Jaké máme druhy nebezpečí?
:a(80x10)
:a Fyzikální, chemické a biologické
--
Nač má vliv funkčnost procesu?
:a(80x10)
:a Na náklady, na náklady na údržbu, na kvalitu.
--
Jaké dílčí složky mohou mít kritické procesy?
:a(80x10)
:a Spolehlivost strojů a zařízení, spolehlivost lidského činitele, kvalita vstupního materiálu,
spolehlivost a kvalita informací, kvalita výrobních postupů, kvalita okolního prostředí.
--
V jaké oblasti se využívají kvantifikační metody?
:a(80x10)
:a Pojišťovnictví, ohrožení staveních konstrukcí, bezpečnost informačních systémů
--
Jaké máme metody na hodnocení rizik?
:a(80x10)
:a Kvalitativní, kvantitativní a relativní
--
. Čemu se věnuje bezpečnostní management?
:a(80x10)
:a Koncepce systému bezpečnostního managementu, formulované a vyhlášené vize, cíle a strategie.
Zvyšování spolehlivosti lidského činitele. Vazby procesů bezpečnostního managementu a ostatní
složky a aspekty managementu. Uplatňování zásady neustálého zlepšování. Monitorování chování a
postojů zaměstnanců a poskytování zpětné vazby. Zapojení všech zaměstnanců. Využívání všech
účinných nástrojů přípravy a motivace k bezpečnému chování. Zajišťování zdrojů, předpokladů a
podmínek technických, lidských, metodických, informačních, finančních atd.
--
Vyjmenujte některé kvantifikační metody.
:a(80x10)
:a Risk, Monte Carlo, Markovovy modely, Bayesovy analýzy
--
Co je součástí strategického bezpečnostního managementu?
:a(80x10)
:a Formulace a vyhlášení závazku organizace zlepšovat výsledky (ukazatele) v oblasti bezpečnosti.
Formulace a vyhlášení dlouhodobého záměru zlepšovat bezpečnostní kulturu. Hodnocení současného
stavu v návaznosti na analýzy spolehlivosti a bezpečnosti procesů, identifikaci rizik a analýzy
silných a slabých stránek. Formulace požadavků a potřeb změn. Formulace bezpečnostní vizí a politik
v součinnosti vedení se zaměstnanci.
Návrh bezpečnostních cílů – v kooperaci s organizačními útvary a týmy. Zpracování strategických a
akčních plánů – postupy a milníky k dosažení cílů zahrnující monitorování toho, jak jsou plány
implementovány a pravidelně revidovány. Komunikování vizí, politik, cílů a strategií se všemi
zaměstnanci tak, aby byly dobře pochopeny a v maximální míře akceptovány. Stanovení kritérií jejich
plnění na základě komunikace s jednotlivými útvary a týmy, případně zapojení kompetentních
projektových týmů. Analýzy kritických faktorů úspěchu a rizik spojených s danou strategií.
Zařazení akcí k dosažení rychlých a viditelných přínosů. Průběžné hodnocení znaků a efektů
bezpečnostní kultury. Komunikování o výsledcích se všemi zaměstnanci.
--
Vyjmenujte některé kvalitativní metody na hodnocení rizik?
:a(80x10)
:a bezpečnostní prohlídka (Safety Rewiew – SR), metody relativní klasifikace (Relative Ranking –
RR), předběžná analýza nebezpečí/zdrojů rizika (Preliminary Hazard Analysis – PHA), analýza „ Co
se stane, když…“ (What-If Analysis – W-I), studie nebezpečí a provozu schopnosti (Hazard and
Operability Analysis/Study – HAZOP), analýza způsobů a důsledků poruch (Failure Mode and Effects
Analysis – FMEA), analýza stromu poruch (Fault Tree Analysis – FTA), analýza stromu událostí (Event
Tree Analysis –ETA)
--
Jaké může mít dopady narušení kritické infrastruktury?
:a(80x10)
:a
hospodářské, politické, sociální, psychologické, životní prostředí
--
Z jakých částí se skládá plán krizové připravenosti?
