Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Kateřina Soukupová 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................5 4 Závěr....................................................................................................................................6 Přílohy.........................................................................................................................................7 1 1 Úvod Praxi jsem měla možnost vykonat u společnosti CBCZ group a. s., která sídlí v Českých Budějovicích a jde o společnost s ryze českým holdingem, která sdružuje společnosti působící na trhu už několik let a jmenovitě jde o společnosti EDIKT a. s., EPLcond a. s., CBEU gastro & hotels s. r. o., Belaka Company s. r. o., CBCZ Technology s. r. o., E-railconstruct s. r. o., SILETI CZ s. r. o., GW Cargo s. r. o. Hlavním zaměřením těchto firem je především železniční, zabezpečovací, dopravní a pozemní stavitelství a dokonce i hotelnictví, development, elektroinstalace a fotovoltaika. Spolupráce umožňuje firmám daleko větší působnost a nabídku služeb a činností. Například společnost EDIKT a. s., která působí na stavebním trhu už přes 30 let dostala za své výtvory a stavby několik ocenění, jako je stavební firma roku 2019, cena PRESTA, železniční stavba roku 2020 a mostní dílo roku 2009 a momentálně zaměstnává přes 200 zaměstnanců. Praxi jsem započala 16.1.2023 a skončila 21.4.2023. Hned první den mě ve firmě společně s kolegyní seznámili s BOZP, pracovním řádem a dalšími předpisy ve společnosti a informovaly jsme se o náplni a průběhu odborné praxe. Byla jsem postupně seznámena i s firmou a zaměstnanci CBCZ i EDIKT a. s., přičemž jsme převážně vykonávaly práci pro EDIKT. Během své praxe jsem veškeré výstupy vkládala do firemního notebooku, kde jsem měla přístup i ke konkrétním firemním programům, a hlavně k internímu firemnímu disku a po čas celé praxe jsem kromě personálních úkonů musela třídit, archivovat a skartovat interní dokumenty. 2 2 Náplň a průběh praxe Výstup č. 1 Jako první úkol, který jsme měly na praxi s kolegyní splnit, jsem dostala vypracovat inzerát na pozici „Řidič nákladního vozu“ a „Strojník rypadla“. Nejprve jsme zpracovávali text ve Wordu a následně jsme pracovaly na grafické stránce inzerátu. Popsaly jsme nabízené pozice, náplně práce, požadavky a nabídku, tak, abychom zaujaly a oslovily potenciální uchazeče. Co se týče grafické stránky, já měla možnost zpracovat fotografie na inzerát „Řidič nákladního vozu“ a kolegyně na „Strojník rypadla“ viz příloha 1 a 2. Nejprve jsme zpracovaly firmou dané fotografie v programu INPIXIO a hlavně PHOTOPEA, kde jsme využily YouTube k nastudování postupu a následně jsme obrázky i s textem upravovaly v programu CorelDRAW, se kterým nás naučila pracovat naše vedoucí. Co se týče prací s grafickými programy, velmi nás to proškolilo, protože jsme do té doby neměly možnost grafiku dělat. Oba inzeráty jsme následně vyvěsily na Facebook a vytiskly ve formě letáčku. Během praxe jsme pak měly možnost vytvářet další inzeráty, ne však už graficky, a to pro firmu EDIKT, EPLCOND i CBCZ Technology, přičemž jsme inzeráty zadávaly a upravovaly na stránky Impuls pro kariéru, Teamio a Veletrhy práce. Jelikož CBCZ group a. s. aktualizuje a modernizuje stránky všech svých společností, během praxe jsme se k inzerátům několikrát vracely a aktualizovaly informace. Také nám naše vedoucí umožnila účastnit se při procesu výběru kandidáta, přičemž nám rozdala uchazeči zaslané životopisy a my jsme měly vybrat uchazeče, kteří se nám líbí a eliminovat uchazeče, kteří nesplňují podmínky pro přijetí. Nakonec jsme se všechny shodly, přičemž naše vedoucí předvedla velkou dávku trpělivosti. Vedoucí praxe následně uchazeče informovala. Bohužel jsme neměly možnost dostat se přímo na pohovor, jelikož si to kandidát na vedoucího