Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Martin Červenec 2024 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 05. 01. 2024 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod. 1 2 Náplň a průběh praxe. 3 3 Zhodnocení praxe studentem.. 5 4 Závěr 6 Přílohy. 7 1 Úvod Společnost Robert Bosch, spol. s. r. o., je přední mezinárodním dodavatelem technologií a služeb. Činnost Bosch Group se dělí do čtyř obchodních oblastí: Mobility Solutions, Průmslová technika, Spotřební zboží a Energetika a technika budov. Založení firmy se datuje 15. listopadu 1886 v Německém Stuttgartu. V České republice se první pobočka založila roku 1920 v Praze. Momentálně jsou v České republice čtyři výrobní závody a to: v Jihlavě (Bosch Powertrain s. r. o., v Český Budějovicích – Robert Bosch, spol. s. r. o., v Brně – Bosch Rexroth s. r. o a v Krnově – Bosch Termotechnika s. r. o.). Zastupujícím jednatelem pro Bosch v České republice je pan Ing. Milan Šlachta. Datum vzniku a zápisu: 26. dubna 1992 Spisová značka: C 1451/KSCB Krajský soud v Českých Budějovicích Obchodní firma: Robert Bosch, spol. s. r. o. Sídlo: Roberta Bosche 2678, České Budějovice 3, 370 04 České Budějovice Identifikační číslo: 46678735 Právní forma Společnost s. r. o. Předmět podnikání Obráběčství, záměčnictví, nástrojářství, pronájem a půjčování věcí movitých, testování, měření, analýzy a kontroly, poradenská a konzultační činnost, mimoškolní vzdělávání, výroba a prodej dílu pro automobilový průmysl, výroba, opravy, údržba a prodej dalších výrobků, výzkum a vývoj v oblasti automobilového průmyslu, zpracovávání technických návrhů pro automobilový průmysl a související činnost, poskytování software a související činnosti Ve společnosti Robert Bosch v Českých Budějovicích pracuji od roku 2022. Do půlky roku 2023 jsem pracoval na pozici praktikanta na HR oddělení. V průběhu roku 2023 kvůli personálním změnám se uvolnilo místo personálního referenta, kde od půlky roku 2023 pracuji až do současnosti. Personální oddělení se zabývá kompletní správou o příchody a odchody zaměstnanců, jejich vzdělávání. Mé pracoviště je v úseku recruitment teamu a marketing teamu. Mezi další kompetence personálního oddělení spadá starost o kariérní růst zaměstnanců a jejich budoucí posun ve firmě. Dále sem patří vytváření pracovních míst, motivace zaměstnanců, analýzy trhu a správné nastavení marketingového mixu. V neposlední řadě pořádání veřejných akcií pro studenty, kde firma představuje svou vizi a snaží se tak oslovit novou generaci. Snaha o publicitu jednotlivých úkolů napříč firmou. 2 Náplň a průběh praxe Celkově své působení ve firmě bych rád rozdělil do dvou období. Prvně bych rád popsal průběh mého působení na pozici praktikanta na HR oddělení, kde jsem pracoval 8 měsíců. Jako praktikant a brigádník jsem se musel seznámit s působením personálního oddělení ve firmě. Od samého začátku mi byly přiřazeny činnosti spojené s nástupem nových zaměstnanců do firmy. Vytváření jejich osobních složek, zakládání a skenování jejich dokumentů do globálního systému a následná kontrola úplnosti dokumentů. Zakládání složek do archivu společnosti, poté naskenované dokumenty roztřídit do systému SAP podle předem daných norem. Kvůli potřebné snížení kapacit u THP zaměstnanců, jsem začal spolupracovat s recruitment týmem, kde jsem se dostal poprvé do styku s vedením online pohovorů. Po zaučení jsem byl kontaktní osobou pro studenty, kteří se hlásili na pozice praktikantů k nám do společnosti. Bylo za potřebí udělat online pohovor, následně udělat z pohovoru zápis, a odeslat zápis společně s kandidátovo životopise na příslušná oddělení, kde by se i díky kandidátovo zájmům a vzdělání nejvíce hodil. Zajištoval jsem komunikaci, mezi vedoucím pracovníkem oddělením a kandidátem, kde jsme následně domlouvali osobní pohovory. Celý tento proces končil buď předáním nabídky a konstrukcí nástupu kandidáta k nám do firmy, nebo odmítnutím kandidáta. Kontroloval jsem správnost dodaných faktur za služby od personálních agentur a jejich následné rozkontování na příslušná středisku uvnitř společnosti. Kontrola probíhala fyzicky, kdy se museli rovnat odpracované hodiny zaměstnanců s hodinami vyfakturovanými. Pokud došlo k rozdílným výsledkům, tak jsem kontaktoval agentury a společně jsme řešili příčinu této chyby a její napravení, například formou dobropisu. Začátkem roku 2023 mi byl přiřazen úkol sestavení newsletteru za personální oddělení. Díky tomuto jsem se naučil práce ve Photoshopu a ilustrátoru, kde jsem získal potřebné zkušenosti v úpravě fotek. Dostal jsem se tak do úzké spolupráce s naším marketingovým expertem, kde jsme řešili daný předepsaný fond, který je od společnosti daný globálně, a i