Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Eliška Obdržálková 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................6 4 Závěr....................................................................................................................................7 Přílohy.........................................................................................................................................8 1 1 Úvod Odborná praxe oboru Řízení lidských zdrojů byla vykonávána ve společnosti REALDOMUS s.r.o., která sídlí v Českých Budějovicích, konkrétně na adrese Radniční 133/1. Jedná se o společnost s ručením omezeným se dvěma jednateli, kteří jsou též realitními makléři a tudíž nedílnou součástí týmu. Společnost REALDOMUS s.r.o. má dvě pobočky, přičemž druhá pobočka se nachází v Praze. V Českých Budějovicích a na realitním trhu působí již 13 let a nyní se rozšířila o nové realitní centrum, které bylo oficiálně otevřeno 27. ledna 2023 za účelem osobních setkání s klienty v novém, příjemném prostředí. Velikost organizace je specifikována počtem 10 – 15 zaměstnanců, přičemž společnost rozšiřuje svůj tým a vyhledává nové potenciální pracovníky, kteří by se stali součástí organizace. Pracovníci v této společnosti jsou převážně realitní makléři, asistentky a interní účetní. Někteří pracovníci mají však i mnoho dovedností a zkušeností spojených s právním servisem, marketingem apod. Dále spolupracují také s externí účetní, advokátní kanceláří a externími specialisty přes marketing či IT. Jsou součástí realitní komory, tedy sdružení kvalitních a ověřených členů realitního trhu, jejíž podstatou je podpora v rámci vzdělávání a kvalifikace. Organizace si potrpí na kvalitních, férových a dlouhodobých vztazích se zákazníky a dalšími zainteresovanými stranami a všichni její členové se řídí zpracovaným etickým kodexem, zaměřeným na férovost a správné jednání vůči klientům. REALDOMUS s.r.o. spadá do terciárního sektoru a tudíž se jedná o organizaci nabízející služby a to zejména realitní služby. Zaměřuje se na zprostředkování pronájmu a prodeje bytů, rodinných domů, pozemků, zemědělských usedlostí a objektů k rekreaci. V rámci zprostředkování obchodu poskytují také služby marketingové, právní a další spojené s celým procesem prodeje, koupě či pronájmu. Nově začali také úzce spolupracovat se společností Finovo, a tudíž se ve firmě vyjma odborníků přes právní servis, realitní marketing a stavební obor, vyskytují také odborníci přes finanční poradenství. Zákazníci tak u této společnosti najdou všechny realitní služby, které potřebují. 2 2 Náplň a průběh praxe Náplň praxe se odvíjela od stanovených výstupů z učení předmětu RLZ_OPX. Byl splněn rozsah praxe, který byl stanoven na 520 hodin, přičemž tento rozsah byl vykonáván během pracovních dní, tedy od pondělí do pátku. Praxe byla plněna v období od 19. ledna 2023 do 19. dubna 2023. Vykonána byla v pobočce v Českých Budějovicích. V rámci teambuildingu byla navštívena však i pražská pobočka společnosti REALDOMUS s.r.o. Po celou dobu praxe jsem byla v přítomnosti školitelky a dalších pracovníků, kteří mi ochotně pomáhali a prováděli mě dílčími činnostmi v organizaci. Ve společnosti pracují především realitní makléři a asistentky, kteří jsou však mimo jiné specializovaní na další činnosti jako například realitní marketing, HR marketing, účetnictví apod. První den nástupu na praxi jsem byla seznámena a poučena s BOZP a PO společnosti, pracovním řádem a dalšími právními předpisy vztahujícími se k organizaci a k průběhu a náplni odborné praxe. Dále mě školitelka provedla po prostorách podniku a seznámila mě s ostatními pracovníky, kteří ve společnosti působí. Podniková kultura V prvních dnech praxe jsem byla seznámena s brandmanuálem společnosti, kterým je nutné se řídit při vytváření příspěvků, článků a dalších činnostech souvisejících s marketingem