Výsledná zpráva Vyhodnocení statistického měření dopravy ve městě Milevsku Období realizace dopravního průzkumu: 7. 6. – 13. 6. 2021 Vybrané úseky na silnici II/105 (křižovatka ulic ČS. Legií a Blanická) Objednatel: Město Milevsko Nám. E. Beneše 420 399 01, Milevsko 1 IČ: 00249831 Zpracovatel: VŠTE v Českých Budějovicích ÚTT, Katedra dopravy a logistiky Okružní 517/10 370 01, České Budějovice IČ: 75081431 DIČ: CZ75081431 www.vstecb.cz Odborný garant: Ing. Ladislav Bartuška ………………………………………… 2 Obsah 1. ZÁKLADNÍ INFORMACE.................................................................................................................... 3 1.1. Identifikační údaje................................................................................................................... 3 2. POPIS PK A PROVEDENÍ DOPRAVNÍHO PRŮZKUMU ....................................................................... 4 3. ANALÝZA DAT O SILNIČNÍ DOPRAVĚ ............................................................................................... 6 3.1. Stanoviště 1 – silnice II/105 (jižní větev křižovatky ulic ČS legií a Blanická)............................ 6 3.2. Stanoviště 2 – silnice II/105 (severní větev křižovatky ulic ČS legií a Blanická)....................... 9 4. VYHODNOCENÍ DAT A STANOVENÍ RPDI....................................................................................... 13 4.1. Metodika dle TP 189 a stanovení přepočtových koeficientů................................................ 13 4.2. Výpočet ročního průměru denních intenzit dopravy (RPDI)................................................. 14 5. PŘÍLOHY......................................................................................................................................... 16 3 1. ZÁKLADNÍ INFORMACE Dopravní průzkumy v intravilánu jsou prováděny pro získání aktuálních intenzit dopravy na vnitřní silniční síti města či obce. Tyto údaje jsou důležité pro správné plánování sídelního celku i k ověření fungování již provedených dopravních projektů. Výsledky mohou být dále použity pro hodnocení důsledku přestavby průtahu městem, pro další územně plánovací aplikace nebo jako argumentační dokument pro jiné účely. Na základě objednávky města Milevska byl proveden celotýdenní průzkum automobilového provozu na vybraných úsecích pozemní komunikace s označením II/105 v intravilánu obce (silniční průtah obcí). Konkrétně se jedná o úseky silnice tvořící ramena stykové křižovatky ulic ČS. legií a Blanická. Situované v jižní části města Objednatel požadoval následné vyhodnocení dat o intenzitách silničního provozu v souladu s metodikou uvedenou v technických podmínkách TP 189 „Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích (II. vydání)“ - zejména stanovení ročního průměru denních intenzit dopravy (RPDI) na předmětných úsecích silnic, dále potom statistické vyhodnocení rychlostí vozidel zaznamenaných na sledovaných úsecích silnice. 1.1. Identifikační údaje Identifikační údaje objednatele Jméno/název: Město Milevsko Sídlo: Nám. E. Beneše 420, 399 01 Milevsko IČ: 00249831 DIČ: CZ00249831 Kontaktní osoba: Vít Král Identifikační údaje zpracovatele Jméno/název: VŠTE v Českých Budějovicích, Ústav technicko-technologický, Katedra dopravy a logistiky Sídlo: Okružní 517/10, 370 01 České Budějovice IČ: 75081431 DIČ: CZ75081431 Kontakt: bartuska@mail.vstecb.cz, tel. +420 737 826 023 Zpracoval: Ing. Ladislav Bartuška Zodp. osoba: Ing. Ladislav Bartuška 4 2. POPIS PK A PROVEDENÍ DOPRAVNÍHO PRŮZKUMU Město Milevsko se nachází v Jihočeském kraji zhruba 22 km severovýchodně od města Písku a 22 km západně od města Tábora. Územně náleží město do okresu Písek a žije zde zhruba 8 185 obyvatel. Město se rozkládá na šesti katastrálních územích, tvořících šest místních částí s celkovou rozlohou 42,49 km2 . Samotná městská zástavba se nachází v k.