Vysoká škola technická a ekonomická v v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Tereza Doležalová 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaj e zde uvedené j sou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 9. 5. 2023 vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod....................................................................................................................................4 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................5 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................7 4 Závěr....................................................................................................................................8 1 Úvod Pro vykonávání mé praxe jsem si vybrala firmu Leifheit s.r.o.. Leifheit byl založen v německém Nassau již v roce 1959 manželi Ingeborg a Gůnterem, dle kterých je firma také pojmenována. Soustředěnost byla kladena převážně na kvalitu výrobků a díky tomu se firma stala celosvětově úspěšnou. V roce 1995 slaví otevření dceřiné společnosti Leifheit s.r.o. v Blatné. Výrobní firma na jihu Čech aktuálně zaměstnává přes 500 zaměstnanců, kteří se specializují na prostředky využívané v domácnosti. Mezi výrobky se řadí mopy nebo vytírací sety, vysavače na okna, sušáky na prádlo, žehlící prkna a spoustu dalších užitečných pomocníků do domácnosti. Praxi s rozsahem 520 hodin jsem v Leifheitu s.r.o. plnila v období od 1. února 2023 do 27. dubna 2023. 4 2 Náplň a průběh praxe Při nástupu do firmy jsem byla obeznámena s právními předpisy, které se k místu a výkonu práce vážou a byla jsem provedena celým pracovištěm. Seznámila jsem se s týmem, do kterého jsem po dobu výkonu praxe patřila. Personální oddělení tvoří tříčlenný tým, ve kterém má své místo personální vedoucí, personalistka a náborářka, které mi byly po celou dobu skvělými kolegyněmi. Mezi každodenní činnosti patřila ranní porada personálního oddělení, jejíž smyslem bylo zhodnotit uplynulý pracovní den, stanovit si úkoly na aktuální den a informovat se o novinkách, které ve firmě nastaly. Personální vedoucí mi začátkem mého působení ve firmě rozvrhla projekty, které jsem během praxe následně plnila. Mezi některé tyto projekty patří například stipendium pro studenty, tvorba zaměstnanecké příručka, tvorba příspěvků na firemní nástěnku a do firemní aplikace a tvorba inzerátů. Smyslem těchto projektů bylo důkladné seznámení se s firmou a jejím chodem, rozmanitá spolupráce se zaměstnanci z různých oddělení, získání zkušeností s náborem nových zaměstnanců a hlubší poznání práce v roli personalisty. V průběhu plnění úkolů probíhaly brainstormingy a celkové zhodnocení dosavadní práce, které pro mne byly vždy velkým přínosem díky sdíleným zkušenostem pracovního týmu. V oblasti získávání nových pracovníků, přijímám, výběru a následné adaptace zaměstnanců jsem ve spolupráci s náborářkou nabyla mnoho znalostí. Pro získávání nových zaměstnanců jsme používaly internetové stránky s inzeráty, na které mohou potencionální uchazeči o práci reagovat nebo zde najít telefonní číslo pro přímou domluvu schůzky s personálním oddělením. Dalším krokem pro získávám nových zaměstnanců do budoucna byla nabídka stipendií a hledání potencionálních uchazečů mezi absolventy středních a vysokých škol. Dále se uchazeč o práci dostavil na sjednanou schůzku, kde byl obeznámen s náplní práce a veškerými informacemi, které se výkonu práce ve firmě týkají. V případě přijetí byla nadále uskutečněna dohoda dne nástupu a vyřízení všech důležitých úkonů, které jsou s nástupem spojeny. V den nastupuje pak nový zaměstnanec seznámen s pracovištěm a jsou vyřizovány další nezbytnosti. Jak se zaměstnanec v průběhu prvních týdnů adaptuje do kolektivu a pracovního prostředí sděluje