Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Řízení lidských zdrojů Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Bc. Nela Hodková 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................5 4 Závěr....................................................................................................................................6 Přílohy.........................................................................................................................................7 1 1 Úvod Odbornou praxi jsem vykonávala u společnosti CBCZ group a. s., která je ryze českým holdingem sdružující firmy působící na trhu několik let, které se zaměřují na železniční, zabezpečovací, dopravní a pozemní stavitelství, ale též i na oblasti hotelnictví a developmentu. Skupina CBCZ group sdružuje společnosti EDIKT a. s., EPLcond a. s., Belaka Company s. r. o., CBCZ Technology s. r. o., CBEU gastro a hotels s. r. o., E-railconstruct s. r. o., Sileti cz s. r. o., GW CARGO s. r. o.. Díky spolupráci těchto společností umožňuje skupině vystupovat na stavebním trhu s daleko širší nabídkou služeb a činností. Převážně jsem svou praxi vykonávala pro společnost EDIKT a. s., která působí na českém trhu více než 30 let a za své stavby dostala i několik ocenění. Působí v oblastech železničního, pozemního a inženýrského stavitelství, ale i v oblastech zámečnictví, autodopravě a mechanizaci. Momentálně zaměstnává přes 200 zaměstnanců. 2 2 Náplň a průběh praxe Praxe byla vykonávána po dobu 3 měsíců tj. od 16. ledna 2023 do 21. dubna 2023. Při nástupu na praxi jsem byla seznámena s BOZP, pracovním řádem a dalšími předpisy vztahujícími se k organizaci a k průběhu a náplni odborné praxe. Následně jsem obdržela pracovní notebook s interními programy a přístupem k internímu disku, kam jsem vkládala veškeré mnou vytvořené dokumenty. Druhý den jsem byla seznámena s firmou a zaměstnanci, čekala mě i prohlídka areálu Okružní. Dále jsem třídila interní dokumenty a nehodící se dokumenty jsem skartovala, což jsem pak dělala i v průběhu praxe. Následné dny už jsem se zapojovala do personálních úkonů. Výstup č. 1 - získávání, přijímání a výběr zaměstnanců Na odborné praxi jsem vytvářela inzeráty a později je i samostatně zveřejňovala. Nejprve na pozice strojník rypadla a řidič nákladního vozidla. Texty jsem zpracovávala zprvu ve Wordu (Kdo jsme, co požadujeme, co nabízíme). Poté jsem je graficky upravovala v programu CorelDRAW, se kterým jsem se naučila pracovat díky mé vedoucí. Pro upoutání pozornosti potenciálního zaměstnance jsem graficky inzeráty dále vytvářela i v programech INPIXIO a PHOTOPEA, kdy jsem se musela proškolit skrz YouTube, abych věděla, jak s těmito programy pracovat. Z důvodu náročnosti jsem upravovala zejména inzerát „Strojník rypadla“ viz příloha a má kolegyně „Řidič nákladního vozidla“. Tyto inzeráty slouží zejména k vyvěšení na sociální sítě a jako letáčky v tištěné formě pro uchazeče bez přístupu k internetu. Vytvářela jsem i inzeráty nejen pro EDIKT, ale i pro EPLCOND, CBCZ Technology, které jsem následně vkládala na stránky Impuls pro kariéru, Veletrhy práce a Teamio a aktualizovala je. Podílela jsem se i na prezentování firmy EDIKT pro první a třetí ročník střední školy, kdy jsme se snažili o získání praktikantů či brigádníků do naší firmy a následně probíhalo provedení po areálu na Rudolfovské, seznámení se zaměstnanci a proškolení, co by bylo jejich náplní práce v daném sektoru. Dostala jsem i možnost podílet se na výběru uchazeče, kdy má vedoucí obdržela životopisy, následně vytiskla a předložila mi