ú. Milevsko, jehož územím prochází historicky významná železniční trať č. 201 spojující Tábor a Ražice u Písku. Železniční stanice se nachází v jihovýchodní části města. Silniční skelet ve městě je vyloženě radiálního charakteru, přičemž v severní části města prochází významná silniční komunikace I/19 tvořící obchvat města a sloužící zejména pro tranzitní dopravu v relaci Tábor – křížení se silnicí I/4. v Letech u Písku (směr Plzeň, Praha, Písek). Mezi další významnější silniční komunikace lze řadit silnice II/102, II/105 a II/121, přičemž mezi vytíženější patří právě silnice II/105 procházející městem v relaci sever-jih a v severní části města je silnice zaústěna do MÚK se silnicí I/19. Ostatní komunikace v rámci silniční sítě ve městě tvoří krajské silnice III. třídy, místní komunikace s vyloženě obslužnou funkcí a účelové komunikace. Předmětný úsek silnice II/105 se nachází v jižní části obytné zástavby města při Sídlišti na Píseckém předměstí a obchodním středisku Penny Market, a jedná se o frekventovaný úsek ve směru na Týn nad Vltavou (respektive České Budějovice, Písek). Sledované úseky silnice tvoří jižní a severní větev stykové křižovatky ulice ČS. Legií a Blanické ulice. Následující mapové schéma znázorňuje rozmístění radarových přístrojů (stanoviště 1 a 2) s vyznačením sledovaných úseků pozemní komunikace. Obrázek 1 – Sledované úseky silnice II/105 ve městě Milevsku s rozmístěním stanovišť dopravního průzkumu 5 Profilové průzkumy automobilového provozu byly prováděny za pomocí automatických detektorů Sierzega SR4, které zaznamenávaly četnosti vozidel dle jednotlivých kategorií. Zároveň byly zaznamenávány i rychlosti těchto vozidel. Sčítání bylo prováděno jako celodenní (24 hodin) v rámci 7 dní v týdnu (5 pracovních dní a 2 dny o víkendovém provozu) v termínech uvedených v kapitolách věnovaných vyhodnocení dat z měření z jednotlivých stanovišť (viz dále). Následující fotografie dokumentují přesné umístění radarových přístrojů Sierzega SR4 při silnici II/105 v ulici ČS. Legií v Milevsku. Radarové přístroje byly uchyceny na sloupek DZ a zaznamenávaly dopravní provoz do vzdálenosti 50 metrů v intravilánu obce na rovinatém úseku silnice (v obou jízdních směrech). Stanoviště 1 Stanoviště 2 V rámci měření dopravního provozu byly sledovány tyto kategorie vozidel, kdy rozlišení druhu vozidel (přiřazení do příslušné kategorie) bylo uskutečněno na základě zjištěné délky zaznamenaného vozidla: • OA - osobní automobily • M – jednostopá vozidla; • NA – lehká a středně těžká nákladní vozidla; • K – silniční nákladní soupravy, autobusy a traktory s vlekem Poznámka: Po dobu provádění dopravního průzkumu nebyla v blízkém okolí obce žádná silniční uzavírka, dopravní opatření nebo jiná okolnost, která by ovlivnila dopravu na okolní dopravní síti a měla tak vliv i na výsledky dopravního průzkumu. 6 3. ANALÝZA DAT O SILNIČNÍ DOPRAVĚ 3.1. Stanoviště 1 – silnice II/105 (jižní větev křižovatky ulic ČS legií a Blanická) Konání průzkumu: 7. 6. 2021 (pondělí) – 13. 6. 