Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Logistika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Bc. Kateřina Popelová, DiS. 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 4. 1. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................4 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................5 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................9 4 Závěr..................................................................................................................................10 4 1 Úvod Skupina ŠKODA, člen skupiny PPF, se skládá z mateřské společnosti ŠKODA TRANSPORTATION a.s. a několika dceřiných společností a společných podniků, přičemž jednou z nich je ŠKODA ELECTRIC a.s., která zaměstnává přibližně jeden tisíc kmenových zaměstnanců. ŠKODA ELECTRIC a.s. je společnost navazující na dlouholetou tradici elektrotechnické výroby Škodových závodů v Plzni, přičemž historie celého podniku ŠKODA se začíná psát roku 1859. Společnost ŠKODA ELECTRIC a.s. se dnes prezentuje jako zkušený výrobce elektrických pohonů, měničů a střídačů a trakčních motorů pro trolejbusy, tramvaje, lokomotivy, příměstské vlakové jednotky, metro a důlní vozidla a současně jako výrobce trolejbusů s konvenčním i alternativním pohonem. V současné době společnost zaměřuje své úsilí také na výrobu bateriových a vodíkových vozů hromadné dopravy. Společnost je situovaná s vlastním výrobním závodem v Průmyslové ulici v Plzni. V areálu disponuje několika budovami, přičemž hlavní provoz výroby je do dvou největších z nich rozmístěn podle divizního uspořádání, provoz s výrobou motorů a provoz s výrobou pohonů a trolejbusů. Ve třetí největší budově se nachází sklad materiálu pro druhý zmíněný provoz. Technická podpora výroby je zajišťována mj. oddělením Výdejny, které je svou povahou podřízeno úseku Logistiky. Hlavní náplň oddělení je správa nářadí, ochranných pomůcek a přípravků pro výrobu. Logistický kanál pořizování – evidence – skladování – inventarizace – metrologie – výdej – vyřazení - likvidace obhospodařuje výdejna v počtu 5 pracovníků. Výdejna se těmito procesy odlišuje od běžného skladu materiálu, protože jednotlivé komodity z ní jsou zapůjčovány a je vyžadováno jejich navrácení uživatelem. Oddělení svou náplní práce, odpovědnostmi a svěřeným majetkem zasahuje do širokého spektra řízení společnosti, logistika je chápána jako nákup, skladování, odpadové hospodářství, nezbytné jsou podmínky dodržování kvality a metrologie, bezpečnosti práce i technologie výroby, zároveň personální management, finanční správa nebo neustálé zlepšování jsou denní součástí práce výdejny. 5 2 Náplň a průběh praxe Náplň praxe se odvíjela z desetileté praxe mistra oddělení, popisu jeho pracovní činnosti a určených odpovědností, viz níže. Praxe také spočívala v povýšení těchto úkolů a běžné operativní agendy na vyšší úroveň, tj. sestavení logistického projektu pro toto oddělení výdejny se správou nářadí, ochranných pomůcek a výrobních přípravků a zefektivnění těchto logistických procesů. Průběh praxe byl odvozen od vývoje projektu a jeho fáze. Bylo nutné sestavit vizi projektu, představit tento projekt vedoucímu logistiky a připravit návrh řešení následných kroků při pokračování projektu vč. příp. návrhu alokace finančních prostředků pro příp. investiční fázi. Výstupem praxe je příprava předinvestiční fáze projektu, přičemž následně bude v rámci zpracování diplomové práce tato fáze dokončena vč. sestavení studie proveditelnosti a finančního zhodnocení. Po schválení tohoto projektu vrcholovým managementem bude vybrána nejvhodnější varianta a postoupeno investiční a realizační fázi projektu, kterou bude vést právě mistr oddělení výdejny s dohledem vedoucího úseku logistiky. Praxe je oboustranně výhodná, pro podnik je přínosem především kvalitní projekt s potenciálem brzké realizace, modernizace a finanční úspory. Náplň práce mistra oddělení výdejny: 1. Kompletní operativní řízení oddělení, vč. operátorů logistiky - Vedení, náplň práce, hodnocení, motivace podřízených - Operativní řízení oddělení - Spolupráce s ostatními úseky společnosti - Odpovědnost za realizaci střednědobých cílů oddělení 2. Odpovědnost za dodržování BOZP, PO na pracovišti a v přidělených skladech 3. Plnění režijních nákladů střediska - Dodržování rozpočtových nákladů, jejich sledování, aktualizace