inženýrské stavby nepřál, což jsme samozřejmě musely respektovat, ale byly jsme proškoleni alespoň teoreticky skrze podklady k nástupu nových zaměstnanců. Pokud se jedná o vyšší pozice, přijímací pohovor probíhá za přítomnosti vedoucí personálního oddělení a vedoucího daného sektoru, který už pak sám rozhodne o nástupu zaměstnance do firmy. Jako dalším přínosem naší praxe byla účast na dvou exkurzích pro středoškoláky. Měly jsme možnost sledovat naši vedoucí při prezentaci firmy pro první a třetí ročník střední školy, kdy jsme se snažily získat jak možné brigádníky, tak i budoucí zaměstnance. Nejprve naše vedoucí přednesla krátkou prezentaci a následně jsme s ní i se studenty prošly areál EDIKTU na Rudolfovské ulici, seznámily jsme studenty se zaměstnanci a s prací, kterou firma dělá. Měly jsme možnost vidět na vlastní oči přístroje při práci a dozvědět se něco víc o celkovém způsobu 3 práce strojníků. Každý personalista by měl být dle mého názoru tímto podroben, aby věděl, jakou práci poté na trhu práce prezentuje a nabízí. Výstup č. 2 Hned v prvním týdnu nás vedoucí seznámila s kurzy Recruitement Academy, které jsem měla možnost vidět a více si rozšířit znalost LinkedIn a dalších sociálních sítí, přičemž mají více zajímavých témat, také videa od Orange Academy a s ANAG letáčky. Firma je ohledně školení zaměstnanců velice přívětivá, nabízí hned několik kurzů a zaměstnanec dostane i finanční podporu, když si kurzy spojené s prací najde sám. Obecně domluví personální vedoucí kurzy u specifických firem, od kterých pak přijde nabídka a vedoucí je následně rozešle zaměstnancům firmy a těm, kteří by měli zájem podá veškeré informace a domluví jim účast. Dokonce umožnila i nám zúčastnit se dvou kurzů. První kurz byl „Kreativní práce s textem“ a druhý „Prevence stresu“ přičemž šlo o dvoudenní školení. Nicméně nabídka byla velmi široká, byly tam kurzy na rozšíření znalosti Excelu i Wordu od začátečníka po pokročilého, spoustu školení na sociální sítě a značná část školení byla orientována na stres, time-management a účetní složky. Kurzy jsou pro firmu dostupné celoročně, tudíž jsme se některých školení, které nás zaujaly nemohly zúčastnit kvůli omezené době. Firma je schopná dát finanční bonus zaměstnancům, kteří zažádají o autorizaci. Také nabízí bonusy za věrnost. Finanční bonus dostane každý zaměstnanec pracující u firmy po dobu pěti let, a to opakuje po uplynutí dalších pěti let atd. Firma odměňuje i za půlkulaté a kulaté narozeniny. Měly jsme možnost podílet se na odměnění zaměstnankyně, která slavila jubileum prostřednictvím nabití Flexi Passu. Řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců vůbec nebylo naší pravomocí, jelikož vedoucí jednotlivých oddělení si tuto problematiku řeší sami bez zásahu personálního oddělení, a to zase prostřednictvím finančního ohodnocení. Velice zábavná a přínosná práce byla při vytváření Chatbota na internet ohledně benefitů pro zaměstnance. Naším úkolem bylo zjistit, zda jsou spokojeni se stávajícími benefity a zda by měli zájem o další benefity, které ve firmě ještě nejsou. Začaly jsme tím, že jsme si návrh nakreslily na myšlenkovou mapu, což se nám velice protínalo s teoretickými znalostmi ze školy a následně jsme vše importovaly na web Eplis, přičemž jsme se zaškolily i zde. Také jsme vytvořily papírovou formu skrz webovou stránku Survio, se kterou jsme byly seznámeny skrz vytváření našich vlastních dotazníků pro bakalářskou práci. Obě formy pak byly zpřístupněny zaměstnancům. Vytváření chatbota se nám protnulo hned ve výstupu 2 a 3. 