2021 (neděle) v celodenním rozsahu (24 hodin) Forma průzkumu: Automatické sčítání pomocí detektoru Sierzega SR 4 Kategorie PK: Silnice II. třídy s hospodářským provozem Směry: Byly zaznamenávány současně oba směry Zjištěné počty vozidel celkem za dobu průzkumu (7 dní): 34 812 vozidel Z tohoto počtu - počet jednostopých motorových vozidel (M): 472 vozidel - počet osobních automobilů a dodávek (OA): 32 455 vozidel - počet lehkých, středně těžkých nákladních vozidel, traktorů (NA): 1 640 vozidel - počet jízdních nákladních souprav, autobusů (K): 245 vozidel Celkový počet vozidel ve směru od Bernartic do křižovatky (+): 17 672 vozidel Celkový počet vozidel ve směru od křižovatky ven z města (-): 17 140 vozidel Průměrná denní intenzita dopravy za dobu průzkumu (7dní): 4 974 vozidel/24 hod. Průměrná denní intenzita dopravy v pracovní dny: 5 230 vozidel/24 hod. Průměrný počet vozidel v ranní špičkové hodině od 7:00 do 8:00 (prac. dny): 385 voz./hod. Prům. počet vozidel v odpolední špičk. hodině od 15:00 do 16:00 (prac. dny): 419 voz./hod. Překročení rychlosti na omezení 50 km/h: 75% z celkového počtu vozidel Následující tabulka č.1 udává počty vozidel celkově a dle kategorií vozidel zjištěných v jednotlivých dnech v týdnu. Kategorie vozidel pondělí úterý středa čtvrtek pátek sobota neděle M 46 66 63 69 90 63 75 OA 4 709 4 488 4 613 4 839 5 519 4 132 4 233 NA 256 260 293 296 293 79 64 K 57 46 43 46 53 14 7 Celkem (voz./24 hod.) 5 068 4 860 5 012 5 250 5 955 4 288 4 379 Tabulka 1 – Absolutní počty vozidel v jednotlivých dnech v týdnu zjištěné za dobu průzkumu (stanoviště 1) Průběh denních intenzit dopravy v rámci jednotlivých dní v týdnu je graficky znázorněn v příloze č. 1 tohoto dokumentu. Následující grafy znázorňují počty vozidel dle jednotlivých kategorií a jednotlivých dní v týdnu (obrázek č. 2) a průběh denních intenzit dopravy stanovený jako průměr z celého týdne (obrázek č. 3). 7 Obrázek 2 – Skladba dopravních proudů ve všech jízdních pruzích celkem v rámci týdne (stanoviště 1) Z grafu je patrný větší dopravní provoz v pátek (viz tabulka výše – intenzita dopravy se blížila k šesti tisícům vozidel celkem za 24 hodin), kdy se jednalo zejména o nárůst počtu osobních automobilů. Rozložení ostatních kategorií vozidel zůstávalo téměř stejné v pracovních dnech. O víkendu výrazně poklesla intenzita těžké nákladní dopravy a obecně provoz byl ve víkendových dnech slabší o 800- 1000 vozidel oproti pracovním dnům. Nejedná se však o výrazný rozdíl, což svědčí o vyšší významnosti této silniční komunikace i v rámci rekreačního provozu. Obrázek 3 – Denní průběh intenzit dopravy (stanoviště 1). Popis grafu: Světle modrá – vozidla celkem, tmavě modrá – osobní automobily, zelená – jednostopá vozidla, žlutá – lehká a středně těžká nákladní vozidla, červená – silniční nákladní soupravy, autobusy a traktory s vlekem 8 Záznam rychlostí vozidel (stanoviště 1) V rámci dopravního průzkumu byly radarovým přístrojem anonymně zaznamenávány i rychlosti jednotlivých vozidel. Dle absolutních čísel bylo zaznamenáno překročení rychlostního limitu 50 km/h v 29930-ti případech z celkových 34812 vozidel (75% z celkového počtu vozidel). Je však vhodné přihlédnout k odchylce měřícího přístroje, která teoreticky může nastat (potažmo zákonná tolerance měření), uvažované do 5 km/h – s tímto uvážením je počet vozidel, která překročila rychlost 55 km/h (rychlostní limit v obci) v relativním vyjádření 54% z celkového počtu vozidel zaznamenaných během dopravního průzkumu. Z následujícího grafu vyjadřujícího počet vozidel v jednotlivých rychlostních kategoriích je patrná velká skupina