a užití - Návrhy na další rozpočtová období režijní/investiční 4. Objednávání zboží, poptávka / nabídka, řešení reklamací a pozdního dodání s dodavateli 5. Odpovědnost za objednání / výdej OOPP dle předepsaných norem - Kompletní řízení nákupního procesu pořízení nářadí, OOPP a jiného zboží 6 - Odpovědnost za včasné objednání 6. Odpovědnost za evidenci, skladování a nakládání s nářadím, přípravky, modely i OOPP - Odpovědnost za skladové zásoby, jejich udržování, doplňování, distribuci, využití 7. Vedení Likvidační komise - Odpovědnost za řízení likvidace zásob 8. Vedení pokladny oddělení 9. Vedení konsignačního skladu 10. Odpovědnost za provedení inventury majetku výdejny 11. Odpovědnost za zajištění interních / externích kalibrací měřidel / nářadí 12. Odpovědnost za zajištění interních / externích oprav nářadí 13. Odpovědnost za zajištění externích revizí elektrického nářadí / plynových hadic 14. Odpovědnost za zajištění externí prádelny OOPP 15. Práce s interními informačními systémy 16. Taktické plánování, neustálé zlepšování, 5S, Kaizen Provázanost vykonávaných činností na jednotlivé výstupy uvedených v anotaci předmětu Odborná praxe N_OPX pro obor Logistika jsou popsány níže. 1. Student je schopen prokázat široké a hluboké znalosti logistických, přepravních a skladovacích technologií v dopravních a přepravních službách (např. charakterizovat problematiku skladování a ochrany zboží; vysvětlit problematiku projektování logistických systémů, které dokáže využívat, provozovat a aplikovat pro danou oblast). Skladování je jednou z hlavních úkolů oddělení výdejny, ta disponuje sklady ve svém prostoru, ve výrobních prostorech a současně také v pronajatém prostoru externí společnosti. Při skladování je využíváno různých skladovacích zařízení - příručních policových regálů a výsuvných zásuvek s ruční obsluhou a skladováním v plastových či kartonových ukládacích boxech, paletových regálů s nutností obsluhy pomocí vysokozdvižných vozíků či retraků, kde jsou přípravky skladovány na manipulační jednotce II. řádu, tj. paletě, a poloautomatizovaného regálového zakladače, ve kterém jsou přípravky uloženy v plných ohradových paletách. V podniku lze najít i další typy skladovacích zařízení, např. oddělení skladu materiálu pro výrobu disponuje vertikálními skladovacími systémy kardex, oddělení expedice využívá vjezdové regály, oddělení výroby zase konzolové či spádové regály. 7 U každé komodity i jednotlivého typu nářadí/přípravku je nutné dodržovat definovaný způsob skladování a ochranu takové věci po tuto dobu, např. neukládat na sebe více kusů, skladovat v ochranném obalu, skladovat odpojené od zdroje apod. Současně je u různých položek nastaven různý systém skladování, potažmo výdeje, např. FIFO, FEFO, výdej dle platné kalibrační/revizní lhůty, skladování na vyhrazené/libovolné pozici. Kromě informačního skladového systému, ve kterém jsou evidovány jednotlivé položky se základními daty, prováděny skladové operace, zapisovány skladové pozice aj., zatím není v tomto oddělení využívána žádná jiná moderní systémová technologie pro skladování. Zde je jistý prostor pro zlepšování, využívání čárových či jiných kódů, laserové označování nástrojů, využívání konsignačních skladů apod. 2. Student je schopen vysvětlit problematiku projektového řízení a je schopen řešit samostatně či v týmu složité projekty (dopravně-logistické). Problematika projektového řízení byla hlavní náplní praxe, přičemž má přesah do zpracování diplomové práce se záměrem skutečné realizace ve vybraném podniku, viz výše. 3. Student je schopen definovat problematiku strategického řízení celého dodavatelského řetězce v kontextu zbožových, peněžních a informačních toků (např. matematicky definovat a vyjádřit logistické procesy a systémy; definovat a analyzovat vnitropodnikovou dopravu a přepravu, její vazby na výrobní a další procesy; definovat vzájemné vazby technologických a logistických aspektů dopravních a přepravních služeb). Zajištění správného nářadí/ochranných pomůcek ve správný čas, správné kvalitě a správnému pracovníkovi je hlavní náplní oddělení. Je nutné znát dodavatelské řetězce od jednotlivých komodit až po jednotlivé typy nářadí a reagovat na odchylky a změny v nastavených systémech. V kontextu strategického řízení výroby s ohledem na oddělení výdejny je nutné definovat položky dle skupin metody ABC