VEŘEJNÉ PROSTORY VÝVOJ, TEPOLOGIE, KONCEPCE, URBANIZACE A REVITALIZACE Veřejné prostory Ing.arch. Zdeněk Trefil 2 •Město a veřejné prostory •Vývoj veřejných prostorů •Jaké jsou veřejné prostory dnes? …a jejich dnešní deformace… •Doprava, mobilita a pěší provoz •Jaké by mohly být? •Členění a typologie veřejných prostorů •Systém veřejných prostorů města •Požadavky na dobrý veřejný prostor Ing.arch. Zdeněk Trefil 3 Ing.arch. Zdeněk Trefil 4 •Území města je členěno na •Zastavěné x volné PLOCHY •Vyhrazené x veřejné PROSTORY Město • Město – hlavní prvek umělého prostředí vytvořené lidmi • Města vznikla na základě dlouhodobého Vývoje a jejich vývoj není nikdy ukončen. •Město je základní jednotka osídlení, je to těžiště (sídlo) lidské činnosti • •Město je stabilizovaný, geograficky vymezený sídelní útvar s výraznou výrobní, správní výrobní funkcí. •Má specifickou sociální strukturu a specifický způsob života, jimž odpovídá i způsob zastavení. •Ulice •Náměstí •Parky •Nábřeží •Pasáže Veřejný prostor Ing.arch. Zdeněk Trefil 5 •Veřejné prostory jsou všechny nezastavěné prostory ve městě, které jsou volně (bezplatně) přístupné všem obyvatelům a návštěvníkům města, buď nepřetržitě nebo s časovým omezením (např.: parky zavírané na noc) Úloha a funkce veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 6 •Doprava •Pěší •Motorová a vozidlová •Přístupy a objektům a aktivitám •Aktivity situované nebo probíhající ve veřejných prostor •Slavnostní a společenské •Obchod a trh •Odpočinek, relaxace , zábava •Veřejné prostory města tvořené sítí ulic, náměstí, zelených ploch a ostatních veřejných prostorů jsou výsledkem dlouhodobého procesu vzniku a růstu a proměn města. •Jako součást městského prostředí vytvářejí prostor pro společenské aktivity a podílejí se na obrazu identifikujícím toto prostředí. Hlavními formami veřejných prostorů jsou ulice a náměstí. Ing.arch. Zdeněk Trefil 7 •Jsou organickou městotvornou součástí městského prostředí, vytvářejíprostor pro společenské a ostatní aktivity, podílejí se na obrazu indentifikujícím tohoto prostředí •Hlavními formami veřejných prostorů jsou ulice a náměstí •Jsou důležitým prvkem utváření městské struktury, vytvářejí specifické znaky prostoru, mají významnou úlohu při vytváření obrazu města •Nároky na vybavní a uspořádání veřejných prosotů se mění podle společenských požadavků •Veřejné prostory odrážejí soudobé společenské, kulturní, technologické a ekonomické podmínky rozvoje společnosti a osídlení • Úloha a funkce veřejných prostorů Vývoj veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 8 Ing.arch. Zdeněk Trefil 9 ROMÁNSKÁ DOBA A GOTIKA •Rostlé nebo založené sítě veřejných prostorů v sídlech •Ulice a náměstí, prostory před branami •Převaha utilitární fuknce – obchod •Obranná funkce •Doprava pěší, vyjíměčné koně nebo povozy Historické veřejné prostory Ing.arch. Zdeněk Trefil 10 •Město založené se čtvercovým náměstím České Budějovice Ing.arch. Zdeněk Trefil 11 •Město založené ovlivněné tokem řeky Český Krumlov Ing.arch. Zdeněk Trefil 12 •Město založené ovlivněné tokem řeky Český Krumlov Ing.arch. Zdeněk Trefil 13 •Město založené ovlivněné tokem řeky Ing.arch. Zdeněk Trefil 14 Historické veřejné prostory RENESANCE , BAROKO A KLASICISMUS •Zámerné koncipovaní veřejných prostorů •Soustavy kompozičně propojených prostorů •Umělecká díla jako součást VP •Vymezení VP nejen zástavbou ale i zelení a vodní plochou •Prostor koncipován na jízdu kočárem Ing.arch. Zdeněk Trefil 15 Versailes •park Ing.arch. Zdeněk Trefil 16 Historické prostory •Relace půdorysných stop středověkých náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 17 Historické prostory •Relace půdorysných stop novověkých náměstí a prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 18 Terezín •Pevnostní město 1781 Ľquerlande du Hammel Ing.arch. Zdeněk Trefil 19 Moderní doba – veřejné prostory a jejich transformace 19. A 20. STOLETÍ, SOUČASTNOST •Základní ploch zeleně, promenády (okrášlovací spolky) •Vznik nových veřejných prostorů a transformace stávajících v průběhu 19. století •Proměna VP ve 