vozidel, které se pohybovaly v rozpětí rychlostí 50-55 km/h (7 108 vozidel). Obrázek 4 – Počet vozidel dle jednotlivých rychlostních kategorií v obousměrném dopravním provozu (stanoviště 1) Pro statistické vyhodnocení rychlostí vozidel se používá hodnota V85, což je rychlostní charakteristika dopravního proudu vyjadřující rychlost, kterou nepřekračuje 85 % všech vozidel (tedy 85 % z celkového počtu vozidel jede touto rychlostí nebo rychlostí nižší). Zjištěná hodnota V85 během dopravního průzkumu byla 68 km/h (pro oba jízdní směry). Hodnota Vpr je pak průměrnou rychlostí všech zaznamenaných vozidel - při záznamu rychlostí vozidel na stanovišti 1 byla průměrná rychlost 57 km/h. Tabulka č. 2 (na následující straně) znázorňuje zjištěné vybrané rychlostní charakteristiky dopravního proudu (v jednotlivých jízdních směrech) rozlišeny podle kategorií vozidel. 9 Směr do centra města Směr z města Kategorie vozidel / směrodatné rychlosti Vp (+) V85 (+) Vp (-) V85 (-) M 46 61 57 70 OA 57 66 57 70 NA 55 65 52 66 K 52 64 52 63 Tabulka 2 – Směrodatné rychlosti sledovaných dopravních proudů dle jednotlivých kategorií vozidel (stanoviště 1) Maximální rychlost v nočních hodinách byla zaznamenána v hodnotě 139 km/h ve směru ven z města. Výpočet odhadu směrodatné rychlosti v rámci dne, maximální průměrné rychlosti a průměrné rychlosti v jednotlivých hodinových intervalech v rámci dne jsou graficky znázorněny v příloze č. 2 tohoto dokumentu. 3.2. Stanoviště 2 – silnice II/105 (severní větev křižovatky ulic ČS legií a Blanická) Konání průzkumu: 7. 6. 2021 (pondělí) – 13. 6. 2021 (neděle) v celodenním rozsahu (24 hodin) Forma průzkumu: Automatické sčítání pomocí detektoru Sierzega SR 4 Kategorie PK: Silnice II. třídy s hospodářským provozem Směry: Byly zaznamenávány současně oba směry Zjištěné počty vozidel celkem za dobu průzkumu (7 dní): 37 762 vozidel Z tohoto počtu - počet jednostopých motorových vozidel (M): 431 vozidel - počet osobních automobilů a dodávek (OA): 35 574 vozidel - počet lehkých, středně těžkých nákladních vozidel, traktorů (NA): 1 499 vozidel - počet jízdních nákladních souprav, autobusů (K): 258 vozidel Celkový počet vozidel ve směru od centra města do křižovatky (+): 18 470 vozidel Celkový počet vozidel ve směru od křižovatky do centra města (-): 19 292 vozidel Průměrná denní intenzita dopravy za dobu průzkumu (7dní): 5 395 vozidel/24 hod. Průměrná denní intenzita dopravy v pracovní dny: 5 647 vozidel/24 hod. Průměrný počet vozidel v ranní špičkové hodině od 7:00 do 8:00 (prac. dny): 405 voz./hod. Prům. počet vozidel v odpolední špičk. hodině od 15:00 do 16:00 (prac. dny): 456 voz./hod. Překročení rychlosti na omezení 50 km/h: 76% z celkového počtu vozidel Následující tabulka č. 3 udává počty vozidel celkově a dle kategorií vozidel zjištěných v jednotlivých dnech v týdnu. 10 Kategorie vozidel pondělí úterý středa čtvrtek pátek sobota neděle M 46 58 41 58 85 77 66 OA 5 087 4 880 4 986 5 311 6 118 4 684 4 508 NA 242 263 271 251 288 108 76 K 56 38 50 53 47 9 5 Celkem (voz./24 hod.) 5 431 5 239 5 348 5 673 6 538 4 878 4 655 Tabulka 3 – Absolutní počty vozidel v jednotlivých dnech v týdnu zjištěné za dobu průzkumu (stanoviště 2) Průběh denních intenzit dopravy v rámci jednotlivých dní v týdnu je graficky znázorněn v příloze č. 3 tohoto dokumentu. Následující grafy znázorňují počty vozidel dle jednotlivých kategorií a jednotlivých dní v týdnu (obrázek č. 5) a průběh denních intenzit dopravy stanovený jako průměr z celého týdne (obrázek č. 6). Obrázek 5 - Skladba dopravních proudů ve všech jízdních pruzích celkem v rámci týdne (stanoviště 2) Obrázek 6 - Denní průběh intenzit dopravy (stanoviště 1). Popis grafu: Světle modrá – vozidla celkem, tmavě modrá – osobní automobily, zelená – jednostopá vozidla, žlutá – lehká a středně těžká nákladní vozidla, červená – silniční nákladní soupravy, autobusy a traktory s vlekem 11 Záznam rychlostí vozidel (stanoviště 2) Průměrná rychlost všech zjištěných vozidel se pohybovala kolem 56 km/h (v obou směrech). Dle absolutních čísel bylo zaznamenáno překročení rychlostního limitu 50 km/h v 28791 případech z celkových 37762 vozidel (76% z celkového počtu vozidel). S přihlédnutím k započtení odchylky 5km/h lze konstatovat, že podíl vozidel překračující rychlost 55 km/h byl 54% z celkového počtu vozidel. Z následujícího grafu vyjadřujícího počet vozidel v jednotlivých rychlostních kategoriích jsou patrné velké počty vozidel, které se pohybovaly rychlostí vyšší než 50 km/h. Obrázek 7 - Počet vozidel dle jednotl. rychlostních kategorií v obousměrném dopr. provozu (stanoviště 2) Pro statistické vyhodnocení rychlostí vozidel se používá hodnota V85, což je rychlostní charakteristika dopravního proudu vyjadřující rychlost, kterou nepřekračuje 85 % vozidel (tedy 85 % z celkového počtu vozidel jede touto rychlostí nebo rychlostí nižší). Zjištěná hodnota V85 během dopravního průzkumu byla 64 km/h (pro oba jízdní směry). Hodnota Vpr je pak průměrnou rychlostí všech zaznamenaných vozidel - při záznamu rychlostí vozidel na stanovišti 1 byla průměrná rychlost 56 km/h (obousměrně). Tabulka č. 4 znázorňuje zjištěné vybrané rychlostní charakteristiky dopravního proudu (jednotlivých jízdních směrů) rozlišeny podle kategorií vozidel. Směr z obce Směr do centra obce Kategorie vozidel / směrodatné rychlosti Vp (+) V85 (+) Vp (-) V85 (-) M 46 65 52 61 OA 58 66 55 62 NA 55 64 54 62 K 53 60 53 59 Tabulka 4 – Směrodatné rychlosti dopravních proudů dle jednotlivých kategorií vozidel (stanoviště 2) 12 Maximální rychlost byla zaznamenána v hodnotě 125 km/h a to ve směru z centra města do křižovatky. Výpočet odhadu směrodatné rychlosti v rámci dne, maximální průměrné rychlosti a průměrné rychlosti v jednotlivých hodinových intervalech v rámci dne jsou graficky znázorněny v příloze č. 4 tohoto dokumentu. 13 4. VYHODNOCENÍ DAT A STANOVENÍ RPDI 4.1. Metodika dle TP 189 a stanovení přepočtových koeficientů Z provedeného dopravního průzkumu byly zvoleny intenzity dopravy z pracovního dne za dobu 24 hodin (čtvrtek 10. 6. 2021). Pro směrodatné výstupy z měření dopravy je nutno přepočítat zjištěná data na roční průměr denních intenzit (RPDI). V ročním průměru denních intenzit je zahrnuta týdenní a roční variace dopravy. Příslušné hodnoty pro přepočet z krátkodobého průzkumu (délka konání průzkumu kratší jak 24 hodin) jsou stanoveny dle TP189 „Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích (II. vydání)“ z června 2012 a využívají se pro výpočet RPDI dle stanoveného vzorce: RPDIx = Im . km,d . kd,t . kt,RPDI , kde: Im - intenzita dopravy daného druhu vozidla zjištěná v době průzkumu [voz/doba průzkumu] km,d - přepočtový koeficient intenzity dopravy v době průzkumu na denní intenzitu dopravy dne průzkumu (zohlednění denních variací intenzit dopravy) [-] kd,t -přepočtový koeficient denní intenzity dopravy dne průzkumu na týdenní průměr denních intenzit dopravy (zohlednění týdenních variací intenzit dopravy) [-] kt,RPDI - přepočtový koeficient