je. Zhodnotila jsem, které životopisy mě zaujaly a z jakého důvodu a následně je předložila zpět. Víceméně jsme se shodly a vedoucí dotyčného informovala. Zejména přijímací pohovor, pokud se jedná o vyšší pozici, probíhá tak, že personalistka informuje uchazeče a sjedná schůzku s uchazečem a vedoucím daného sektoru, který po uskutečnění pohovoru sám uváží, zda uchazeče přijmout či ne po konzultaci s personální. Vedoucí se snažila nám zprostředkovat i to, abychom se s kolegyní podílely na přijímacím pohovoru, ovšem potenciální zaměstnanec výslovně odmítl naši přítomnost. 3 V době mé praxe nastupovali noví zaměstnanci na pozici stavbyvedoucího pro inženýrské stavby a přípraváře na pozemní stavby. Bohužel jsme se tohoto procesu nemohly s kolegyní zúčastnit, ale byly jsme alespoň proškoleny, jak proces nástupu nového zaměstnance probíhá a obdržely jsme i podklad k nástupu nových zaměstnanců. Výstup č. 2 - řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozvoje zaměstnanců, motivace a odměňování zaměstnanců Měla jsem možnost seznámit se s kurzy přes Recruitment Academy, Orange Academy formou videí a s publikacemi ANAG. Firma nabízí několik kurzů pro zaměstnance. Dokonce je firma ochotna i splnit samostatný individuální požadavek jedince o kurz. Obdržely jsme s vedoucí nabídku, kterou jsme rozeslaly po zaměstnancích a následovně si zaměstnanci mohli individuálně vybrat, o který mají zájem. Po obdržení zpětné vazby jsme informovaly paní zřizující tyto kurzy. Firma mi umožnila absolvovat 2 školení a to “Kreativní práce s textem” a “Prevence stresu” (dvoudenní školení). Firma také nabízí zaměstnancům možnost, v případě jejich zájmu o složení autorizační zkoušky, financování přípravných kurzů pro autorizaci a následných ročních poplatků. Zároveň za úspěšné složení autorizační zkoušky dostane každý takovýto zaměstnanec odměnu v řádech desetitisíců korun. Dále firma odměňuje své zaměstnance za každých odpracovaných 5 let u společnosti finančním bonusem. Dokonce jsem se mohla podílet i na odměnění zaměstnankyně, která slavila kulaté narozeniny. Tato kulatá a půlkulatá životní jubilea jsou odměňována formou nabití Flexi Passu. Vytvářela jsem i scénář pro firemní Chatbot zaměřený na benefity pro zaměstnance. Konkrétně, zda jsou spokojeni se stávajícími, jak by se jim líbila změna apod. Nejprve jsem s kolegyní rozkreslila myšlenkovou mapu v papírové formě ohledně benefitů. Následně jsem vše importovala do interního programu Eplis, kde jsem vytvořila již konkrétní scénář pro Chatbot. Scénář byl pak rozeslán jednotlivým zaměstnancům. Jelikož ne všichni zaměstnanci mají přístup k internetu, byla potřeba vytvořit i papírová forma. Dotazník jsem vytvořila pomocí internetové stránky Survio. Výtisk byl rozdán zaměstnancům. Řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců nebylo možné splnit, protože u této firmy hodnotí výkon přímý nadřízený daného sektoru formou systému finančních bonusů. Výstup č. 3 – oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásady komunikace, tvorby týmu V rámci praxe jsem byla na prohlídkách staveb laboratoří VŠTE a “Bobíka” Jihočeské Univerzity, kde nám následně byly vysvětleny postupy, důvody problémů při výstavbě staveb, fungování zaměstnanců, tvorby týmů, co kdo má na starost a z jakého důvodu, ale mohly jsme s kolegyní vidět i komunikaci zaměstnanců a nadřízených mimo kanceláře. Při prohlídce staveb 4 jsme vytvářely fotodokumentace z důvodu podílení se na marketingu (i HR) formou zveřejňování na sociálních sítích. Podílela jsem se i na vytváření firemních akcí jako byla konference