Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Radim Žák 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 11. 01. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................4 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................5 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................7 4 Závěr....................................................................................................................................8 4 1 Úvod Svou praxi vykonávám v menší rodinné firmě zaměřující se na nákladní silniční dopravu. Tato firma má sídlo v Chotěboři v okresu Havlíčkův Brod (kraj Vysočina). Autodoprava byla založena roku 1997. V současnosti jsem zde zaměstnán na dohodou o provedení práce (od roku 2019) jako administrativní pracovník. Mimo majitele/řidiče jsou zde na plný úvazek zaměstnáni další 3 řidiči. Firma v současnosti vlastní 7 nákladních vozů od menších vozů s nosností do 7,5 t až po velké nákladní kamiony. Firma je vedena jako koncesovaná živnost i s „eurolicencí“. Hlavními zákazníky jsou zpravidla firmy a společnosti, zaměřující se na výrobu a prodej zboží. Datum vzniku: 19. 3. 1997 Obchodní firma: Josef Žák Adresa sídla: Chotěboř, Krále Jana 52/58301 Identifikační číslo: 63562791 Právní forma: Fyzická osoba podnikající dle živnostenského zákona nezapsaná v obchodním rejstříku Klasifikace ekonomických činností - CZ- NACE: Silniční nákladní doprava Velkoobchod a maloobchod; opravy a údržba motorových vozidel Opravy a údržba motorových vozidel, kromě motocyklů Zprostředkování velkoobchodu a velkoobchod v zastoupení Ostatní úklidové činnosti 5 2 Náplň a průběh praxe Daňová evidence Hlavní náplní mého zaměstnání je vedení daňové evidence podniku v rámci které vystavuji faktury vydané a samozřejmě eviduji a zúčtovávám faktury přijaté + jejich likvidace. Dále měsíčně vystavuji přiznání DPH a kontrolního hlášení. Pravidelně zpracovávám přiznání k silniční dani a roční přiznání k dani z příjmů a vystavuji výkaz zisků a ztrát atd. Výstupy: Student se umí orientovat v základních účetních předpisech (zákon o účetnictví, vyhláška pro podnikatele, české účetní standardy), umí definovat základní účetní kategorie a účetní prvky (vymezení aktiv a pasiv, nákladů a výnosů, princip podvojnosti a souvztažnosti), umí zaznamenat hospodářské operace v účetních výkazech, umí sestavit rozvahu, výkaz zisku a ztráty včetně přílohy, umí posoudit hospodářskou situaci podniku z údajů, které získá v účetnictví. Mzdové účetnictví a personalistika Měsíčně vystavuji mzdy na základě záznamů o provozech vozidel („stazky“) vč. komunikace a zasílání nezbytných dokumentů zdravotním pojišťovnám a OSSZ. Na konci každého měsíce také stahuji a zpracovávám údaje z karet řidičů a z tachografů všech nákladních vozidel. Tímto analyzuji a zároveň kontroluji dodržování povinných přestávek, dodržování rychlostních limitů a kontroluji i pohyb vozidel (zda kilometry ze „stazek“ odpovídají skutečnosti). Jsem často přítomen u přijímacích pohovorů se zaměstnanci a zpravidla vyřizuji většinu náležitostí při rozvázání pracovního poměru. Pro kolegy/řidiče nákladních vozů také zařizuji pravidelná povinná školení a objednávám školení o BOZP. Také zpracovávám cestovní příkazy, sepisuji pracovní smlouvy a dodatky k pracovním smlouvám a samozřejmě i smlouvy k ukončení pracovního poměru nebo evidenční list důchodového pojištění atd. výstupy: student dokáže plánovat, organizovat i hodnotit podnikové vzdělávání, a to na základě znalosti předpokladů pro efektivní vzdělávání, řídí proces přijímání a adaptace pracovníků, aplikuje v praxi vhodné a účinné zásady řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců a principy motivace, je schopen kontrolovat personální náklady a rozumí ukazatelům personálního controllingu. 6 Kalkulace a komunikace Součástí mé práce jsou i kalkulace nákladů a vytváření cenové nabídky pro odběratele a samotné jednání s odběrateli (zpravidla se zástupci podniků větší a střední velikosti). Spolupráce na menších i větších obchodních smlouvách i občasná účast u podepisování smluv s odběrateli. Jsem ve styku i se zástupci banky při zařizování podnikatelských úvěrů. Pro firmu jsem také pomáhal při registraci do spediterských systémů, obsluhou tohoto systému a též jednám se zástupci speditérských firem. Samozřejmostí je registrace a práce s mýtnými systémy v česku i zahraničí v rámci EU. V rámci propagace jsem vytvářel propagační letáky a vizitky. Výstupy: Student rozumí zásadám a principům strategického řízení a rozhodování, zásadám strategické situační analýzy a umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí Pneuservis a vedení skladové evidence Firma se okrajové zabývá také pneuservisem pro osobní vozy. V tomto případě komunikuji s dodavateli pneumatik a také objednávám a eviduji kola a pneumatiky. Jsem tedy i „menším skladníkem“. Pravidelně ale asistuji i při samotném přezouvání. 7 3 Zhodnocení praxe studentem Tato práce je pro mě velice přínosná. Mám zde možnost poznat podnikatelské prostředí. Komunikace s manažery menších i velkých firem mi dala možnost nahlédnout „za oponu“ a možnost pochopit některé manažerské a zejména zásobovací procesy známých velkých tuzemských firem. Dále jsem získal důležitou praxi ve vedení daňové evidence, mzdového účetnictví a dalších nezbytných administrativních činnostech, které udržují firmu v chodu. Postupně se také zlepšuji ve svých (od dětství) slabších komunikačních dovednostech. V rámci této praxe/práce bohužel nemám možnost vyzkoušet si teoretické znalosti z oboru marketingu. Stejně tak se v mikropodniku, ve kterém pracuji, obvykle nevyužívají kalkulace vnitřního výnosového procenta, WACC či podobné kalkulační metody obvyklé pro investiční projekty ve větších firmách. 8 4 Závěr Ve své praxi se mi povedlo splnit následující výstupy: - Student rozumí zásadám a principům strategického řízení a rozhodování, - rozumí zásadám strategické situační analýzy, - umí aplikovat základní metody pro hodnocení vnitřního a vnějšího podnikového prostředí, - dokáže plánovat, organizovat i hodnotit podnikové vzdělávání, a to na základě znalosti předpokladů pro efektivní vzdělávání, - řídí proces přijímání a adaptace pracovníků, - aplikuje v praxi vhodné a účinné zásady řízení a hodnocení pracovního výkonu zaměstnanců a principy motivace, - je schopen kontrolovat personální náklady a rozumí ukazatelům personálního controllingu, - umí se orientovat v základních účetních předpisech (zákon o účetnictví, vyhláška pro podnikatele, české účetní standardy), - umí definovat základní účetní kategorie a účetní prvky (vymezení aktiv a pasiv, nákladů a výnosů, princip podvojnosti a souvztažnosti), - umí zaznamenat hospodářské operace v účetních výkazech, - umí sestavit rozvahu, výkaz zisku a ztráty včetně přílohy, - umí posoudit hospodářskou situaci podniku z údajů, které získá v účetnictví.