Testy 1 IPr 1. Definujte pojem proces Proces je obecný pojem pro postupný tok dějů, stavů, aktivit nebo práce. Proces je pojem,který definuje postup činnosti a práce 2. Definujte proces inovace Inovace je zlepšený proces, výrobek, služba či cokoliv dalšího. Inovace znamená zdokonalení. Představuje komplexní proces od nápadu, přes vývoj až po případnou realizaci. 3. Definujte pojem řízení inovací Zabývá se zaváděním něčeho nového do fungování a chodu organizace/podniku nebo do portfolia jejích/jeho výrobků či služeb. Představuje komplexní proces od nápadu, přes vývoj až po případnou realizaci. 4. Mezi metody řízení paří: TRIZ, TQM, KAIZEN LCA, ICA, LDP 5. Jakou zkratku má Demingův cyklus? PDCA PCDA 6. Mezi Cíle a charakteristiku Six Sigma patří Maximalizace zisku, redukce podpůrnych procesů 7. Co znamená zkratka TQM Technical Quality Measurement Total Quality Management 8. Na jaké minimální období se zpracovává strategický plán? 4 roky 5 let 9. Pod pojmem strategie lze vidět tři základní vrstvy Poslání podniku, dlouhodobé cíle, vlastní strategii Zaměření podniku, krátkodobé cíle, projekt 10. Hlavními činiteli ovlivňujícími politiku inovací všech organizací jsou Globalizace trhu, nabídky inovací, vizualizace práce, dlouhodobá udržitelnost Centralizace trhu, TUR, inflace 11. Strategie lze nejefektivněji tvořit na základě SWOT analýzy TQM analýzy 12. Inovativní organizace je charakterizována: posláním a vůlí inovovat, procesní struktura, učící se organizace slabé individuality (práce ve skupině), vícestupňová komunikace, organizační struktura 13. Co definuje pojem konkurenceschopnost? V ekonomickém slova smyslu je to schopnost podniku dosahovat ekonomické renty. Představuje komplexní proces od nápadu, přes vývoj až po případnou realizaci. 14. mezi vnější prostředí v oblasti sběru informací řadíme: konkurence, zákazníci, investoři marketing, vlastnici, logistika 15. Tvůrčí myšlení definuje Logika, konvergentnost, hledání řešení Představivost, divergence, generovaní přístupu Kolik fázi má tvořivý přístup? 4 8 16. Při výběru systému hodnocení a příležitostí třeba uvážit následující faktory Funkčnost, spolehlivost, přesnost Třídění, aplikovatelnost, realizace 17. Mezi typové metodické nástroje testování řadíme: Metodu kontrolních otázek Metodu pokus omyl Test 2 Test 2 1. V jaké normě je definovaný pojem zákazník? ČSN EN ISO 9000 ČSN EN ISO 14000 2. Jaké typy požadavků rozlišujeme u zákazníka? Nutné, rozšířené, atraktivní Základní, doplňkové, nadstandardní 3. Které kritérium považujeme za nejdůležitější z hlediska naplňování principu „zpětné vazby“? Měření spokojenosti zákazníka Měření životnosti výrobku 4. Co definuje prioritního zákazníka v oblasti podnětů k inovacím? Vidí potřebu inovace dávno předtím, než se dostane výrobek na trh Koneční zákazníci, kteří vymýšlejí různé inovace výrobků, β-verze softwaru 5. Kolik etap tvoří proces rozhodování o realizaci námětu? 8 10 6. Co vyjadřuje barva černá u metody 6 klobouků? „ďáblova advokáta“, kritiku, pesimismus znamená jasný cíl, fakta, čísla a informace 7. která z definic charakterizuje metodu IRM? Praktický plánovací a komunikační nástroj, kde jsou identifikovány budoucí požadavky a množství cest jak je uspokojit. je metoda a soubor nástrojů, která se orientuje na optimalizaci a redukci nákladů, a to buď stávajícího, nebo nového produktu. Znamená, že se produkty vyrábějí takovým způsobem, aby se dosáhlo snížení na jejich produkci. 8. Stručný postup tvůrčí metody IDEO lze popsat kolika fázemi? 5 7 9. Jaké označení má dokument - veřejná podpora pro inovace povolena Nařízením Komise ze dne 6. srpna 2008, kterým se v souladu s články 87 a 88 Smlouvy o ES prohlašují určité kategorie podpory za slučitelné se společným trhem (obecné nařízení o blokových výjimkách). (ES) č.800/2008 EU 2006/C 323/01 10. Který nástroj je snahou státu pro zlepšení prostředí pro rozvoj podnikatelských aktivit? Vytváření on-line informačních systémů Přísnější kritéria pro daňovou politiku 11. Která z definic vyjadřuje pojem produkt? je vyráběný statek s objektivními a subjektivními vlastnostmi, které jsou manipulovány pro maximalizaci apelu zboží na spotřebitele, kteří položku nakupují, a aby uspokojil jejich potřeby. druh produktu, kterého podstatou je činnost-výkon a hodnota je určená užitkem, který přináší spotřebitelovi jako výsledek žádané změny. Při produkci služeb nedochází k převodu vlastnictví. 