Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ustav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Gabriela Kolmanová 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 05. 12. 2023 vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................3 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................5 4 Závěr....................................................................................................................................7 Přílohy.........................................................................................................................................8 1 Úvod 1. Město Třeboň, Palackého nám. 46, 379 01 Třeboň. Město Třeboň jako územně samosprávná jednotka s právní subjektivitou vzniklo nabytím účinnosti zákona ČNR č. 367/1990 Sb., o obcích, ke dni 24. 11. 1990. S účinností od 12. 11. 2000 byl tento zákon nahrazen zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích. Město má postavení právnické osoby, v právních vztazích vystupuje svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Město má vlastní majetek a finanční zdroje, hospodaří s nimi samostatně za podmínek stanovených zvláštními zákony. Samostatně spravuje své záležitosti - v rámci tzv. samostatné působnosti, při jejímž výkonu se řídí zákony a obecně závaznými právními předpisy vydanými ústředními orgány. V této působnosti zajišťuje ve svém územním obvodu hospodářský, sociální a kulturní rozvoj, ochranu a tvorbu zdravého životního prostředí, s výjimkou činností, které jsou zvláštními zákony svěřeny jiným orgánům jako výkon státní správy. Státní správu město vykonává v rozsahu stanoveném zvláštními zákony (dále jen "přenesená působnost"). Městský úřad Třeboň je pověřeným obecním úřadem a zároveň i úřadem obce s rozšířenou působností. Při výkonu přenesené působnosti se město řídí zákony a ostatními obecně závaznými předpisy a v jejich mezích usneseními vlády a směrnicemi ústředních orgánů státní správy. 2. Dřevoprodej a.s., Dřevoobchod s.r.o. - oboje se sídlem Jeronýmova, České Budějovice. Velkoobchodní společnosti se zabývaly obchodem s plošným materiálem LTD, MFP, OSB, kuchyňskými deskami, ABS hranami, HDF, palubkami, lištami, prahy, nábytkovým kováním, vnitřními dveřmi. 3. THU velkoobchod elektro s.r.o, Tovární 9, České Budějovice Velkoobchodní společnost vznikla v roce 1993 jako pobočka německé THU Elektro Technische Handels Union GmbH se sídlem v Můhldorfu (člen skupiny Rexel Germany). Společnost se po celou dobu své existence zabývala nákupem a prodejem elektroinstalačního materiálu, malých a velkých elektrospotřebičů, spotřební elektroniky a příslušenství, svítidel, sdělovací techniky, osvětlovací techniky a svítidel, technických zařízení budov. 4. THU Elektro Technische Handels Union GmbH se sídlem v Můhldorfu, pobočka Pasov. 1 Velkoobchod, s elektroinstalačním materiálem, malými a velkými elektrospotřebiči, spotřební elektronikou a příslušenstvím, sdělovací technikou, osvětlovací technikou a svítidly, technickými zařízeními budov. 2 2 Náplň a průběh praxe Město Třeboň; období: 2003 dosud zpracování účetních dokladů od jejich přijetí až po jejich likvidaci (škartační řízení), vč. zaúčtování: o faktury přijaté o evidence a odepisování DHM, DNM o bankovní výpisy podílení se na zpracování účetní závěrky (výkaz zisků a ztrát, rozvaha, příloha, inventura - inventúrni zpráva, zaúčtování inventurních rozdílů) sledování změn v zákonech, vyhláškách - kompletní zpracování dotací (žádost, vyúčtování, zhodnocení, závěrečná zpráva pro poskytovatele) - podílení se na přípravě rozpočtu na následující rok, střednědobého rozpočtu, následně sledování a kontrola vývoje dodržení rozpočtu spolupráce při procesu výběru, zapracování a adaptace nových zaměstnanců spolupráce při plánování, zajištění a organizaci školení - výběr vhodného a přínosného školení, témat potřebných pro další vzdělávání zpracování statistických výkazů Dřevoprodej a.s., Dřevoobchod s.r.o.; období: 1997-2001 kompletní vedení účetního oddělení - zpracování přiznání k DPH podílení se na zpracování účetní závěrky (výkaz zisků a ztrát, rozvaha, příloha, inventura - inventúrni zpráva, zaúčtování inventurních rozdílů) sledování změn v zákonech, vyhláškách spolupráce při procesu výběru, zapracování a adaptace nových zaměstnanců spolupráce při plánování, zajištění a organizaci školení - výběr vhodného a přínosného školení, témat potřebných pro další vzdělávání - podílení se na přípravě marketingového plánu a způsobů komunikačního mixu, reagování na potřeby zákazníků řízení zásob - objednávání, inventarizace komunikace s odběrateli, obchodními partnery, stanovování prodejní ceny s ohledem na konkurenční postavení podniku a jeho vnitřní zdroje 3 sledování trendů v odvětví a poptávkách po zboží přizpůsobování produktového portfolia na základě marketingového mixu vytváření speciálních akcí na podporu prodeje zboží THU velkoobchod elektro s.r.o.; období: 1994-1996 stejné jako u Dřevoprodej a Dřevoobchod + navíc: evidence zahraničních faktur přijatých + vydaných skladové hospodářství vedení pokladny, styk s bankou zpracování kompletního