Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Nicola Gennertová 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 27. 11. 2023 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 1.1 Finanční účetnictví.......................................................................................................2 1.2 Strategické řízení..........................................................................................................2 1.3 Finance podniku ...........................................................................................................3 1.4 Marketing .....................................................................................................................3 1.5 Personální management ...............................................................................................3 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................5 4 Závěr....................................................................................................................................6 Přílohy.........................................................................................................................................7 1 1 Úvod Společnost HAUSER CZ, s.r.o. sídlí 7 km od Plzně, konkrétně ve Vejprnicích. Od roku 2019 má firma novou výrobní halu, která je střediskem pro řízení celého chodu firmy a nachází se v Heřmanově Huti, kde jsem roku 2019 začala pracovat na HPP a následně od 2022 doposud na DPP. Společnost HAUSER CZ s.r.o. je nástupnická organizace, která vznikla expanzí a rozšířením činnosti podnikání fyzické osoby. Začátky organizace sahají do roku 1998, v počátku se společnost zabývala zprostředkovatelskou činností ve strojírenském a chemickém průmyslu, již v roce 1999 zahájila vlastní výrobu, v té době firma měla pouze dva zaměstnance. S postupem času společnost rozšířila svou působnost a nyní zaměstnává více jak 30 zaměstnanců. HAUSER CZ, s.r.o. se specializuje na kovovýrobu, práškové lakování a CNC tváření plechu, a to při výrobě kompletních výrobků, součástek nebo polotovarů. Zaměřujeme se především na zakázkovou výrobu, a to pro naše stálé a významné zákazníky. Mezi tyto odběratele patří renomované společnosti, jako jsou BEDNAR FMT s.r.o., BIOMAC s.r.o., JK Machinery a.s., AGROING BRNO s.r.o. nebo VLČEK SOLUTION s.r.o. Díky poloze firmy poblíž německých hranic navazuje také spolupráci s významnými německými odběrateli, mezi něž patří například Grammer AG, Weinzierl GmbH nebo IMG GmbH. Tato strategická poloha umožňuje společnosti efektivní a rozsáhlou spolupráci s klíčovými partnery v oboru. Struktura firmy se skládá z vedení podniku a několika výrobních středisek, mezi která patří prášková lakovna, kovovýroba, CNC obrábění a montáž. Každá z těchto středisek má průměrně 6-8 zaměstnanců, přičemž v jejich čele stojí mistr výroby. Tito mistři výroby jsou klíčovým spojením mezi pracovníky a vedením firmy, přenášejí informace z vedení svým týmům a zároveň zprostředkovávají zpětnou vazbu od pracovníků zpět k vedení. Obrázek 1 - Logo společnosti HAUSER CZ s.r.o. Obrázek 2 - Výrobní hala v Heřmanově Huti 2 2 Náplň a průběh praxe Můj hlavní pracovní poměr ve společnosti HAUSER CZ, s.r.o. započal dne 2. prosince 2019 a trval do 30. září 2022. Od 1. října 2022 pokračuji ve společnosti na základě dohody o pracovní činnosti. Mé pracovní aktivity se převážně zaměřují na program PREMIER, což je informační a účetní systém, využívaný v podniku k vytváření nezbytných podkladů. Kromě práce s programem PREMIER se věnuji širokému spektru úkolů, zahrnujících veškerou administrativu, komunikaci s odběrateli a dodavateli, personální činnosti a marketing, především na propagaci společnosti. 1.1 Finanční účetnictví Má pracovní náplň spočívá v přípravě, kontrole veškerých podkladů a následné účtování v programu PREMIER veškerých účetních případů. Dále zadávání přijatých a vydaných faktur do účetního programu (viz. příloha 1 a 2), kontrola faktur a jejich zápis do knih a následná archivace. V podniku řeším skladové zásoby, vytvářím skladové karty a příjemky materiálu, opět v programu PREMIER (viz. příloha 3 a 4). Zásoby materiálu se odvíjí podle konkrétních zakázek a velmi často je potřebný materiál objednávaný až v případě přijetí zakázky. V tomto případě má firma několik dodavatelů, s kterými spolupracuje. Komunikuji s dodavateli telefonicky nebo emailem, vytvářím poptávky na potřebný materiál. Hodnotím nabídky od veškerých dodavatelů pro výběr správného dodavatele, kde se zohledňuje především cena, dodání, vztah s dodavatelem a poprodejní služby (reklamace). Následně tvořím objednávky na potřebný materiál. Stejně tak přijímám poptávky od zákazníků a zpracovávám cenové nabídky. Pokud zákazník zboží objedná, přijatou objednávku zapíšu do systému. V systému PREMIER tvořím také cestovní příkazy, které se vystavují na základě servisních výjezdů, montáží, obchodních jednání apod. (viz. příloha 5). Dále také kontroluji nákupy na náhradní plnění, které firma využívá. 