20. století (funkcionalistické pojetí městského prostoru, nárůst dopravy) •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Narůstající neobyvatelnost VP •Moderní trendy a koncepce •Co bude dál? Ing.arch. Zdeněk Trefil 20 Proměny veřejných prostorů NA PŘELOMU HISTORICKÉHO A MODERNÍHO OBDOBÍ •Parkové okruhy a sady •Propojení města s předměstími •Nová výstavba – nové ulice, bulváry a náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 21 Ing.arch. Zdeněk Trefil 22 Proměny Prahy NA PŘELOMU HISTORICKÉHO A MODERNÍHO OBDOBÍ •Parkové okruhy a sady •Propojení města s předměstími •Nová výstavba – nové ulice, bulváry a náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 23 Pražská asanace Asanace začala 1895 Rozsah asanovaného území byl schválen ve výměře 365 476 m2 z toho Josefov 92 984 m2 a staré město 272 984 m2. Ing.arch. Zdeněk Trefil 24 Návrh na rozšíření Kráslovského zemského města Brna – L. FÖSTER 1860 Ing.arch. Zdeněk Trefil 25 Brno Náměstí Svobody 1854 Ing.arch. Zdeněk Trefil 26 Proměny veřejných prostorů na přelomu historického a mod. období •Zánik některých starých Vp •Rozšiřování stávajících uličních profilů, průrazy •Přednádražní prostory apod. •Proměny a úprava prostů náměstí a ulic Ing.arch. Zdeněk Trefil 27 Počátek 20. století – veřejné prostory •Pokračující urbanizace •Další růst velkých měst •Postupný rozvoj silniční dopravy •Zvyšování mobility obyvatel •Vznikání aglomeračních vazeb velkých měst Ing.arch. Zdeněk Trefil 28 Nové požadavky funkcionalismu, které ovlivnili názory na koncepci, tvorbu a funkci veřejných prostorů •Kritika blokové zástavby zahušťované z hlediska maximálního stavebního využití •Požadavek propojení bydlení se zeleni •Hledání impulsů pro nové řešení struktury města •Jednoznačně se prosazují volné formy zástavby jako reakce na nevhodné hygienické podmínky většiny blokové zástavby z přelomu století a počátku 20. století Ing.arch. Zdeněk Trefil 29 Nové požadavky funkcionalismu, které ovlivnili názory na koncepci, tvorbu a funkci veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 30 Athénská charta CIAM 1933 •Čl.77 Základními klíčí urbanismu jsou čtyři funkce: bydlení, práce, rekreace (v době volna), doprava . •Čl.78 Plány určí strukturu každého ze sektorů, náležejících těmto čtyřem základním funkcím, a jejich polohu ve městě. •Čl. 79 Koloběh denních funkcí – bydlení, práce a rekreace – bude urbanismem řízen k docílení největší možné úspory času, přičemž bydlení bude těžištěm urbanistického zájmu a východiskem všech opatření. Ing.arch. Zdeněk Trefil 31 Athénská charta CIAM 1933 •Čl.8 Příchod strojového věku vyvolal obrovské zmatky v chování lidí, v jejich osídlení na Zemi, v jejich podnikání – nespoutané proudění do měst ve prospěch mechanické rychlosti, brutální a všeobecný vývoj, který historie předtím neznala, chaos pronikajících do měst. … •Čl.70 Používání minulých stavebních slohů – pod estetickými záminkami – při výstavbě nových budov v historickém prostředí má zhoubné následky. Tento postup se nesmí trpět za žádných okolností a v jakékoliv formě, tím spíše nesmí být obnovován. Jaké jsou veřejné prostory dnes? … a jejich dnešní deformace… Ing.arch. Zdeněk Trefil 32 Ing.arch. Zdeněk Trefil 33 Proměny veřejných prostorů ve 20. století •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 34 Proměny veřejných prostorů ve 20. století •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 35 Futuristické projekty •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 36 Socialistický realismus u nás Ostrava-Poruba, padesátá léta Nové město Havířov, padesátá léta Ing.arch. Zdeněk Trefil 37 Dědictví socialismu Ing.arch. Zdeněk Trefil 38 Dědictví socialismu Doprava, mobilita a pěší provoz Ing.arch. Zdeněk Trefil 39 Ing.arch. Zdeněk Trefil 40 •Mobilita je determinována dosažitelností a kvalitou technologií a insfrastruktury, neboli schopností překonat určitou vzdálenost efektivně a rychle. •Různorodost v nabídce mobility je klíčem k trvale udržitelné dopravé ve městech. Ing.arch. Zdeněk Trefil 41 Mobilita a dosažitelnost •V dopravním a územním plánování