Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technický Bc. Strojírenství Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Jaroslav Šilhan 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Strakonicích, dne: 02.01.2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod. 1 2 Náplň a průběh praxe. 3 3 Zhodnocení praxe studentem.. 5 4 Závěr 6 1 Úvod Firma DURA Automotive Systems oslavila 100 let působení na trhu (USA) a DURA Automotive CZ k.s. 20 let působení v České republice. Firma DURA Automotive Systems je vlastněna Middle Ground Capital. Firma má celkem 34 provozoven v 15 zemích světa a zaměstnává více než 12 000 zaměstnanců. Veškeré závody se zabývají výrobou dílů pro automobilový průmysl. DURA dodává své výrobky do automobilek. Svoji praxi vykonávám v Dura Automotive Strakonice/Blatná od roku 2014 a to jako vedoucí výroby. Od roku 2020 do současnosti jako Operation manager (výrobní ředitel). Před rokem 2014 jsem pracoval 4 roky jako vedoucí výroby a programátor CNC strojů v Bodycote Material Testing v Plzni. Oba závody Strakonice a Blatná jsou tradiční výrobci do automobilového průmyslu a vyrábějí pro všechny hlavní automobilové hráče krom japonských a korejských. Volvo Peugeot Závod ve Strakonicích byl založen v roce 2000. Obsah obrázku text, Multimediální software, software, Grafický software Popis byl vytvořen automaticky Mezi hlavní používané výrobní technologie patří: · CNC obrábění, řezání · Frikční svařování · Automatické svařovací linky MIG · Manuální TIG/MIG · Odmašťování · Auto/Manuální leak-test · Montáž · Automatická aplikace Teroson 2 Náplň a průběh praxe Management Student během své praxe řídil výrobu výrobního závodu v Blatné (400 zaměstnanců) i ve Strakonicích (350 zaměstnanců) a kromě řízení výroby spolupracoval intenzivně se všemi podpůrnými úseky jako je: údržba, logistika, engineering a kvalita, controling. Hlavní náplní práce bylo operativní, ale i strategické řízení – Pracoval na zavádění nových projektů do výroby včetně tvoření všech podpůrných procesů a dokumentací. Výroba/ údržba Definoval, posuzoval, využíval a zná technické prostředky, veškeré strojní, obráběcí, svařovací i měřící zařízení ve společnosti Dura/Linamar. Podílel se na plánování preventivních i neplánovaných oprav na všech výrobních zařízeních. Fyzicky byl přítomen a podílel se na opravách i prohlídkách jednotlivých zařízení. Je stálým členem týmu, který pracuje na tvorbě výrobní a kontrolní dokumentace. Je schopen vypracovat výrobní i kontrolní návodku samostatně včetně veškeré dokumentace jako TPM a preventivní údržby atd. CI oddělení/ řízení projektů Je předseda komise CI týmu, který řeší např. Kaizeny, 5S, TPM, organizace Boot camp, ergonomie pracovišť, časové snímky dne apod. Je schopen samostatně plánovat a řídit výrobu spolupracovat s logistickým oddělením, mapovat výrobní toky včetně vypracování Value stream map a organizace pracoviště. Podílí se na zavedení a plánování nových projektů včetně tvorby počátečních layoutů, měření CT a přípravy souvisejících návazností na další linky či pracoviště. Je schopen pracovat a spolupracovat s projektovými týmy a zákazníky v anglickém cizím jazyce AJ. Kvalita Zajišťuje soulad výrobních požadavků s normami kvality zákazníka a poskytuje pokyny a vedení při vývoji a údržbě požadovaných standardních operačních postupů a pracovních instrukcí, aby bylo možné důsledně zpracovávat kvalitní díly. Řídí dodržování zavedených zásad uvedených v normách, jako je IATF. Finance Zodpovědnost za plánování a dodržování budgetu. CAPEX – plánování a řízení investic – cca 20 mio € / rok Potvrzování objednávek a faktur, aktivace majetku do odpisů Vytváření kalkulací vícenákladů apod. V rámci managementu výkaz zisků a ztrát na pravidelné (měsíční) bázi Pravidelný reporting hlavních KPI (šrotace, plnění plánu, efektivita, produktivita atd). Další úkoly nebo zvláštní projekty podle zadání. 3 Zhodnocení praxe studentem Vzhledem k zastávané pozici jsem mohl obsáhnout všechny požadované oblasti. Následující oblasti požaduji za klíčové. Management V této oblasti považuji za nejdůležitější získané zkušeností v krizových situací a to jak směrem k výrobě a řízení INDIR a DIR pracovníků tak i směrem k Top managmentu nebo zákazníkovi. Procesy se smyslu pravidelných meetingů, porad a zadávání a sledování úkolů, stejně jako plánování osobního rozvoje je běžná rutina, stejně tak, jako KPI. Nicméně je důležité jednotlivé ukazatele pravidelně revidovat. To co bylo důležité při rozběhu projektu již při sériové výrobě nemá smysl sledovat. Finanční oblast – zodpovědnost za plánování a dodržování budgetu V dnešní době v automobilovém průmyslu není jednoduché plánovat budget ani forecast, protože ani zákazník není schopný poskytnout potřebná data. Často je nutné plánovat dle posledních zkušeností. V oblasti CAPEXU je má zkušenost taková, že byť se odsouhlasí plán, většinou se v průběhu roku již odsouhlasený budget krátí na základě průběžných výsledků jako součást úspor. Výkaz zisků a ztrát se v naší společnosti a managementu prezentuje každý měsíc. Odpovědné oddělení je Controlling, nicméně se jedná o sběr dat z každého oddělení. Jinými slovy, každý manažer v rámci svých odpovědností ví, jaké má výsledky. Řízení projektů V rámci řízení projektu je nutné mít nastavené milníky a ty pravidelně kontrolovat. CPQA, APQP jsou nástroje používané v automotive a měli by umět zabránit a předcházet rizikům s kterými jsou pak spojené vícenáklady při zavádění projektu. 4 Závěr Svoji praxi hodnotím velice pozitivně. Nabité zkušenosti a dovednosti nejde ničím nahradit a poskytují mě společně s informacemi který získám na VSTE výborný mix který je v praxi velice důležitý. Jsem odlišný případ v tom, že prvně jsem na základě praxe získal praktické dovednosti a potom doplňuji teoretické mezery. Myslím, že tato kombinace mě velice pomáhá jak při studiu tak v mém povolání. Na závěr bych rád použil citát od Marcuse Tulliuse Cicera který je umístěn i u nás na VSTE. „Praxe je nejlepší učitelka“