Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Ondřej Pýcha 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................6 4 Závěr....................................................................................................................................7 Přílohy.........................................................................................................................................8 1 1 Úvod Předmět RLZ_OPX Odborná praxe jsem v rozsahu 520 hodin absolvoval v Jihočeské hospodářské komoře se sídlem v Českých Budějovicích. Tato organizace, stejně jako všechny Hospodářské komory v České republice, je zřízena ze Zákona o hospodářské a agrární komoře (zákon č. 259/1996 Sb.). Tento zákon udává zákonné povinnosti a základní rámec činností komor, avšak již neudává kompetence a zdroje financování. Jihočeská hospodářská komora je tedy dobrovolné sdružení podnikatelů, které se díky jejich podpoře stará o své členy i podnikatelské prostředí v jihočeském regionu. Komora vznikla v roce 2001 spojením Okresních hospodářských komor v Českých Budějovicích, Českém Krumlově, Strakonicích a Táboře a založením nových oblastních kanceláří v Jindřichově Hradci, Písku a Prachaticích. O rok později byly založeny i oblastní kanceláře v Milevsku a Třeboni. Společnost řídí podnikatelé, kteří jsou samotnými členy, přičemž nejvyšším orgánem je Shromáždění delegátů. Jihočeskou hospodářskou komoru i její Úřad dále řídí zvolené Představenstvo. Jihočeská hospodářská komora má momentálně 35 zaměstnanců, kteří jsou rozmístěni po celém Jihočeském kraji podle toho, zdali pracují na centrále v Českých Budějovicích či jedné z oblastních kanceláří. Každý rok se členy stane několik desítek firem a podnikatelů. Nyní jich je přibližně 1200. Podnikatelé mohou díky členství získat mnoho výhod v podobě služeb Jihočeské hospodářské komory. K službám patří poradenství, vzdělávání, propagace, podnikatelská setkání, ovlivňování podnikatelského prostředí, podpora jihočeského patriotismu, personalistika a podpora techniky a řemesel. Ve zkratce usnadňují podnikání a propojují jihočeské podnikatele mezi sebou, školami a dalšími institucemi. 2 2 Náplň a průběh praxe Během 520 hodin, které jsem strávil v Jihočeské hospodářské komoře jako praktikant, jsem si vyzkoušel mnohé činnosti týkající se nejen personalistiky, ale i dalších důležitých aktivit, které by měl personalista znát a ovládat. 1) Činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti získávání, příjímání a výběru zaměstnanců a adaptace zaměstnanců Jeden z mých prvních úkolů v této oblasti bylo navrhnout a zpracovat příspěvek na sociální sítě Facebook a LinkedIn o volné pracovní pozici ředitele či ředitelky oblastní kanceláře v Českém Krumlově (viz Příloha 1). Po zveřejnění tohoto příspěvku přišly od několika zájemců životopisy, které jsem měl možnost si pročíst. Dále jsem pomáhal při tvorbě emailu, jenž zval adepty na první kolo výběrového řízení. Pohovorů se zájemci jsem nemohl zúčastnit, avšak každé pondělí probíhaly porady, kde ředitel Jihočeské hospodářské komory obeznamoval všechny zaměstnance o průběhu výběrového řízení. Jakožto praktikant jsem měl o průběhu pohovorů soukromé schůzky se zaměstnankyní, která některé z nich vedla. Informovala mě o průběhu, kladech a záporech daného adepta a podobně. Ke konci stáže přišel nový praktikant ze střední školy, kterého jsem měl seznámit s firemní kulturou a fungováním společnosti, neboť jsem se stal součástí týmu a velmi dobře poznal firemní kulturu i fungování společnosti. Zároveň jsem pomáhal začlenit zpět zaměstnankyni, která se vrátila z mateřské dovolené. 2) Činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozvoje zaměstnanců, motivace a odměňování zaměstnanců Každý pátek probíhala vzájemná zpětná vazba o uplynulém týdnu a hodnocení pracovních výkonů. Zaměstnankyně, které mě měly na starost poskytly hodnocení mně a zároveň i já jim, neboť jsme vzájemně spolupracovali. Hodnocení probíhalo také po větších událostech, které se během praxe konaly. Co se týče rozvoje zaměstnanců, každý zaměstnanec se může zdarma zúčastnit vzdělávacích akcí, které Jihočeská hospodářská komora pořádá pro své členy. Také zde probíhá ad hoc přístup ke vzdělávání. Na základě firemních potřeb bylo zjištěno, že zaměstnanci mají nedostatky v ovládání aplikace MS Excel. Proto proběhly dva kurzy, kterých jsem se taktéž zúčastnil. Někteří zaměstnanci se vzdělávají i mimo pracovní dobu na své náklady, a to hlavně v jazykových dovednostech. V rámci projektu Impuls pro kariéru a praxi vyplácí Jihočeská hospodářská komora mentory, které vzdělávají a přednáší během akcí financované z tohoto 3 projektu. Měl jsem na starost podklady k výplatám těchto mentorů a evidenci DPP, jejíž součástí byl zápis mentora a jeho činnost, kolik hodin odpracoval, datum a podpis mentora i ředitele Jihočeské hospodářské komory. Tuto evidenci jsem následně posílal mzdové účetní. Součástí byly i měsíční výkazy práce, kde se evidoval počet odpracovaných hodin, přičemž žádný mentor nesmí vykázat více než 20 hodin měsíčně. Zaměstnanci Jihočeské hospodářské komory nemají příliš benefitů či motivátorů. Lze mezi ně ale zařadit kávu na pracovišti zdarma, časté pochvaly, možnost navštívit zdarma semináře, přátelský kolektiv i vysokou odpovědnost za úkoly a pracovní aktivity. 3) Činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásady komunikace, tvorby týmu Jak jsem již zmínil, během praxe jsem se seznámil s podnikovou kulturou a celkovém fungování společnosti i etickým kodexem. Spolupracoval jsem a komunikoval téměř s každým zaměstnancem, který působí na centrále v Českých Budějovicích (přibližně 20 zaměstnanců). S většinou z nich jsem měl několik porad týkající se akcí, událostí a projektů. Součástí porad byl i brainstorming, zpětná vazba a podávání návrhů. Vládla zde velmi přátelská atmosféra, tudíž komunikace probíhala spíše neformální a od naprosté většiny mi bylo nabídnuto tykání. Pouze s panem ředitelem jsme vedli formální rozhovory. Měl jsem možnost reprezentovat Jihočeskou hospodářskou komoru na několika veřejných událostí, jako Veletrhy práce, Veletrh dotačních příležitostí, dopravní konference, Den Země v Písku a soutěže T-profi a Digi Den. Zároveň jsem se zúčastnil zahraniční cesty do jedné rakouské střední školy, kde jsem komunikoval s ředitelkou této školy. Byl jsem členem hned několika týmů, které se tvořily podle povahy událostí, které jsem pomáhal připravovat a organizovat. Praxe mi taktéž umožnila schůzky se členy Jihočeské hospodářské komory, ke kterým patří i firma Photomate s.r.o. V této společnosti jsem se setkal s tamními personalisty, se kterými jsem hovořil o personálních činnostech v jejich podniku. Během celé praxe jsem měl na starost sociální sítě, kde jsem vytvořil a přidal desítky příspěvků. Všechny příspěvky musely být v souladu s tzv. brand bookem, kde byly jasně stanovené parametry pro jejich loga, barvy, zásady a pravidla. 4) Zásady tvorby a vedení personální agendy včetně příslušné legislativy Na začátku praxe jsem se podílel na tvorbě mé osobní složky zaměstnance, v tomto případě praktikanta. Ta obsahuje základní informace, jméno, příjmení, školu, smlouvu o vykonávání praxe, adresu atd. Po absolvování školení BOZP a PO a také školení kyberbezpečnosti, se do této složky zařadily i certifikáty o úspěšném absolvování. Podobné složky mají všichni zaměstnanci. Každým začátkem měsíce jsem tvořil evidenci docházky, kterou vedou v MS Excel v přehledných 4 tabulkách. Před zápisem zaměstnanci odevzdávají arch s jejich odpracovanými