by neměl být kladen důraz na zvyšování mobility založené převážně na automobilové dopravě, ale zejména na lepší dosažitelnost cílů cest všemi druhy dopravy. •Městská mobilita založená na automobilech skutečnou dosažitelnost totiž citelně snižuje. Dosažitelnost je nejvyšší ve městech, která upřednostňuje pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu. Ing.arch. Zdeněk Trefil 42 Doprava komplexní systém • • •Omezení suburbanizace • •Zmenšení podílu motorové dopravy • •Snížení rizika prostorové segregace Ing.arch. Zdeněk Trefil 43 Přínos pěší dopravy pro udržitelnost města •Auta vytlačují chodce z chodníků a náměstí. •Ruší se přechody na tradičních pěších trasách. •Nové bariéry nutí chodce k dlouhým oklikám. •Tradiční procházkové cesty využívá stále více cyklistů a bruslařů, kteří nemají vlastní trasy. •Chybí základní vybavení – označení, lavičky a přístřeší, vyhlídky zarůstají vysokou zelení. •Chybí mapky s informacemi o průchodnosti města, o tématických trasách i obtížnosti jednotlivých úseků pro vozíčkaře a další specifické skupiny. Ing.arch. Zdeněk Trefil 44 Problémy chodců narůstají Ing.arch. Zdeněk Trefil 45 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 46 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 47 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 48 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 49 Vedlejší efekty omezení pohybu pěších ve městě •Negativně ovlivňuje zdraví populace (méně pohybu – svalové dysfunkce, kloubní potíže, obezita, stres, úrazy…) •Roste automobilová doprava směřující i za krátkodobou rekreací mimo město •Klesá obyvatelnost a atraktivita města Ing.arch. Zdeněk Trefil 50 Komfort pro chodce – součastný světový trend •Roste podpora plánování, budování a propagace systému různých druhů pěších tras ve městech i celých regionech. •Pěší trasy – nejefektivnější sportoviště. Nejlevnější zařízení pro největší počet aktivně se pohybujících lidí! Ing.arch. Zdeněk Trefil 51 Jaké by mohly být? Ing.arch. Zdeněk Trefil 52 Přestavba Berlín Kolberg, 1963 53 La Defense 54 Kirchsteigeefeld Postdam, D 1991-1997 Masterplan, selected buildings Urban develop-ment projekt in Postdam is one of the largest housing construction schemes indretaken in former East Germany since the German reunification in 1990. the small town is composed of handsome quaters with own squares, and a central market square with a church. Shops and offices. Schools, sports facilities and cultural ameneties complete the Kirchsteigfeld as a young and vital new part of Postdam. 55 Parade Bergen op zoom, NL 2001-2005 Development Plan The development of „Parade“-project involves the redevelopment of the southeastern corner of the city centre, linking the main shopping streets. The plan also includes a housing project with around 67 town houses and apartments which is large by local standarts. A tight schedele is based on the start of construction work (demolition, site clearance) in the spring of 2001, rith completion of the projects from 2005. 56 Příklady ze západní Evropy Utrecht Beaune Ing.arch. Zdeněk Trefil 57 Příklady ze západní Evropy Kodaň Ing.arch. Zdeněk Trefil 58 Příklad úspěšného veřejného prostoru… a neúspěšný veřejný prostor… 59 Příklad úspěšného veřejného prostoru… C:\Users\Patrik\Desktop\IMG_0764.JPG C:\Users\Patrik\Desktop\IMG_0765.JPG Ing.arch. Zdeněk Trefil Členění a typologie veřejných prostorů 60 Ing.arch. Zdeněk Trefil Základní dělení veřejných prostorů 61 Ulice Náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil Základní dělení veřejných prostorů 62 Ostatní Ing.arch. Zdeněk Trefil Podskupiny 63 Městská zahrada Ing.arch. Zdeněk Trefil Podle funkce 64 Rekreační Obchodní Podle funkce 65 Rekreační Obchodní Shromažďovací Obytný Podle polohy k terénu 66 Shromažďovací Nad terénem Pod terénem Na terénu Podle zastřešení 67 Kryté Volné Požadavky na dobrý veřejný prostor 68 Ing.arch. Zdeněk Trefil Charakter prvních porevolučních realizací + Důraz na kvalitní výtvarné řešení Důraz na kvalitní materiály Důraz na dobré designové zpracování -Nízká demokratičnost