Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Veronika Žáková, učo 29640 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 4. 1. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................4 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................5 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................7 4 Závěr....................................................................................................................................8 4 1 Úvod Zaměstnavatel: Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Pobřežní 665/23, 186 00 Praha 8, IČ 639 98 530, místo výkonu práce: Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Průmyslová 1656, 37001 České Budějovice. Obor podnikání: pojišťovnictví. Zaměstnanec: Veronika Žáková, nar. 27. 3. 1985, jsem u společnosti zaměstnána na HPP. Od 1. 8. 2012 v pozici metodik/školitel, od 1. 12. 2014 až doposud jsem navíc v pozici vedoucího oddělení obchodní a metodické podpory. Oddělení regionálně zajišťuje rozvoj zaměstnanců i obchodní sítě, přenos informací souvisejících s oborem pojišťovnictví, podpůrnou činnost při sjednávání produktů pro interní i externí sjednatele. 5 2 Náplň a průběh praxe Vykonávaná pozice obsahuje tyto činnosti: - vedoucí pracovník oddělení vzdělávání – vykonávané činnosti: • manažerská činnost – motivace a odměňování zaměstnanců oddělení; • pravidelné hodnotící pohovory s podřízenými; • výběrová řízení v rámci mého týmu (třídění životopisů, kontakt s uchazeči, realizace výběrových pohovorů); • personální úkony související s pracovním poměrem; • přidělování a kontrola pracovních úkolů oddělení i jednotlivců; • rozvoj a vzdělávání podřízených; • návrh dalšího rozvoje zaměstnanců regionu v návaznosti na jejich dosavadní zkušenosti; • spolupráce při nastavování slevové politiky v oblasti podnikatelského pojištění v rámci regionu • ambasador pro firemní kulturu a implementaci systému Microsoft 365 • administrátor pro zkušební systém pro vykonání zkoušky dle zákona 170/2018 Sb. Zákon o distribuci pojištění a zajištění v rámci regionu; - metodik/školitel – vykonávané činnosti: • systematické školení interní a externí obchodní struktury na bázi ročního kalendáře a operativně dle potřeb sjednateských struktur; • tvorba obsahu školení a školících materiálů; o realizovaná školení jsou: ▪ soft skills (obchodní a komunikační dovednosti, sebeřízení a timemanagement, vedení hodnotících pohovorů, etický kodex v pojišťovnictví atp.) ▪ hard skills (technické fungování procesů oddělení taxací a správy smluv a oddělení likvidace pojistných událostí, změny v rámci zákona č. 89/2012 Sb. Nový občanský zákoník, GDPR – změny ve zpracování osobních údajů klientů i zaměstnanců atp.) ▪ IT dovednosti (obsluha programů MS Office, SAP, obsluha interních systémů, využití IT techniky pro zvýšení efektivity vykonávaných činností atp.) ▪ produktové znalostí z oblasti pojištění majetku a odpovědnosti občanů, pojištění majetku a odpovědnosti podnikatelů, autopojištění i životního pojištění, včetně životních produktů s investiční složkou; • vedení evidence vzdělávacích kurzů; • příprava a vedení adaptačního procesu nových zaměstnanců; • zajištění prokazatelného seznámení všech dotčených osob s těmito informacemi: informace o pojistných produktech, jejich parametrech a podmínkách sjednávání, informace o souvisejících právních a pracovních předpisech ČPP; • dohled nad pravidelnou certifikací obchodní sítě; 6 • příprava budoucích interních zprostředkovatelů na odborné zkoušky dle zákona 170/2018 Sb. Zákon o distribuci pojištění a zajištění; • spolupráce s oddělením Compliance – seznamování zaměstnanců s compliance a AML problematikou na měsíční bázi; • spolupráce s odděleními produktové tvorby na zdokonalování našich produktů na základě podnětů z obchodní sítě • spolupráce s centrálním oddělením Vzdělávání na koncepci vzdělávacích procesů a souvisejících metodik 7 3 Zhodnocení praxe studentem Vykonávané zaměstnání neustále rozvíjí mé komunikační a organizační dovednosti. Jsem nucena se neustále vzdělávat a posouvat svůj styl práce, abych udržela profesní krok se stále se rozvíjející oblastí obchodu. Díky vhodně zvolené organizační struktuře společnosti jsem v úzkém kontaktu s personálním oddělením (a nejenom s ním) a mohu tak ovlivňovat budoucí směřování společnosti a přenášet podněty přímo z obchodní sítě. V minulosti jsem se podílela na tvorbě konceptu adaptačního procesu, mnoha školících materiálů, aplikace pro monitorování adaptačních procesů nových zaměstnanců. Díky své manažerské pozici jsem zodpovědná za kompletní chod, kontrolu, motivaci a odměňování mých podřízených. Často využívám motivační prvky i při samotných školení při motivaci studentů k probíraným tématům. Prostřednictvím interní personální aplikace provádím pravidelné hodnotící pohovory a průběžné personální úkony. Toto zaměstnání plně využívá mou vášeň pro vzdělávání a umožňuje mi neustále růst a rozvíjet se. 8 4 Závěr Vykonávaná pracovní pozice plně pokrývá jednotlivé aspekty oboru řízení lidských zdrojů, který aktuálně studuji. Na denní bázi využívám a rozvíjím své manažerské dovednosti, organizuji svůj čas i čas mých podřízených, jsem schopná identifikovat jejich profesní potřeby, dbát o jejich rozvoj. Realizuji onboardingové a adaptační aktivity u nově nastoupivších zaměstnanců a prohlubování znalostí stávajících zaměstnanců. Zajišťuji pravidelné doškolování stávajících obchodníků (v legislativní rovině i v rámci certifikace k produktům pojišťovny). Při spolupráci s personálním oddělením uplatňuji principy strategického řízení, které musí být v souladu s firemní strategií a etickým kodexem v pojišťovnictví.