V jakém roce předvedl František Křižík svou tramvaj? :a(80x10) :a V roce 1891 -- Kdo patřil v meziválečném období mezi největší dopravce? :a(80x10) :a ČSD, Československé pošta, JAS -- K 1.1.1949 byl vytvořen jaký podnik? :a(80x10) :a ČSAD -- Jak byly označeny autobusy bývalého ČSD. :a(80x10) :a BMB-ČMD ( Böhmisch-Mährische Bahn – Českomoravské dráhy) -- V jakém roce byly v Praze v provozu koňské omnibusy? :a(80x10) :a v roce 1830 -- Co zahrnuje odbavování cestujících? :a(80x10) :a Objednávku přepravy, uzavření dohody o přepravě, zaplacení jízdného a vydání dokladu. -- Jaké druhy tarifů znáte? :a(80x10) :a Kilometrický pásmový zónový a plovoucí. -- Vyjmenujte alespoň 4 způsoby odbavování cestujících. :a(80x10) :a jedno-obslužní provoz s placením jízdného řidiči dopravního prostředku,dvoj-obslužní provoz s placením jízdného průvodci dopravního prostředku placení jízdného do vozových pokladen bez vydání jízdenky nebo s vydáním jízdenky (S- provoz) placení jízdného pokladním automatem umístěným ve vozidle, který po zaplacení vydá jízdenku prodej jednorázové jízdenky mimo vozidla platného na konkrétní spoj a linku prodej časové předplatné jízdenky s vymezením prostoru a času platnosti prodej jednorázové jízdenky mimo vozidla a jeho označení pro konkrétní přepravu ve vozidle prodej jednorázové jízdenky mimo vozidla a jeho označení pro konkrétní přepravu na zastávce před nástupem do vozidla placení jízdného po provedení přepravy - cestující při nástupu převezme ve vozidle jízdenku a zaplatí podle údajů automatického vyhodnocení před výstupem z vozidla placení jízdného s použitím čipových karet (bezkontaktní, bankovní platební). -- Jak členíme dopravní obory v individuální dopravě? :a(80x10) :a Automobilová, taxislužba, motocyklistická, cyklistická, pěší, statická. -- Co je statická doprava? :a(80x10) :a Je to doprava v klidu. Využívají se parkoviště a odstavné plochy. -- Popište hromadnou osobní dopravu. :a(80x10) :a Zabezpečuje dopravu osídlených oblastí a měst. Je pro větší počet osob. Je v zájmu ochrany životního prostředí, kapacity komunikací. -- Jak členíme dopravní obory ve veřejné osobní dopravě. :a(80x10) :a Železniční, hromadná silniční, letecká, vodní, městská, ozubnicové a lanové dráhy, nekonvenční doprava. -- Jaké máme ukazatele v osobní dopravě? :a(80x10) :a Kvalitativní a kvantitativní. -- Jak zjistíme vozidlové kilometry? :a(80x10) -- Jaké máme druhy rychlostí? :a(80x10) :a Technickou rychlost, úsekovou rychlost, poměr/koeficient/rychlosti, cestovní rychlost, výsledná rychlost. -- Co je technická rychlost? :a(80x10) :a Průměrná rychlost, vypočítaná z poměru ujeté vzdálenosti a jízdní doby, zahrnující přirážky na rozjezd a zastavení dopravního prostředku. -- Co je cestovní rychlost? :a(80x10) :a Vychází z úsekové rychlosti, která v sobě zahrnuje i doby na přestup mezi jednotlivými dopravními prostředky. -- Co patří do kvalitativních ukazatelů? :a(80x10) :a Doba oběhu osobních dopravních prostředků, rychlosti, průměrný denní běh souprav, měrný výkon, využití počtu míst ksezení. -- Co patří do kvantitativních ukazatelů? :a(80x10) :a Osobové kilometry, vozidlové/vlakové kilometry, počet cestujících přepravených vobvodu. -- Co je kvalita? :a(80x10) :a Kvalitaje podstatná určenost předmětů nebo jevů, která je odlišuje od jiných předmětů nebo jevů, vyjadřující souhrn vlastností, které nelze od předmětu nebo jevu oddělit -- Jaké jsou ukazatele kvality přepravních služeb? :a(80x10) :a Pravidelnost, spolehlivost, bezpečnost, rychlost, hospodárnost, přiměřená cena přepravy, ekologičnost, komfort, výkonnost, pohotovost a dostupnost. -- Jaké subjekty stojí proti sobě při vytváření nabídky? :a(80x10) :a