procesu Nevelký vliv specifičnosti místního života Ing.arch. Zdeněk Trefil 69 Požadavky na dobrý VP 70 1. Dobrá dostupnost Požadavky na dobrý VP 71 2. Přehlednost Požadavky na dobrý VP 72 3. Lidské měřítko Požadavky na dobrý VP 73 4. Vybavení pro aktivity Požadavky na dobrý VP 74 5. Vytvoření příjemného klimatu Příklady urbanizace Ing.arch. Zdeněk Trefil 75 Město v plamenech / Město v rozkvětu Autor: West 8 | Adriaan Geuze Adresa: Schouwburgplein, Rotterdam, Holandsko Realizace: 2007 Ing.arch. Zdeněk Trefil 76 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 77 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 78 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 79 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 80 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 81 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Autor: Chmelař architekti, CUBOID ARCHITEKTI s.r.o. | David Chmelař, Milan Vít Adresa: Kostelní náměstí, Broumov, Česká republika Investor: Město Broumov Realizace: 2005-07 Ing.arch. Zdeněk Trefil 82 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 83 http://archiweb.cz/pic/750/750/buildings/1645/22 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 84 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 85 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 86 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Autor: RAW | Tomáš Rusín, Ivan Wahla, Petr Mutina Adresa: Masarykovo náměstí, Ostrava, Česká republika Investor: Magistrát města Ostravy Realizace: 2006-07 Ing.arch. Zdeněk Trefil 87 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 88 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 89 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 90 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 91 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 92 Autor: Bernard Tschumi Adresa: 30, avenue Corentin-Cariou, Paříž, Francie Realizace: 1987-98 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 93 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 94 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 95 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 96 Od teorie k praxi – příklad intervence ve veřejném prostoru „REVITALIZACE NÁMĚSTÍ“ Ing.arch. Zdeněk Trefil 97 URBAN WORKSHOP – VALMEZ 2011 Od teorie k praxi – příklad intervence ve veřejném prostoru „REVITALIZACE NÁMĚSTÍ“ Ing.arch. Zdeněk Trefil 98 URBAN WORKSHOP – VALMEZ 2011 VEŘEJNÉ PROSTORY VÝVOJ, TEPOLOGIE, KONCEPCE, URBANIZACE A REVITALIZACE Veřejné prostory Ing.arch. Zdeněk Trefil 100 •Město a veřejné prostory •Vývoj veřejných prostorů •Jaké jsou veřejné prostory dnes? …a jejich dnešní deformace… •Doprava, mobilita a pěší provoz •Jaké by mohly být? •Členění a typologie veřejných prostorů •Systém veřejných prostorů města •Požadavky na dobrý veřejný prostor Ing.arch. Zdeněk Trefil 101 Ing.arch. Zdeněk Trefil 102 •Území města je členěno na •Zastavěné x volné PLOCHY •Vyhrazené x veřejné PROSTORY Město • Město – hlavní prvek umělého prostředí vytvořené lidmi • Města vznikla na základě dlouhodobého Vývoje a jejich vývoj není nikdy ukončen. •Město je základní jednotka osídlení, je to těžiště (sídlo) lidské činnosti • •Město je stabilizovaný, geograficky vymezený sídelní útvar s výraznou výrobní, správní výrobní funkcí. •Má specifickou sociální strukturu a specifický způsob života, jimž odpovídá i způsob zastavení. •Ulice •Náměstí •Parky •Nábřeží •Pasáže Veřejný prostor Ing.arch. Zdeněk Trefil 103 •Veřejné prostory jsou všechny nezastavěné prostory ve městě, které jsou volně (bezplatně) přístupné všem obyvatelům a návštěvníkům města, buď nepřetržitě nebo s časovým omezením (např.: parky zavírané na noc) Úloha a funkce veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 104 •Doprava •Pěší •Motorová a vozidlová •Přístupy a objektům a aktivitám •Aktivity situované nebo probíhající ve veřejných prostor •Slavnostní a společenské •Obchod a trh •Odpočinek, relaxace , zábava •Veřejné prostory města tvořené sítí ulic, náměstí, zelených ploch a ostatních veřejných