mzdového účetnictví zpracování účetních dokladů od jejich přijetí až po jejich likvidaci (škartační řízení), vč. zaúčtování: o faktury přijaté o evidence a odepisování DHM, DNM o bankovní výpisy - zpracování účetní závěrky (výkaz zisků a ztrát, rozvaha, příloha, inventura - inventúrni zpráva, zaúčtování inventurních rozdílů) - jednání s daňovými poradci, ve spolupráci s nimi zpracování daňového přiznání PO sledování cash-flow organizace s ohledem na tok finančních zdrojů, jejich plán vyhodnocení možností zhodnocení volných finančních prostředků, zhodnocení rizik podílení se na stanovování podnikové strategie a její realizace sledování personálních, marketingových, investičních a provozních nákladů zpracování statistických výkazů podílení se na tvorbě organizační struktury navrhování obnovovacích a rozvojových investic zjednodušeně počítaných pomocí NPV s ohledem na rizikovost THU-Elektrogrosshandel, Pasov, Německo; období studentských prázdnin 1990 + 1991 1990 - ótýdenní studentská praxe na pozici obchodního referenta, prodejce 1991 - ótýdenní studentská praxe na pozici asistentky sekretářky ředitele 4 3 Zhodnocení praxe studentem Město Třeboň - (od 11/2003 až dosud) - doplnění dosavadních zkušeností z podnikatelské sféry, seznámení s rozpočtovým účetnictvím, nabytí nových znalostí z oblasti veřejné správy a vedení města, obecných znalostí z oblasti zákona o obcích. Nové zkušenosti z oblasti veřejné podpory, dotací, finančních darů, rozšíření znalostí s vnitřními směrnicemi, zaměstnaneckými benefity, tvorby rozpočtu a střednědobého výhledu. Dřevoprodej a.s., Dřevoobchod s.r.o.; období: 1997 - 2001 využití znalostí a zkušeností z předchozí společnosti rozšíření znalostí produktového portfolia jiného sortimentu získání praktických zkušeností z porad větší společnosti upevnění postupů podnikatelského účtování THU velkoobchod elektro s.r.o.: - od 1994 - 1996; rodinná firma, jednatel otec - využity zkušenosti získané při studentské praxi v mateřské společnosti v Německu, zaveden jednotný systém vedení dokumentace a komunikace s odběrateli a dodavateli - největší přínos, zkušenosti z každé oblasti (od mzdového účetnictví zpracovávaného ručně -pouze 6 zaměstnanců, přes skladové hospodářství, komunikaci se zákazníky, obchodními partnery, hlavním dodavatelem - mateřská společnost z Německa, dovoz zboží z Německa v případě urgentní objednávky, komunikace s daňovými poradci, účetní poradkyní, se správnou sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovnou, finančním úřadem, bankami, tvorba podnikových strategií, vytváření speciálních akcí na podporu prodeje zboží tzv. „Hausmese"), sledování konkurenčního okolí, tvorba ceny THU-Elektrogrosshandel, Pasov, Německo; období studentských prázdnin 1990 + 1991 1991: ótýdenní studentská praxe na pozici asistentky sekretářky ředitele pomocná síla hlavní sekretářky společnosti, třídění a zakládání dokumentů, možnost nahlížení do interních dokumentů týkajících se např. přijímání a výběru nových zaměstnanců; seznámení se se systémem zakládání dokumentů v celé společnosti (faktur, objednávek, smluv), spolupráce se všemi odděleními společnosti - vzájemné předávání informací 1990: ótýdenní studentská praxe na pozici obchodního referenta, prodejce 5 seznámení s prostředím prodejního skladu, s postupem obsluhy zákazníků, přípravou zboží formou kompletace dle objednávky, přebírání zpětné vazby od zákazníků a její předávání dodavatelům a výrobcům 6 4 Závěr V rámci svého profesního působení od roku 1994 až dosud v podnikatelské i veřejné sféře mohu konstatovat, že všechna pracovní místa byla přínosná. Nejvíce přínosný vnímám pracovní poměr u společnosti THU velkoobchod elektro, kde byla možnost poznat fungování společnosti jako celku nejen z důvodu působení mého otce na pozici jednatele společnosti. Bylo tedy možné být přítomna u všech jednání, ať se zákazníky, dodavateli, daňovými poradci, tak se zaměstnanci. Společně s managementem společnosti se nastavovaly podnikové strategie, cenotvorba, společně probíhalo mapování konkurence v rámci okolního prostředí. Pracovní náplň mnohostranná, náročná, ale zajímavá a pro další profesní kariéru skutečně přínosná. Ve společnosti Dřevoprodej a.s. a Dřevoobchod s.r.o. v rámci zastávané pozice došlo k upevnění dosavadních zkušeností a znalostí v širším pracovním týmu a pod vedením zkušenějších a profesně starších zaměstnanců. Město Třeboň jako můj poslední zaměstnavatel od roku 2003 dosud mi stále přináší nové poznatky, výzvy, vědomosti, možnosti dalšího zdokonalování a poznávání fungování úřadu v rámci veřejné správy. Bylo zajímavé počáteční srovnání rozdílů působení v soukromé a ve veřejné sféře. Styl práce a přístup mnohých úředníků byl pro mne velkým překvapením především v přístupu ke klientům. Soukromá sféra reaguje téměř ihned na potřeby zákazníků, ale veřejný sektor má podstatně delší lhůty na vyřízení. Každé vedení města má své představy o fungování města a také používá jiné strategie. Jedná se o úplně jiný systém fungování, kterému bylo zapotřebí se přizpůsobit. Rozpočtové účetnictví je v mnohém odlišné od podnikatelského. 7