4 Výstup č. 3 Jako součást praxe jsme měly možnost podílet se na přípravě každoročních firemních akcí pro obchodní partnery, kde jsme měly možnost spoluvytvářet s naší vedoucí pozvánky, ceny pro vítěze, zřizovaly jsme flash disky, propisky s logem a bloky. Také jsme se podílely na zhotovení seznamu zaměstnanců. Také jsme se dostaly na prohlídku staveb EDIKTU. První prohlídka byla stavba laboratoří VŠTE a druhá stavba klubu Bobík na Jihočeské Univerzitě. Stavbyvedoucí si na nás udělali čas a vysvětlili nám postupy při výstavbě, jak zaměstnanci fungují, jaké problémy mohou při stavbě nastat a ukázali nám celkové fungování týmu. Bylo zajímavé vidět spolupráci jak v kancelářích, tak na stavbách. Na stavbu bychom se normálně nedostaly, takže i toto beru za velký přínos. Zřídily jsme řádnou fotodokumentaci, abychom mohly výstupy sdílet na LinkedIn a dalších sociálních sítích, pro zaměstnance firmy, uchazeče i pro běžného uživatele. Výstup č. 4 Naše práce obnášela i vytváření směrnic na benefity a důchodové pojištění. To jsme za pomoci zákoníku práce vytvářely ve Wordu. Podílely jsme se na spoluvytváření článku pro noviny viz příloha 3, což nám pomohlo v oblasti HR marketingu. Většinu času jsme strávily při doplňování informací do programu Navigal ohledně cestovních dokladů a nákup PHM jednotlivých aut, přičemž jsme některá auta musely vyplňovat i v papírové formě. S tím byla spojena i pokladna, kterou jsme doplňovaly a kontrolovaly, dodělávaly všechny příjmové doklady za zaměstnance CBCZ i EDIKTU. To jsme upravovaly jak na sdílený disk, tak i v papírové formě do šanonů. Výstup č. 5 Tento výstup bohužel nebylo možné splnit, jelikož komunikaci s příslušnými orgány státní a veřejné správy vůbec nezastává personální oddělení, ale mzdové účetní, které využívají datové schránky a pro sociální pojištění existují vlastní stránky, nicméně jsme byly alespoň teoreticky seznámeny s postupem. 5 3 Zhodnocení praxe studentem Odborná praxe pro mě byla velmi přínosná, hlavně co se týče seznámení se s programy, které jako budoucí personalistka budu využívat. Dostaly jsme se s kolegyní k praktickým znalostem, které nám při teoretickém studiu chyběly a mohly jsme vidět práci personalistky přímo v praxi. Velkým oříškem pro mě bylo naučit se týmové spolupráci a kompromisu, jelikož jsme v kanceláři byly tři ženy, ale velmi jsem se díky kolegyním polepšila a považuji toto za největší přínos, který se mi bude hodit i do života. Navíc jsme měly možnost mít výbornou vedoucí Editu Vackovou, která byla neuvěřitelná, jak po stránce profesionální, tak i jako opora. Pomohla nám orientovat se více na sociálních sítích, hlavně LinkedIn a i přesto, že jsme neměly možnost najít zaměstnání přímo u firmy, velmi se angažovala při pomoci najít nám pozici i u jiných firem. Celkově jsem s praxí opravdu spokojena a budu za ni do budoucna vděčná. 6 4 Závěr V rámci praxe jsem splnila výstupy 1-4. 1. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti získávání, přijímání a výběru zaměstnanců a adaptace zaměstnanců – vytváření inzerátů, výběr zaměstnanců (teoreticky), prezentace firmy pro středoškoláky 2. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozvoje zaměstnanců, motivace a odměňování zaměstnanců – kurzy, školení, odměňování zaměstnanců, tvorba scénáře pro Chatbot ohledně balíčku benefitů 3. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásady komunikace, tvorby týmu – podílení se na firemních akcí, komunikace na stavbě i v kanceláři 4. Ovládá zásady tvorby a vedení personální agendy včetně příslušné legislativy – vytváření směrnice ohledně benefitů a důchodového pojištění, tvorba článku do novin (HR marketing), evidence knihy jízd, evidence pokladny 5. Zvládá agendu spojenou s komunikací s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR – výstup nebylo možné splnit, personální oddělení firmy danou problematiku neřeší, zde zodpovídají mzdové účetní Moc bych chtěla poděkovat naší vedoucí Editě Vackové a společnosti CBCZ group a. s. za výbornou pracovní příležitost. 7 Přílohy Příloha 1: Inzerát „Řidič nákladního vozidla“ 8 Příloha 2: Inzerát „Strojník rypadla“ 9 Příloha 3: Článek do novin