12. Která z definic vyjadřuje pojem služba? je vyráběný statek s objektivními a subjektivními vlastnostmi, které jsou manipulovány pro maximalizaci apelu zboží na spotřebitele, kteří položku nakupují, a aby uspokojil jejich potřeby. druh produktu, kterého podstatou je činnost-výkon a hodnota je určená užitkem, který přináší spotřebitelovi jako výsledek žádané změny. Při produkci služeb nedochází k převodu vlastnictví. 13. Marketingová strategie obsahuje Poslání daného produktu, hlavní strategický cíl, zvolené strategie Poslání daného podniku, podnikatelský plán, postup výroby 14. Mezi požadavky specifikace produktu řadíme: Požadavky na funkce, výkonnost, vlastnosti Požadavky na výrobu, využitelnost, design 15. Proces poskytování hodnoty zahrnuje Volbu hodnoty, poskytnutí hodnoty a sdělování hodnoty Volbu zákazníků, poskytovaní hodnoty, analýza hodnoty 16. Mezi koloběh hodnot Firma- zákazník řadíme Produkt, kvalitu, podporu prodeje Finanční úhradu, loajalitu, věrnost 17. Mezi koloběh hodnot Firma- zaměstnanec řadíme Zázemí, jistotu, pracovní příležitost Vědomosti, splnění plánů Test 3 IPR 1. Který z faktorů podtrhují význam pečlivé přípravy a plánovaní výrobků? vysoká konkurence na trhu všech druhů výrobků výrobky jsou materiálově a energeticky náročné a mají vysokou pracnost 2. Jaké způsoby výroby známe? Hromadné, sériové, zakázkové Krátkodobé a dlouhodobé spotřeby, sezónní 3. Výrobky se klasifikuji podle vícero charakteristik, podle úrovně odlišeni výrobků se používají Kategorie a forma Sériová a hromadní výroba 4. Definujte pojem základní výrobek podle vztahu k výrobnímu sortimentu Reprezentant, který splňuje potřeby očekávané zákazníkem a působí jako standard Soubor výrobků dané skupiny odlišující se určitými vlastnostmi 5. Definujte pojem výrobní linie podle vztahu k výrobnímu sortimentu Reprezentant, který splňuje potřeby očekávané zákazníkem a působí jako standard Soubor výrobků dané skupiny odlišující se určitými vlastnostmi 6. Kolik kroků zahrnuje postup přípravy nového výrobku 8 12 7. Mezi typické koncepční konstrukční řešení v oblasti designu výrobku patří Skladby výrobku, funkční schéma, prostorové uspořádaní Spolehlivost, technologičnost, standardizace 8. Mezi funkční parametry výrobku z hlediska výrobkové linie řadíme Základní, doplňkové Specifické, univerzální 9. Pro plánování inovací výrobních systémů je důležité rozlišit varianty systémů. Mezi objekty výroby řadíme Zpracovatelská výroba, zákaznická výroba, high-tech výroba Výroba dopravních prostředků, výroba strojů a zařízení, výroba spotřebního zboží 10. Mezi hlavní úlohy u inovací výrobního systému nepatří Změna místa, orientace a fixace objektů Určení celkové produkční kapacity systému 11. Do fáze realizace postupu inovace produkčních systému řadíme Integrace produkčního systému Detailní rozbor operací, postupů a technologii 12. Do fáze tvorby postupu inovace produkčních systému řadíme Řešeni soustavy transformačních procesů Příprava pracovníků, zaškolení 13. Mezi požadavky na inovace technologie pro moderní zákaznicky orientovanou výrobu řadíme Úspora ve spotřebě zdrojů Operace s vysokými náklady 14. Přínosy automatizace jsou Snížení pracnosti, stabilita kvality, zvýšeni úrovně řízení . Pružnost výrobního systému, inovace na operační úrovni technologického zpracování, úspora ve spotřebě zdrojů 15. Podle míry opakovatelnosti dělíme sériovou výrobu na: Velkosériovou, středně sériovou, malosériovou. Hromadnou, sériovou, kusovou 16. Kolik fází má životní cyklus výrobku? 4 6