Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Karolína Lonská 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracovala samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 3.1.2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod 1 2 Náplň a průběh praxe 2 3 Zhodnocení praxe studentem 3 4 Závěr 4 1 Úvod Praxe probíhala ve společnosti Bosch České Budějovice, která je součástí mezinárodního technologického gigantu Bosch Group, který se specializuje na vývoj a výrobu široké škály technologických produktů a služeb. Společnost byla založena v roce 1886 v Německu a od té doby prošla významným vývojem, stala se jedním z předních světových dodavatelů technologických řešení. Pobočka v Českých Budějovicích (zal. 1992) hraje jednu z klíčových roli v celkovém úspěchu skupiny a je zároveň největším zaměstnavatelem v Jihočeském kraji. Bosch České Budějovice se může pyšnit širokým portfoliem produktů, které odrážejí různorodost technologických oblastí, ve kterých firma působí. Mezi klíčové oblasti patří automobilový průmysl, průmyslová technika, spotřební zboží a energetika. V automobilovém průmyslu Bosch dodává špičkové technologické řešení v oblasti palivových systémů, elektroniky, senzorů a dalších komponent. V průmyslové technice a energetice se firma specializuje na inovativní produkty, které zvyšují efektivitu a udržitelnost průmyslových procesů. Například se ve společnosti intenzivně zabývají vývojem vodíkového pohonu pro nákladní vozy. Bosch, rovněž nese označení korporátu, který zaměstnává přibližně 3500 lidí. Z této celkové pracovní síly tvoří zhruba 1900 zaměstnanců dělnickou skupinu. Tato rozmanitost pracovní síly ukazuje na široké možnosti profesního rozvoje a kariérních příležitostí pro různé profese v rámci společnosti. 1 2 Náplň a průběh praxe 1. Získávání, přijímání a výběr zaměstnanců a adaptace zaměstnanců: V průběhu praxe v Boschi jsem byla odpovědná za aktivní nábor a vymýšlela jsem strategii vyhledávání vhodných kandidátů. Měla jsem odpovědnost analyzovat informace obsažené v životopisech a pracovních pozicích a hledat cesty, jak oslovit relevantní aktivní a pasivní kandidáty. Navíc jsem se podílela na předběžném výběru životopisů kandidátů a vedla telefonické i osobní pohovory. Dále jsem monitorovala místní trh práce a přispěla k vypracování náborové strategie, která zahrnovala zdroje kandidátů, jejich oslovení, analýzu dat, pohovory a v případě úspěšného uzavření smlouvy onboarding nových zaměstnanců (kontrola zaslaných smluv, plánovaní školení BOZP+PO a vstupní LP). 2. Řízení a hodnocení pracovního výkonu, rozvoj, motivace a odměňování zaměstnanců: V rámci své role RPO konzultanta jsem se zabývala činnostmi spojenými s navrhováním mzdové politiky pro jednotlivé pozice. Podílela jsem při nastavování motivačních nástrojů zaměstnanců, například referral programu, pro některé špatně obsaditelné pozice. Můj přínos spočíval v průzkumu trhu a zjišťování cenových hladin u konkurence, ověřování požadavků u kandidátů aj. 3. Podniková kultura, etické řízení, zásady komunikace, tvorba týmu: Mým úkolem bylo aktivně přispívat k utváření podnikové kultury, reprezentovat skupinu při komunikaci s potenciálními uchazeči, včetně etického řízení náboru (odpovídat všem uchazečům, nediskriminovat, odpovídat na dotazy ve všech úrovních, plánovat pohovory s budoucím týmem). 4. Zásady tvorby a vedení personální agendy včetně legislativy: Měla jsem odpovědnost za správu interních a externích databází (Duch, Linkedin Recruiter a Teamio) a zajišťovala jsem dodržování zásad tvorby a vedení personální agendy v souladu s relevantní legislativou GDPR. Vedla jsem administrativní úkoly a zpracovávala reporting. Podílela jsem na řešení nestandardních pracovně-právních situací dle zákoníku práce. 