4 Laboratoř je autorizována podle zákona č. 258/2000 Sb., i .i - o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů li Ww 1 '11 1 Marvelab s.r.o., Marvelab S r O Husova tř. 523/30, 370 05 České Budějovice, www.marvelab.cz IČ: 09090851, DIČ: CZ09090851 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, autorizační set G2 hluk z provozu liniových zdrojů - silniční dopravy Název akce: „Zmapování hlukové situace 2 vybraných lokalit ve městě Milevsko (stav k roku 2020)" Název, adresa měřené lokality: K. ú. Milevsko Identifikační údaje zadavatele: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 517/10 370 01 České Budějovice Datum a délka měření: 2020-11-24 až 2020-11-25 (24 hodin), 2020-12-02 až 2020-12-03 (24 hodin) Zástupce měřeného subjektu: Ing. Vojtěch Stehel, MBA, PhD. (Prorektor) Účastněná osoba měření: Vít Král (koordinátor projektu Živé Milevsko - Smart Region) Majitelé / nájemníci objektů, u kterých bylo měření prováděno Měření provedl a protokol vypracoval: Ing. Pavel Turek a Bc. Jana Šafářová Protokol schválil: Ing. Pavel Turek, tel. 606 822 151 (odborný vedoucí autorizačního setu a vedoucí autorizované laboratoře) Číslo kopie: 1 2 3 EV Datum vydání protokolu: 2020-12-14 Razítko a podpis: *>*~~~ P~*%. i Autorizovaná laboratoř \ 1 82^^0060122820 1 Výsledné hodnoty hladiny hluku uváděné v tomto protokolu o autorizovaném měření se týkají pouze uvedeného místa, předmětu a času měření. Protokol nesmí být bez písemného souhlasu laboratoře rozšiřován jinak než celý. s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Obsah: 1. Definice deskriptorů a zkratek..............................................................................................................3 2. Účel měření...........................................................................................................................................3 3. Citované dokumenty.............................................................................................................................3 4. Meteorologická situace, mikroklimatické podmínky............................................................................4 5. Použité přístroje a software...................................................................................................................5 6. Popis objektu.........................................................................................................................................6 7. Identifikace, popis zdroje hluku a podmínky v době měření................................................................6 8. Strategie měření....................................................................................................................................8 9. Volba délky měřícího intervalu.............................................................................................................8 10. Popis měřícího místa a deklarace měřených veličin...........................................................................8 11. Nejistota měření a rozhodovací pravidlo..........................................................................................12 12. Korekce.............................................................................................................................................13 13. Výsledné hodnoty.............................................................................................................................14 14. Základní hodnocení výsledků...........................................................................................................15 15. Přílohy...............................................................................................................................................19 Stránka 2 z 34 5515 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 1. Definice deskriptorů a zkratek LAeq.T ekvivalentní hladina akustického tlaku A MM měřicí místo SM s čítací místo BD bytový dům OA osobní vozidla (užitečná hmotnost do 3,5 t) TNA těžká vozidla (užitečná hmotnost nad 3,5 t) RPDI roční průměr denních intenzit SHZ stará hluková zátěž CSD celostátní sčítání dopravy HL hlukové limity KN katastr nemovitostí k. ú. katastrální území 2. Učel měření Předkládaný protokol byl zpracován na základě objednávky zadavatele za účelem měření a vyhodnocení hluku z provozu liniových zdrojů - silniční dopravy po pozemních komunikacích -11/121 (ul. 5. května) a 11/105 (ul. Čs. legií). Měření bylo provedeno ve 2 vybraných lokalitách, v