Co je úkolem City logistiky? :r1 Zajistit komplexní dopravní obslužnost ve městech a jejich přilehlých aglomeracích. :r2 Zajistit přepravu zboží mezi městy dvou sousedních regionů :r3 Zajistit přepravu zboží a zásobování do vybraných komerčních center :r1 ok -- Kdo se podílí na efektivním fungování City logistiky? :r1 Dopravci, obyvatelé měst a místní úřady :r2 Dopravci a obyvatelé měst :r3 Obyvatelé měst, koncoví uživatelé, poskytovatelé logistických služeb (dopravci) a místní úřady :r3 ok -- Co vše lze zahrnout do City logistické koncepce? :a(80x10) :a Pokročilý informační systém, Veřejný logistický terminál – městské distribuční centrum, Podzemní dopravní systémy, Optimalizace vozidel pro zásobování, Distribuce jinými druhy dopravních prostředků, Omezení vjezdu vybraných typů automobilů do oblasti, Zpoplatnění dopravní infrastruktury Noční zásobování, Mapa pro nákladní vozidla a jiné -- Podstata komplexní dopravní obslužnosti je: :r1 pokročilý informační systém a optimalizace logistických operací, :r2 uspokojování přepravních potřeb obyvatel a podnikatelských subjektů v daném území, tedy přepravu osob i zboží, :r3 optimalizace logistických a dopravních aktivit, kterého se účastní soukromé společnosti s podporou pokročilých informačních systémů :r2 ok -- Systém určování polohy nákladních automobilů využívající satelitní navigaci se nazývá: :r1 B2B :r2 JIT :r3 GNSS :r3 ok Vypište příklady city logistických řešení ve světových městech :a(80x10) :a Berlín, Brémy, Mnichov aj., - tvorba specializovaných logistických parků, intermodálních terminálů a distribučních center; Existující nízkoemisní zóny: Itálie - Řím, Švédsko - Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund, Velká Británie - Londýn, Španělsko - Madrid, Francie - Paříž, Dánsko - Kodaň, Itálie - Milán. -- Co jsou to nízkoemisní zóny? :r1 oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určitá emisní kritéria :r2 oblast, do které je možné vstoupit pouze s vozidly, které splňují určité hmotnostní limity :r3 specializované objekty, u nichž dochází ke konsolidaci a dekonsolidaci zboží. :r1 ok -- Co patří mezi základní problém ve velkých městech? :a(80x10) :a Absence nutné segregace mezi osobní a nákladní dopravou, Vozidla sdílejí stejnou síť, Nedostatečné dopravní plánování dopravy - politika!, Kongesce ovlivňující dopravní provoz, Problémy s dopravní politikou, s parkováním, nakládkou a vykládkou, apod. -- V rámci omezení nebo povolení vjezdu vozidlům do center měst může být vjezd vozidel povolen pouze pro: :r1 pouze na základě vydané licence :r2 určité typy vozidel, pouze v určitých časových intervalech, nebo na základě vydané licence :r3 na základě emisní třídy :r2 ok -- Definujte pojem Mapa pro řidiče nákladních vozidel. :a(80x10) :a Vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel pomáhá při navigaci a orientaci ve městě. Mapa obsahuje informace např. o: omezení jízdy vozidel podle hmotnosti, výskyt zásobovacích ramp, zákazy vjezdu nákladních vozidel, preferované trasy atd. Detailní zásobovací mapa umožňuje optimalizovat jednotlivé zásobovací cesty ke konkrétnímu zákazníkovi. Na které tři typy dopravy rozdělujeme dopravu ve městech podle polohy zdrojů a cílů cest? :r1 síťovou, organizační a operativní dopravu :r2 dopravu k občanské vybavenosti, k rekreaci a k zaměstnavatelskému sektoru :r3 tranzitní, vnější a vnitřní dopravu :r3 ok -- Které dopravní vazby ve městě a jejich vztah k City logistice známe?  :r1 tranzitní vazby, vnější a vnitřní :r2 dopravní vazby vztahu k zaměstnavatelskému sektoru, dopravní vazby k občanské vybavenosti a dopravní vazby k rekreaci :r3 vazby pro skladování zboží, vazby pro nakládku a vykládku zboží, vazby pro přemísťování zboží z průmyslových objektů :r2 ok -- Co v základu tvoří dopravní systém města? :a(80x10) :a dopravní sítě, organizace dopravy a dopravní prostředky -- Postup řešení dopravního systému města lze shrnout do čtyř kroků. Kterých? :a(80x10) :a a) optimalizace funkčního uspořádání města, která povede k eliminaci zbytné dopravy všech stupňů; b) rekonstrukce stávajících prvků současného dopravního systému, návrh a výstavba nových prvků dopravního systému; c) organizační opatření a řízení dopravy, které povede k optimalizaci využití dopravních koridorů; d) regulace a omezování některých druhů dopravy. V dopravním systému měst se nejvíce zohledňují jaké parametry?  :a(80x10) :a kapacita dopravní cesty vyjádřená počtem aut, která se na této dopravní cestě nacházejí v klidu nebo pomalé jízdě, např. při dopravních kongescích; intenzita vozidel při průjezdu od jedné křižovatky ke druhé; rychlost pohybu vozidel mezi křižovatkami; parametry ulic (šířka, oblouky, zúžení, přechody pro chodce aj.; kapacita parkovacích míst, a to podél ulic, ale i v hromadných garážích. -- Parkoviště lze podle účelu rozdělit na několik druhů: :r1 parkoviště v obytných čtvrtích, firemní parkoviště, okružní parkoviště a parkoviště pro stání :r2 parkoviště v obytných čtvrtích, firemní parkoviště pro zaměstnance a klienty, :r3 parkoviště před veřejnými budovami a záchytná parkoviště firemní parkoviště, parkoviště pro stání a záchytná parkoviště :r2 ok -- Parkování je: :r1 umístění vozidla v klidovém stavu mimo jízdní pruhy komunikace po dobu, kdy se vozidlo nepoužívá :r2 umístění vozidla v klidovém stavu mimo jízdní pruhy komunikace v místě bydliště / v místě sídla provozovatele vozidla :r3 plocha potřebná k odstavování nebo parkování vozidla včetně nezbytných postranních vzdáleností. :r1 ok -- Definujte pojem křižovatka. :a(80x10) :a Z hlediska teorie grafů se křižovatky stávají dopravními uzly v rámci dopravního systému města, ve kterých se stýkají jednotlivé pozemní komunikace. Mají svojí kapacitu, vstupní a výstupní hrany a specifické vlastnosti.  -- Řízení městské dopravy lze dělit podle časového působení na: :r1 řízení v reálném čase, strategické, dlouhodobé a operativní :r2 řízení taktické, strategické, operativní a dlouhodobé :r3 řízení v reálném čase, operativní, taktické a strategické :r3 ok Rozvoj měst se uskutečňuje v jednotlivých po sobě následujících fázích urbánního rozvoje. Kterých?  :r1 urbanizace, desurbanizace, interurbanizace, reurbanizace :r2 desurbanizace, interurbanizace, reurbanizace, urbanizace :r3 urbanizace, suburbanizace, desurbanizace, reurbanizace :r3 ok -- Definujte pojem dopravní obslužnost. :a(80x10) :a Zabezpečení dopravy po všechny dny v týdnu především do škol a školských za řízení, k orgánům veřejné moci, do zaměstnání, do zdravotnických zařízení poskytujících základní zdravotní péči a k uspokojení kulturních, rekreačních a společenských potřeb, včetně dopravy zpět. -- Dopravní obslužnost města z prostorového hlediska lze ve vztahu k místním obyvatelům charakterizovat následovně: :r1 schopnost přepravit jedince v požadovaném prostoru :r2 schopnost přepravit jedince v požadovaném čase a v přijatelné době jízdy mezi zdrojem a cílem cesty :r3 jako nabídku volných míst ve vozidlech na dané lince v požadovaném čase a směru přepravy :r1 ok -- Ve většině měst a jejich spádových oblastech jsou součástmi dopravního systému City Logistics čtyři základní druhy osobní dopravy. Nepatří mezi ně: :r1 Individuální automobilová doprava; :r2 Železniční osobní doprava. :r3 Letecká osobní doprava :r3 ok Modelování individuální automobilové dopravy je možno rozdělit do: :r1 3 fází :r2 10 fází :r3 15 fází :r1 ok -- Jízdní pruh je definován jako: :r1 základní část jízdního pásu