:a(80x10)
:a skládá se ze základní, operativní a pomocné
--
Co je to kritická infrastruktura?
:a(80x10)
:a Kritická infrastruktura – výrobní a nevýrobní systémy a služby, jejichž nefunkčnost by měla
závažný dopad na bezpečnost státu, ekonomiku, veřejnou správu a zabezpečení základních životních
potřeb. Kritickou infrastrukturou může být prvek kritické infrastruktury nebo systém prvků.
--
Co spadá do oblasti kritické infrastruktury v ČR
:a(80x10)
:a energetika, doprava, zdravotní péče, potravinářství a zemědělství, vodní hospodářství,
komunikační a informační systémy, nouzové služby, veřejná správa, bankovní a finanční sektor.
--
Co si představujete pod pojmem prvek kritické infrastruktury?
:a(80x10)
:a Prvkem kritické infrastruktury je zejména stavba, zařízení, prostředek nebo veřejná
infrastruktura, určené podle průřezových a odvětvových kritérií.
--
Co obsahuje základní část plánu krizové připravenosti.
:a(80x10)
:a
vymezení předmětu činnosti právnických a podnikajících fyzických osob (dále jen jako PaPFO)
a úkolů a opatření, které byly důvodem zpracování plánu krizové připravenosti, - charakteristika
krizového řízení, - přehled a hodnocení možných zdrojů rizik a analýzy ohrožení a jejich možný
dopad na činnost PaPFO, - seznam prvků KI, - identifikace možných ohrožení funkce prvku KI.
--
:a(80x10)
:a IAEA TECDOX, SHI, MHI, CEI, TPQ, Dow Fire and EXplosion Index
--
Popište metodu HACCP
:a(80x10)
:a Tato analýza je nezbytná pro provozovatele ve výrobě, přípravě, skladování a uvádění pokrmů do
oběhu. Spočívá ve stanovení kritických bodů (technologické úseky), ve kterých nastává největší
riziko porušení zdravotní nezávadnosti pokrmů. Systém vychází ze zásad výrobní praxe, hygienických
předpisů a požadavků.
--
Popište metodu FMEA
:a(80x10)
:a Metoda sestavuje tabulku příčin poruch a jejich následků na systém nebo podnik. FMEA
identifikuje jednoduché poruchy, které mohou významně přispívat k havárii, ale nehodí se na
vyčerpávající seznam poruch. Je snadno použitelná při změnách a modifikacích procesu. Může být
provedena jedním analytikem, ale měla by být zkontrolována jiným.
--
Popište metodu TECDOC 727
:a(80x10)
:a používá se v oblastech, kde je větší počet zdrojů rizika. Zejména se jedná o velké průmyslové
podniky. V této metodě se jedná o stanovení priorit zdrojů společenského rizika. Postup metody:
Klasifikace typu činnosti a zařízení. Odhad vnějších následků velké havárie na obyvatelstvo. Odhad
pravděpodobnosti výskytu velké havárie. Odhad společenského rizika. Stanovení priorit rizika.
--
Co je to bezpečnost?
:a(80x10)
:a Bezpečnost je stav, při němž je riziko ohrožení (osob) nebo vzniku škody vyloučeno nebo sníženo
na přijatelnou úroveň.
--
Co je hodnocení rizik?
:a(80x10)
:a Hodnocení rizik je komplexní proces určení velikosti rizika na základě analýzy možných následků
uvažované/předpokládané mimořádné události a pravděpodobnosti jejího vzniku; součástí hodnocení
rizika je rozhodnutí, zda riziko přijmout nebo je omezit na přijatelnou míru (souhrnný proces
zjištění velikosti rizika a rozhodnutí, zda riziko je či není přijatelná – akceptovatelné). Pod
tento pojem je zahrnut celý proces identifikace nebezpečí, stanovení rizika a opatření pro snížení
rizik nebo řízení rizik.
--
Co je to nebezpečí?
