Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Technologie a řízení dopravy Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Adam Praizler 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. Doručená pošta (210) - praiz14@oag.cz - Všeobecné a sportovní gymnázium Vimperk Mail - Google Chrome V Českých Budějovicích, dne: 5. 1. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod. 1 2 Náplň a průběh praxe. 2 3 Zhodnocení praxe studentem.. 3 4 Závěr 4 1 Úvod Správa železnic, státní organizace (SŽ) je státní organizace, která spravuje železniční dráhy v České republice, které jsou majetkem státu, je vlastník a provozovatel dráhy. Je zřízena v souladu se zákonem o drahách. Vznikla v roce 2003. S více než 17000 zaměstnanci je 6. největší zaměstnavatel v ČR. SŽ zaměstnává v oblasti řízení provozu především výpravčí, signalisty, výhybkáře, strojvedoucí, operátory provozu a v oblasti údržby a modernizace traťové dělníky, elektrikáře a nespočet dalších. SŽ udržuje tratě, zabezpečovací zařízení, budovy, kolejová vozidla. Zajišťuje bezpečnost. Řídí a koordinuje provoz na tratích. Provádí modernizaci a rozvoj železnic. Spravuje rozpočet přidělený pro železniční infrastrukturu. Spolupracuje na mezinárodní úrovní s okolními státy a jejich provozovateli drah na pohraničních přechodových stanicích. 2 Náplň a průběh praxe Během praxe jsem vykonával funkci dozorce výhybek, signalista. Jako výhybkář jsem obsluhoval ručně stavěné výhybky, vydával souhlas a další pokyny k posunu, na příkaz výpravčího jsem prováděl přípravu vlakové cesty. Vedl jsem dopravní dokumentaci a sledoval jízdy vlaků. Nedílnou součástí byla má účast na odborných školeních a poradách. Jako signalista jsem přestavoval výhybky, výkolejky, seřaďovací návěstidla a elektromagnetické zámky v přiděleném obvodu. Vydával jsem souhlas a další pokyny k posunu na nádraží a zajišťoval jsem jízdy na vlečky. Komunikoval jsem přes rádiové stanice. Sledoval jsem postavené vlakové cesty a jejich volnosti. Spolupracoval jsem se zaměstnanci při údržbě a opravách železniční dopravní cesty. V provozu na nádraží jsem hlouběji nahlédl do dopravně-logistických úloh, které dopravci řešili, aby navrhli optimální řešení pro dopravně-přepravní procesy včetně následného řízení těchto procesů v ostrém provozu. Znalost z provozu mi pomohla lépe se orientovat ekonomických a statistických rozborech, i když nebyli nutně mou náplní práce. 3 Zhodnocení praxe studentem Absolvováním praxe jsem získal množství znalostí z reálného provozu, které mohu dále uplatňovat nejen při studiu, ale i v budoucím zaměstnání. Mezi tyto přínosy patří především lepší pochopení železničního provozu, provádění úkonů, které jsou potřebné jak pro vlastní pohyb vozidel po dopravní cestě, tak i těch úkonů, které je nutné realizovat před vlastní jízdou vozidel. Všichni zaměstnanci SŽ mi při mé praxi vycházeli maximálně vstříc. Pro lepší průběh praxe bych ocenil větší přehlednost souborů a informovanost ze strany VŠTE. 4 Závěr Jako výhybkář, signalista jsem plnil úkoly dané dopravním řádem drah, předpisy a pokyny provozovatele dráhy a základní dopravní dokumentací. Naučil jsem se řídit provoz z jednotného obslužného pracoviště, které je hojně využíváno při řízení provozu v celé České republice a jeho alternativy i v celém světě. Naučil jsem se také organizovat provoz v železniční dopravě a nastavovat si priority při pohybu železničních vozidel po nádraží.