či dalšími činnostmi vykonávanými v podniku. V rámci etického řízení jsem byla podrobně seznámena s dosavadním etickým kodexem společnosti, který byl zaměřen převážně na klienty a etické jednání v rámci spolupráce s nimi. Etický kodex jsem zhodnotila a následně vytvořila návrh nového etického kodexu, který byl na základě znalostí o činnostech podniku rozšířen. Dále byl graficky zpracován a předán jednatelce společnosti. Vytvořila jsem také návrh společenské odpovědnosti podniku v aplikaci Canva. Byl napsán článek na blog a vytvořena prezentace o společnosti, hodnotách, zvycích, jednání ve společnosti a postavení vůči konkurenci. V rámci etického jednání pracovníků s klienty jsem byla též vyslána do terénu s realitními makléři, konkrétně na prohlídky nemovitostí, kde jsem pozorovala jednání pracovníka s klientem v rámci etického kodexu a dalších hodnot a zvyků společnosti. Přítomna jsem byla též na schůzkách pracovníka s klienty. Byl mi vytvořen firemní e-mail a byla jsem zaškolena a zaučena s aplikací Microsoft To Do za účelem správného time managementu, delegování úkolů a dostatečné komunikace ve společnosti. V rámci dostatečné komunikace se konaly ve společnosti také každé pondělí ranní pracovní porady, na kterých se mimo jiné dává prostor pro dotazy, návrhy a připomínky ze strany pracovníků. Každou středu se pak konaly ranní marketingové porady, na 3 kterých je téměř vždy přítomen i externí marketingový specialista. Každý poslední pátek v měsíci se pak uskutečňovaly celodenní superporady zaměřené na rozvoj v rámci vzdělávání, na kterých jsou většinou přítomní i spolupracovníci z pražské pobočky a další odborníci a externí specialisté. Na všech těchto poradách a superporadách jsem byla přítomna a přispívala svými názory, připomínkami a znalostmi. Byla jsem též součástí hodnotících rozhovorů jednatele s jednotlivými pracovníky organizace v rámci dostatečné komunikace a hodnocení výkonu. V rámci tvorby týmu jsme se společně účastnili sportovní akce, konkrétně hraní bowlingu, dále také společenských akcí, jako bylo otevření realitního centra, akce „Velikonoční dílnička“ nebo jsme jen všichni poseděli u kávy v realitním centru a vyprávěli si. V rámci teambulidingu jsme též navštívili pražskou pobočku a tudíž i ostatní spolupracovníky, kteří jsou součástí týmu. Personální agenda a dokumentace Se zásady tvorby a vedením personální agendy včetně příslušné legislativy jsem byla obeznámena interní účetní, která je mimo jiné i realitní makléřkou zaměřující se však pouze na pronájmy. Společnost dále spolupracuje také s externí účetní, se kterou jsem však bohužel neměla možnost se setkat. Byla jsem seznámena s některými dokumenty personální agendy, jako například s pracovními smlouvami, které jsem si důkladně přečetla a porovnávala je s dokumenty, které jsme zpracovávali v rámci předmětu RLZ_PAD. Dále jsem nahlédla a prostudovala evidenci pracovní doby, kterou zpracovávají v aplikaci Microsoft Excel a kterou jsem měla možnost zkusit také sama zadávat. Na základě znalostí z předmětu RLZ_PAD, konkrétně znalostí a dovedností s aplikací Pamica, mi byla zadána případová studie, týkající se přijetí nového zaměstnance, na základě které jsem zpracovávala jednotlivou personální agendu a dokumentaci. Ta mi byla posléze zkontrolována interní účetní, která mi následně poskytla zpětnou vazbu. Dále jsem obdržela materiály k prostudování, které se týkaly platby pojistného, včetně komunikace s OSSZ a podání daňového přiznání včetně komunikace s finančním úřadem, které mi interní účetní navíc dovysvětlila a ukázala. V poslední řadě jsem byla seznámena s přípravou faktur pro externí účetní, včetně plateb a očíslování faktur. Řízení a hodnocení pracovního výkonu pracovníků Na praxi jsem se účastnila všech pracovních porad, přičemž většina z nich byla zaměřena na řízení a hodnocení výkonu pracovníků, včetně odměňování