personálnímu oddělení jeho vedoucí. S tím jsou úzce spjaty též činnosti, které spadají do druhého okruhu a to sice činností a aktivit podnikového personalisty v oblasti řízem a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, jejich rozvoje, motivace a následném odměňování. V rámci projektu zaměřeného za zaměstnaneckou angažovanost jsem získala cenné zkušenosti, které jsou úzce spjaty s atmosférou na pracovišti a tím, jak se zaměstnanec v práci cítí. Na základě výsledků z dotazuíku jsme pak s celým týmem 5 vedli poradu, jejíž cílem bylo odstranění případných nedokonalostí. Výkon zaměstnanců byl v pravidelném řešení s vedoucími jednotlivých středisek. Mimo účasti se na schůzkách s technology jsem se dozvěděla mnohé teoretickým výkladem od mých kolegů, také spoluprací a strnováním zaměstnanců na jednotlivých pozicích. V rámci rozvoje zaměstnanců byla sjednána různá školení. Jedním z mnoha bylo například školení GDPR, kterého jsem se také zúčastnila. Do třetí oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásad komunikace a tvorby týmu bych z činností, které jsem měla možnost ve firmě poznat, bylo například řešení kárných problémů, různá jednání a brainstormingy ohledně lepšího firemního fungování a velkým přínosem v této oblasti pro mne bylo také sestavo vám zaměstnanecké příručky, díky které jsem měla možnost hlouběji poznat firemní fungování jako celku a také i jednotlivých sektorů. Také jsem pracovala s daty a sestavovala tabulky ohledně tohoto tématu. Čtvrtý a pátý výstup jsem plnila v rámci přípravy složek pro nově nastupující zaměstnance. Mým úkolem bylo sestavit složku, kterou zaměstnanec v den nástupu vyplní. Dále jsem se setkávala s pracovní smlouvou a dalšími dokumenty, které jsou pro nástup do nového zaměstnání nezbytné. Mezi tyto úkony řadím také zdravotní prohlídky, které byly zaměstnancům před nástupem sjednány s firemní lékařkou. Také jsem měla možnost zúčastnit se meetingů se zástupci agentur, které s firmou spolupracují. Velmi přínosné pro mne bylo také jednání s Úřadem práce a uchazeči, kteří od Úřadu práce dostávali doporučení. Setkala jsem se nadále s odchodem do důchodu, ukončení pracovního poměru, odchodem na mateřskou a dokumentací, která se s tímto úkonem spojuje. Díky ochotě zaměstnanců a hlavně personálnímu oddělení jsem měla možnost poznat fungování firmy jako celku, ale také různým pracovním pozicím, které zaměstnanci ve firmě vykonávají. Obohacena jsem znalostmi z finanční sféry jako je zpracovávám faktur v Therefore programu, ale také dalšími z oblasti IT. 6 3 Zhodnocení praxe studentem Praxe pro mne byla velice přínosná v mnoha oblastech. Znalosti, které jsem znala pouze z teoretického hlediska, jsem si mohla vyzkoušet i v praxi. Práce v Leifheitu s.r.o. pro mne byla skvělou příležitostí, jak se zdokonalit v oblasti personalistiky a nabýt dovednosti z různých pracovních pozic ve firmě. Měla jsem tu možnost sledovat moderní vedení a být součástí týmu lidí, kteří oplývají zkušenostmi ve svém oboru. Byla jsem vřele přijata všemi lidmi, se kterými jsem měla možnost pracovat a jsem velmi vděčná za výběr právě této firmy. 7 Zr v ave r Praxe mne utvrdila ve výběru povolání a prohloubila můj zájem o toto pracovní odvětví. Mohla jsem si své teoretické znalosti ověřit v reálných situacích, které jsem za pomoci svých kolegů, dobré teoretické přípravě a také následným zkušenostem zvládala denně řešit. Nabyla jsem zkušenosti ve všech směrech personálního řízení a to i některých v oblasti finanční. Díky brainstormingům a různým meetingům jsem měla tu možnost zlepšit si tvé komunikační dovednosti v prostředí, které je vytvořené ve velice příjemném duchu. Primárně jsem si osvojila dovednosti, které jsou u práce personalisty nutné znát nejen teoretickým výkladem. 8