hodinami, příchody i odchody a ze zadní strany nalepené propustky k lékařům. V průběhu evidence jsem kontroloval správnost všech náležitostí. Dále jsem tvořil cestovní příkazy, zapisoval do knihy jízd při každé pracovní cestě a následně ústně sděloval o pracovní cestě nadřízené. Jen v několika málo případech zde zprávu o pracovní cestě píšou a předávají řediteli. Také jsem pomáhal při pojištění zaměstnanců, kteří se chystali na zahraniční pracovní cestu do Chorvatska společně se studenty středních škol v rámci Erasmu. Jelikož se v době mého působení na komoře nepřijal žádný nový zaměstnanec, neměl jsem možnost být přítomen u sepisování pracovní smlouvy. Většina zaměstnanců má však pracovní smlouvu na dobu určitou. Avšak jedna zaměstnankyně se vracela z mateřské dovolené, mohl jsem se tak podílet na její zpětné adaptaci i na jejím pojištění a žádosti o lékařskou prohlídku. Vzhledem k tomu, že se zaměstnankyně vrátila z mateřské dovolené, její náhradnice dostala výpověď v polovině dubna. U podepisování výpovědi jsem nebyl přítomen, avšak zúčastnil jsem se schůzky, kde jsem s danou zaměstnankyní hovořil o průběhu. Pracovní smlouva jí skončí k poslednímu dni v červnu, dostala tak dvouměsíční výpovědní dobu. Dále zažádala ředitele a svou nadřízenou o referenční dopis pro potencionální zaměstnance, který jsem měl možnost si přečíst a podat zpětnou vazbu. 5) Agenda spojená s komunikaci s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR Od poloviny praxe jsem se aktivně podílel na propagaci a zároveň se zúčastnil Veletrhů práce, které Jihočeská hospodářská komora pořádá již několik let v několika jihočeských městech. Tvořil jsem propagační příspěvky na sociální sítě a zároveň komunikoval s Úřadem práce v Českých Budějovicích o těchto událostech. Na Úřadu práce jsem byl například informován, že zaměstnavatelé přestávají ohlašovat svá volná pracovní místa, ačkoliv někteří tuto možnost stále využívají, neboť je zdarma. Taktéž jsem se dozvěděl, že pořádá poradní sbory, kterých se zúčastňují starostové, inspektorát práce, komory atd. Na těchto sborech řeší problémy trhu práce. Díky praxi jsem se dostal také na Veletrh dotačních příležitostí, kde jsem měl možnost komunikovat se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky (MPSV) a také se zástupci Jihočeského kraje. S MPSV jsem hovořil o Operačním programu Zaměstnanost plus, který se koná v období 2021 až 2027 a má alokaci 46 mld. Kč. Probrali jsme cíle tohoto programu, kam patří například přístup k zaměstnání, rovnost mužů a žen, adaptabilita pracovní síly a modernizace služeb zaměstnanosti. Se zástupci Jihočeského kraje jsem hovořil zejména o přeshraniční spolupráci a spolupráci s Úřadem práce. Se sousedními zeměmi Rakousko, Slovensko a Německo, ale také s Taiwanem, Švýcarskem a Francií spolupracují v oblastech věda 5 a výzkum a vzdělávání zaměstnanců. Dále jsem konzultoval s Regionální rozvojovou agenturou jižních Čech o dotacích na podnikové vzdělávání. Jedná se o společnost zprostředkující žádosti o vzdělávání v oblasti IT a měkkých dovedností, na které lze získat dotaci až 500 tisíc Kč. Další pracovní aktivity a příležitosti Praxe mi přinesla mnohé pracovní zkušenosti v oblasti personalistiky, ale také mimo ni, které jsou podle mého názoru velmi užitečné i pro budoucí práci personalisty. Po celou dobu působení jsem měl na starost sociální sítě Facebook, Instagram i LinkedIn, kam jsem každý týden tvořil a přidával několik příspěvků týkajících se událostí Jihočeské hospodářské komory, zajímavosti ze světa podnikání a pracovněprávních vztahů. Zároveň jsem napsal desítky aktualit na jejich webové stránky. Byla mi svěřena organizace dvou velkých akcí. Jednalo se o soutěž T-profi pro střední a základní školy ve spolupráci s jihočeskými firmami a Digi den, která