určená pro jeden jízdní proud silničních vozidel nebo hlavní dopravní pruh jednopruhové pozemní komunikace :r2 sled všech vozidel (nebo chodců) pohybujících se na pruhu buď za sebou, nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru :r3 pevněná část koruny pozemní komunikace určená pro jeden dopravní proud silničních vozidel :r1 ok -- Definujte pojem skladba dopravního proudu :a(80x10) :a Podíl jednotlivých typů vozidel z jejich celkového součtu v určeném čase a úseku pozorované komunikace -- Hustota dopravního proudu je: :r1 podíl jednotlivých typů vozidel z jejich celkového součtu v určeném čase a úseku pozorované komunikace :r2 počet vozidel (chodců) na určitém úseku komunikace v daném čase :r3 sled všech vozidel (nebo chodců) pohybujících se na pruhu buď za sebou, nebo v pruzích vedle sebe v jednom směru :r2 ok Mezi dopravně – inženýrské nástroje pro dopravní modelování nepatří: :r1 nástroje pro optimalizaci dopravních zařízení :r2 třífázové modelovací nástroje :r3 nástroje pro dopravní simulaci :r2 ok -- Mezi nástroje pro plánování a rozhodování nepatří software: :r1 AutoTURN :r2 VISSIM :r3 AeroTurn :r2 ok -- Nástroje pro analýzu dopravní poptávky jsou zaměřeny na: :r1 přidělování dopravní zátěže na komunikační síť :r2 modelování jízdy jednotlivých vozidel po dané komunikační síti :r3 vizuální prezentaci výstupů z modelování :r1 ok -- Mezi modely dopravního proudu nepatří: :r1 mesosimulační modely, :r2 nanosimulační modely :r3 analytické výpočetní nástroje :r3 ok -- Definujte „Car following“ model. :a(80x10) :a model sledu vozidel, který popisuje podélný pohyb a chování i-tého vozidla v dopravním proudu v závislosti na předcházejícím vozidle. Mezi nejdůležitější funkční moduly modelovacího softwaru PTV Vision nepatří: :r1 VISUM :r2 VISAM :r3 VISSIM :r2 ok -- Funkční modul VISEM se zabývá: :r1 generováním matic přepravních vztahů a výpočet dopravního nároku :r2 multimodálním modelováním :r3 modelováním sítě hromadné dopravy a individuální automobilové dopravy :r1 ok -- Mezi možnosti využití aplikace PTV Vision nepatří: :r1 Optimalizace dopravně projekčních návrhů křižovatek. :r2 Mikroskopické simulace na dálničních sítích :r3 Makroskopická simulace jízdy vozidel IAD :r3 ok -- Vypište některé Další komponenty aplikace PTV Vision. :a(80x10) :a VISEVA, INTERPLAN, INTERPLAN/select, VISUM-online, Traffic engineering workstation SITRAFFIC P2 -- Mezi základní kroky simulační studie nepatří: :r1 sběr a analýza dat :r2 generováním matic přepravních vztahů :r3 návrh simulačního procesu :r2 ok Základními koncepty logistické obsluhy města a území v oblasti nákladní přepravy jsou dvě logistické technologie. Které? :r1 GPS a Glonass :r2 Hub and spoke a Gateway :r3 IDS a P + R :r1 ok -- Technologie Hub and Spoke je založena na: :r1 vytvoření mapy pro řidiče nákladních vozidel, která pomáhá při navigaci a orientaci ve městě :r2 softwaru pro podporu plánování a řízení dopravních procesů :r3 existenci jednoho logistického centra, ze kterého je paprskovitě prováděna obsluha území :r3 ok -- Technologie Hub and Spoke operuje se dvěma dopravními okruhy: :r1 okruh vnější dopravy a okruh vnitřní dopravy :r2 okruh tranzitní dopravy a okruh vnější dopravy :r3 okruh městské dopravy a okruh příměstské dopravy :r1 ok -- Logistická technologie Gateway je vhodná pro logistickou dopravní obsluhu :r1 venkova :r2 velkých jádrových měst :r3 středně velkých a malých aglomerací :r2 ok -- Popište některé činnosti, které se provádějí v rámci bran (Gateways) :a(80x10) :a manipulace se zásilkami, dekonsolidace a konsolidace včetně zabezpečení ochranného přepravního balení, zabezpečení svozu a rozvozu zásilek, apod. Mezi přístupy k City logistice a nákladní dopravě ve