ING. BC. PAVEL MÁLEK MĚSTO CHOTĚBOŘ Verze: 3.1 29. ČERVNA 2020 MHD MHD (městská hromadná doprava) patří do oblasti služeb, její kvalita je posuzována zejména z hlediska uspokojování přepravních potřeb a také z hlediska vlivu na životní prostředí. Důležitost Pro města, jejich obyvatele, se pravidelná městská hromadná doprava stává více méně nezbytností. Hlavně dnešní velkoměsta by bez městské hromadné dopravy nemohla existovat, ale i menší města ji ve stále větší míře zavádějí a provozují. Hromadná doprava je většinou městských správ podporována, hlavně v Evropě, a to nejen finančními dotacemi (zakázkami), ale i omezováním automobilové dopravy, mýtným, nebo také pěšími zónami v centrech svých měst. Výhody Výhodou městské hromadné dopravy oproti automobilové je relativně nízká míra znečištění životního prostředí, hluku a prostoru. Městská hromadná doprava bude dostupná všem (dětem, méně majetným, zdravotně postiženým). Hromadná doprava je 2,5krát méně energeticky náročná než individuální automobilová. Přeprava MHD je bezpečnější. Nevýhody Určitou nevýhodou MHD je především nižší rychlost, protože prostředky MHD na rozdíl od individuální dopravy zastavují v zastávkách. V hustém městském provozu je často MHD omezována zejména automobilovou dopravou. MHD je pak často nespravedlivě zdržována auty. V méně osídlených částech dochází v některých obdobích dne a týdne buď k nedostatečnému zajištění dopravní obslužnosti, nebo naopak ke zbytečnému plýtvání veřejnými prostředky a zatěžování životního prostředí provozem prázdných nebo poloprázdných vozidel. MHD v Chotěboři Při zpracování studie MHD v Chotěboři bylo vycházeno z těchto požadavků na jeho systém: • dostupnost celému území města, • zajištění celoplošné obsluhy území vhodným vedením trasy, • časová dostupnost území dodržením určitých hodnot docházkových vzdáleností, intervalů a jízdních dob, • intervalový provoz, který umožňuje použitelnost systému bez znalosti jízdního řádu, • pravidelnost, spolehlivost, komfort a bezpečnost, MHD bude zajišťovat základní vazby mezi účelovými složkami území, zejména mezi bydlištěm, pracovištěm a občanskou vybaveností. Bude realizována dopravními prostředky s obstavitelností 8 a více osob. Plánované Zastávky: • Nádraží (1) – stávající zastávka před staniční budovou • Hřbitov (2) – v ulici Žižkova, stávající zastávka • Sídl. Chmelnice (3) – v ulici Na Chmelnici u mateřské školy • Havlíčkova PENNY (4) – v ulici Havlíčkova, stávající zastávka • TESCO (5) – v ulici Havlíčkova, stávající zastávka • Sídl. Cihelna (6) – v ulici Západní, stávající zastávka • Západní (7) – v ulici Západní • Za Vlasárnou (8) – v ulici Za Vlasárnou • U Zámku (9) – v ulici Chotěbořova • Nám. TGM (10) – stávající zastávka náměstí • Gymnázium (11) – v ulici Legií • Sídl. Smetanova(12) – v ulici Smetanova • Na Kozinci (13) – v ulici Dlouhá • Sportovní (14) – v ulici Jabloňová • Dům seniorů (15) – v ulici Na Skřivánku • Rehabilitační ústav (16) – v ulici Na Vyhlídce v blízkosti rehabilitačního ústavu • Na Skřivánku (17) – v ulici Na Skřivánku Trasa linky MHD je na obrázku vyznačena oranžovou barvou a je vedena od žel. nádraží k Rehabilitačnímu ústavu, kde se přes zastávku Na Skřivánku vrátí na svou původní trasu a povede tentokráte v opačném směru zpět na nádraží. Umístění zastávek je spolu s jejich názvem je provedeno černou barvou. Na trase linky MHD bude třeba upravit provoz dopravními značkami v blízkosti některých zastávek, např. i v ul. Houbova, kde v současnosti po obou stranách komunikace parkují vozidla a autobus by nemohl lokalitou projet, prokličkovat. V těchto případech je nutné počítat s tím, že dojde ke snížení parkovacích míst. U sídliště Na Chmelnici je také uvažováno se změnou režimu dopravy, a to otočením směru jízdy v ul. Kosmonautů. Zastávky MHD ve městě Chotěboř jsou navržené na plánované trase tak, aby obsloužily co nejvíce cestujících. Při jejich obsluze je počítáno s autobusem s max. délkou 8,5 metru a nástupní hranou v zastávkách v minimální délce 12 metrů. Délka nástupní hrany je dána reálnými podmínkami, kterými jsou jednak max. možnost využitelné délky chodníku, např. mezi sjezdy či odstupem od křižovatky nebo přechodu pro chodce apod. Zastávky, které jsou plánovány na travnatém prostoru oddělené obrubou od komunikace, bude nutné nově zbudovat. Většina zastávek plánované MHD v Chotěboři nesplňuje základní požadavky na obecné zásady, bude třeba je nově zbudovat, minimálně stavebně upravit. V následující tabulce jsou zapsané změřené zaokrouhlené časy příjezdu a odjezdu vozidla na základě zkušební jízdy. Zkušební jízda se konala osobním vozidlem dopoledne v reálném provozu v pátek 26.6. mezi 9:10 a 9:34 hod. s průměrnou rychlostí cca 40 km/h, čekací doba v zastávce cca 10 sekund. ZASTÁVKA ČAS min:sec • Nádraží (1) – stávající zastávka před staniční budovou Výjezd • Hřbitov (2) – v ulici Žižkova, stávající zastávka 3:20 • Sídl. Chmelnice (3) – v ulici Na Chmelnici u mateřské školy 4:45 • Havlíčkova PENNY (4) – stávající zastávka 6:21 • TESCO (5) – v ulici Havlíčkova, stávající zastávka 7:22 • Sídl. Cihelna (6) – v ulici Západní, stávající zastávka 8:50 • Západní (7) – v ulici Západní 9:50 • Za Vlasárnou (8) – v ulici Za Vlasárnou 10:40 • U Zámku (9) – v ulici Chotěbořova 11:45 • Nám. TGM (10) – stávající zastávka 13:30 • Gymnázium (11) – v ulici Legií 16:10 • Sídl. Smetanova(12) – v ulici Smetanova 17:20 • Na Kozinci (13) – v ulici Dlouhá 18:20 • Sportovní (14) – v ulici Jabloňová 19:40 • Dům seniorů (15) – v ulici Na Skřivánku 20:30 • Rehabilitační ústav (16) – v ulici Na Vyhlídce v blízkosti rehabilitačního ústavu 21:50 • Na Skřivánku (17) – v ulici Na Skřivánku 23:00 • ulice Jabloňová 23:50 Výsledný čas jedné jízdy: 23:50