1.2 Strategické řízení Připravuji podklady na hromadné porady ve společnosti, které spočívají v řešení krátkodobých a dlouhodobých cílů v podniku. Společnost si především zakládá na zakázkovou výrobu, a tak se veškeré zakázky evidují do systému PREMIER tak, aby obsahovaly veškeré náležitosti. Zkompletované zakázky se následně přiřadí k příslušnému středisku. 3 1.3 Finance podniku Mám možnost být součástí při zhodnocování hospodářské situace společnosti a příprav postupů strategického řízení společnosti. Také jsem přítomna, pokud se jedná o rozhodování investic společnosti – např. rozhodnutí investice do fotovoltaiky. Zde se vyhodnocují rizika a přínosy dané investice, rozpočítání výše dotace a zhodnocení výběru dodavatele. Firma očekává návratnost investice do 3–4 let. Z každoročních výsledků je zřejmé, že se firma každým rokem více rozrůstá. Ve společnosti řeším odběratelské upomínky a zároveň i kontroluji úhrady dodavatelských faktur. Pokud se odběrateli blíží splatnost faktury, a nebo už je faktura po splatnosti vytvořím a zašlu upomínku. Dále mám na starost import a export bankovních příkazů a následné natažení do systému. Kontroluji bankovní účty společnosti, stálých platebních příkazů, splátek a úroků. 1.4 Marketing Společnost nejčastěji využívá formu direct marketingu, kdy dochází k přímému kontaktu se zákazníkem. Podnik si s potenciálním zákazníkem sjedná schůzku, na které se domluví veškeré podmínky, popřípadě se vytvoří nabídka. Noví potenciální zákazníci se o společnosti dozvídají především na základě doporučení od stávajících odběratelů. Ceny jsou tvořeny na základě přirážek, loajální zákazníci mají ceny vždy výhodnější. Společnost využívá reklamu pouze v zemědělském časopise AGROSPOJ, tvorbu reklamy si časopis tvoří sám, chce znát pouze veškeré náležitosti, které chce společnost v reklamě zmínit, případně fotografie. Společnost se také účastní zemědělského veletrhu TECHAGRO v Brně, který je nyní v plánu na rok 2024. Společně s tímto veletrhem firma vytváří reklamní předměty a letáky pro veřejnost a nové potenciální zákazníky (viz. příloha 6). 1.5 Personální management V personální činnosti každý měsíc připravuji podklady pro mzdy na základě papírové a elektronické docházky. Na základě počtu odpracovaných hodin a přesčasů se zaměstnancům tvoří návrh na odměnu v daném měsíci. Pokud firma potřebuje nového zaměstnance využívá tvorbu inzerátu prostřednictvím Úřadu práce, zde vyplním vše potřebné pro danou pracovní pozici a Úřad práce ho zveřejní. Při obdržení životopisů, uchazeče procházím, třídím a následně jsem u probíhajícího pohovoru. Součástí mé praxe bylo i výběrové řízení nového zaměstnance na pozici montážního dělníka (viz. příloha 7). Měla jsem možnost podílet se na 4 tvorbě inzerátu s nabídkou volného pracovního místa prostřednictvím Úřadu práce. Dále jsem se účastnila třídění životopisů uchazečů a následně i probíhajícího pohovoru. Kontroluji a zajišťuji školení pro zaměstnance a také informuji o nových trendech na trhu, které by mohl podnik využít. 5 3 Zhodnocení praxe studentem Práce ve společnosti HAUSER CZ s.r.o. mě naplňuje a velmi baví. Mám privilegium být aktivně zapojena do chodu celého podniku, což považuji za klíčový prvek pro praktické získání zkušeností a pro osobní rozvoj. Společnost mi poskytuje příležitost uplatnit mé teoretické znalosti v praxi v několika oblastech. V průběhu mého působení zde jsem měla možnost spolupracovat s kolegy a vedením, kteří byli v mých počátcích mimořádně nápomocní a ochotní vysvětlit mi principy souvisejících úkolů. Tato podpora se mě netýkala pouze v úvodní fázi, ale trvá dodnes. V současné době mám optimistický pohled ohledně mé budoucnosti ve společnosti a jsem vděčná za možnost být její součástí. Mé zaměstnání mě plně uspokojuje, protože mi umožňuje neustále se rozvíjet a zlepšovat se ve všech oblastech. Společnost HAUSER CZ s.r.o. mi nabízí prostor pro osobní a profesní růst, což považuji za velkou výhodu. 6 4 Závěr Na závěr bych ráda vyjádřila vděk svému zaměstnavateli, jednateli společnosti HAUSER CZ s.r.o., za příležitost být aktivním členem v růstu firmy a podílet se na celkovém fungování. Oceňuji, že mi je umožněno nahlížet do všech oblastí společnosti a aktivně se zapojit do procesů finančního účetnictví, správy financí, strategického řízení, personálního managementu a marketingu. Díky mému zaměstnání jsem si uvědomila značné rozdíly mezi teoretickými a praktickými znalostmi. Tato pracovní zkušenost mi poskytuje cenný pohled na fungování firemního prostředí a rozšiřuje mé kompetence v různých oblastech podnikání. 7 Přílohy Příloha 1: Přijatá faktura v systému PREMIER 8 Příloha 2: Vydaná faktura v systému PREMIER 9 Příloha 3: Příjemka v systému PREMIER 10 Příloha 4: Seznam skladových karet plechů v systému 11 Příloha 5: Vystavený cestovní příkaz zaměstnanci v systému 12 Příloha 6: Ukázka propagačního materiálu na veletrh TECHAGRO 13 Příloha 7: Inzerát volné pracovní pozice na Úřad práce