prostorů jsou výsledkem dlouhodobého procesu vzniku a růstu a proměn města. •Jako součást městského prostředí vytvářejí prostor pro společenské aktivity a podílejí se na obrazu identifikujícím toto prostředí. Hlavními formami veřejných prostorů jsou ulice a náměstí. Ing.arch. Zdeněk Trefil 105 •Jsou organickou městotvornou součástí městského prostředí, vytvářejíprostor pro společenské a ostatní aktivity, podílejí se na obrazu indentifikujícím tohoto prostředí •Hlavními formami veřejných prostorů jsou ulice a náměstí •Jsou důležitým prvkem utváření městské struktury, vytvářejí specifické znaky prostoru, mají významnou úlohu při vytváření obrazu města •Nároky na vybavní a uspořádání veřejných prosotů se mění podle společenských požadavků •Veřejné prostory odrážejí soudobé společenské, kulturní, technologické a ekonomické podmínky rozvoje společnosti a osídlení • Úloha a funkce veřejných prostorů Vývoj veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 106 Ing.arch. Zdeněk Trefil 107 ROMÁNSKÁ DOBA A GOTIKA •Rostlé nebo založené sítě veřejných prostorů v sídlech •Ulice a náměstí, prostory před branami •Převaha utilitární fuknce – obchod •Obranná funkce •Doprava pěší, vyjíměčné koně nebo povozy Historické veřejné prostory Ing.arch. Zdeněk Trefil 108 •Město založené se čtvercovým náměstím České Budějovice Ing.arch. Zdeněk Trefil 109 •Město založené ovlivněné tokem řeky Český Krumlov Ing.arch. Zdeněk Trefil 110 •Město založené ovlivněné tokem řeky Český Krumlov Ing.arch. Zdeněk Trefil 111 •Město založené ovlivněné tokem řeky Ing.arch. Zdeněk Trefil 112 Historické veřejné prostory RENESANCE , BAROKO A KLASICISMUS •Zámerné koncipovaní veřejných prostorů •Soustavy kompozičně propojených prostorů •Umělecká díla jako součást VP •Vymezení VP nejen zástavbou ale i zelení a vodní plochou •Prostor koncipován na jízdu kočárem Ing.arch. Zdeněk Trefil 113 Versailes •park Ing.arch. Zdeněk Trefil 114 Historické prostory •Relace půdorysných stop středověkých náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 115 Historické prostory •Relace půdorysných stop novověkých náměstí a prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 116 Terezín •Pevnostní město 1781 Ľquerlande du Hammel Ing.arch. Zdeněk Trefil 117 Moderní doba – veřejné prostory a jejich transformace 19. A 20. STOLETÍ, SOUČASTNOST •Základní ploch zeleně, promenády (okrášlovací spolky) •Vznik nových veřejných prostorů a transformace stávajících v průběhu 19. století •Proměna VP ve 20. století (funkcionalistické pojetí městského prostoru, nárůst dopravy) •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Narůstající neobyvatelnost VP •Moderní trendy a koncepce •Co bude dál? Ing.arch. Zdeněk Trefil 118 Proměny veřejných prostorů NA PŘELOMU HISTORICKÉHO A MODERNÍHO OBDOBÍ •Parkové okruhy a sady •Propojení města s předměstími •Nová výstavba – nové ulice, bulváry a náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 119 Ing.arch. Zdeněk Trefil 120 Proměny Prahy NA PŘELOMU HISTORICKÉHO A MODERNÍHO OBDOBÍ •Parkové okruhy a sady •Propojení města s předměstími •Nová výstavba – nové ulice, bulváry a náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil 121 Pražská asanace Asanace začala 1895 Rozsah asanovaného území byl schválen ve výměře 365 476 m2 z toho Josefov 92 984 m2 a staré město 272 984 m2. Ing.arch. Zdeněk Trefil 122 Návrh na rozšíření Kráslovského zemského města Brna – L. FÖSTER 1860 Ing.arch. Zdeněk Trefil 123 Brno Náměstí Svobody 1854 Ing.arch. Zdeněk Trefil 124 Proměny veřejných prostorů na přelomu historického a mod. období •Zánik některých starých Vp •Rozšiřování stávajících uličních profilů, průrazy •Přednádražní prostory apod. •Proměny a úprava prostů náměstí a ulic Ing.arch. Zdeněk Trefil 125 Počátek 20. století – veřejné prostory •Pokračující urbanizace •Další růst velkých měst •Postupný rozvoj silniční dopravy •Zvyšování mobility obyvatel •Vznikání aglomeračních vazeb velkých měst Ing.arch. Zdeněk Trefil 126 Nové požadavky funkcionalismu, které ovlivnili názory na koncepci, tvorbu a funkci veřejných prostorů •Kritika