Autor bakalářské práce: Martin Dvořák Vedoucí bakalářské práce: Ing. Radka Vaníčková, Ph.D. České Budějovice, červen 2016 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie VSTE-logo.jpg *množící se stížnosti na současné OOPP *ochranný pracovní oděv dle subjektivních potřeb zaměstnanců *zkvalitnění firemní kultury *zlepšení ústrojové kázně *zajímavá úspora *Cílem bakalářské práce je vytvořit návrh bodového systému ve společnosti ELK s.r.o. za účelem optimální úspory a efektivního využívání nároků a potřeb kmenových zaměstnanců v procesu příjmu a manipulace s ochrannými pracovními prostředky. * *Jak zaměstnanci dodržují používání OOPP a jsou s nimi spokojeni? * *Je možné více zapojit zaměstnance? * *Mohou být používány krátké kalhoty? * *Může zaměstnavatel uspořit ? *METODY SBĚRU DAT * *Dotazník – kmenoví zaměstnanci * * * *Polostrukturovaný rozhovor s technikem BOZP * ELK_B2C_LOGO_CZECH_CMYK.jpg Právní forma společnosti společnost s ručením omezeným Základní jmění 52 600 000,- Kč Počet zaměstnanců k 31. 12. 2014 151 Vyrábíme montované dřevostavby ELK ve špičkové evropské kvalitě ELK_B2C_LOGO_CZECH_CMYK.jpg \\WIN7\works\Pracovní\03 Březen\redakce_fotky\ELK_projekty_B2B\Oxford_MW1_0036.jpg \\WIN7\works\Pracovní\03 Březen\redakce_fotky\ELK_individualni_domy\K.IMG_8460 ret.jpg *Stávající platná směrnice pro poskytování OOPP *Povinností zaměstnavatele je vybavení zaměstnanců bezprostředně po nástupu do zaměstnání. * *Tyto OOPP jsou pracovníkům poskytovány k osobnímu užívání a opatrování na stanovenou dobu potřebnou k výkonu práce, ale i nadále zůstávají majetkem organizace. * *Přidělené OOPP se evidují. Za vedení evidence odpovídá vedoucí střediska. *Řízený rozhovor *Jak hodnotíte současnou úroveň OOPP ve Vaší společnosti? *Jak je zajištěno dostatečné proškolení a informovanost o používání OOPP? *Jakým způsobem probíhá kontrola používání OOPP? *Jaké sankce za nepoužívání OOPP zaměstnanci hrozí? *Jakým způsobem ve Vaší společnosti probíhá vydávání a evidence OOPP? *Jakým způsobem vyhodnocujete rizika * jednotlivých pracovišť? * *Dotazníkové šetření Pracovní pozice Počet osob dělník ve výrobě 52 dělník - nakládka 11 dělník - údržba 7 zedník 12 dělník - montáže 0 dělník - ostatní 44 Celkem: 126 Přednost? Počet osob Fixní 20 Flexibilní 106 Celkem 126 svycarsko.jpg Ø 90 % zaměstnanců očekává změnu * Ø 84 % zaměstnanců by dalo přednost flexibilitě (samostatný výběr z katalogu) Ø Ø 50 % zaměstnanců by uvítalo možnost používání krátkých kalhot * *„ Předtím než budeme zaměstnance postihovat, měly bychom se pokusit je motivovat“ * citace z dokumentu švýcarské pojišťovny SUVA (2012) 1.jpg start-a-company-image.jpg *Bodový systém navázaný na skutečně odpracované hodiny *Evidence bodů na výplatní pásce *Za nasbírané body možnost výběru z katalogu *Požadavkový list * * * * Ø Kmenoví zaměstnanci = startovací balíček * (1 x softshellová bunda, 1 x mikina, 2 x triko, 1 x boty, 1 x kalhoty) * Ø Noví zaměstnanci = nástupní balíček * (1 x mikina, 2 x triko, 1 x boty, 1 x kalhoty) * Pracovník / pracoviště Návrh roční výše bodů Koeficient pro rok 2016 Dělník ve výrobě 1200 0,63* Zedník 1800 0,94 Dělník nakládky 2200 1,15 Mistr výroby 1000 0,52 Řidič motorového vozíku 2200 1,15 Skladník 2200 1,15 Vedoucí skladu 1000 0,52 Servisní technik 1000 0,52 Dělník údržby - brusič 1200 0,63 Dělník údržby 2200 1,15 Dělník údržby – odpadové hospodářství 2200 1,15 Revizní technik 2200 1,15 Vedoucí údržby 1000 0,52 calculator2.gif *Ukázka výpočtu koeficientu pro rok 2016 *Řešení systému výpočtu bodů *Evidence čerpání bodů *Návrh nové směrnice včetně bodového systému * crop-431466-ekonomika.jpg 24459-euro-mince-peniaze-clanok.jpg *Výdaje za oděvy a obuv v roce 2014: 201 473,72 Kč *Výdaje za oděvy a obuv v roce 2015: 227 922,82 Kč * *Kmenoví zaměstnanci: „startovací balíček“ *82 pracovníků x 1792,- Kč = 146 944,- Kč *Noví zaměstnanci: „nástupní balíček“ *60 pracovníků x 1085,- Kč = 65 100,- Kč *Rezerva na přeřazení: *4 x 600,- Kč + 8 x 1000,- Kč = 10 400,- Kč *Plánované výdaje v roce 2016: 222 444,- Kč * *Plánované výdaje v roce 2017: 194 025,- Kč * *Navržený systém bodový systém umožňuje *větší variabilitu ochranných oděvů *možnost volby zaměstnance = spokojený zaměstnanec *úspora( ca. 34 000,- Kč/rok) *zlepšení firemní kultury * * * * * small-cihly_obr_grafika.gif Fotolia_10056608_Subscription_L-300x300.jpg 0701%200003%2099%20999%20respirator-3m-9312.jpg *Jaký vliv má riziko prašnosti ve vztahu k poskytování ochranných prostředků? -Nutnost používání respirátorů, dýchacích masek či neprodyšných oděvů. * *Jakým způsobem jsou rizika při použití OOPP jištěna? -OOPP jsou samy svou povahou určeny ke snížení rizika daného pracoviště. -Dodržován používání OOPP kontroluje přímý nadřízený zaměstnance a namátkové kontroly provádí bezpečnostní technik. * *Znáte jiný návrh bodového systému u konkurenčních firem ve stejném oboru? V případě že ano, uveďte příklad, vysvětlete a komparujte se získanými výsledky ve Vaší BP. -V oboru stavebnictví ne! Pouze u bezpečnostních složek státu. * _vyr_1611prase.jpg *Jaké jsou počáteční investice pro zavedení bodového systému pro poskytování OOPP? * *Prvotní investice se vrátí v následujících letech. * *Kmenoví zaměstnanci: „startovací balíček“ *82 pracovníků x 1792,- Kč = 146 944,- Kč *Noví zaměstnanci: „nástupní balíček“ *60 pracovníků x 1085,- Kč = 65 100,- Kč *Rezerva na přeřazení pracovníků: *4 x 600,- Kč + 8 x 1000,- Kč = 10 400,- Kč *Počáteční investice v roce 2016: 222 444,- Kč * * EIHOLZER, B., 2012. Alles was Sie über PSA wissen müssen. 1. vydání. Luzern, Schweitz: SUVA – Gesundheitsschutz am Arbeitsplatz. BN 44091.d ELK_B2C_LOGO_CZECH_CMYK.jpg ELK_B2C_LOGO_CZECH_CMYK.jpg