Ústav technicko-technologický Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Příloha č. 1 – Odborná praxe – výstupy z učení studijních programů Bakalářský studijní program: Pozemní stavby Technologie a řízení dopravy Strojírenství Navazující magisterský program: Logistika Pozemní stavby Strojírenství Bakalářský studijní program Pozemní stavby Odborné dovednosti absolventa studijního programu Pozemní stavby (specializace Navrhování budov): Student je schopen: - Definovat a kvantifikovat problémy ve stavební praxi; - Orientovat se v materiálové nabídce a technice vnitřního prostředí budov při navrhování/realizaci budov; - Orientovat se ve stavební dokumentaci a technických podkladech; - Navrhovat architektonicko-stavební či konstrukční řešení budovy při respektování zásad interaktivního projektování (ve fázi projekce či realizace); - Analyzovat a komplexně posoudit detaily, prvky a soustavy konstrukcí a budovy (architektonicko-stavební řešení, konstrukční řešení, tepelně-technické řešení, energetické řešení, požárně bezpečnostní řešení, energetické řešení nebo environmentální řešení). Odborné dovednosti absolventa studijního programu Pozemní stavby (specializace Nosné konstrukce): Student je schopen: - Definovat a kvantifikovat problémy ve stavební praxi; - Orientovat se v materiálové nabídce při navrhování nosných konstrukcí budov; - Orientovat se ve stavební dokumentaci a technických podkladech; - Konstrukčně navrhovat budovy či její části při respektování zásad interaktivního projektování; - Navrhnout a posoudit nosné prvky a nosné soustavy budov, analyzovat stavební, konstrukční a statické hledisko prvků, konstrukcí a budov. Bakalářský studijní program Technologie a řízení dopravy Student je schopen: - samostatně vyřešit dopravně-logistické úlohy (např. volit vhodný druh dopravy a dopravního prostředku pro danou komoditu včetně návrhu optimálního řešení; optimalizovat dopravně-přepravní procesy; koordinovat proces unifikace, typizace, paletizace, kontejnerizace v dopravně-přepravním procesu; navrhnout optimální využívání dopravních prostředků; navrhnout systém řízení zpětné logistiky); - komplexně řídit dopravně-přepravní procesy nebo systémy (např. návrh architektury přepravního procesu a jeho řízení; řízení vnitropodnikové dopravy; návrh a využívaní telematických systémů; procesní řízení rozsáhlého projektu se zaměřením na dopravně-logistické projekty; řídit odborné činnosti spojené s optimalizací materiálového toku ve výrobním procesu); - provádět základní ekonomické a statistické rozbory (např. pro stanovení dopravních ukazatelů; zpracovat cenové nabídky a tarify dopravně-přepravních procesů). Bakalářský studijní program Strojírenství Student je schopen: - znát a užívat, případně navrhovat, posuzovat a konstruovat technické prostředky, tj. zejména jde o vhodná strojní zařízení, nástroje, nářadí a výrobní pomůcky pro žádané aplikace; - znát a užívat postupy práce nutné při službách zaměřených na běžné údržby, opravy a revize; - znát a užívat postupy technické přípravy výroby, tj. zejména zpracování potřebné dokumentace, určení výrobních operací a jejich sledu včetně návrhu organizace pracovišť nebo strojních zařízení; - znát, užívat, případně zajišťovat a organizovat technologické přípravy strojírenské výroby, tj. zejména uspořádání strojů a přípravků, toku materiálu, návaznosti pracovišť a ostatních technických podmínek; - znát a užívat na základě získaných praktických dovedností konvenční i progresivní technologie aplikované v dané firmě; - participovat na řízení projektů, a to včetně jejich monitorování, administrativního zpracování a hodnocení. Navazující magisterský studijní program Logistika Student je schopen: î prokázat široké a hluboké znalosti logistických, přepravních a skladovacích technologií v dopravních a přepravních službách (např. charakterizovat problematiku skladování a ochrany zboží; vysvětlit problematiku projektování logistických systémů, které dokáže využívat, provozovat a aplikovat pro danou oblast); î vysvětlit problematiku projektového řízení a je schopen řešit samostatně či v týmu složité projekty (dopravně-logistické); î definovat problematiku strategického řízení celého dodavatelského řetězce v kontextu zbožových, peněžních a informačních toků (např. matematicky definovat a vyjádřit logistické procesy a systémy; definovat a analyzovat vnitropodnikovou dopravu a přepravu, její vazby na výrobní a další procesy; definovat vzájemné vazby technologických a logistických aspektů dopravních a přepravních služeb); î popsat technické, technologické a ekonomické aspekty logistiky a logistických procesů (např. prokázat komplexní znalosti tvorby, funkce a řízení logistických řetězců; charakterizovat jednotlivé druhy dopravy; popsat technologii ložných operací); î orientovat se v právních a ostatních předpisech, technických normách BOZP. Navazující magisterský studijní program Pozemní stavby Student je schopen: î Definovat a kvantifikovat problémy ve stavební praxi; î Orientovat se v materiálové nabídce při navrhování budov a technice prostředí budov; î Orientovat se ve stavební dokumentaci a technických podkladech; î Navrhovat či konstrukční řešení budov při respektování zásad interaktivního projektování (ve fázi projekce či realizace); î Komplexně posoudit detaily, prvky a soustavy konstrukcí a budov (architektonicko-stavební řešení, konstrukční řešení, tepelně-technické řešení, energetické řešení, požárně bezpečnostní řešení, energetické řešení nebo environmentální řešení). Navazující magisterský studijní program Strojírenství Student je schopen: î navrhovat, posuzovat a konstruovat technické prostředky, tj. zejména jde o vhodná strojní zařízení, nástroje, nářadí a výrobní pomůcky pro žádané aplikace; î posuzovat, případně inovovat postupy práce nutné při službách zaměřených na běžné údržby, opravy a revize; î posuzovat, případně inovovat postupy technické přípravy výroby, tj. zejména zpracování potřebné dokumentace, určení výrobních operací a jejich sledu včetně návrhu organizace pracovišť nebo strojních zařízení; î posuzovat, případně inovovat stávající postupy technologické přípravy strojírenské výroby, tj. zejména efektivnější uspořádání strojů a přípravků, toku materiálu, návaznosti pracovišť a ostatních technických podmínek; î posuzovat, případně inovovat stávající postupy konvenčních i progresivních technologií aplikovaných v dané firmě; î aktivně participovat na řízení projektů, a to včetně jejich monitorování, administrativního zpracování a hodnocení; î aplikovat teoretické poznatky z projektování automatizovaných a robotizovaných výrobních procesů, a to za účelem zefektivnění stávající výroby; î aplikovat teoretické poznatky z operačního, výrobní a procesního managementu ve strojírenství, a to za účelem zefektivnění stávající výroby; î identifikovat environmentální dopady stávající výroby a případně navrhovat zlepšení, a to v kontextu se zachováním efektivity výroby; î identifikovat klíčové inovace výrobních procesů v rámci průmyslu 4.0 a Smart průmyslu, tj. zejména využití internetu, digitalizace a robotizace pro možnosti stávající výroby, a to za účelem jejího zefektivnění; î identifikovat moderní materiály aplikované v současné průmyslové praxi pro možnosti stávající výroby, a to za účelem jejího zefektivnění.