2 5. Agenda spojená s komunikací s orgány státní a veřejné správy v oblasti HR: Kontrolovala jsem proces při komunikaci s Úřadem práce, sociálním zabezpečením a zdravotními pojišťovnami. Zajišťovala jsem informace ohledně zaměstnávání občanů mimo EU a Ukrajinských uprchlíků. Podílela jsem se na organizaci lékařských prohlídek a dalších zdravotních úkonů spojených se zaměstnáním. 3 3 Zhodnocení praxe studentem Do společnosti Bosch jsem byla obsazena na pozici RPO konzultanta, tato forma zaměstnávání je specifická v tom, že je specialista pronajmut jakožto pracovní posila druhé straně. Nicméně formálně zůstává zaměstnán pod svoji původní společností nebo agenturou - GoodCall v mém případě. Místo mé praxe se nacházelo na oddělení lidských zdrojů (HR), což je klíčový prvek každé moderní organizace. Oddělení HR v Bosch České Budějovice se zaměřuje na komplexní řízení lidských zdrojů a pracovních vztahů a vzdělávání zaměstnanců. Mým hlavním zaměřením byl nábor nových zaměstnanců na specializované pozice. Tato role zahrnovala identifikaci potenciálních kandidátů, vedení pohovorů, a spolupráci s dalšími odděleními při výběru nejlepších profesionálů pro konkrétní pracovní pozice. Má předchozí odborná praxe v náboru zaměstnanců a to zejména s expertízou v headhuntingu a mapování pracovního trhu od roku 2016 byla přínosnou pomocí pro firmu jako je Bosch, která má nastavené vnitřní HR procesy spíše na stávající zaměstnance, než na nábor nových sil. Nábor nových sil řeší zejména přes pracovní agentury či spoléhá na značku zaměstnavatele. Bohužel se i zde ukázalo, že toto je nedostačující a je třeba začít reagovat na současný pracovní trh a jeho dlouhotrvající nízkou nezaměstnanost. Velmi oceňuji přístup firmy, že ještě než naše spolupráce začala, tak jsme dokázali vymyslet režim, který by vyhovoval oběma stranám. Z důvodu čerpání RD můj týdenní rozsah prací byl v počtu 30h úvazku, svoji práci jsem mohla kombinovat, jak s prací na dálku, tak i přímo v kanceláři. Společnost mi zařídila místo v MŠ v okolí, kdy dceru přijali ve 2,5 letech. Pracovní agenda byla široká a doplnila moji odbornost i o interní HR procesy, moje zaměření z předchozí praxe bylo jen v externích společnostech (agenturách práce). Zejména jsem si osahala legislativní stránku HR a to konkrétně zaměstnávání občanů mimo EU, či poskytování podpory Ukrajinským uprchlíkům. Můj příspěvek pro firmu spočíval zejména v zaučení komunikace a spolupráce s pasivními kandidáty (těmi co již pracují a aktivně nehledají nové pracovní uplatnění.) Dále jsem naučila kolegy jak využít alternativních cest k nalezení, oslovení, urychlení práce s vhodnými uchazeči, inzercí aj., které současné HR oddělení nevyužívalo, z důvodu neznalosti či časové tísně. Celkově jsem se zde setkala se situacemi, které jsou pro interního HR běžné a zjistila, jak funguje korporátní struktura, procesy a myšlení. 4 4 Závěr Praxi hodnotím jako přínosnou, zejména možnost nahlédnout do interního HR a navnímat strukturu práce všech zúčastněných kolegů a korporátního myšlení. Velmi oceňuji volnou ruku při plnění práce a možnost realizovat většinu mých nápadů a zažít si téměř všechny oblasti náboru od vzniku pracovního místo, jeho zařazení, definování aspektů pozice, požadavky, nabídku aj. Až po samotný nábor, nástup a následující péči o nového kolegu či kolegyni. Kladně taktéž hodnotím možnost pracovat jako RPO, jelikož to byla moje první zkušenost, kdy jsem byla vyslaná do neznámého prostředí a za mě je to velmi obohacující zkušenost z hlediska nejen profesního, ale i lidského a věřím, že se k této formě vrátím i v budoucnu. 5