na Lipně (každoroční akce po uplynutí hospodářského roku a plánování dalšího) a golfový turnaj pro obchodní partnery. Vytvářela jsem pozvánky, hledala ceny pro vítěze, utvářela seznam zaměstnanců a zřizovala dary formou bloku, flash disku, brýlí, propisek s logem apod.. Výstup č. 4 - zásady tvorby a vedení personální agendy včetně příslušné legislativy Méně záživnou fází mé práce byla tvorba směrnic na firmou poskytované benefity a důchodové pojištění, kterou jsem vytvářela v programu Word, kde jsem využila i zákoník práce. Dále evidence knihy jízd v programu Navigal, kde jsem evidovala nákup PHM ke každému autu a následně i “cesťák”. U některých aut bylo požadováno evidovat knihu jízd i v papírové formě. A v neposlední řadě pokladna, kde jsem evidovala a kontrolovala všechny příjmové a výdajové doklady v Excelu s papírovou formou a řadila podle data do desek. Podílela jsem se i na tvorbě a korekci textu webových stránek CBCZ group a všech členů skupiny. A v neposlední řadě jsem pomáhala i na tvorbě článku do novin viz příloha 3, kdy jsem se tím podílela i na HR marketingu firmy. Výstup č. 5 - komunikace s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR Z důvodu, že komunikaci s příslušnými orgány státní a veřejné správy v této firmě neřeší personalistka, ale mzdové účetní pomocí datové schránky, jsem tento výstup splnit nemohla. 5 3 Zhodnocení praxe studentem S odbornou praxí jsem byla nadmíru spokojena. Hlavním přínosem bylo ověření mých teoretických znalostí v praxi. Dále jsem se naučila nejen s interními programy, ale i dalšími jako například CorelDRAW. Zjistila jsem své slabé, ale i silné stránky nejen v týmové práci, ale i při výkonu práce samostatně. 6 4 Závěr V rámci vykonávání své praxe jsem splnila z pěti požadovaných výstupů čtyři. 1. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti získávání, přijímání a výběru zaměstnanců a adaptace zaměstnanců – vytváření inzerátů, prezentování firmy, výběr uchazečů a adaptace, i když jen teoreticky. 2. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců, rozvoje zaměstnanců, motivace a odměňování zaměstnanců – Oblast řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců hodnotí přímý nadřízený. Objednávání kurzů, absolvování školení, vytváření scénáře pro Chatbot ohledně benefitů, odměňování zaměstnankyně za životní jubileum a další viz výše. 3. Ovládá činnosti a aktivity podnikového personalisty (HR specialisty) v oblasti podnikové kultury včetně etického řízení, zásady komunikace, tvorby týmu – vytváření firemních akcí a podílení se na podnikové kultuře, řešení komunikace na stavbě, tvorby týmu si zřizuje vedoucí, ale při tvorbě týmu asistence. 4. Ovládá zásady tvorby a vedení personální agendy včetně příslušné legislativy – vytváření směrnice ohledně benefitů a důchodového pojištění, evidence knihy jízd, pokladna, vytváření článku (HR marketing). 5. Zvládá agendu spojenou s komunikací s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR - výstup jsem nebyla schopna splnit, protože mé oddělení komunikaci s příslušnými orgány státní a veřejné správy v oblasti HR neřeší. Má vedoucí se snažila požadavkům vyhovět, abych nabyla této zkušenosti, ale mzdové účetní byly velice časově vytížené a nemohly se mi věnovat. Na závěr bych chtěla poděkovat společnosti CBCZ group a. s., ale zejména mé vedoucí Editě Vackové, že jsem mohla vykonávat praxi na personálním oddělení po jejím boku. 7 Přílohy Příloha 1: Inzerát „Strojník rypadla“ Zdroj: Vlastní 8 Příloha 2: Inzerát „Řidič nákladního vozidla“ Zdroj: Vlastní 9 Příloha 3: Článek Zdroj: Vlastní