chráněných venkovních prostorech staveb na adrese 5. května č. p. 1204, 1201 a Cs. Legií č. p. 22, Milevsko. Souběžně s měřením byl prováděn dopravní průzkum po již zmíněných přilehlých komunikacích. Měření bylo provedeno za účelem hlukového zmapování stávajícího stavu vybraných lokalit. Naměřené hodnoty budou dále sloužit jako podklad pro vypracování hlukové studie, která bude nedílnou součástí tohoto protokolu o autorizovaném měření. ■ Protokol v souladu se zadáním obsahuje: výsledky měření hluku z provozu liniových zdrojů ve 2 vybraných lokalitách, vyhodnocení naměřených hodnot dle nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací ve znění pozdějších předpisů. 3. Citované dokumenty_ 3.1. Právní předpisy_ ■ Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů. ■ Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů. 3.2. Technické normy a metodický návod ■ ČSN ISO 1996 - 1 Akustika - Popis, měření a hodnocení hluku prostředí - Část 1: Základní veličiny a postupy pro hodnocení v aktuálním znění. ■ ČSN ISO 1996 - 2 Akustika - Popis, měření a hodnocení hluku prostředí - Část 2: Určování hladin akustického tlaku v aktuálním znění. ■ Metodický návod pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí, Věstník MZ ČR, Částka 11/2017. ■ Technické podmínky 189 - Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích. MD ČR. 2018. Stránka 3 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 3.3. Použité podklady ■ Hluková studie č. MH_010_2020, vydaná k datu 2020-12-14, zpracovatel - autorizovaná laboratoř SZÚ, č. J0060122820 - společnost Marvelab s.r.o. se sídlem na adrese Husova tř. 523/30, ČB 2. ■ Internetové stránky: ■ www.mapy.cz ■ www.cuzk.cz ■ www.rsd.cz 3.4. Použité SW_ ■ Microsoft office 2020. ■ Hluk+, verze 13.01. ■ 4MCAD 21 Professional. 4. Meteorologická situace, mikroklimatické podmínky_ Jedná se o průměrný meteorologický parametr v uvedeném časovém intervalu. - Exteriér Datum a čas (rrrr:mm:dd) (hh:mm) 2020-11-24 2020-11-25 2020-12-02 2020-12-03 17:00-18:00 04:00-05:00 12:00-13:00 20:00-21:00 06:00-07:00 13:00-14:00 Teplota vzduchu (°C) 0,9 0,0 0,4 -2,5 -2,0 -0,3 Rychlost větru (m/s) 0,0 0,2 0,2 0,0 0,1 0,1 Směr větru (-) - S S - S S Vlhkost vzduchu (%) 80 91 84 69 83 69 Atmosférický tlak (hPa) 1021 1020 1020 1010 1007 1005 Oblačnost (-) - - Zataženo - - Zataženo Výskyt srážek (mm/h) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Výskyt sněhu (cm) 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 Stav povrchu terénu (-) Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Stav povrchu vozovky (-) Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Vlhký Tabulka č. 1: Meteorologická situace, mikroklimatické podmínky Stránka 4 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 5. Použité přístroje a software Název, výrobce a typ Výrobní číslo Označení ověřovacího nebo kalibračního listu Platnost ověření nebo kalibrace do data (rr:mm:dd) Zvukoměr-spektrální analyzátor; NTI AG, Audio, Švýcarsko; XL-2 A2A-15719-E0 8012-OL-10192-20 2022-04-26 Měřicí mikrofon; NTI AG, Audio, Švýcarsko; MC 230A A17934 8012-OL-10193-20 2022-04-26 Zvukoměr-spektrální analyzátor; NTI AG, Audio, Švýcarsko; XL-2 A2A-15698-E0 8012-OL-10190-20 2022-04-26 Měřicí mikrofon; NTI AG, Audio, Švýcarsko; MC 230A A17926 8012-OL-10191-20 2022-04-26 Akustický kalibrátor; Larson Davis, USA; CAL200 17684 8012-OL-10194-20 2025-04-26 Laserový dálkoměr; SOUTH, China; PD-520N 001433 VÚGTK/45 892/2020 2025-05-05 Kombinovaný měřicí přístroj-anemometr, teploměr, tlakoměr a vlhkoměr; LUTRON, USA; ABH-4224 AJ.52638 ANM-200072, TPM-200249, TLK-200048, VLM-200074 2025-05-27 Dopravní detektor; Sierzega; Rakousko; SR4-22065 3012165 - - Software; NTI AG, Audio, Švýcarsko; XL2 Data Explorer - - - Software; Microsoft, USA; Microsoft 365 Business Standard - - - Tabulka č. 2: Použité přístroje a software Provozní kalibrace zvukoměrné techniky byla provedena příslušným pracovním etalonem (akustickým kalibrátorem) před a po ukončení měření. Změřená hladina akustického tlaku kalibračního signálu se nelišila od původně změřené hodnoty o více než 0,5 dB. Při měření ve venkovním prostoru byl použit kryt mikrofonu proti větru, resp. ochrana mikrofonu před dalšími povětrnostními vlivy. Záznam zvuku zvukoměrné techniky byl nastaven po 1 sekundě a byl uložen do paměti zvukoměrné techniky. Obsluha zvukoměrné techniky průběžně sledovala a zaznamenávala akustickou situaci. Dále byly v průběhu měření automaticky zaznamenávány údaje (audio