:a(80x10)
:a Nebezpečí je zdroj nebo situace s možností způsobit škodu, jako je úraz nebo onemocnění
osob, škoda na majetku, poškození životního prostředí nebo jejich kombinace, např., možnost stroje,
strojního systému, technologie, systému práce, materiálu, suroviny atd. způsobit za určitých
okolností škodu na zdraví člověka nebo na majetku (nebezpečí je zdrojem rizika).
--
Z jakých subprocesů se skládá hodnocení rizik?
:a(80x10)
:a Komunikace a konzultace, vymezení souvislostí, posuzování rizik, zvládání rizik, monitorování
rizik a přezkoumání procesu.
--
Jakým způsobem může dojít ke snížení rizika?
:a(80x10)
:a Snížením zranitelnosti aktiva, eliminací zdrojů hrozeb, snížením pravděpodobnosti výskytu
mimořádné události, snížením závažnosti dopadu mimořádné události.
--
Vypište, co upravuje zákon č. 262/2006 (alespoň 3):
:a(80x10)
:a Postup před vznikem pracovního poměru, pracovní poměr, pracovní smlouva, dohody konané mimo
pracovní poměr, pracovní doba.
--
Vypište, co upravuje zákon č. 306/2006 (alespoň 3):
:a(80x10)
:a Požadavky na BOZP, předcházení ohrožení života, odborná způsobilost, zajištění BOZP mimo
pracovně právní vztahy, úkoly zadavatele stavby
--
Vypište, co upravuje zákon č. 258/2000 (alespoň 3):
:a(80x10)
:a Hygienické požadavky na vodu, koupaliště a sauny, nakládání s chemickými látkami, ochrana před
hlukem a vibracemi, vnitřní prostředí staveb.
--
Co upravuje vyhláška o pracovnělékařských službách?
:a(80x10)
:a Hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců nebo osob ucházejících se o zaměstnání, poradenské
činnosti a zajištění dohledu
--
Co upravuje nařízení vlády 361/2007.
:a(80x10)
:a Rizikové faktory pracovních podmínek, způsob hodnocení rizikových faktorů, poskytování
ochranných nápojů, bližší požadavky na práci se zobrazovacími jednotkami.
--
Vyjmenujte povinnosti zaměstnance (alespoň 3).
:a(80x10)
:a Účastnit se školení zajišťovaných zaměstnavatelem zaměřených na BOZP, včetně ověření jejich
znalostí. Podrobit se pracovně lékařským prohlídkám, vyšetřením nebo očkováním stanoveným
zvláštními předpisy. Dodržovat právní a ostatní předpisy a pokyny zaměstnavatele k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, s nimiž byl řádně seznámen, a řídit se zásadami bezpečného
chování na pracovišti a informacemi zaměstnavatele. Dodržovat při práci stanovené pracovní postupy,
používat stanovené pracovní prostředky, dopravní prostředky, osobní ochranné pracovní prostředky a
ochranná zařízení a svévolně je neměnit a nevyřazovat z provozu. Nepožívat alkoholické nápoje a
nezneužívat jiné návykové látky na pracovištích zaměstnavatele a v pracovní době i mimo tato
pracoviště, nevstupovat pod jejich vlivem na pracoviště zaměstnavatele a nekouřit na pracovištích a
v jiných prostorách, kde jsou účinkům kouření vystaveni také nekuřáci.
--
Vyjmenujte povinnosti zaměstnavatele (alespoň 3).