vázané na výkon. Na superporadách, kterých jsem byla součástí, se pak zhodnocovaly pracovní výkony uplynulého měsíce. Dále jsem vytvářela a následně zpracovávala sebehodnotící dotazníky vyplněné pracovníky společnosti pro účely hodnocení pracovního výkonu pracovníků. Byla jsem též přítomna u rozhovorů jednatelky 4 s jednotlivými pracovníky za účelem hodnocení jejich pracovního výkonu, zpětné vazby a očekávání do budoucna ohledně plnění pracovních činností a povinností. Též jsem se účastnila rozhovorů se školitelkou o zhodnocení mých dosavadních výkonů na praxi včetně mé spokojenosti ve společnosti. Rozvoj, motivace a odměňování zaměstnanců V rámci rozvoje pracovníků se konají ve společnosti každý poslední pátek v měsíci superporady zaměřené na rozvoj pracovníků v rámci vzdělávání, kterých jsem se pokaždé účastnila. Na těchto superporadách byli přítomni též odborníci z praxe, externí specialisté z marketingu, IT a dalších oborů, kteří vzdělávali pracovníky organizace prostřednictví přednášek. Ve společnosti se uplatňovaly jak metody používané ke vzdělávání na pracovišti, tak i metody používané mimo pracoviště, které se realizovaly především právě na superporadách. Byla jsem přítomna u vzdělávání prostřednictvím coachingu, pracovních porad každé pondělí, přednášek, které byly často spojeny s diskuzí a také prostřednictvím metody hraní rolí, které mi přišlo nejzajímavější. Napsala jsem též článek o rozvoji v rámci vzdělávání ve společnosti v rámci superporady. Co se týče motivace a odměňování pracovníků ve firmě, ti mají k dispozici mnoho benefitů poskytovaných jednateli společnosti. Motivace pracovníků se realizovala jednatelkou organizace též na pracovních poradách a hodnotících rozhovorech jednatelky s jednotlivými pracovníky, kterých jsem byla také součástí. Dále jsem vytvořila a zpracovala dotazníky, které se týkaly spokojenosti pracovníků s dosavadní motivací k pracovnímu výkonu a spokojenosti ve společnosti. Na základě inzerátů konkurenčních společností jsem vytvořila podklady pro nový benefitní systém, který by mohl být atraktivní pro stávající i potenciální pracovníky v této organizaci. HR marketing a nábor nových zaměstnanců Na praxi jsem se věnovala převážně také HR marketingu, aktivitám a činnostem souvisejícími se získáváním, výběrem, přijímáním a částečně také adaptací potenciálních zaměstnanců. Účastnila jsem se všech marketingových porad, na kterých byl téměř vždy přítomen také externí marketingový specialista, se kterým společnost spolupracuje. Měla jsem na starost celou kampaň náboru nových zaměstnanců společně s externím marketingovým specialistou. Vytvořila jsem mnoho podkladů pro tuto kampaň, jako například příspěvky na sociální sítě, texty k inzerátům na Jobs.cz a Linked In, leták, scénáře k videím, persony apod. V rámci náboru nových zaměstnanců jsem také pročítala motivační dopisy a životopisy zájemců o pracovní pozici a také jsem s nimi měla možnost komunikovat. Byla jsem přítomna u pracovního pohovoru, na který jsem 5 připravovala řadu otázek. Zpracovala jsem dokumenty pro účely adaptace nového pracovníka, a jelikož se nám podařilo jednoho přijmout, byla jsem součástí jeho adaptace ve společnosti. Byla jsem však bohužel součástí pouze částečné adaptace, jelikož pracovník nastoupil až ke konci mé praxe. Ostatní činnosti V průběhu své praxe jsem vykonávala také aktivity a činnosti související s realitním marketingem, povinnostmi realitního makléře apod. Psala jsem mnoho článků na sociální sítě a blog, asistovala u natáčení marketingových videí, archivovala důležité dokumenty a smlouvy. Také jsem se věnovala monitoringu s klienty, který mi pomohl zlepšit mé komunikační dovednosti, připravovala jsem materiály pro zprostředkování obchodu, vytvářela medailonky všem realitní makléřům apod. Díky těmto aktivitám jsem se mohla zaučit s aplikacemi Canva či Business Suite pro následné využití při přípravě kampaně pro nábor nových zaměstnanců, zlepšila své komunikační dovednosti a lépe se poznala se svými kolegy. Věřím, že tyto zkušenosti a dovednosti mi budou přínosem do budoucna. 