městech nepatří: :r1 zpoplatnění komunikací a infrastruktury, :r2 noční dodávky, :r3 realizace simulovaného záměru :r3 ok -- Mezi konkrétní cíle, kterých může být dosaženo zavedením městského distribučního centra, nepatří: :r1 vytvoření simulačního modelu :r2 redukce kongescí, snížení produkce emisí exhalací a hluku, :r3 zvýšení atraktivity oblasti vlivem redukce nákladních vozidel v dané oblasti. :r1 ok -- Mezi alternativní paliva nepatří: :r1 CNG :r2 motorová nafta :r3 vodík :r2 ok -- Nákladní tramvaje jsou v provozu ve městech: :r1 Řím a Brusel :r2 Zürich a Drážďany :r3 Londýn a Berlín :r2 ok -- Vypište některé činnosti informační a telematické technologie aplikované v rámci city logistiky :a(80x10) :a webové stránky, on-line plánovače tras, komunikace řidič - sklad, řidič - DC, informační systémy skladu a DC, řízení vozového parku, poskytování informací v reálném čase o dopravních podmínkách a infrastruktuře, apod. Z hlediska posuzování výkonnosti se místní komunikace pro motorovou dopravu rozdělují do: :r1 čtyř (funkčních) skupin, :r2 tří (funkčních) skupin, :r3 pěti (funkčních) skupin :r1 ok -- Hodinová přípustná intenzita místních komunikací funkční třídy C v obou jízdních směrech je: :r1 400 voz/h :r2 500 voz/h :r3 300 voz/h :r3 ok -- Mezi průzkumy pro zajišťování charakteristiky dopravy nepatří: :r1 průzkum intenzity :r2 průzkum rychlosti :r3 průzkum MHD :r3 ok -- Mezi formy provádění průzkumu nepatří: :r1 ústním dotazem :r2 simulace :r3 anketa :r2 ok -- Popište průzkumy podle druhu sledované dopravy :a(80x10) :a průzkum silniční dopravy, průzkum pěšího provozu, průzkum cyklistického provozu, průzkum MHD, průzkum na průjezdných silnicích a dálnic, účelový průzkum, apod. V podmínkách ČR jsou dostupné zejména tyto zdroje formací o intenzitě dopravy: :r1 Dlouhodobé sčítání dopravy, Krátkodobé sčítání dopravy, Využití výsledků z normy TP 180. :r2 Dlouhodobé sčítání dopravy, Celostátní sčítání dopravy, Využití výsledků jiných dopravních průzkumů :r3 Celostátní sčítání dopravy, Využití výsledků jiných dopravních průzkumů, Operativní sčítání dopravy :r2 ok -- Způsoby průzkumu intenzit dopravy jsou: :r1 ruční a průzkum pomocí technických zařízení, :r2 ruční a písemné, :r3 dotazování a veřejné :r3 ok -- Pro sledování intenzity dopravy se doporučuje dělit vozidla na tyto druhy: :r1 A, B, C, D, E :r2 A1, M2, N1, N2, O :r3 O, M, N, A, K :r3 ok -- Popište vyhodnocení průzkumu intenzit dopravy. :a(80x10) :a Metodika stanovení odhadu ročního průměru denních intenzit dopravy na základě krátkodobého průzkumu je založena na přepočtu intenzity dopravy zjištěné během krátkodobého dopravního průzkumu pomocí koeficientů charakterizujících denní, týdenní a roční variace intenzit dopravy. -- Geografické informační systémy jsou: :r1 nástroje pro ovlivňování dopravního proudu z hlediska směrování jeho vedení uzlem nebo územím s cílem optimálního využití kapacity dopravních cest. :r2 počítačově založené informační systémy, které slouží k ukládání, zpracování a analýze geodat, tj. dat svázaných s určitým místem na zemském povrchu :r3 zařízení pro komplexní řešení zásobování vybrané oblasti. :r2 ok -- V souvislosti s pojmem geografické informační systémy jsou známe: :r1 digitální mapy, :r2 ruční mapy, :r3 veřejné mapy. :r1 ok -- Mezi tři kategorie nástrojů územního plánování nepatří: :r1 Územně plánovací dokumentace :r2 Územní rozhodnutí :r3 Územní průzkumy :r3 ok -- Definujte pojem územní plánování. :a(80x10) :a Územní plánování je specifický druh plánování, označovaný někdy také jako řízení změn prostředí. Soustavně a komplexně řeší jeho funkční využití, stanoví zásady jeho organizace a věcně a časově koordinuje výstavby a jiné činnosti ovlivňující jeho rozvoj.