavba je nezpůsobilá k posouzení autorizovaným inspektorem dle §117 SZ (významný vliv na jiné pozemky a stavby na společné hranici pozemků, apod.)? •Jde o stavbu, která je označena zvláštním právním předpisem jako nezpůsobilá ke zkrácenému řízení? •Je pro Vás prioritou rychlé vyřízení rozhodnutí na stavebním úřadě? •Má žadatel o povolení stavby ve stavebním právu odborné znalosti na takové úrovni, že zvládne sestavit veřejnoprávní smlouvu? •Bude stavba vyžadovat řízení o výjimce v souladu s ustanovením § 169 SZ? •Vylučuje závazné stanovisko dotčeného orgánu státní správy společné řízení? •Je stavba v zastavěném či zastavitelném území? Zhodnocení variant z hlediska časové potřeby pro povolení Objektivně nejvýhodnější je z hlediska finanční náročnosti poplatků varianta J (VPS ÚR+SP) s částkou 8750,- Kč. Zhodnocení variant z hlediska fin. náročnosti poplatků: Zhodnocení variant z hlediska náročnosti odborných znalostí ve stavebním právu: Nejvýhodnější jako nejméně náročnou variantou z hlediska požadovaných odborných znalostí se jeví varianta A (ÚR+SP), varianta C (ÚŘ+CAI) a dále varianta I (SPOL ÚŘ+SŘ) bez vyšších nároků. Nejdůležitějším hlediskem pro stavebníka je čas potřebný pro získání povolení stavět. Diskuze výsledků: Návrhy a opatření: Minimalizovat riziko – opatřit si dostatek informací o dané lokalitě a navržené stavbě. Možnost podat žádost o územně plánovací informaci (ÚPI) na příslušný stavební úřad, příp. úřad územního plánování Zkrácená řízení, která zajistí povolení stavět v krátké lhůtě, se v praxi pro tento typ stavby využívají minimálně. Jakým způsobem by bylo vhodné řešit dopady legislativních změn do takovéto “příručky investora”? Doplňující dotazy: Oponent práce: Vzhledem k četným změnám stavebního zákona je znění zákona již ve finální formě, či se chystá jeho další novela? V jaké fázi celého postupu vedeného k nabytí účinnosti veřejnoprávní smlouvy má zajistit žadatel souhlasy třetích osob? Upravuje nějaký prováděcí předpis obsah a rozsah veřejnoprávní smlouvy? Vedoucí práce: Děkuji za pozornost.