záznamově a obrazově), na jejichž základě byly při zpracovávání v příslušném softwaru na PC spolehlivě vyloučeny rušivé události a okolnosti, které negativně ovlivňovaly výsledek měření. Stránka 5 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 6. Popis objektu_ 6.1. Lokalita č. 1_ ■ Exponovaný chráněný objekt č. p. 1204: Jedná se o objekt k bydlení na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko. Objekt má 5 NP a plochou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu silniční dopravy jsou okenní otvory v severní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností. ■ Exponovaný chráněný objekt č. p. 1201: Jde o bytový dům na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko. Objekt má 5 NP a plochou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu silniční dopravy jsou okenní otvory ve východní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností. 6.2. Lokalita č. 2 ■ Exponovaný chráněný objekt č. p. 22: Jedná se o bytový dům na adrese Cs. legií č. p. 22, Milevsko. Objekt má 1 NP + podkroví a sedlovou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu liniového zdroje jsou okenní otvory v jihozápadní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností. 7. Identifikace, popis zdroje hluku a podmínky v době měření_ 7.1. Lokalita č. 1 ■ Liniový zdroj hluku - silniční doprava: Pozemní komunikace Typ povrchu vozovky Stav povrchu vozovky Počet dopravních proudů Provozní omezení Chování dopravního proudu Popis dopravního úseku Max. povolená rychlost (km/h) 11/121 (ul. 5. května) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem do obce Zbelítov 50 III. třídy (ul. Jeřábkova) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný 50 III. třídy (průjezdní úsek ul. 5. května) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem k domovu s pečovatelskou službou 50 Tabulka č. 3: Popis liniového zdroje - silniční dopravy Pozn.: V době měření hluku a provádění dopravního průzkumu nebyly zaznamenány žádné mimořádné události (uzavírky a dopravní omezení na okolních komunikacích, staveništní doprava blízké stavby apod.), které by ovlivnily výsledná data sledovaného dopravního úseku. Stránka 6 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 ■ Provozovna společnosti COMETT PLUS, spol. s.r.o.: Adresa provozovny Doba provozu Provoz v době měření hluku 5. května 310/62, Milevsko Doba denní i noční Běžný provoz servisního střediska - technické zdroje a dopravní obslužnost areálu provozovny Tabulka č. 4: Popis provozovny ■ Akustické údaje v době měření hluku: doba expozice hluku: v době denní i noční, povaha hluku: proměnný, charakter hluku: slyšitelný zvuk. ■ Podmínky v době měření hluku: povrch okolního terénu: převážně zpevněné plochy a travní porost, překážky mezi exponovanými objekty a pozemní komunikací: stávající pruhy řad keřů. 7.2. Lokalita č. 2 ■ Liniový zdroj hluku - silniční doprava: Pozemní komunikace Typ povrchu vozovky Stav povrchu vozovky Počet dopravních proudů Provozní omezení Chování dopravního proudu Popis dopravního úseku Max. povolená rychlost (km/h) 11/105 (ul. Cs. legií) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem do obce Okrouhlá 50 Tabulka č. 5: Popis liniového zdroje - silniční dopravy Pozn.: V době měření hluku a provádění dopravního průzkumu nebyly zaznamenány žádné mimořádné události (uzavírky a dopravní omezení na okolních komunikacích, staveništní doprava blízké stavby apod.), které by ovlivnily výsledná data sledovaného dopravního úseku. ■ Akustické údaje v době měření hluku: doba expozice hluku: v době denní i noční, povaha hluku: proměnný, charakter hluku: slyšitelný zvuk. ■ Podmínky v době měření hluku: povrch okolního terénu: převážně zpevněné plochy, překážky mezi exponovanými objekty a pozemní komunikací: žádné. Stránka 7 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 8. Strategie měření_ 8.1. Lokalita č. 1_ Měření hladiny hluku bylo souběžně provedeno ve 2 MM po dobu 24 hodin. MM byla vybrána v nejvyšších NP chráněných objektů č. p. 1204 a 1201 v přímé viditelnosti na liniové zdroje hluku = předpoklad zvýšeného hlukového zatížení. Následně byla ekvivalentní hladina akustického tlaku A (LAeq.j) stanovena pro celou dobu denní (ĽAeq.mh) a celou dobu noční (ĽAeq.sh). Během časového intervalu měření hluku byl souběžně prováděn dopravní průzkum blízkých pozemních komunikací - dopravní detektor umístěný v blízkosti komunikace 11/121 (ul. 5. května) a III. třídy (průjezdní úsek ul. 5. května) s následným vyhodnocením. Byl sčítán počet a zjišťována skladba projíždějících dopravních prostředků po již zmíněných pozemních komunikacích. 