6 3 Zhodnocení praxe studentem Celkově bych zhodnotila praxi ve společnosti REALDOMUS s.r.o. velmi pozitivně. Všichni členové organizace mě brali jako plnohodnotného člena týmu a já jsem se díky tomu na praxi cítila potřebná a po celou dobu praxe jsem byla ve společnosti maximálně spokojená. Hlavním přínosem praxe bylo především ověření teoretických znalostí v praxi, která mi též pomohla tyto znalosti prohloubit. Také mi poskytla nové znalosti a dovednosti, které budu moci v budoucnu plně využít. Dalšími přínosy praxe bylo také poznání firemní kultury, toho, jak to ve společnosti opravdu funguje včetně poznání nových skvělých kolegů, se kterými jsme i nadále v kontaktu. Dále mi praxe umožnila zlepšit mé komunikační dovednosti a ověřit své schopnosti co se týče týmové práce. I když jsem se nástupu na praxi zpočátku obávala, nyní jsem velmi vděčná za tuto zkušenost a jsem si jistá, že byla obrovským přínosem do budoucna. Na praxi jsem nezaznamenala žádné nedostatky, a tudíž není třeba uvádět žádné návrhy na zlepšení. Negativem pro mě bylo pouze parkování, jelikož se pobočka společnosti nachází v Radniční ulici u náměstí, kde nelze bezplatně parkovat. To však nepovažuji za nedostatek společnosti v rámci praxe. Naopak bych chtěla vyzdvihnout krásné, nové a moderní prostory podniku, ve kterých jsem praxi vykonávala a přátelské prostředí na pracovišti, díky kterému jsem na praxi chodila ráda a s nadšením. 7 4 Závěr Společnost REALDOMUS s.r.o., ve které jsem praxi vykonávala, mi umožňovala plnit všechny dané výstupy z praxe v rámci předmětu RLZ_OPX. Během praxe jsem se věnovala aktivitám a činnostem spojeným s personální agendou a dokumentací, a to pod kontrolou a s pomocí interní účetní, která mi dovolila nahlídnout do některé agendy a dokumentů. Poskytla mi též materiály k prostudování související s touto problematikou a zadala mi případovou studii k vypracování. Dále jsem plnila výstup v rámci podnikové kultury, a to například rozšiřováním etického kodexu společnosti, vytvářením návrhu společenské odpovědnosti, obeznámením se s hodnotami, zvyky a jednáním ve společnosti a účastmi na teambuildingových akcích v rámci tvorby týmu. Po celou dobu praxe jsem velmi často a bez jakýchkoliv problémů komunikovala se všemi členy společnosti, klienty a potenciálními zaměstnanci. Pod dohledem asistentky, která je zároveň specialistkou na realitní marketing a za spolupráce s externím marketingovým specialistou jsem velké množství času na praxi strávila také aktivitami a činnostmi souvisejícími s náborem nových zaměstnanců, tedy získáváním, přijímáním, výběrem potenciálních pracovníků, HR marketingem, konkrétně vytvářením celé kampaně a částečně také adaptací nového pracovníka. V rámci přítomnosti na pracovních poradách, superporadách a u rozhovorů jsem pozorovala řízení a hodnocení pracovních výkonů, motivaci a rozvoj pracovníků v rámci vzdělávání. Do této oblasti jsem též přispěla vytvářením a zpracováváním sebehodnotících dotazníků, benefitního systému apod. Na praxi jsem se také naučila samostatnosti, trpělivosti a odpovědnosti, což jistě využiji v budoucnu a považuji to za obrovský přínos praxe. Závěrem bych ráda poděkovala všem členům společnosti REALDOMUS s.r.o. za jejich ochotu, trpělivost a vytvoření příjemného a přátelského prostředí, ve kterém jsem praxi vykonávala velmi ráda a s nadšením. Zároveň jsem se na praxi cítila potřebná a to především díky tomu, že mě všichni brali jako plnohodnotného člena týmu. Také bych chtěla poděkovat za nabídku brigádnické spolupráce. 8 Přílohy Příloha 1: Návrh textu k inzerátu na Jobs.cz 9 Příloha 2: Příspěvek na sociální sítě v rámci náboru nových zaměstnanců