Obsah této hlukové studii se týká pouze uvedeného místa, předmětu a času. Hluková studie nesmí být bez písemného souhlasu zpracovatele Marvelab s.r.o. rozšiřována jinak než celá. Hluková studie č. HS_010_2020 posouzení hluku z provozu liniových zdrojů – silniční dopravy, včetně návrhu akustického opatření Název akce: „Zmapování hlukové situace 2 vybraných lokalit ve městě Milevsko (stav k roku 2020)“ Název, adresa řešené lokality: K. ú. Milevsko Identifikační údaje zadavatele: Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Okružní 517/10 370 01 České Budějovice Studii vypracoval: Ing. Pavel Turek a Tomáš Skalický Studii schválil: Ing. Pavel Turek, tel. 606 822 151 Číslo kopie: 1 2 3 EV Datum vydání studie: 2020-12-14 Razítko a podpis: Marvelab s.r.o., Husova tř. 523/30, 370 05 České Budějovice, www.marvelab.cz IČ: 09090851, DIČ: CZ09090851 Stránka 2 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 Obsah: 1. Definice deskriptorů a zkratek ..............................................................................................................3 2. Účel studie.............................................................................................................................................3 3. Citované dokumenty .............................................................................................................................3 4. Popis objektů.........................................................................................................................................4 5. Popis zdroje hluku.................................................................................................................................5 6. Nejistota výpočtu hluku ........................................................................................................................5 7. Výpočet hluku – výpočtový model.......................................................................................................6 8. Přílohy.................................................................................................................................................18 Stránka 3 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 1. Definice deskriptorů a zkratek  LAeq,T ekvivalentní hladina akustického tlaku A  NP nadzemní podlaží  BV bod výpočtu  α akustická pohltivost materiálu (0 – 1)  KN katastr nemovitostí  k. ú. katastrální území 2. Účel studie Předkládaná hluková studie byla zpracována na základě objednávky zadavatele za účelem zjištění zatížení 2 vybraných lokalit hlukem ve městě Milevsko z provozu liniových zdrojů – silniční dopravy po pozemních komunikacích – II/121 (ul. 5. května) a II/105 (ul. Čs. legií), v chráněných venkovních prostorech staveb na adrese 5. května č. p. 1204, 1201 a Čs. Legií č. p. 22, Milevsko. Dále byl proveden návrh akustického opatření ve vybrané lokalitě č. 1, včetně porovnání výpočtových hodnot stávajícího stavu bez protihlukového opatření a s protihlukovým opatřením.  Hluková studie v souladu se zadáním obsahuje:  výsledky hluku stávajícího stavu z provozu liniových zdrojů ve 2 vybraných lokalitách,  výsledky hluku z provozu liniových zdrojů s uvažovaným akustickým opatřením ve vybrané lokalitě č. 1, včetně porovnání výpočtových hodnot. 3. Citované dokumenty 3.1. Právní předpisy  Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů.  Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací, ve znění pozdějších předpisů. 3.2. Technické normy a metodický návod  ČSN ISO 1996 – 1 Akustika – Popis, měření a hodnocení hluku prostředí – Část 1: Základní veličiny a postupy pro hodnocení v aktuálním znění.  ČSN ISO 1996 – 2 Akustika – Popis, měření a hodnocení hluku prostředí – Část 2: Určování hladin akustického tlaku v aktuálním znění.  ČSN ISO 9613 – 1 Akustika – Útlum při šíření zvuku ve venkovním prostoru – Část 1: Výpočet pohlcování zvuku v atmosféře.  ČSN ISO 9613 – 2 Akustika – Útlum při šíření zvuku ve venkovním prostoru – Část 1: Obecná metoda výpočtu.  Metodický návod pro měření a hodnocení hluku v mimopracovním prostředí, Věstník MZ ČR, Částka 11/2017.  Výpočet hluku z automobilové dopravy – aktualizace metodiky. Manuál 2018.  Technické podmínky 189 – Stanovení intenzit dopravy na pozemních komunikacích. MD ČR. 2018. Stránka 4 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 3.3. Použité podklady  Protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020, autorizační set G2, vydaný k datu 2020-12-15, zpracovatel – autorizovaná laboratoř SZÚ, č. J0060122820 – společnost Marvelab s.r.o. se sídlem na adrese Husova tř. 523/30, ČB 2.  