byla taktéž pro střední a základní školy. Zde si měli žáci vyzkoušet a otestovat své technické dovednosti v oblasti IT a programování. Jihočeská hospodářská komora pravidelně vydává čtvrtletník Jihočeský podnikatel. Březnový ročník roku 2023 byl na téma personalistika. Měl jsem možnost napsat několik článků, například o benefitech, konferencích a podnikatelském setkání. Tento úkol byl pro mě obrovskou výzvou, neboť se zpravodaj rozesílá stovkám podnikatelů, do ostatních hospodářských komor a dalších institucí. Zároveň jsem byl pověřen udělat rozhovory na dopravní konferenci v Českých Budějovicích s ředitelem CB Auto a.s., organizátorem Dnu Země v Písku, jednou ze zúčastněných učitelek a studenta, kteří si připravili ekologické projekty. Na konci praxe jsem byl také hostem podcastu Jihočeské hospodářské komory týkající se mého působení jakožto praktikanta. Některé z rozhovorů budou v dalším vydání zmíněného čtvrtletníku. 6 3 Zhodnocení praxe studentem Odborná praxe v rozsahu 520 mi přinesla podle mého názoru hned několik přínosů. Zapříčiňuji to ale hlavně tím, že jsem si pro stáž vybral Jihočeskou hospodářskou komoru, kde mi vyšli vstříc ve všech směrech a snažili se, abych neměl stereotypní práci a svěřovali mi i těžší úkoly. Prvním přínosem je rozhodně získání a zlepšení pracovních návyků, neboť jsem chodil každý pracovní den na osmihodinové směny jako každý pracovník. Mám na mysli plánování, organizaci práce, spolupráci s ostatními zaměstnanci, řešení problémů apod. V čem jsem si jistější je komunikace, ať už v pracovním týmu či se zástupci dalších organizací jako například MPSV, Jihočeský vědeckotechnický park nebo Jihočeský kraj. Díky praxi jsem si taktéž rozšířil síť kontaktů ať už v Jihočeské hospodářské komoře či s profesionály v oblasti podnikání, personalistiky, obchodu a ekonomiky. V těchto oborech jsem taktéž získal praktické zkušenosti. V neposlední řadě považuji za přínos i získání praktických znalostí o hospodářské situaci v regionu a získání povědomí o jihočeských podnikatelích. Praxe mi taktéž umožnila vyhlídku zaměstnání či budoucí spolupráci s Jihočeskou hospodářskou komorou. Náměty a návrhy mě snad žádné nenapadají. Zprvu jsem se bál délky praxe, ale teď vím, že tři měsíce jsou dostatečně dlouhá doba na začlenění se do pracovního kolektivu, seznámení se s pracovními aktivitami a získání všech potřebných dovedností. 7 4 Závěr Praxe na Jihočeské hospodářské komoře mi umožnila splnit v dostatečném rozsahu výstupy předmětu RLZ_OPX. Věnoval jsem se získávání, přijímání a výběru zaměstnanců včetně jejich adaptace. Po dobu tří měsíců jsem se několikrát zabýval hodnocením pracovních výkonů ať už mých či ostatních kolegů. Co se týče odměňování, zjistil jsem jaké výhody jsou zde umožněny a jakým způsobem zaměstnance motivují k lepším pracovním výkonům, a i já sám jsem se je k těmto výkonům snažil motivovat. Měl jsem možnost komunikovat a spolupracovat se všemi zaměstnanci a stal se svým působením součástí kolektivu. Během praxe jsem si osvojil některé činnosti v rámci personální agendy jako například tvorba osobních zaměstnaneckých složek, žádost o lékařskou prohlídku či pojištění zaměstnanců a tvorba cestovních příkazů. Komunikoval jsem nejen se zaměstnanci Jihočeské hospodářské komory, ale také se zástupci Ministerstva práce a sociálních věcí, Jihočeského kraje a Úřadu práce. Zároveň jsem využil veškeré výukové metody jako brainstorming, kritické myšlení, samostatná práce, frontální výuka i výuka multimediálními technologiemi. Jsem velmi rád, že Vysoká škola technická a ekonomická apeluje na důležitost praxe a vyčleňuje tomu téměř celý semestr. Praxi hodnotím velmi pozitivně s velkým přínosem do mého následujícího studia i budoucího zaměstnání. 8 Přílohy Příloha 1: Inzerát na sociální sítě