Dopravce, přepravce, společnost. -- Kdo je dopravce? :a(80x10) :a Provozovatel dopravy má zájem co nejvíce maximalizovat svůj zisk. -- Jaká jsou kritéria kvality v dopravě? :a(80x10) :a Dostupnost, přístupnost, informace, čas, péče o zákazníka, komfort, bezpečnost, ekologický dopad. -- Co je to kvalita v technickém pojetí? :a(80x10) :a Tento pojem užíván pro potřeby tržně obchodních vztahů, je pak daleko užším pojmem vporovnání s úrovní kvality. -- Do jakých skupin z hlediska spolupráce dělíme průzkumy? :a(80x10) :a Průzkumy vyžadující spolupráci účastníků, průzkumy nevyžadující spolupráci účastníků -- Co patří mezi průzkumy nevyžadující spolupráci účastníků? :a(80x10) :a Zjišťování kvantity dopravy, zjišťování kvality dopravy, zjišťování směru dopravy, ostatní šetření a měření -- Jakých metod se používá k zjištění proudů cestujících? :a(80x10) :a Dokumentační, přímého sčítání, sčítacích lístků, anketní -- Jak dělíme průzkumy vyžadující spolupráci účastníků průzkumu. :a(80x10) :a Průzkumy realizované za přímé účasti školených pracovníků, průzkumy realizované bez přímé účasti školených pracovníků -- Podle jakých kritérií lze dělit ankety? :a(80x10) :a Účel cesty, dopravní prostředek, velikost dotazovaného vzorku cestujících, způsob provedení ankety -- Popište metodu přímého sčítání. :a(80x10) :a Princip této metody spočívá v sledování a přímém sčítání počtu přepravovaných cestujících v dopravních prostředcích, vozech, v jednotlivých stanicích a zastávkách. -- Popište metodu dokumentační. :a(80x10) :a Základním zdrojem informací jsou zde výkazy a statistiky o prodaných jízdenkách. Z tohoto vyplývá, že výsledky této metody jsou pouze orientační a poskytují přibližnou charakteristiku o využívání přepravních služeb ve sledovaném období. Těchto výsledků je vhodné použít pro doplnění údajů metody jiné. -- Jaké jsou nerovnoměrnosti? :a(80x10) :a Časové a prostorové -- Jak se dělí časové nerovnoměrnosti? :a(80x10) :a Roční změna vpočtu přepravených osob, nerovnoměrnosti v jednotlivých měsících roku, nerovnoměrnosti v jednotlivých dnech týdne, hodinová nerovnoměrnost v průběhu dne, nerovnoměrnosti ve špičkové hodině -- Jak se dělí prostorové nerovnoměrnosti? :a(80x10) :a Různý obrat cestujících v jednotlivých místech zastavení, rozdělení cestujících podle směru jízdy, různé zatížení jednotlivých úseků, nerovnoměrné rozdělení cestujících u hrany nástupiště, nerovnoměrné obsazení jednotlivých vozů, nerovnoměrné obsazení jednotlivých dveří -- Čím jsou charakterizovány nerovnoměrnosti v jednotlivých dnech týdne. :a(80x10) :a V týdnu využívají osobní dopravu lidé do zaměstnání a do škol. O víkendech je využívána doprava za účelem rekreace a kulturního života. -- Popište nerovnoměrné rozdělení cestujících u hrany nástupiště. :a(80x10) :a Proud příchozích cestujících na nástupiště v jednotlivých místech zastavení je buď nepřetržitý/spojitý (u intervalu rovného či menšího jak 10 minut) nebo dávkový/diskrétní (u intervalů větších jak 10 minut) -- Popište hodinové nerovnoměrnosti v průběhu dne. :a(80x10) :a Při zjišťování zatížení jednotlivých míst nebo úseků se zaměřuje pozornost na srovnání především ranní a odpolední dopravní špičky s dopravními sedly. -- Co zahrnuje příměstská doprava? :a(80x10) :a Všechny dopravně-přepravní vztahy mezi vnitřním městem a vnější aglomerací města -- Vyjmenujte některé koncepce řešení příměstské dopravy. :a(80x10) :a Oddělení osobní dopravy od nákladní, oddělení dálkové osobní dopravy od příměstské dopravy, vedení příměstské, železnice a rychlostní dopravy přes střed města, zajištění návaznosti dopravy -- Jaké jsou nároky kladené na příměstskou dopravu? :a(80x10) :a Rychlost dopravy, četnost