Internetové stránky:  www.mapy.cz  www.cuzk.cz  www.rsd.cz 3.4. Použité SW  Microsoft office 2020.  Hluk +, verze 13.01.  4MCAD 21 Professional. 4. Popis objektů 4.1. Lokalita č. 1  Exponovaný chráněný objekt č. p. 1204: Jedná se o objekt k bydlení na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko. Objekt má 5 NP a plochou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu silniční dopravy jsou okenní otvory v severní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností.  Exponovaný chráněný objekt č. p. 1201: Jde o bytový dům na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko. Objekt má 5 NP a plochou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu silniční dopravy jsou okenní otvory ve východní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností. 4.2. Lokalita č. 2  Exponovaný chráněný objekt č. p. 22: Jedná se o bytový dům na adrese Čs. legií č. p. 22, Milevsko. Objekt má 1 NP + podkroví a sedlovou střechu. Nejslabší částí obvodového pláště objektu z hlediska expozice hluku z provozu liniového zdroje jsou okenní otvory v jihozápadní straně obvodového pláště vedoucí do obytných místností. Stránka 5 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 5. Popis zdroje hluku 5.1. Lokalita č. 1  Liniový zdroj hluku – silniční doprava: Pozemní komunikace Typ povrchu vozovky Stav povrchu vozovky Počet dopravních proudů Provozní omezení Chování dopravního proudu Popis dopravního úseku Max. povolená rychlost (km/h) II/121 (ul. 5. května) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem do obce Zbelítov 50 III. třídy (ul. Jeřábkova) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný 50 III. třídy (průjezdní úsek ul. 5. května) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem k domovu s pečovatelskou službou 50 Tabulka č. 1: Popis liniového zdroje – silniční dopravy  Provozovna společnosti COMETT PLUS, spol. s.r.o.: Adresa provozovny Doba provozu Provoz v době měření hluku 5. května 310/62, Milevsko Doba denní i noční Běžný provoz servisního střediska – technické zdroje a dopravní obslužnost areálu provozovny Tabulka č. 2: Popis provozovny 5.2. Lokalita č. 2  Liniový zdroj hluku – silniční doprava: Pozemní komunikace Typ povrchu vozovky Stav povrchu vozovky Počet dopravních proudů Provozní omezení Chování dopravního proudu Popis dopravního úseku Max. povolená rychlost (km/h) II/105 (ul. Čs. legií) Asfaltový Mírně poškozený 2 Bez omezení Bez tvorby dopravních kolon Rovný, stoupání ve směru z centra města Milevsko směrem do obce Okrouhlá 50 Tabulka č. 3: Popis liniového zdroje – silniční dopravy 6. Nejistota výpočtu hluku Nejistota výpočtu hluku v uvažovaných výpočtových bodech se nalézá v intervalu nejvýše do 2,0 dB. Stránka 6 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 7. Výpočet hluku – výpočtový model 7.1. Lokalita č. 1  Přesnost výpočtového modelu: Na základě měření hladin hluku a provedeného dopravního průzkumu (viz protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020) byl kalibrován výpočtový model vybrané lokality č. 1. Ve výpočetních modelech je uvažována ekvivalentní hladina akustického tlaku A (LAeq,T) pro celou dobu denní (LAeq,16h) a celou dobu noční (LAeq,8h). Měřicí místo Bod výpočtu Zdroj hluku Časový interval Naměřená hodnota Kalibrovaná hodnota Rozdíl hodnot LAeq,16h / LAeq,8h LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (dB) (dB) MM1 BV1a Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,3 53,4 +0,1 Doba noční (8 hodin) 46,9 47,2 +0,3 MM2 BV2a Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 52,6 52,9 +0,3 Doba noční (8 hodin) 47,3 47,9 +0,6 Tabulka č. 4: Porovnání hodnot hluku v MM 7.1.1 Stávající stav BV byla vybrána v nejvyšších a nejnižších obytných NP venkovních chráněných prostorů staveb na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko a 5. května č. p. 1201, Milevsko. Ve výpočtech je zahrnuta korekce pro odraz od stěn jednotlivých objektů. Stránka 7 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Výpočtový model – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 1: Izofony LAeq,16h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní – stávající stav  Výpočtový model – doba noční (22:00 – 06:00 hod.): Obrázek č. 2: Izofony LAeq,8h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době noční – stávající stav Chráněný objekt č. p. 1204 Chráněný objekt č. p. 1201 Chráněný objekt č. p. 1204 Chráněný objekt č. p. 1201 BV1a, BV1b BV2a, BV2b BV1a, BV1b BV2a, BV2b Pozemní komunikace II/121 (ul. 5. května) Pozemní komunikace II/121 (ul. 5. května) Stránka 8 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  3D vizualizace výpočtového modelu – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 3: 3D vizualizace, izofony LAeq,16h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní – stávající stav Stránka 9 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Vypočtené hodnoty hluku – chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1204:  BV1a: V úrovni 5. