Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Regina Pachoňová 2023 Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................4 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................5 2.1 Plánování......................................................................................................................5 2.2 Logistika.......................................................................................................................5 2.3 Účetnictví .....................................................................................................................6 2.4 Personální management ...............................................................................................6 2.5 Finance podniku...........................................................................................................6 2.6 Marketing.....................................................................................................................6 2.7 Strategické řízení..........................................................................................................7 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................8 4 Závěr....................................................................................................................................9 4 1 Úvod Závěrečnou praxi jsem absolvovala ve firmě ZAT a.s., kde jsem zaměstnaná od 1.8.2015. Zpočátku jsem pracovala jako referent výroby přístrojů. Od roku 2019 pracuji jako manažer obchodu a realizace zakázek. Společnost vznikla v roce 1962 jako součást Vývojové základny uranového průmyslu. Zabývala se navrhováním a výrobou automatizačních prostředků a speciálních čidel pro potřeby vývojových činností hornického a strojírenského zaměření. Do roku 1991 byla společnost začleněna do Vývojového závodu uranového průmyslu. Od privatizace v roce 1992 je ZAT samostatnou akciovou společností. V roce 2003 se do společnosti začlenila část společnosti Škoda zabývající se automatizační technikou – Škoda Controls s.r.o. ZAT a.s. je přední dodavatel řídicích a inteligentních systémů pro energetiku a průmysl ve světě. Zaměřuje se na obory s vysokými nároky na bezpečnost a spolehlivost a na technologie vyžadující inovativní a individuální řešení. Má vlastní vývoj, projekci, výrobu, instalaci a servis elektronických zařízení, řídicích systémů a jejich komponent. Působí v oblasti automatizace jaderné i klasické energetiky, průmyslu, drážních systémů a plynárenství. 5 2 Náplň a průběh praxe 2.1 Plánování • Jednou z činností v průběhu praxe bylo zakládání obchodních případů. Pracuji v oddělení zaměřeném na výrobu pro externí zákazníky podle jejich dokumentace. Na základě poptávky je zákazníkovi zaslán návrh ceny a termínu plnění. Pokud zákazník podmínky akceptuje, pošle nákupní objednávku, podle níž je založen nový obchodní případ a je vytvořen požadavek na výrobu. • Jednotlivé obchodní případy jsou přezkoumány a jsou definována případná rizika, která s nimi souvisí. Rizika jsou vyhodnocena a jsou nastavena opatření k jejich eliminaci. Např. jsou s dostatečným časovým předstihem objednány kritické komponenty, popř. se hledá adekvátní náhrada. • Stav materiálu pro výrobní objednávky je průběžně monitorován vzhledem k plánovanému plnění zakázky. V případě hrozby nedodržení termínu z důvodu nedostupnosti materiálu je kontaktován zákazník a proběhne komunikace kvůli možnosti volby náhrady nebo nákupu mimo oficiální distribuci a řešení případného dopadu do ceny výrobku. • Jednou týdně probíhá koordinace termínů výrobních objednávek dle kompletnosti vstupního materiálu, požadavků zákazníka a s ohledem na zajištění plynulé návaznosti výrobního procesu na pracovištích. • Probíhá monitorování realizace výrobních objednávek, komunikace případných změn termínů, komunikace a zapracování změn v dokumentaci v průběhu realizace výrobní objednávky mezi výrobou, nákupním oddělením a zákazníkem. 2.2 Logistika • Podle plánu zakázek je několikrát v týdnu připravena dodávka pro konkrétního externího zákazníka. Je potřeba připravit seznam produktů, množství k dodávce a dokumenty, které jsou zákazníkem požadovány. 6 2.3 Účetnictví • Uzavřené výrobní objednávky jsou kontrolovány z hlediska nákladů a ziskovosti a jsou vystaveny faktury. • V případě vrácení dodaného zboží je vystaven dobropis k vydané faktuře. • Pokud byla na zboří vystavena zálohová faktura, proběhne její zaúčtování. • V rámci práce na předchozí pozici jsem pravidelně připravovala podklady pro zpracování mezd. 2.4 Personální management • V rámci seznámení nových pracovníků s jednotlivými procesy jsem jim představila systém zakládání nových obchodních případů a jejich vedení až po realizaci dodávky. 2.5 Finance podniku • Při zpracování cenové nabídky pro zákazníka probíhá kalkulace nákladů na výrobek podle dokumentace. • Jednotlivé zakázky jsou sledovány a vyhodnocovány z pohledu ziskovosti. • Pravidelně připravuji plán fakturací pro Výkonnou radu 2.6 Marketing • Vytváření cenových nabídek pro zákazníky • Komunikace se zákazníkem, řešení a zapracování změn v dokumentaci a jejich promítnutí do ceny produktu. • Pravidelné koordinační schůzky se zákazníkem kvůli informovanosti o aktuálním stavu zakázek. 7 2.7 Strategické řízení • Pravidelné vnitropodnikové schůzky a koordinace činností k zajištění návaznosti činností v procesu výroby • Efektivní plánování výrobního procesu s cílem překrytí změn na trhu 8 3 Zhodnocení praxe studentem Absolvování odborné praxe mi napomohlo k prohloubení znalostí v oblasti plánování výroby. Pochopila jsem širší souvislosti a provázanosti jednotlivých činností a jejich přesah mezi procesy. Při pravidelných schůzkách se zákazníky jsem si zlepšila komunikační schopnosti. Praxe mi napomohla k získání potřebného nadhledu při plánování a koordinaci termínů zakázek. Odborná praxe pro mě byla přínosem pro zlepšení manažerských dovedností a týmové spolupráce. 9 4 Závěr V průběhu praxe jsem se seznámila se strategickým plánem firmy a zapojila jsem se do procesu plánování výroby. Pro Výkonnou radu jsem připravovala vyhodnocení minulých období a plán fakturací na další období. Pochopila jsem provázanost jednotlivých činností a nutnost týmové spolupráce a koordinace mezi odděleními obchodu, nákupu, plánováním i výroby. Naučila jsem se, jak komunikovat se zákazníky a vést schůzky. Pronikla jsem do problematiky tvorby cen produktů z hlediska ziskovosti a marketingu. Díky zaškolování nových pracovníků jsem získala zkušenosti i v oblasti personálního managementu. Při vystavování faktur, zálohových faktur a dobropisů a kontrole dodržování splatností jsem se seznámila s účetními pravidly. Díky odborné praxi jsem mohla získané teoretické znalosti vyzkoušet a využít v reálném procesu.