spojů, pravidelnost, pohodlí, bezpečnost, spolehlivost, přiměřená cena jízdného, zdvořilé a ochotné jednání. -- Co musí splňovat jízdní řády (alespoň dvě podmínky)? :a(80x10) :a Určené uzly na přestup cestujících, pravidelně se opakující povozně-technologické operace, efektivnější využití vozidlového parku, snadná zapamatovatelnosti časů odjezdů spojů -- Na jakých faktorech je závislá příměstská doprava? :a(80x10) :a Hustotě osídlení, organizaci ostatních druhů doprav, rozmístění zastávek -- Jak lze rozdělit příměstskou dopravu z hlediska její organizace? :a(80x10) :a Provozování příměstské dopravy po společné dopravní cestě sostatní dopravou, provozování příměstské dopravy na zvláštní dopravní cestě. -- Jak se dělí použité dopravní prostředky v příměstské dopravě? :a(80x10) :a Kmenové a doplňkové -- Co znamená zkratka IDS? :a(80x10) :a Integrovaný dopravní systém -- Čím je charakterizován systém IDS? :a(80x10) :a Jednotnou nabídkou, jedním společným tarifem, společnými přepravními podmínkami, standardy kvality, společným informačním servisem, jednotnou prezentací -- Význam slova integrace? :a(80x10) :a Sjednocení, sdružení, splynutí -- Jaké podsystémy má IDS? :a(80x10) :a Podsystém organizačně-ekonomický, podsystém tarifní, podsystém dopravní -- Charakterizujte IDS. :a(80x10) :a Integrovaný dopravní systém je způsob koordinovaného využití více druhů veřejné hromadné dopravy provozované více dopravci (včetně řízených návazností na individuální automobilovou dopravu) směřující k zabezpečení účelné a hospodárné dopravní obslužnosti zájmového území z hlediska ekonomických i mimoekonomických potřeb osob a institucí systémem dotčených.“ -- S jakým cílem je budovám integrovaný dopravní systém? :a(80x10) :a Cílem zajistit kvalitní dopravní obslužnost území, podmiňující konkurenceschopnost hromadné dopravy vůči dopravě individuální. -- Jakým způsobem je možné zvýšit rychlost na železnici? :a(80x10) :a Modernizací stávajících tratí, výstavbou nových vysokorychlostních tratí. -- Uveďte alespoň 3 vysokorychlostní vlaky. :a(80x10) :a TGV, ICE, AVE, Schinkansen -- Vyjmenujte hlavní transevropské VR koridory? :a(80x10) :a Východ-západ, severozápad-jihovýchod, jihozápad- severovýchod -- Co je segregovaný provoz? :a(80x10) :a Na vysokorychlostních tratích jsou provozovány pouze rychlé vlaky osobní přepravy -- Jaké jsou požadavky na vysokorychlostní tratě? :a(80x10) :a Kvantitativní a kvalitativní -- Systém evropských koridorů v ČR tvoří kolik páteřních sítí? :a(80x10) :a čtyři -- Čím je charakterizován smíšený provoz? :a(80x10) :a Provozování vysokorychlostních osobních vlaků v taktu, snižování přepravy hromadných substrátů a zvyšování podílu menších, rychlých zásilek, zkracování doby přepravy, zvyšování podílu přeprav v nočních hodinách, tj. převzetí zásilky od přepravce v odpoledních nebo večerních hodinách a s jejím dodáním v ranních hodinách následujícího dne, zvyšování počtu přímých vlaků bez využití seřaďovacích stanic, zvyšování nároků na přesnost dodání, dělbou dopravní práce mezi silniční a železniční dopravou. -- Jak se jmenuje nejstarší nekonvenční systém? :a(80x10) :a Visutá dráha Schwebeban ve Wuppertal -- Jaké jsou požadavky na nekonvenční systém? :a(80x10) :a Odlehčení přetížení komunikací měst, vyšší přepravní výkon a úspora přepravní doby, zvýšená ochrana životního prostředí proti hluku a znečištění ovzduší, zvýšení bezpečnosti, možnost automatizace provozu, zvýšená hospodárnost provozu, zlepšení cestovního pohodlí a komfortu, možnost integrace se stávajícími dopravními systémy, harmonické začlenění do architektonického obrazu města, menší nároky na prostor města -- Jak dělíme z hlediska obsaditelnosti dopravní