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 m před severní stranou fasády objektu; ve výšce 12,0 m nad úrovní terénu.  BV1b: V úrovni 2. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 m před severní stranou fasády objektu; ve výšce 4,0 m nad úrovní terénu.  Vypočtené hodnoty hluku – chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1201:  BV2a: V úrovni 5. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 ±0,1 m před východní stranou fasády objektu; ve výšce 12,0 m nad úrovní terénu.  BV2b: V úrovni 2. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 ±0,1 m před východní stranou fasády objektu; ve výšce 4,0 m nad úrovní terénu. Bod výpočtu Výška výpočtu Zdroj hluku Časový interval Vypočtená hodnota LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (m) BV1a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,4 Doba noční (8 hodin) 47,2 BV1b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,5 Doba noční (8 hodin) 47,3 BV2a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 52,9 Doba noční (8 hodin) 47,9 BV2b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,4 Doba noční (8 hodin) 48,3 Tabulka č. 5: Hluk 2 m před fasádou posuzovaných objektů – stávající stav Stránka 10 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 7.1.2 Návrh opatření Ve výpočetním modelu byla navržena protihluková clona ve vzdálenosti 1,0 – 1,5 o od krajnice komunikací, výška clony je 3,0 m nad úrovní terénu a šířka 0,5 m. Pohltivost clony α = 0. Návrh umístění clony je vyznačen na obrázku níže. Obrázek č. 4: Vyznačení protihlukové clony – návrh opatření Návrh umístění protihlukové clony v = 3,0 m; š = 0,5 m; α = 0 Chráněný objekt č. p. 1204 Chráněný objekt č. p. 1201 Pozemní komunikace II/121 (ul. 5. května) Stránka 11 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Výpočtový model – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 5: Izofony LAeq,16h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní – s protihlukovou clonou  Výpočtový model – doba noční (22:00 – 06:00 hod.): Obrázek č. 6: Izofony LAeq,8h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době noční – s protihlukovou clonou Chráněný objekt č. p. 1204 Chráněný objekt č. p. 1201 Chráněný objekt č. p. 1204 Chráněný objekt č. p. 1201 BV1a, BV1b BV2a, BV2b BV1a, BV1b BV2a, BV2b Pozemní komunikace II/121 (ul. 5. května) Pozemní komunikace II/121 (ul. 5. května) Stránka 12 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  3D vizualizace výpočtového modelu – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 7: 3D vizualizace, izofony LAeq,16h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní – s protihlukovou clonou Stránka 13 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Vypočtené hodnoty hluku – chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1204:  BV1a: V úrovni 5. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 m před severní stranou fasády objektu; ve výšce 12,0 m nad úrovní terénu.  BV1b: V úrovni 2. NP severozápadní části objektu na adrese 5. května č. p. 1204, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 m před severní stranou fasády objektu; ve výšce 4,0 m nad úrovní terénu.  Vypočtené hodnoty hluku – chráněný venkovní prostor stavby č. p. 1201:  BV2a: V úrovni 5. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 ±0,1 m před východní stranou fasády objektu; ve výšce 12,0 m nad úrovní terénu.  BV2b: V úrovni 2. NP jihovýchodní části objektu na adrese 5. května č. p. 1201, Milevsko; ve vzdálenosti 2,0 ±0,1 m před východní stranou fasády objektu; ve výšce 4,0 m nad úrovní terénu. Bod výpočtu Výška výpočtu Zdroj hluku Časový interval Vypočtená hodnota LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (m) BV1a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,4 Doba noční (8 hodin) 47,2 BV1b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 49,5 Doba noční (8 hodin) 43,2 BV2a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 52,9 Doba noční (8 hodin) 47,9 BV2b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 47,8 Doba noční (8 hodin) 43,5 Tabulka č. 6: Hluk 2 m před fasádou posuzovaných objektů – s protihlukovou clonou Stránka 14 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 