8.2. Lokalita č. 2 Měření hladiny hluku bylo provedeno v 1 MM po dobu 24 hodin. MM bylo vybráno v úrovni 1. NP chráněného objektu č. p. 22 = předpoklad největšího hlukového zatížení. Následně byla ekvivalentní hladina akustického tlaku A (ĽAeq.j) stanovena pro celou dobu denní (ĽAeq,i6h) a celou dobu noční (LAeq,8h). Během časového intervalu měření hluku byl souběžně prováděn dopravní průzkum blízké pozemní komunikace - dopravní detektor umístěný v blízkosti komunikace 11/105 (ul. Cs. legií) s následným vyhodnocením. Byl sčítán počet a zjišťována skladba projíždějících dopravních prostředků po již zmíněné pozemní komunikaci. 9. Volba délky měřícího intervalu_ Z důvodu stanovení přesné výsledné ekvivalentní hladiny akustického tlaku A (ĽAeqj) pro celou dobu denní (ĽAeq.mh) a celou dobu noční (ĽAeq.sh) bylo zvoleno kontinuální 24 hodinové měření hluku, které bylo provedeno v měsíci - listopad a prosinec v pracovních dnech - úterý až středa a středa až čtvrtek, přičemž den před a po těchto dnech byl normální pracovní den. 10. Popis měřícího místa a deklarace měřených veličin_ 10.1. Měření hladiny hluku ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1204 (MM1): vně; v úrovni 5. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko, na balkonu (pravý krajní balkon při pohledu na severní stranu fasády objektu); ve vzdálenosti 2,0 +0,1 m před severní stranou fasády objektu; ve výšce 1,2 +0,1 m nad úrovní podlahy balkonu; osa hlavní citlivosti mikrofonu směrována ke středu pozemní komunikace 11/121 (ul. 5. května). ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1201 (MM2): vně; v úrovni 5. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko, na balkonu (levý krajní balkon při pohledu na východní stranu fasády objektu); ve vzdálenosti 2,0 +0,1 m před východní stranou fasády objektu; ve výšce 1,2 +0,1 m nad úrovní podlahy balkonu; osa hlavní citlivosti mikrofonu směrována ke středu pozemní komunikace 11/121 (ul. 5. května). ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 22 (MM3): vně; v úrovni 1. NP objektu na adrese Cs. legií č. p. 22, Milevsko, ve vzdálenosti 2,0 +0,1 m před jihozápadní stranou fasády objektu; ve výšce 3,1 +0,1 m nad úrovní terénu; osa hlavní citlivosti mikrofonu směrována ke středu pozemní komunikace 11/105 (ul. Cs. legií). Stránka 8 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Časový interval Začátek Délka měření Naměřené hodnoty Měřicí místo Zdroj hluku měření J^Aeq, T měření (rr:mm:dd) (hh:mm:ss) (hh:mm:ss) (dB) 2020-11-24 Doba denní 16:06:36; 15:51:40 57,0 (16 hodin) 2020-11-25 MM1 Silniční doprava 06:00:00 Doba noční 2020-11-24 7:37:05 50,6 (8 hodin) 22:00:00 2020-11-24 Doba denní 16:51:42; 15:19:03 56,3 (16 hodin) 2020-11-25 MM2 Silniční doprava 06:00:00 Doba noční 2020-11-24 7:54:22 51,0 (8 hodin) 22:00:00 2020-12-02 Doba denní 20:00:00; 15:41:15 71,4 (16 hodin) 2020-12-03 MM3 Silniční doprava 06:00:00 Doba noční 2020-12-02 7:34:17 62,6 (8 hodin) 22:00:00 Tabulka č. 6: Deklarace naměřených veličin hluku Pozn.: Dominantním zdrojem hluku v MM1 a MM3 je provoz okolní silniční dopravy po pozemní komunikaci 11/121 a 11/105, jiné zdroje se v náměrech hlukově neprojevovaly. Nesouvisející náhodné hluky byly z náměrů vyloučeny (hlasy lidí a zvířat, složky integrovaného záchranného systému apod.). Dominantním zdrojem hluku v MM2 je provoz okolní silniční dopravy po pozemní komunikaci 11/121, dále se v náměru hlukově projevoval provoz provozovny COMETT PLUS, spol. s.r.o. Nesouvisející náhodné hluky byly z náměrů vyloučeny (hlasy lidí a zvířat, složky integrovaného záchranného systému apod.). Analýzy měření hladiny hluku (tabelární i grafické) jsou uvedeny v přílohách tohoto protokolu o autorizovaném měření. Stránka 9 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 10.2. Dopravní průzkum ■ Dopravní průzkum - pozemní komunikace 11/121, ul. 5. května (SMI): vně, na dopravní značce „Zóna zákazu stání 3,5 t", na levé straně pozemní komunikace směrem z centra města Milevsko do obce Zbelítov; poloha GPS: 49.4523103N, 14.3510478E. ■ Dopravní průzkum - pozemní komunikace III. třídy, průjezdní úsek ul. 5. května (SM2): vně, na dopravní značce „Dej přednost v jízdě", na levé straně pozemní komunikace směrem z komunikace 11/121 k domovu s pečovatelskou službou; poloha GPS: 49.4511119N, 14.3534678E. ■ Dopravní průzkum - pozemní komunikace 