prostředky nekonvenční dopravy? :a(80x10) :a Individuální dopravy a hromadné dopravy. -- Jak dělíme z hlediska plošného pokrytí prostředky nekonvenční dopravy? :a(80x10) :a Systémy pro městské centrum, systémy pro celé město systémy pro celou aglomeraci. -- Vyjmenujte alespoň tři systémy dopravní obsluhy. :a(80x10) :a Park and Ride, Bike and Ride, Kiss and Ride, Park and Bike, Park and Go, Hail and Go, Hail and Ride, Door-to-Door. -- Popište systém"Hail and Ride". :a(80x10) :a Systém Hail and Ride je nová technologie obsluhy území veřejnou silniční osobní dopravou, která spojuje výhody taxislužby a veřejné autobusové dopravy. Je charakterizována jako dispečersky řízená individuální doprava malými autobusy - minibusy, midibusy, případně upravenými dodávkovými automobily - veslabě osídlených oblastech. -- Popište systém "Call and Ride". :a(80x10) :a Tato služba je většinou provozovaná jako veřejně prospěšná a je určena pro svoz a rozvoz imobilních a starších osob (např. ve Velké Británii). Na telefonickou objednávku na stanovené místo ve stanovenou dobu přijede minibus a odveze cestující do požadovaného cíle cesty – spojuje tím výhody „klasické“ taxislužby a veřejné autobusové dopravy čase o dopravních podmínkách a infrastruktuře, apod -- Co je autobusové nádraží? :a(80x10) :a Autobusová nádraží (AN) jsou hlavním prvkem přepravní vazby dopravních prostředků veřejné silniční dopravy mezi sebou, na kterých se uskutečňuje nástup, výstup, přestup a čekání cestujících. -- Jak dělíme autobusová nádraží podle provozu? :a(80x10) :a Koncové, průjezdné kombinované. -- Jak se dělí autobusová nádraží podle účelu? :a(80x10) :a Ústřední, obvodní, závodové. -- Jaké se používají typy nástupišť pro řazení autobusů? :a(80x10) :a Podélné, stupňovité, pilovité, hřebenovité -- Jaké prvky má mít osobní železniční stanice? :a(80x10) :a Výpravní budovy, příjezdy a přednádraží, osobní nástupiště, přechody mezi nástupišti, koleje pro vjezd a odjezd, koleje pro odstavování a deponování vozů, koleje pro zavazadla a poštu, odstavná nádraží -- Jaké je základní třídění železničních stanic? :a(80x10) :a Podle vzájemné polohy kolejiště a výpravní budovy, podle způsobu provozu -- Jak dělíme železniční stanice podle vzájemné polohy kolejiště a výpravní budovy? :a(80x10) :a Koncové, průjezdné, koncovo-průjezdné, smyčkové -- Jaká máme opatření v rámci IAD? :a(80x10) :a Podpůrná a restriktivní -- Jak dělíme rychlodráhy podle vedení trasy? :a(80x10) :a Pod úrovní terénu, vúrovni terénu, nad terénem -- Co je statická doprava? :a(80x10) :a Statická doprava, označovaná též jako „doprava v klidu“, je nedílnou součástí dopravního procesu především u individuální automobilové dopravy -- Co je to parkování? :a(80x10) :a Umístění vozidla mimo jízdní pruhy komunikací (např. po dobu nákupu, návštěvy, zaměstnání, naložení nebo vyložení nákladu). Parkování se může podle délky rozlišovat na krátkodobé (do 2 hodin trvání) a dlouhodobé (nad 2 hodiny trvání). -- Popište cyklistickou dopravu. :a(80x10) :a Ve srovnání spěší dopravou má cyklistická doprava větší rádius působnosti. Jízdní kolo se nabízí na krátké vzdálenosti jako alternativa k osobnímu automobilu (tj. cca do osmi až deseti kilometrů). Jízdní kola jsou relativně rychlá a s průměrnou rychlostí ve městech 15 - 25 km/h jsou na tyto vzdálenosti často rychlejší než automobily, především však v čase dopravních špiček. Jsou navíc spolehlivější na přesnost odhadu doby trvání jízdy. -- Rozdělení rychlodrah podle druhu dopravních prostředků? :a(80x10) :a Podzemní dráhy, spojovací dráhy, městské rychlodráhy, příměstské rychlodráhy, integrace tramvaje se železnicí, nadzemní nebo vysuté dráhy, podpovrchová tramvaj.