blokové zástavby zahušťované z hlediska maximálního stavebního využití •Požadavek propojení bydlení se zeleni •Hledání impulsů pro nové řešení struktury města •Jednoznačně se prosazují volné formy zástavby jako reakce na nevhodné hygienické podmínky většiny blokové zástavby z přelomu století a počátku 20. století Ing.arch. Zdeněk Trefil 127 Nové požadavky funkcionalismu, které ovlivnili názory na koncepci, tvorbu a funkci veřejných prostorů Ing.arch. Zdeněk Trefil 128 Athénská charta CIAM 1933 •Čl.77 Základními klíčí urbanismu jsou čtyři funkce: bydlení, práce, rekreace (v době volna), doprava . •Čl.78 Plány určí strukturu každého ze sektorů, náležejících těmto čtyřem základním funkcím, a jejich polohu ve městě. •Čl. 79 Koloběh denních funkcí – bydlení, práce a rekreace – bude urbanismem řízen k docílení největší možné úspory času, přičemž bydlení bude těžištěm urbanistického zájmu a východiskem všech opatření. Ing.arch. Zdeněk Trefil 129 Athénská charta CIAM 1933 •Čl.8 Příchod strojového věku vyvolal obrovské zmatky v chování lidí, v jejich osídlení na Zemi, v jejich podnikání – nespoutané proudění do měst ve prospěch mechanické rychlosti, brutální a všeobecný vývoj, který historie předtím neznala, chaos pronikajících do měst. … •Čl.70 Používání minulých stavebních slohů – pod estetickými záminkami – při výstavbě nových budov v historickém prostředí má zhoubné následky. Tento postup se nesmí trpět za žádných okolností a v jakékoliv formě, tím spíše nesmí být obnovován. Jaké jsou veřejné prostory dnes? … a jejich dnešní deformace… Ing.arch. Zdeněk Trefil 130 Ing.arch. Zdeněk Trefil 131 Proměny veřejných prostorů ve 20. století •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 132 Proměny veřejných prostorů ve 20. století •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 133 Futuristické projekty •Postupná přeměna VP na dopravní komunikace a parkoviště, zmenšování prostoru pro pěší a pobyt •Nárůstající neobyvatelnost VP Ing.arch. Zdeněk Trefil 134 Socialistický realismus u nás Ostrava-Poruba, padesátá léta Nové město Havířov, padesátá léta Ing.arch. Zdeněk Trefil 135 Dědictví socialismu Ing.arch. Zdeněk Trefil 136 Dědictví socialismu Doprava, mobilita a pěší provoz Ing.arch. Zdeněk Trefil 137 Ing.arch. Zdeněk Trefil 138 •Mobilita je determinována dosažitelností a kvalitou technologií a insfrastruktury, neboli schopností překonat určitou vzdálenost efektivně a rychle. •Různorodost v nabídce mobility je klíčem k trvale udržitelné dopravé ve městech. Ing.arch. Zdeněk Trefil 139 Mobilita a dosažitelnost •V dopravním a územním plánování by neměl být kladen důraz na zvyšování mobility založené převážně na automobilové dopravě, ale zejména na lepší dosažitelnost cílů cest všemi druhy dopravy. •Městská mobilita založená na automobilech skutečnou dosažitelnost totiž citelně snižuje. Dosažitelnost je nejvyšší ve městech, která upřednostňuje pěší, cyklistickou a veřejnou dopravu. Ing.arch. Zdeněk Trefil 140 Doprava komplexní systém • • •Omezení suburbanizace • •Zmenšení podílu motorové dopravy • •Snížení rizika prostorové segregace Ing.arch. Zdeněk Trefil 141 Přínos pěší dopravy pro udržitelnost města •Auta vytlačují chodce z chodníků a náměstí. •Ruší se přechody na tradičních pěších trasách. •Nové bariéry nutí chodce k dlouhým oklikám. •Tradiční procházkové cesty využívá stále více cyklistů a bruslařů, kteří nemají vlastní trasy. •Chybí základní vybavení – označení, lavičky a přístřeší, vyhlídky zarůstají vysokou zelení. •Chybí mapky s informacemi o průchodnosti města, o tématických trasách i obtížnosti jednotlivých úseků pro vozíčkaře a další specifické skupiny. Ing.arch. Zdeněk Trefil 142 Problémy chodců narůstají Ing.arch. Zdeněk Trefil 143 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 144 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 145 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 146 Auta Ing.arch. Zdeněk Trefil 147 Vedlejší efekty omezení pohybu pěších ve městě •Negativně ovlivňuje zdraví populace (méně pohybu – svalové dysfunkce, kloubní