následné úpravy textů, nebo rozložení obrázků a textu, aby byl co nejvíce zajímavý. Díky dobrému ohlasu na newsletter, jsem se dostal do úzké spolupráce s marketingovým specialistou a společně jsme zařizovali objednání a design marketingových a reprezentativních předmětů společnosti. Poté jsem se účastnil studentských akcií jako byl například veletrh pracovních příležitostí na Západočeské univerzitě v Plzni, kde jsem se snažil navázat aktivní spojení se studenty a představit jim v krátkosti naši firmu a pozvat je na naši akci Bosch Fridays. Bosch Fridays je akce pořádaná Bosche a dochází zde k představení firmy jako celku a poté přiblížení jednotlivých oddělení napříč celým závodem. Od května roku 2023 jsem nastoupil jako personální referent na hlavní pracovní úvazek. Převzal jsem celou agendu náboru agenturních zaměstnanců. Základem mého pracovního vytížení je komunikace s controlingem a logistikou společnosti o formování výrobního plánů na následující období a jeho následná komunikace s vrcholovým vedením závodu. Společně s tím se i pojí komunikace s koordinátory výroby jednotlivých výrobních linek, kde se finálně zavádí personální změny. Na konci každého měsíce je potřeba kontrolovat došlé faktury od personálních agentur a rozúčtovat je na jednotlivá střediska napříč celým závodem, podle počtu přidělených zaměstnanců. Neustále se musí kontrolovat finanční zůstatek na celkovém budgetu, z kterého se platí závazky vůči dodavatelům. Po kontrole se faktury zasílám naskenované a podepsané na hlavní účetní oddělení. Všechny účetní skutečnosti a řeším společně s nákupním střediskem, které se nachází v Maďarsku a Rumunku, proto je potřeba dobrá znalost anglického jazyka. Dále jsem se stal součástí hlavního recruitment týmu, kde řešíme každý 2 dny pohyb na trhu práce a určíme si cíle a na následující schůzce si je zhodnotíme a vyhodnotíme další postup při náborech nových zaměstnanců. Vyhodnocujeme příležitosti a hrozby, které se můžou stát na trhu práce. Tyto skutečnosti analyzujeme a následně si snažíme říci jaký bude náš dopad na následující nábor nového personálu. Při své stávající činnosti náboru nových studentů na praktikantské pozice se pojí i jejich následné hodnocení za jejich roční práci. Pro tuto příležitost připravuji dokumenty, kde každý vedoucí pracovník oddělení svého praktikanta ohodnotí a výsledek je nově navržená částka hodinové mzdy, kterou by si praktikant za své činnosti zasloužil. Stal jsem se členem marketingového týmu pro Českou a Slovenskou republiku, kde společně s marketingových specialistou vytváříme příspěvky na Facebook vedeme podcasty s vybranými zaměstnanci v závodě. Dále na poradách řešíme nové marketingové příležitosti a sestavuje marketingový mix na následující období. Byla mi přiřazena starost o sklad marketingových věcí čili vedu inventuru jednotlivých předmětů ve skladu a koncem každého měsíce si hlídám celkový stav skladu. Díky personálním změnám jsem byl proškolen a zaučen supervisor nad ochranou osobních dat a dodržování zákonu GDPR ve firmě. Při každém nástupu nového zaměstnance potřebuji písemný souhlas o zpracování osobních dat, abych následně mohl zadat do systému potřebné souhlasy. Dále jsem členem týmu, který se snaží co nejvíce zeštíhlit procesy uchovávání dat na oddělení a jejich následná implementace napříč celým oddělením. 3 Zhodnocení praxe studentem Praxi v rámci svého zaměstnání momentálně vykonávám skoro rok a půl. Za tuto dobu jsem se dostal do styku s úkoly různé důležitosti a různého charakteru. Pokud bych mohl zhodnotit opět rozděleně, tak mé první působení jako praktikanta, bych hodnotil velmi pozitivně ukázalo mi to, jak to opravdu chodí na personálním oddělení a že člověk musí mnohdy udělat rozhodnutí, které není většině lidem příjemné. Pomohlo mi to se v sebezdokonalení v komunikaci s lidmi a velké trpělivosti. Vzhledem k tomu, že jsem byl praktikant, neměl jsem zas tak důležité úkoly, ale i tak jsem se snažil je plnit do posledních detailů. Věřím, že i díky tomu jsem se dostal na pozici s hlavním pracovním poměrem. Na pozici personálního referenta se střetávám s velkou sortou lidí z různých sociálních skupin. I díky tomu, se člověk musí umět přizpůsobit, jak v komunikaci, tak ve vystupování. Díky se stále měnícímu trhu se musím umět přizpůsobit modernímu trendu náboru agenturních zaměstnanců a neustále se vzdělávat v nových vydaný zákonem v zákoníku práce. Největší zisk z mého dosavadního zaměstnání cítím, že dokáži včas vycítit problém, který může vzniknout až třeba o tři kroky dále a dokáži ho eliminovat už na samém počátku. 4 Závěr Žádné praktické výstupy jsem nevypracoval. Na všechny dodatečné dotazy mohu odpovědět na obhajobě praxe osobně. Přílohy