a dodržovat péči o A-položky a zajištění hladkého dodavatelského řetězce těchto položek, tj. obchodní smlouvy s dodavateli – ceníky – objednávky – skladové dostupnosti – dodání – fakturace – skladování v podniku apod. Zároveň s tímto logistickým kanálem je nutné sledovat finanční tok a vliv těchto nákladů, jaké středisko je zdrojem těchto nákladů, jak ovlivňují primární a sekundární náklady efektivitu 8 středisek nebo jejich sazbu, hodnotu celkově vynaložených nákladů na danou komoditu za sledované období, plánování rozpočtů na období další atp. 4. Student je schopen popsat technické, technologické a ekonomické aspekty logistiky a logistických procesů (např. prokázat komplexní znalosti tvorby, funkce a řízení logistických řetězců; charakterizovat jednotlivé druhy dopravy; popsat technologii ložných operací). Logistický řetězec je takový řetězec, ve kterém je zajištěný soulad aspektu výkonu-jakostinákladů a jednotlivé články řetězce mají rozdělené úkoly a jeden je současně příjemcem a zároveň odesílatelem pro článek následující. Cílem je např. v tomto případě splnění výrobního plánu a výroba finálního produktu, všechny články řetězce musí být v souladu a návaznosti. Oddělení výdejny je také jedním z těchto článků, je příjemcem zboží od dodavatelů, zároveň odesílatelem stejného zboží do výroby, přičemž při samotném procesu logistických operací s tímto zbožím je součástí toku informací, financí, kvality, pracovních sil i pracovních prostředků a musí dohlížet na plnění předepsaných limitů a tyto také dodržovat v řetězci dál. 5. Student je schopen orientovat se v právních a ostatních předpisech, technických normách BOZP. Orientace v oblasti bezpečnosti práce je nedílnou součástí náplně práce mistra se svěřeným prostorem a pracovníky, je nutné dohlížet na jejich práci, seznamovat je s riziky na pracovišti i mimo něj, kontrolovat dodržování bezpečnostních předpisů a interních nařízení, upozorňovat na jejich porušování a neustále prohlubovat znalosti podřízených v této nejdůležitější problematice, kterou je především ochrana zdraví a majetku. Bezpečností je současně dotčena i kvalita procesů, metrologie nebo personálního managementu či finanční správy. 9 3 Zhodnocení praxe studentem Pozici mistra útvaru logistiky vykonávám od roku 2015, přičemž ve společnosti působím již od roku 2012. Celou dobu působím v logistice, posledních 10 let vedu oddělení správy nářadí pro naši výrobní společnost. Náplň práce je různorodá a často jsem vyzývána k novým nezdolaným cílům, což člověka udržuje neustále ve zdokonalování se a prohlubování svých znalostí a zkušeností. Operativní řízení oddělení je mou náplní práce a zodpovědnost za plnění úkolů oddělení je pod mým dozorem dlouhodobě plněno. Praktickou část studijního plánu jsem prováděla pod dohledem vedoucího logistiky, přičemž hlavním úkolem této praxe bylo vymyslet logistický projekt zlepšení mého oddělení, který by byl skutečně realizovatelný, který by přinesl finanční úsporu a současně byl projektem moderního skladového hospodářství a řízení zásob oddělení správy nářadí. Na základě tohoto zadání jsem vymyslela projekt pořízení výdejních automatů pro správu nářadí do našich výrobních prostor, přičemž tento projekt je předmětem zpracování mé diplomové práce. V první fázi projektu jsem musela uvést jeho vizi, vysvětlit souvislosti a návrh finanční úspory. Následně jsem s touto vizí projektu seznámila ostatní úseky – výrobu, technologii, nákup, CI, kterým byl dán prostor k podání námětů. Při plánování rozpočtů pro rok 2024 jsem podala vedoucímu návrhy na alokaci finančních prostředků pro tento projekt, přičemž tyto prostředky byly předběžně alokovány s podmínkou sestavení projektu a vyčíslení finanční úspory a následného souhlasu managementu společnosti. Zatím úspěšným krokem je souhlasné stanovisko vrcholového managementu o předinvestiční fázi tohoto projektu, který ať v roce letošním či příp. následném bude skutečně realizován a přinese nejen finanční úsporu, ale také nové obchodní vztahy, efektivnější logistické procesy, modernizaci a současně i nové pracovní výzvy, zkušenosti a změnu pracovní náplně mně svěřeného oddělení. 10 4 Závěr Požadované výstupy praktické části studijního plánu byly naplněny a jsou neustále dál rozvíjeny. Praxe je kladně hodnocena ze strany studenta i podniku, což je přínosem i potenciálem pro obě zúčastněné strany.