:a(80x10)
:a Nepřipustit, aby zaměstnanec vykonával zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala
jeho schopnostem a zdravotnímu stavu. Informovat zaměstnance do jaké kategorie byla jím vykonávaná
práce zařazena. Nahradit zaměstnanci, který se podrobí preventivní prohlídce, vyšetření nebo
očkování, případnou ztrátu na výdělku a to ve výši průměrného výdělku. Zaměstnavatel je povinen
zajistit bezpečnost a ochranu zdraví (BOZ) zaměstnavatelů při práci s ohledem na rizika možného
ohrožení zdraví, které se týkají výkonu práce. Péče o BOZP uložená zaměstnavateli je nedílnou a
rovnocennou součástí pracovních povinností vedoucích zaměstnanců na všech stupních řízení v rozsahu
pozice, kterou zastávají. Povinnosti zaměstnavatele zajišťovat BOZ se vztahují na všechny fyzické
osoby zdržující se s jeho vědomím na pracovišti (tedy i na případné klienty v provozu). Náklady
spojené se zajišťováním BOZP hradí zaměstnavatel a nesmí být ani přenášeny na zaměstnance přímo či
nepřímo. Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat a vyhodnocovat rizika, přijímat opatření k
jejich odstranění. Nedovolit zaměstnanci provádět zakázané práce (těhotné ženy, mladiství).
Zajistit zaměstnancům vstupní a preventivní prohlídky a příp. Poskytnutí první pomoci. Nepoužívat
takového způsobu odměňování prací, které by vedlo ke zvýšenému nebezpečí újmy na zdraví. Zajistit
dodržování zákazu kouření na pracovišti. Zajistit těhotným, kojícím matkám a matkám do 9. Měsíce po
porodu prostory na pracovišti pro odpočinek.
--
Jaké máme druhy školení?
:a(80x10)
:a vstupní školení, periodické školení, mimořádné školení
--
Může zaměstnanec odmítnout podrobit se zkoušce na alkohol?
:a(80x10)
:a Ne
--
Může si zaměstnavatel, který zaměstnává 30 lidí provádět školení sám?
:a(80x10)
:a Ne.
--
Která legislativa se vztahuje na přidělování OOPP (alespoň 2)
:a(80x10)
:a zákon 262/2006, 21/2003, 495/2001
--
Co patří do biologických druhů nebezpečí?
:a(80x10)
:a Bakterie, viry, paraziti, plísně.
--
Co patří do fyzikálních druhů nebezpečí?
:a(80x10)
:a mechanické nebezpečí, tepelná nebezpečí, elektřina, záření, hluk
--
Podle ohrožených částí těla dělíme OOPP na:
:a(80x10)
:a Hlava, horní končetiny, dolní končetiny, trup, břicho, celé tělo.
--
Navrhněte OOPP pro skladníka.
:a(80x10)
:a Pracovní obuv, vesta, pracovní oděv, rukavice, helma
--
Navrhněte OOPP pro svářeče.
:a(80x10)
:a kukla, svářečské brýle, rukavice, obuv s pevnou špičkou, svářečská zástěra.
--
Co je to proces?
:a(80x10)
:a Proces je obecný pojem pro postupný tok dějů, stavů, aktivit nebo práce.
--
Jaké jsou druhy procesů?
:a(80x10)
:a Kontinuální, opakované a jednorázové.
--
Vysvětlete pohotovost procesu?
:a(80x10)
:a Za pohotovost procesu lze považovat schopnost poskytovat služby, tj. provádět určité operace
(činností) v požadované kvalitě za daných podmínek, pokud jsou služby vyžádány interním či externím
zákazníkem. Proces se spouští požadavkem (signálem) k její realizaci. Pohotovost je závislá na
vlastnostech objektů, jejichž prostřednictvím se proces (služba) realizuje.
--
Jakými kroky lze provést analýzu procesů?
:a(80x10)
:a Analýza podnikových procesů, hodnocení spolehlivosti podnikových procesů, analýza příčin
nespolehlivosti podnikových procesů, zlepšování spolehlivosti podnikových procesů.
--
. Jaké existují přístupy k řízení procesů v organizaci?
:a(80x10)
:a Funkční, procesní a projektový
--
Popište trhliny?
:a(80x10)
:a Trhlina je porušení homogenity materiálu v části průřezu, lom je porušení homogenity v celém
průřezu součásti.
--
Podle příčiny vzniku máme jaké poruchy?
:a(80x10)
:a Konstrukční, výrobní, porucha způsobená stárnutím, opotřebením, porucha z nesprávného použití,
porucha z nesprávného zacházení, systematická.
--
Podle časového průběhu objektu dělíme poruchy?
