Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Renata Bednářová 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 02. 05. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod. 4 2 Náplň a průběh praxe. 5 3 Zhodnocení praxe studentem.. 7 4 Závěr 8 1 Úvod Má praxe probíhala ve státním podniku s názvem Česká pošta. Praxi jsem vykonávala na českobudějovických pobočkách, nejčastěji jsem byla na hlavní poště na Senovážném náměstí a občas má praxe probíhala i na Depu, taktéž v Českých Budějovicích, konkrétně v ulici Nemanická 2843/16b. Historie České pošty sahá hluboko do minulosti a je úzce spjata s vývojem českých zemí a celého regionu střední Evropy. Pošta byla jedním z hlavních prvků komunikace, obchodu a správy území. První zmínky o poštovních službách na území Čech sahají do 10. století, kdy existovaly systémy doručování zpráv mezi obchodními a politickými centry. Později se poštovní služby rozvíjely a organizovaly podle potřeb státní správy. Během 19. století, s rozvojem průmyslu a obchodu, se poštovní služby staly ještě důležitějšími. V roce 1845 byla zřízena „poštovní správa“, která centralizovala poštovní systém a zavedla mnoho nových služeb, jako například poštovní spoření. V průběhu 20. století prošla Česká pošta mnoha změnami v důsledku politických událostí, jako byla první a druhá světová válka, následné změny hranic a politické režimy. Po roce 1989, po pádu komunistického režimu, prošla Česká pošta privatizací a restrukturalizací. Česká pošta, jak ji známe dnes, vznikla 1. ledna 1993 jako samostatný státní podnik. Zaměření České pošty je především na doručování zásilek a poskytování služeb spojených s poštovními úkony, jako je zasílání dopisů, balíků a platebních poukázek. Kromě toho poskytuje i další služby jako bankovní a pojišťovací produkty. S postupným rozvojem moderních technologií se Česká pošta také zaměřuje na elektronické komunikace a digitální služby, jako je elektronická pošta a online platby. Zásadními změnami, kterými Česká pošta prošla od svého vzniku až do moderní doby, byly reorganizace a transformace, jež ovlivnily jak politické, tak hospodářské aspekty. Díky těmto změnám se společnost stala jedničkou na trhu v oblasti poštovních a doručovatelských služeb. V současné době má společnost přes 2900 poboček a zaměstnává okolo 23 000 zaměstnanců. 2 Náplň a průběh praxe 1. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti získávání, přijímání a výběru zaměstnanců a adaptace zaměstnanců Praxi jsem absolvovala v období od 5. února do 30. dubna 2024 a celkem jsem odpracovala 527 hodin. Během praxe jsem se na začátku věnovala důkladnému studiu materiálů, které mi poskytla moje školitelka. Získané znalosti jsem následně aplikovala v praxi. Měla jsem příležitost spolupracovat s náborářem České pošty pro jihozápadní region. Pod jeho dohledem jsem v aplikaci Teamio zpracovávala požadavky vedoucích pracovníků na úpravy pracovních inzerátů dle jejich představ. Dále jsem se zúčastnila desetidenního adaptačního školení pro přepážkové pracovníky. Školitelka nás seznámila s programem APOST a probrali jsme si také studijní materiály týkající se poskytovaných služeb České pošty. Před nástupem do terénu jsem absolvovala dvoudenní školení pro doručovatele, kterému předcházel nástupní den. Naučili jsme se na něm správně zacházet s poštovními zásilkami a dodržovat zásady bezchybného doručování. Další cennou zkušeností pro mě byla účast na náboru nového zaměstnance na pozici prodejce ČEZ. Mým úkolem bylo vyhodnocovat uchazeče a následně poskytnout zpětnou vazbu týkající se jejich výkonu. Jako koordinátorka směny jsem měla možnost sledovat proces zaškolování nových zaměstnanců na pozici operátor v logistice a přidělovat jim vhodné mentory. 2. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozvoje zaměstnanců, motivace a odměňování zaměstnanců. Zúčastnila jsem se ročního hodnocení zaměstnance na pozici listovního doručovatele. Tato cenná zkušenost mi umožnila sledovat, jak by ideálně měla fungovat komunikace mezi zaměstnancem a jeho nadřízeným. Dále jsem se podílela na zaučení nového HR business partnera a nové vedoucí DEPA, kteří byli seznámeni s chodem firmy a s jejich specifickými úkoly. Společně se školitelkou jsme v interním školícím systému i-Tutor absolvovaly povinné kurzy pro rozvoj znalostí a dovedností. 3. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásady komunikace, tvorby týmu Jako koordinátor směny jsem mohla správně rozdělit svůj pracovní tým na určené pracovní stanoviště, které přes jejich směnu vykonávali a následně dohlížet na jejich plnění v průběhu celé směny. Jelikož firma prochází transformací měla jsem možnost sledovat proces rušení oddělení listovního třízení a komunikační strategii vedoucích a HR business partnerů se zaměstnanci ohledně této změny. Trávila jsem čas také s doručovateli, kde jsem mohla zblízka pozorovat, jak vedoucí oddělení každé ráno informuje svůj tým o aktuálních změnách a novinkách. Na závěr jsem se zúčastnila online schůzky formou Webex, kde se probíraly detaily a dopady transformace firmy. 4. Ovládá zásady tvorby a vedení personální agendy včetně příslušné legislativy. Podílela jsem se na tvorbě pracovního rozvrhu pro nového zaměstnance, kde jsem získala cenné poznatky o povinnostech vedoucího pracovníka v případě kontroly. Spolupracovala jsem na kontrole smluv v systému SAP s ohledem na dodržování platných pravidel a Zákoníku práce. Následně jsem požadavky zasílala personalistům v Ústí nad Labem k prověření a schválení. 5. Zvládá agendu spojenou s komunikaci s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR. Byla jsem součástí procesu komunikace s orgány státní správy, konkrétně s Úřadem práce, v souvislosti s hromadným propouštěním zaměstnanců. Zároveň jsem komunikovala s externí firmou zajišťující pracovně lékařské prohlídky pro Českou poštu, a to v případě zaměstnankyně, která neprošla prohlídkou a nemohla nadále vykonávat svou práci. 3 Zhodnocení praxe studentem Být praktikantem na České poště bylo pro mě velmi přínosné a především velice zajímavé. Plnila jsem úkoly na různých pracovištích a spolupracovala s různými typy lidí. Zkusila jsem si, jaké to je doručovat zásilky a komunikovat se zákazníky. Na druhou stranu jsem se také zapojila do role koordinátora směny, kde jsem mohla vyzkoušet, jaké to je vést zaměstnance a starat se o jejich pracovní rozvrh. Díky této praxi jsem mohla bez problémů využít zkušenosti, které jsem získala studiem na VŠTE. Největším přínosem bylo nahlédnutí do fungování společnosti, která působí na trhu již řadu let a získání potřebných dovedností pro lepší pochopení práce v oblasti personalistiky. 4 Závěr Během mého působení ve společnosti Česká pošta, s.p. jsem úspěšně dosáhla všech požadovaných výstupů pro splnění předmětu RLZ_OPX. V některých oblastech jsem se zapojila intenzivněji než v jiných a to především v komunikaci a řízení zaměstnanců. Jsem však přesvědčena, že znalosti a dovednosti, které jsem v rámci této praxe získala, se stanou cenným přínosem pro mou budoucí profesní dráhu v oblasti řízení lidských zdrojů.