potíže, obezita, stres, úrazy…) •Roste automobilová doprava směřující i za krátkodobou rekreací mimo město •Klesá obyvatelnost a atraktivita města Ing.arch. Zdeněk Trefil 148 Komfort pro chodce – součastný světový trend •Roste podpora plánování, budování a propagace systému různých druhů pěších tras ve městech i celých regionech. •Pěší trasy – nejefektivnější sportoviště. Nejlevnější zařízení pro největší počet aktivně se pohybujících lidí! Ing.arch. Zdeněk Trefil 149 Jaké by mohly být? Ing.arch. Zdeněk Trefil 150 Přestavba Berlín Kolberg, 1963 151 La Defense 152 Kirchsteigeefeld Postdam, D 1991-1997 Masterplan, selected buildings Urban develop-ment projekt in Postdam is one of the largest housing construction schemes indretaken in former East Germany since the German reunification in 1990. the small town is composed of handsome quaters with own squares, and a central market square with a church. Shops and offices. Schools, sports facilities and cultural ameneties complete the Kirchsteigfeld as a young and vital new part of Postdam. 153 Parade Bergen op zoom, NL 2001-2005 Development Plan The development of „Parade“-project involves the redevelopment of the southeastern corner of the city centre, linking the main shopping streets. The plan also includes a housing project with around 67 town houses and apartments which is large by local standarts. A tight schedele is based on the start of construction work (demolition, site clearance) in the spring of 2001, rith completion of the projects from 2005. 154 Příklady ze západní Evropy Utrecht Beaune Ing.arch. Zdeněk Trefil 155 Příklady ze západní Evropy Kodaň Ing.arch. Zdeněk Trefil 156 Příklad úspěšného veřejného prostoru… a neúspěšný veřejný prostor… 157 Příklad úspěšného veřejného prostoru… C:\Users\Patrik\Desktop\IMG_0764.JPG C:\Users\Patrik\Desktop\IMG_0765.JPG Ing.arch. Zdeněk Trefil Členění a typologie veřejných prostorů 158 Ing.arch. Zdeněk Trefil Základní dělení veřejných prostorů 159 Ulice Náměstí Ing.arch. Zdeněk Trefil Základní dělení veřejných prostorů 160 Ostatní Ing.arch. Zdeněk Trefil Podskupiny 161 Městská zahrada Ing.arch. Zdeněk Trefil Podle funkce 162 Rekreační Obchodní Podle funkce 163 Rekreační Obchodní Shromažďovací Obytný Podle polohy k terénu 164 Shromažďovací Nad terénem Pod terénem Na terénu Podle zastřešení 165 Kryté Volné Požadavky na dobrý veřejný prostor 166 Ing.arch. Zdeněk Trefil Charakter prvních porevolučních realizací + Důraz na kvalitní výtvarné řešení Důraz na kvalitní materiály Důraz na dobré designové zpracování -Nízká demokratičnost procesu Nevelký vliv specifičnosti místního života Ing.arch. Zdeněk Trefil 167 Požadavky na dobrý VP 168 1. Dobrá dostupnost Požadavky na dobrý VP 169 2. Přehlednost Požadavky na dobrý VP 170 3. Lidské měřítko Požadavky na dobrý VP 171 4. Vybavení pro aktivity Požadavky na dobrý VP 172 5. Vytvoření příjemného klimatu Příklady urbanizace Ing.arch. Zdeněk Trefil 173 Město v plamenech / Město v rozkvětu Autor: West 8 | Adriaan Geuze Adresa: Schouwburgplein, Rotterdam, Holandsko Realizace: 2007 Ing.arch. Zdeněk Trefil 174 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 175 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 176 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 177 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 178 Město v plamenech / Město v rozkvětu Ing.arch. Zdeněk Trefil 179 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Autor: Chmelař architekti, CUBOID ARCHITEKTI s.r.o. | David Chmelař, Milan Vít Adresa: Kostelní náměstí, Broumov, Česká republika Investor: Město Broumov Realizace: 2005-07 Ing.arch. Zdeněk Trefil 180 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 181 http://archiweb.cz/pic/750/750/buildings/1645/22 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 182 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 183 Rekonstrukce Kostelního náměstí v Broumově Ing.arch. Zdeněk Trefil 184 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Autor: RAW | Tomáš Rusín, Ivan Wahla, Petr Mutina Adresa: Masarykovo náměstí, Ostrava, Česká