:a(80x10)
:a náhlá porucha a postupná porucha
--
Co je to porucha?
:a(80x10)
:a Porucha je stav, který spočívá v ukončení schopnosti objektu plnit funkci, pro kterou je určen.
Objekt, který má poruchu, je v poruchovém stavu.
--
Jaké je možné poškození materiálu?
:a(80x10)
:a Opotřebení, koroze, otlačení, deformace, trhliny a lomy, ostatní poškození.
--
Co je to opotřebení?
:a(80x10)
:a Opotřebení je jev, který vede k úbytku materiálu např. na strojní součásti. Je to nežádoucí jev,
který vede k trvalé změně povrchu nebo rozměru
--
Co je to provozní spolehlivost?
:a(80x10)
:a Provozní spolehlivost je nejvýznamnější a nejdůležitější etapa technického života objektu, neboť
ze stroje se stává výrobní prostředek, tzn., přináší hodnoty.
--
Co je to údržba?
:a(80x10)
:a Údržba je kombinace všech technických, administrativních a manažerských činností během životního
cyklu objektu zaměřených na jeho udržení ve stavu nebo jeho navrácení do stavu, v němž může
vykonávat požadovanou funkci.
--
Systém údržby by měl být postaven na zásadách 3P, které to jsou?
:a(80x10)
:a Prevence, proaktivnost, produktivita
--
Co je centralizovaná údržba?
:a(80x10)
:a údržba je v celém rozsahu zajišťována pracovníky výrobní organizační jednotky, kteří jsou do
této jednotky pracovně (kmenově) začleněni
--
Co je decentralizovaná údržba?
:a(80x10)
:a údržba je v celém rozsahu zajišťována pracovníky výrobní organizační jednotky, kteří nejsou do
této jednotky pracovně (kmenově) začleněni.
--
Jaký charakter mají subjektivní prohlídky?
:a(80x10)
:a Směnové prohlídky, týdenní prohlídky a odborné prohlídky
--
Jaké diagnostické metody využívá technická diagnostika?
:a(80x10)
:a vibrodiagnostika, termodiagnostika, tribodiagnostika, akustická diagnostika, elektrodiagnostika,
vizuální kontroly, jiné metody a postupy.
--
Co je to vibrodiagnostika?
:a(80x10)
:a Je jednou z nejpoužívanějších metod pro diagnostiku technického stavu strojních zařízení. Jde o
bezdemontážní diagnostiku vykonávanou při práci zařízení, založená na hodnocení mechanického
kmitání, změřeného na pohyblivých i nepohyblivých částech stroje. Pro měření a analýzu vibračního
signálu používáme rychlost, zrychlení nebo výchylku vibrací. Provádí se v režimu on-line i off –
line.
--
Jaké jsou diagnostické metody?
:a(80x10)
:a Objektivní a subjektivní
--
Co patří do subjektivních diagnostických metod?
:a(80x10)
:a sluch, zrak, hmat, čich
--
Jaké máme diagnostické postupy?
:a(80x10)
:a Prostý a větvený
--
Popište diagnostický postup prostý.
:a(80x10)
:a úkony (měření) jsou prováděny v pevně stanoveném sledu bez ohledu na naměřené hodnoty. V
současné době je používán téměř výhradně pro dokumentaci technického stavu např. při revizních
měřeních.
--
Co je úkolem technické diagnostiky?
:a(80x10)
:a Úkolem technické diagnostiky je včasná identifikace vznikající závady, což umožní včasné
naplánování a provedení opravy ve vhodném časovém intervalu.
--
Na spolehlivost procesů mají vliv určité faktory. Jaké?
:a(80x10)
:a Materiál, stroje a vybavení, prostředí procesu, lidský faktor, postupy, informace.
--
Zabezpečování spolehlivosti může být z několik hledisek. Jaké hlediska to jsou?
:a(80x10)
:a Manažerské, technické a ekonomické.
--
Jaké máme kategorie procesů?
:a(80x10)
:a Hlavní procesy, podpůrné procesy, řídící procesy