11/105, ul. Čs. legií (SM3): vně, na informativní směrové dopravní značce, na levé straně pozemní komunikace směrem z centra města Milevsko do obce Okrouhlá; poloha GPS: 49.4484058N, 14.3598844E. Pozn.: Analýzy dopravního průzkumu - silniční dopravy (tabelární i grafické), včetně protokolu pro výpočet odhadu denní a hodinové intenzity motorové dopravy podle TP 189 jsou uvedeny v přílohách tohoto protokolu o autorizovaném měření. Výsledky sčítání dopravy: Nasčítané hodnoty dopravy Sčítací místo Datum scitam Časový interval scitam OA TNA Celkem Průměrná rychlost (počet) (počet) (počet) (km/hod) in n Celkem za 24hodin 917 33 950 20 20-12-02 020-12-03 Doba denní (16 hodin) 9444 90 9534 30 SM3 Doba noční (8 hodin) 630 3 633 30 O n Celkem za 24hodin 10074 93 10167 30 Tabulka č. 7: Výsledky sčítání dopravy během měření hluku Stránka 10 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Výsledky sčítání dopravy přepočteny na RPDI dle TP 189: Sčítací místo Přepočtené hodnoty dopravy Časový interval OA TNA Celkem (počet) (počet) (počet) Doba denní (16 hodin) 2273 67 2338 SMI Doba noční (8 hodin) 160 14 176 Celkem za 24hodin 2433 80 2513 Doba denní (16 hodin) 857 18 873 SM2 Doba noční (8 hodin) 76 9 87 Celkem za 24hodin 933 27 960 Doba denní (16 hodin) 9786 75 9861 SM3 Doba noční (8 hodin) 653 2 655 Celkem za 24hodin 10439 77 10516 Tabulka č. 8: Přepočtené hodnoty na RPDI dle TP 189 Podíl intenzity dopravy v nočním období (22:00 - 6:00) z celodenní intenzity dopravy pro jednotlivé typy vozidel: Sčítací místo Časový interval Podíl intenzity dopravy OA TNA Celkem (%) (%) (%) SMI Doba noční (8 hodin) 6,6 17,0 7,0 SM2 Doba noční (8 hodin) 8,2 33,3 9,1 SM3 Doba noční (8 hodin) 6,3 3,2 6,2 Tabulka č. 9: Podíl intenzity dopravy v nočním období Stránka 11 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Rozdíl hlukové emise v závislosti na intenzitě dopravy a čase: Sčítací místo Typ vozidla Sčítání dopravy během měření hluku Intenzita dopravy - RPDI stanovená dle TP 189 Rozdíl hlukové emise Doba denní (16 hodin) Doba noční (8 hodin) Doba denní (16 hodin) Doba noční (8 hodin) Doba denní (16 hodin) Doba noční (8 hodin) (počet) (počet) (počet) (počet) (dB) (dB) SMI OA 2234 157 2273 160 0,0 0,0 TNA 83 17 67 14 Celkem 2317 174 2338 176 2491 2513 SM2 OA 842 75 857 76 0,0 0,0 TNA 22 11 18 9 Celkem 864 86 873 87 950 960 SM3 OA 9444 630 9786 653 0,1 0,1 TNA 90 3 75 2 Celkem 9534 633 9861 655 10167 10516 Tabulka č. 10: Rozdíl hlukové emise v závislosti na intenzitě dopravy a čase 11. Nejistota měření a rozhodovací pravidlo_ ■ Nejistota měření: Pro venkovní prostor byla na základě odstupu naměřené hodnoty hladiny hluku od zbytkové hladiny hluku (hluk v době denní a noční s odstupem více než 10 dB od zbytkového hluku, určeno na základě hodnoty deskriptoru La99%) stanovena konvenční hodnota nejistoty měření v mimopracovním prostředí. ■ Rozhodovací pravidlo: Pro úlohu měření ekvivalentní hladiny akustického tlaku A ĽAeqj ve venkovním prostoru, se nejistota měření odečítá od naměřené hodnoty. Postup stanovení nejistoty měření a použití rozhodovacího pravidla je popsán ve směrnici „SM_09 - Vyjádření nejistoty měření a použití rozhodovacího pravidla", která je uložena v dokumentaci autorizované laboratoře. Stránka 12 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 12. Korekce 12.1. Korekce na odraz hluku Korekce na odraz hluku se stanoví na základě posouzení kritérií uvedených níže: Použité veličiny a zkratky (viz obrázek níže): d (m) kolmá vzdálenost mikrofonu od odrazivé plochy (např. od fasády); b (m) polovina minimálního vodorovného rozměru odrazivé plochy; c (m) polovina minimálního svislého rozměru odrazivé plochy; rovinnost mezní úchylky rovinné odrazivé plochy < +0,3 m (např. různé výčnělky fasády; římsy, odskoky apod.); a (°) zorný úhel zdroje z MM; a' (m) vzdálenost zdroje ve směru dělicí čáry zorného úhlu; d'(m) průmět vzdálenosti d do směru a'; La celková hladina akustického tlaku A; Lt hladina akustického tlaku v třetinooktávových, resp. oktávových pásmech. Obrázek č. 1: geometrické zobrazení MM Popis místa umístění mikrofonu: Možnost použití korekce + 3 dB na dopadající zvuk dle ČSN ISO 1996-2, příloha B, odstavec B.3, Měřicí místo d b c Rovinnost Zdroj hluku « a' ď Podmínky pro +3dB splněny pro hladinu (m) (m) (m) (°) (m) (m) LA L, MM1 2,0 6,3 2,5 NE Rozsáhlý zdroj 90 27,0 1,8 NE NE MM2 2,0 3,4 2,6 NE Rozsáhlý zdroj 90 41,0 1,7 NE NE MM3 2,0 5,8 3,0 ANO Rozsáhlý zdroj 90 4,0 2,0 ANO ANO Tabulka č. 11: Popis MM Podmínky pro +3 dB jsou splněny pouze v MM3, použije se korekce +3 dB. V ostatních MM se použije korekce + 2 dB. Korekce se odečtou od výsledné hodnoty hladiny akustického tlaku změřené v daném MM. Stránka 13 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 13. Výsledné hodnoty_ ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1204 (MM1): vně; v úrovni 5. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko. ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1201 (MM2): vně; v úrovni 5. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko. ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 22 (MM3): vně; v úrovni 1. NP objektu na adrese Cs. legií č. p. 22, Milevsko. Měřicí místo Zdroj hluku Doba měření Naměřená hodnota J^Aeq, T Rozdíl hlukové emise v závislosti přepočtu na RPDI dle TP 189 Korekce na odraz hluku - O Nejistota měření - u (dB) (dB) (dB) (dB) MM1 Silniční doprava Doba denní 57,0 0,0 -2,0 -1,7 Doba noční 50,6 0,0 -2,0 -1,7 MM2 Silniční doprava Doba denní 56,3 0,0 -2,0 -1,7 Doba noční 51,0 0,0 -2,0 -1,7 MM3 Silniční doprava Doba denní 71,4 0,1 -3,0 -1,7 Doba noční 62,6 0,1 -3,0 -1,7 Tabulka č. 12: Výsledné hodnoty, včetně korekcí a nejistoty měření Stránka 14 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 14. Základní hodnocení výsledků_ 14.1. Zjišťování možnosti uplatnění režimu staré hlukové zátěže ■ Přepočet dat z CSD 2000 pro potřeby výpočtu hluku: Silnice Úsek Kategorie vozidel pro výpočet hluku Vypočtená intenzita dopravy v roce 2000 (voz. / 24 hod.) 105 2-0573 Osobní automobily 3097 Nákladní automobily 378 Tabulka č. 13: Přepočet dat z CSD 2000 pro potřeby výpočtu hluku Porovnání výpočtu hluku pro rok 2000 a rok 2020: Vypočtené hodnoty hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 22: o BV3a: V úrovni 1. NP objektu na adrese Cs. legií č. p. 22, Milevsko, ve vzdálenosti 2,0 m před jihozápadní stranou fasády objektu; ve výšce 3,0 m nad úrovní terénu. Bod výpočtu Časový interval Výpočet hluku pro rok 2000 Výpočet hluku pro rok 2020 Rozdíl hodnot LAeq, 16h / ĽAeq,8h LAeq, 16h / ĽAeq,8h (dB) (dB) (dB) BV3a Doba denní (16 hodin) 65,4 66,7 1,3 Doba noční (8 hodin) 57,6 57,5 -0,1 Tabulka č. 14: Porovnání hluku 2 m před fasádou posuzovaných objektů - výpočet hluku pro rok 2000 a pro rok 2020 Pozn.: Výpočet hluku byl proveden pomocí softwaru Hluk +, verze 13.01, ve výpočtu je uvažováno s obměnou vozidlového parku. Hluk působený dopravou na pozemní komunikaci 11/105 (ul. Čs. Legií) po 1. lednu 2001 se v předmětném úseku nezvýšil o více než 2 dB (viz Tabulka č. 14). Na základě výše popsaného byl pro pozemní komunikaci 11/105 (ul. Cs. Legií) uznán režim staré hlukové zátěže. Stránka 15 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 14.2. Hygienické limity hluku Hodnocení hluku bylo provedeno s ohledem na limitní požadavky stanovené nařízením vlády č. 272/2011 Sb. o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů. V případě hluku s tónovými složkami, s výjimkou hluku z dopravy na pozemních komunikacích, dráhách a z leteckého provozu, se přičte další korekce -5 dB. ■ Hygienické limity pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích - dálnice, silnice I. a II. tř., místní komunikace I. a II. tř.: určujícím ukazatelem hluku, s výjimkou vysokoenergetického impulsního hluku, je ekvivalentní hladina akustického tlaku A ĽAeqj a odpovídající hladiny v kmitočtových pásmech. Pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích se ekvivalentní hladina akustického tlaku A ĽAeqj stanoví pro celou denní (ĽAeq.mh) a celou noční dobu (ĽAeq.sh). - Hygienické limity pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích - dálnice, silnice I. a II. tř., místní komunikace I. a II. tř. Chráněný venkovní prostor stavby v době denní (06:00-22:00 hod.) Laeq,16h (dB) <60 Chráněný venkovní prostor stavby v době noční (22:00-06:00 hod.) I^aeq,8h <50 Tabulka č. 15: Hygienické limity silniční dopravy ve venkovním prostředí ■ Hygienické limity staré hlukové zátěže pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích -dálnice, silnice I. a II. tř., místní komunikace I. a II. tř.: určujícím ukazatelem hluku, s výjimkou vysokoenergetického impulsního hluku, je ekvivalentní hladina akustického tlaku A ĽAeqj a odpovídající hladiny v kmitočtových pásmech. Pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích se ekvivalentní hladina akustického tlaku A ĽAeqj stanoví pro celou denní (ĽAeq.mh) a celou noční dobu (LAeq,8h)- - Hygienické limity staré hlukové zátěže pro hluk z dopravy na pozemních komunikacích - dálnice, silnice I. a II. tř., místní komunikace I. a II. tř. Chráněný venkovní prostor stavby v době denní (06:00-22:00 hod.) Laeq,16h (dB) <70 Chráněný venkovní prostor stavby v době noční (22:00-06:00 hod.) I^aeq,8h <60 Tabulka č. 16: Hygienické limity staré hlukové zátěže silniční dopravy ve venkovním prostředí Stránka 16 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 14.3. Porovnání výsledných hodnot s hygienickými limity hluku ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1204 (MM1): vně; v úrovni 5. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko. ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1201 (MM2): vně; v úrovni 5. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko. ■ Měření hluku - chráněný venkovní prostor stavby č. p. 22 (MM3): vně; v úrovni 1. NP objektu na adrese Cs. legií č. p. 22, Milevsko. Měřicí místo Zdroj hluku Výsledná hodnota - včetně korekcí a nejistoty měření Hygienický limit hluku Hodnocení hluku Doba denní J^Aeq,16h Doba noční LAeq,8h Doba denní J^Aeq,16h Doba noční LAeq,8h (dB) (dB) (dB) (dB) MM1 Silniční doprava 53,3 46,9 <60 <50 Podlimitní MM2 Silniční doprava 52,6 47,3 <60 <50 Podlimitní MM3 Silniční doprava 66,8 58,0 <70 <60 Podlimitní Tabulka č. 17: Porovnání výsledných hodnot s hygienickými limity hluku Stránka 17 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 14.4. Přezkoumání výsledků ■ Lokalita č. 1: Porovnání výsledků s požadavky (doba denní a noční): Z podrobného vyhodnocení hluku (provedeného dle nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací ve znění pozdějších předpisů) je zřejmé následující: Výsledné ekvivalentní hladiny akustického tlaku A ĽAeq,T způsobené provozem liniových zdrojů silniční dopravy po pozemní komunikaci - 11/121 (ul. 5. května), v chráněných venkovních prostorech staveb na adrese 5. května č. p. 1204 a 1201, Milevsko jsou pro dobu denní a noční nižší než hygienické limitní hladiny pro chráněné venkovní prostory staveb. ■ Lokalita č. 2: Porovnání výsledků s požadavky (doba denní a noční): Z podrobného vyhodnocení hluku (provedeného dle nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací ve znění pozdějších předpisů) je zřejmé následující: Výsledné ekvivalentní hladiny akustického tlaku A ĽAeq,T způsobené provozem liniových zdrojů silniční dopravy po pozemní komunikaci - 11/105 (ul. Cs. legií), v chráněných venkovních prostorech staveb na adrese Cs. Legií č. p. 22, Milevsko jsou pro dobu denní a noční nižší než hygienické limitní hladiny pro chráněné venkovní prostory staveb. Hodnocení naměřených a výsledných hodnot nenahrazuje vyjádření orgánu ochrany veřejného zdraví. ■ Zdůvodnění rozsahu měření: Měření hluku z provozu liniových zdrojů bylo provedeno na hlukově nej významnějších místech, umístění plně pokrývá požadavky platné metodiky za účelem ověření hygienických limitů a požadavky na fyzikální proveditelnost měření. ■ Zdůvodnění použitého postupu: Z důvodu stanovení přesné výsledné ekvivalentní hladiny akustického tlaku A (LAeq.ľ) pro celou dobu denní (LAeq.ióh) a celou dobu noční (LAeq,8h) bylo zvoleno kontinuální 24 hodinové měření hluku, které bylo provedeno v měsíci - listopad a prosinec v pracovních dnech - úterý až středa a středa až čtvrtek, přičemž den před a po těchto dnech byl normální pracovní den. Měření bylo provedeno za účelem hlukového zmapování stávajícího stavu lokalit. Naměřené hodnoty budou dále sloužit jako podklad pro vypracování hlukové studie, která bude nedílnou součástí tohoto protokolu o autorizovaném měření. Stránka 18 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 15. Přílohy_ 15.1. Příloha A - schéma měření hladiny hluku a dopravního průzkumu Obrázek č. 2: Letecká mapa Stránka 19 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Obrázek č. 3: Letecká mapa - lokalita č. 1 Stránka 20 z 34 Obrázek č. 4: Letecká mapa - lokalita č. 2 Stránka 21 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 15.2. Příloha B - Dopravní průzkum 15.2.1 Dopravní průzkum - pozemní komunikace 11/121 (SMI) Čas (hh:mm) LAeq, T (dB) OA (počet) TNA (počet) Celkem (počet) 6:00 56,8 114 2 116 7:00 56,5 166 9 175 8:00 55,2 149 6 155 9:00 56,9 170 6 176 10:00 57,4 161 10 171 11:00 57,7 174 9 183 12:00 59,0 163 7 170 13:00 58,3 163 6 169 14:00 60,1 225 4 229 15:00 59,4 224 4 228 16:00 58,4 177 7 184 17:00 57,3 149 6 155 18:00 55,1 92 2 94 19:00 51,5 55 2 57 20:00 49,2 35 3 38 21:00 47,5 17 0 17 22:00 50,7 12 2 14 