týdenního průměru denních intenzit dopravy na roční průměr denních intenzit dopravy (zohlednění ročních variací intenzit dopravy) [-] Pro kategorii PK - silnice II. třídy s hospodářským provozem (II-H), jednotlivé druhy vozidel a časové období v roce byly determinovány následující přepočtové koeficienty pro přepočet na týdenní průměrnou intenzitu dopravy a následně pro roční průměrnou intenzitu dopravy (RPDI): Přepočtový koeficient týdenních variací ( kd,t – bezrozměrné) pro vozidla jednotlivých kategorií: Kategorie silnice II. třídy (II-H) čtvrtek v jarním období Jednostopá vozidla (M) 0.91 Osobní automobily (OA) 0,93 Nákladní vozidla s celkovou hmotností více jak 3,5 t (NA) 0,80 Jízdní soupravy (K) 0,75 Autobusy (A) 0,85 14 Přepočtový koeficient ročních variací ( kt,RPDI– bezrozměrná hodnota) pro vozidla jednotlivých kategorií: Kategorie silnice II. třídy (II-H) červen Jednostopá vozidla (M) 0,68 Osobní automobily (OA) 0,92 Nákladní vozidla s celkovou hmotností více jak 3,5 t (NA) 0,94 Jízdní soupravy (K) 0,97 Autobusy (A) 0,89 Pro obě stanoviště jsou hodnoty přepočtových koeficientů uvedených v tabulce výše shodné vzhledem k faktu, že byl vybrán vzorek dat z jednoho pracovního dne (čtvrtek) z obou měřících stanovišť. Koeficient km,d je v případě celodenních intenzit roven 1 – není nutné přepočítávat. Výsledné hodnoty z průzkumu a přepočtených hodnot jsou přehledně uvedeny v protokolu o výpočtu RPDI v příloze tohoto dokumentu. 4.2. Výpočet ročního průměru denních intenzit dopravy (RPDI) Následný výpočet roční průměrné denní intenzity dopravy (RPDI) na základě dat zjištěných z dopravního průzkumu byl proveden dle TP 189 – Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích, schválených Ministerstvem dopravy ČR – Odborem pozemních komunikací č. j. 279/2012-120-STSP/2 ze dne 5. 6. 2012, s účinností od 6. 6. 2012. Tato metodika je částečně nastíněna v části 4.1. Výpočet výsledných hodnot byl proveden pomocí specializovaného software EDIP-eS a protokoly výpočtu jsou pro každé stanoviště uvedeny v přílohách tohoto dokumentu. STANOVIŠTĚ 1 – silnice II/603 (jižní část obce) Roční průměr denních intenzit (RPDI): 4 440 voz/24 hod Odhad padesátirázové intenzity dopravy: 528 voz/hod Odhad intenzity špičkové hodiny: 502 voz/hod Odchylka od vypočtené hodnoty RPDI: +/- 5% STANOVIŠTĚ 2 – silnice II/603 (severní část obce) Roční průměr denních intenzit (RPDI): 4 808 voz/24 hod Odhad padesátirázové intenzity dopravy: 572 voz/hod Odhad intenzity špičkové hodiny: 543 voz/hod Odchylka od vypočtené hodnoty RPDI: +/- 5% 15 Zjištěné hodnoty dostatečně věrohodně vypovídají o charakteru provozu v rámci 7 dní v týdnu v průběhu celého roku. Dle metodiky TP 189 pro stanovení RPDI je nutné sčítat vozidla minimálně 4 stanovené hodiny (km,d ≤ 8,0) v dopravní špičce, tudíž přesnost odhadu RPDI je v případě měření intenzit dopravy ve městě Milevsku zajištěna (s možnou odchylkou do 5%) vzhledem ke skutečnosti, že pro výpočet RPDI byly brány počty vozidel za celých 24 hodin v rámci běžného pracovního dne. 16 5. PŘÍLOHY 1. Graf - Průběh intenzit dopravy v jednotlivých dnech v týdnu – stanoviště 1 2. Graf - Směrodatné průměry zaznamenaných rychlostí dle jednotlivých hodin v rámci dne – stanoviště 1 3. Graf - Průběh intenzit dopravy v jednotlivých dnech v týdnu – stanoviště 2 4. Graf - Směrodatné průměry zaznamenaných rychlostí dle jednotlivých hodin v rámci dne – stanoviště 2 5. Protokol o výpočtu RPDI – stanoviště 1 6. Protokol o výpočtu RPDI – stanoviště 2