republika Investor: Magistrát města Ostravy Realizace: 2006-07 Ing.arch. Zdeněk Trefil 185 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 186 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 187 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 188 Rekonstrukce Masarykova náměstí v Ostravě Ing.arch. Zdeněk Trefil 189 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 190 Autor: Bernard Tschumi Adresa: 30, avenue Corentin-Cariou, Paříž, Francie Realizace: 1987-98 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 191 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 192 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 193 Parc de la Villette Ing.arch. Zdeněk Trefil 194 Od teorie k praxi – příklad intervence ve veřejném prostoru „REVITALIZACE NÁMĚSTÍ“ Ing.arch. Zdeněk Trefil 195 URBAN WORKSHOP – VALMEZ 2011 Ing.arch. Zdeněk Trefil 196 Ing.arch. Zdeněk Trefil 197 Ing.arch. Zdeněk Trefil 198 Ing.arch. Zdeněk Trefil 199 Ing.arch. Zdeněk Trefil 200 Ing.arch. Zdeněk Trefil 201 Ing.arch. Zdeněk Trefil 202 Ing.arch. Zdeněk Trefil 203 Ing.arch. Zdeněk Trefil 204 Ing.arch. Zdeněk Trefil 205 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 206 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 207 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 208 Koncepce náměstí č.1 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 210 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 211 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 212 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 213 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 214 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 215 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 216 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 217 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 218 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 219 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 220 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 221 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 222 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 223 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 224 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 225 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 226 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 227 Koncepce náměstí č.2 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 229 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 230 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 231 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 232 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 233 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 234 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 235 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 236 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 237 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 238 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 239 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 240 C Ing.arch. Zdeněk Trefil 241 Koncepce náměstí č.3 Historický veřejný prostor Ing.arch. Zdeněk Trefil 243 Současný veřejný prostor? Ing.arch. Zdeněk Trefil 244 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Tesco,_Batley.jpg ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 245 ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 246 ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 247 ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 248 ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 249 ? Ing.arch. Zdeněk Trefil 250 Urbanizace a její rozvoj Ing.arch. Zdeněk Trefil 251 Vývoj, rozvoj a proměny měst •Historický rozvoj měst •Vývoj a transformace struktury města prostorově omezeny v rámci hradeb Ing.arch. Zdeněk Trefil 252 •Soudobý rozvoj měst •Vývoj a transformace struktury města prostorově neomezeny C:\Users\Patrik\Desktop\Untitled-1.jpg Znaky a souvislosti urbanizace •Růst výroby ve městech (pracovní příležitosti) •Růst měst (velikosti a počet)