23:00 45,7 10 2 12 0:00 37,0 1 1 2 1:00 38,3 1 2 3 2:00 39,4 1 2 3 3:00 38,5 3 2 5 4:00 50,4 22 2 24 5:00 57,5 107 4 111 Doba denní (16 hodin) 57,0 2234 83 2317 Doba noční (8 hodin) 50,6 157 17 174 Celkem za 24 hodin - 2391 100 2491 Tabulka č. 18: Analýza silniční dopravy po hodinách - tabelárně (SMI) Stránka 22 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 100,0 90,0 80,0 70,0 60,0 50,0 40,0 30,0 20,0 10,0 0,0 00 ON ON oo O >0 ON MM1 ■ LAeq,T (dB) 00 ON o" oo m ON m oo" m O ^d 00 "-1 "-i "-i -) "-i "-i 'o "-i ^d "-i "-i co "-i cK "-i "-i -) "-i <>-) Čas (hh:mm) Graf č. 1: Analýza hladiny hluku z provozu silniční dopravy po hodinách - graficky (SMI) 300 250 200 150 100 50 0 SMI □ Celkem (počet) I I I I I I I I I I I I I I I Os 00 0 00 OS oo m n -st- -) "-i "-i 'o "-i ^d "-i "-i CO "-i cK "-i "-i <>-) "-i <>-) Graf č. 2: Analýza dopravního průzkumu po hodinách - graficky (SMI) Stránka 23 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 Protokol pro výpočet odhadu denní a hodinové intenzity motorové dopravy podle TP 189 Komunikace 11/121 (ul. 5. května) Stanoviště 5. května č. p. 693, Milevsko Datum průzkumu 24.-25.11.2020 Den týdne úterý a středa Měsíc listopad Období roku podzimní Doba průzkumu 24 hodin Vypracoval Ing. Pavel Turek Datum zpracování 14.12.2020 1 Kategorie a třída komunikace II. třída 2 Nedělní faktor f Ne H - 3 Charakter provozu (pouze pro silnice II. a III. třídy) - 4 Skupina přepočtových koeficientů II-S Druh vozidel OA TNA Celkem 5 Intenzita dopravy za dobu průzkumu běžného pracovního dne [voz.] 2391 100 2491 6 Přepočtový koeficient denních variací intenzit dopravy km,d N 1,00 1,00 - 7 Denní intenzita dopravy (ve dnu průzkumu) Id [ voz./den ] 2391 100 2491 8 Přepočtový koeficient týdenních variací intenzit dopravy kd,t N 0,97 0,82 - 9 Týdenní průměr denních intenzit dopravy l, [ voz./den ] 2328 82 2410 10 Přepočtový koeficient ročních variací intenzit dopravy kt:RPDI [-] 1,04 0,99 - 11 Roční průměr denních intenzit dopravy RDPI [ voz./den ] 2433 80 2513 12 Odhad přesnosti určení RPDI [%] 6 Komentář: charakter provozu byl stanoven podle provedeného průzkumu reálných intenzit dopravy. Stránka 24 z 34 Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 15.2.2 Dopravní průzkum - pozemní komunikace III. třídy, průjezdní úsek ul. 5. května (SM2) Čas (hh:mm) LAeq, T (dB) OA (počet) TNA (počet) Celkem (počet) 6:00 55,2 43 1 44 7:00 56,4 60 1 61 8:00 56,6 50 2 52 9:00 56,9 83 0 83 10:00 56,6 58 1 59 11:00 57,1 81 0 81 12:00 57,6 84 1 85 13:00 56,9 67 4 71 14:00 59,0 84 0 84 15:00 58,4 76 2 78 16:00 58,3 49 0 49 17:00 57,2 48 3 51 18:00 53,6 27 0 27 19:00 50,1 19 0 19 20:00 48,9 8 2 10 21:00 45,7 5 5 10 22:00 49,2 4 2 6 23:00 48,7 3 0 3 0:00 45,5 0 0 0 1:00 50,8 0 0 0 2:00 48,5 4 3 7 3:00 46,4 7 2 9 4:00 51,8 9 1 10 5:00 56,3 48 3 51 Doba denní (16 hodin) 56,3 842 22 864 Doba noční (8 hodin) 51,0 75 11 86 Celkem za 24 hodin - 917 33 950 Tabulka č. 19: Analýza silniční dopravy po hodinách - tabelárně (SM2) Stránka 25 z 34 Marvelab s.r.o. Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, Autorizační set G2 100,0 90,0 80,0 70,0 60,0 50,0 40,0 30,0 20,0 10,0 0,0 i/-) i/i VO i/l VO VO i/l OS vo" i/l VO VO Os vo" 1/1 Os 1/1 00 1/1 MM2 ■ LAeq,T (dB) 00 1/1 1/1 m 1/1 O 1/1 oo" i/i Os oo" 1/1 o 1/1 00 _sl4_=h_ l—l m vo" 1/1 o o o o O O o o o o o o o o O o O o o o o o o o O o o o o o O o O o O O O O o o o o O o O o o o vb °ó cK o "-i "-i "-i "-i <>-> "-i "-i vb "-i "-i "-1 cK "-i o "-i -> -> Čas (hh:mm) Graf č. 3: Analýza hladiny hluku z provozu silniční dopravy po hodinách - graficky (SM2) 300 200 SM2 □ Celkem (počet) m rv-i rs-\ 00 VO (N 1/1 w o< i/~ r- r- Os 1/1 W o 1/1 n Os o n o n VO m O o i> i—i Os n O n 50 VO K 00 Os o o o o o o O o o o o o o "-1 "-i "-i "-i "-i lo "-i o o o o o o o o O '-i » ><0 co co I CN ON ><0 00 ><0 1/1 CN i/-) co CN 00 1/-) cn ><0 O o" O o o o O O o o 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 O O o o o o O o O o o o ^d °ó cK o "-1 "-i "-i "-i <>-> "-1 "-i "-i ^d "-i "-i "-1 "-i o CN "-i CN CN CN <>-> CN o "-i CN <>-> Čas (hh:mm) Graf č. 5: Analýza hladiny hluku z provozu silniční dopravy po hodinách - graficky (SM3) 1000 900 800 700 600 500 400 300 200 100 0 On 00 o , en r~ l— CN r- i ^ ho n CN 00 00 ^ ,—, 1/-) 00 t~- ><0 00 co CT' I co i—i 00 SM3 □ Celkem (počet) 1/-) ON CN 00 co o CN o 1/1 1/1 i/i 00 n n 00 o ľ i n O O o o O O o o 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 8 O o o o o o O o O o o o ^d °ó cK o "-i "-i "-1 CN "-i