7.1.3 Přezkoumání výsledků  Porovnání vypočtených hodnot stávajícího stavu a stavu s protihlukovou clonou: Bod výpočtu Výška výpočtu Zdroj hluku Časový interval Vypočtená hodnota stávajícího stavu bez protihlukové clony Vypočtená hodnota s protihlukovou clonou Rozdíl hodnot LAeq,16h / LAeq,8h LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (dB) (dB) (m) BV1a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,4 53,4 0,0 Doba noční (8 hodin) 47,2 47,2 0,0 BV1b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,5 49,5 -4,0 Doba noční (8 hodin) 47,3 43,2 -4,1 BV2a 12,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 52,9 52,9 0,0 Doba noční (8 hodin) 47,9 47,9 0,0 BV2b 4,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 53,4 47,8 -5,6 Doba noční (8 hodin) 48,3 43,5 -4,8 Tabulka č. 7: Porovnání hluku 2 m před fasádou posuzovaných objektů – stávající stav bez protihlukové clony a stav s protihlukovou clonou V případě instalace navržené protihlukové clony dojde k výraznému snížení hlukových emisí z provozu silniční dopravy u chráněných objektů č. p. 1204 a č. p. 1201 primárně v nejnižších obytných NP (viz přesné hodnoty uvedené v Tabulce č. 7). Stránka 15 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 7.2. Lokalita č. 2  Přesnost výpočtového modelu: Na základě měření hladin hluku a provedeného dopravního průzkumu (viz protokol o autorizovaném měření č. MH_038_2020) byl kalibrován výpočtový model vybrané lokality č. 2. Ve výpočetních modelech je uvažována ekvivalentní hladina akustického tlaku A (LAeq,T) pro celou dobu denní (LAeq,16h) a celou dobu noční (LAeq,8h). 7.2.1 Stávající stav BV byla vybrána v nejvyšším a nejnižším obytném NP venkovního chráněného prostoru stavby na adrese Čs. legií č. p. 22, Milevsko. Ve výpočtech je zahrnuta korekce pro odraz od stěn jednotlivých objektů.  Přesnost výpočtového modelu: Měřicí místo Bod výpočtu Zdroj hluku Časový interval Naměřená hodnota Kalibrovaná hodnota Rozdíl hodnot LAeq,16h / LAeq,8h LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (dB) (dB) MM3 BV3a Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 66,8 66,7 -0,1 Doba noční (8 hodin) 58,0 57,5 -0,5 Tabulka č. 8: Porovnání hodnot hluku v MM Stránka 16 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Výpočtový model – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 8: Izofony LAeq,16h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní  Výpočtový model – doba noční (22:00 – 06:00 hod.): Obrázek č. 9: Izofony LAeq,8h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době noční Chráněný objekt č. p. 22 BV3a, BV3b Chráněný objekt č. p. 22 BV3a, BV3b Pozemní komunikace II/105 (ul. Čs. legií) Pozemní komunikace II/105 (ul. Čs. legií) Stránka 17 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  3D vizualizace výpočtového modelu – doba denní (06:00 – 22:00 hod.): Obrázek č. 10: 3D vizualizace, izofony LAeq,8h (dB) ve výšce 2,0 m nad úrovní terénu v době denní – stávající stav  Vypočtené hodnoty hluku – chráněný venkovní prostor stavby č. p. 22:  BV3a: V úrovni 1. NP objektu na adrese Čs. legií č. p. 22, Milevsko, ve vzdálenosti 2,0 m před jihozápadní stranou fasády objektu; ve výšce 3,0 m nad úrovní terénu.  BV3b: V úrovni 2. NP (podkroví) objektu na adrese Čs. legií č. p. 22, Milevsko, ve vzdálenosti 2,0 m před jihozápadní stranou fasády objektu; ve výšce 5,0 m nad úrovní terénu. Bod výpočtu Výška výpočtu Zdroj hluku Časový interval Vypočtená hodnota LAeq,16h / LAeq,8h (dB) (m) BV3a 3,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 66,7 Doba noční (8 hodin) 57,5 BV3b 5,0 Silniční doprava Doba denní (16 hodin) 66,7 Doba noční (8 hodin) 57,5 Tabulka č. 9: Hluk 2 m před fasádou posuzovaného objektu stávajícího stavu Stránka 18 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020 8. Přílohy 8.1. Příloha A – výstup výsledků ze SW 8.1.1 Lokalita č. 1 – stávající stav  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 1204 a 1201 – doba denní (06:00 – 22:00 hod.)  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 1204 a 1201 – doba noční (22:00 – 06:00 hod.) 8.1.2 Lokalita č. 1 – s protihlukovou clonou  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 1204 a 1201 – doba denní (06:00 – 22:00 hod.) Stránka 19 z 19 Hluková studie č. HS_010_2020  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 1204 a 1201 – doba noční (22:00 – 06:00 hod.) 8.1.3 Lokalita č. 2  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 22 – doba denní (06:00 – 22:00 hod.)  Body výpočtu u chráněného objektu č. p. 22 – doba noční (22:00 – 06:00 hod.)