JB389cb9_litter.jpg Autor BP : Tomáš Vontor Vedoucí BP : Ing. TerezieVondráčková, Ph.D. Oponent BP : prof. Ing. Věra Voštová,CSc. ¨- velká ekonomická zátěž státního rozpočtu ¨ ¨- specifičnost výstavby PK ¨ ¨- rozsáhlé možnosti ovlivňování konečné ceny ¨ ¨- praxe v oboru ¨Cílem práce je : ¨posoudit výstavbu a údržbu pozemních komunikací v ČR z ekonomického hlediska (příjmy a výdaje). ¨analyzovat kompetence účastníků přípravné a výrobní fáze a jejich vliv na budoucí cenu díla ¨rozebrat vliv kvality provedení a údržby na konstrukční poruchy a s tím spjaté další náklady mld. Kč 2015 2016 2017 2018 Příjmy 24,9 26,3 25,8 26,1 Výdaje 34,1 33,7 40,2 47,9 Rozdíl 9,2 7,4 14,6 21,8 ¨Poměr příjmů a výdajů v SFDI, vyjma ročních nákladů na SÚS (asi 10 mld. Kč), vyjádřených na základě sběru dat z SFDI, ŘSD, SÚS. ¨ 5 - 10% z ceny díla připadá na návrh trasy, projednávání se všemi dotčenými orgány, odborné posudky, průzkumy a studie, výkupy pozemků apod. ¨ 2 - 5% připadá na zhotovení projektu ve formě (DSP, RDS) v závislosti na rozsahu zakázky ¨ 2 - 5% můžeme dát za stavební dozor, opět v závislosti na rozsahu zakázky ¨ 80 - 90% z celkové ceny díla připadá na vlastní výstavbu ¨ ¨Na základě pozorování, dedukce, výpočtů a vlastních zkušeností si musím odpovědět, že i přes přibližné procentuální rozdělení různých účastníků výstavby (nahoře), má každý z těchto účastníků odpovědnost za konečný ekonomický výsledek a to v řádech desítek procent. ¨ 2058f5baf9_99399754_o2.jpg Pomocí sběru dat a výpočtu jsem na příkladu SÚS JK došel k ročnímu číslu 126 229Kč/km a rok (nadprůměrná hustota silnic nižších tříd). U státní příspěvkové organizace není relevantně zjistitelná efektivita využití prostředků. Upozorňuji na podceňovanou údržby krajnic a systému odvodnění. -Výstavba má zlepšující se tendenci v poměru ceny a kvality, oproti západním sousedům s podobnou geomorfologií , podobnými materiálními vstupy a třetinovými mzdami jsme však stále drazí. -Výstavba PK je velmi specifická, nákladově lze přibližně vyčíslit nutné investice do přípravy, kontroly a výstavby. Skutečné investice však více než kde jinde závisí na profesionalitě a zkušenostech všech kompetentních jednotlivců. - S provedením stavby nepřímo úměrně souvisí i její další údržba. I přes velmi hustou silniční síť v ČR, se stav silnic zlepšuje. Pro větší zlepšení navrhuji zvýšenou pozornost údržbě krajnic a příkopů především. - Vysvětlete princip poměrné interpolační metody, kterou zmiňujete a používáte na str. 33, ale už ji neuvádíte v Metodice práce (kap. 3.3). ¨ - Kde jste vzal hodnotu výdajů 33,7 mld. Kč na str. 24? ¨ ¨ - Kde jste vzal ta procenta str. 47? ¨ ¨ - Jak by se změnila v současné době tabulka 1 na str. 8?