Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Bc. Podniková ekonomika Závěrečná zpráva o průběhu semestrální praxe Tereza Slaninová Rok 2023 Prohlášení Prohlašuji, že jsem závěrečnou zprávu o průběhu semestrální praxe vypracoval/a samostatně a že údaje zde uvedené jsou pravdivé. V Českých Budějovicích, dne: 29. 11. 2023 …………………………………………………… vlastnoruční podpis Obsah 1 Úvod ....................................................................................................................................1 2 Náplň a průběh praxe...........................................................................................................2 1.1 Znalost zákonných povinností firmy............................................................................2 1.2 Znalost účetnictví.........................................................................................................2 1.3 Marketing.....................................................................................................................2 1.4 Procesní management...................................................................................................3 1.5 Logistika.......................................................................................................................3 1.6 Plánování......................................................................................................................3 1.7 Personální činnost ........................................................................................................3 1.8 Řízení ...........................................................................................................................3 3 Zhodnocení praxe studentem...............................................................................................4 4 Závěr....................................................................................................................................5 Přílohy.........................................................................................................................................6 1 1 Úvod Firma Goodsale.cz ve které figuruji jako majitel vznikla v roce 2014. Je to rodinná firma zabývající se prodejem mobilních telefonů, příslušenstvím a prodejem náhradních dílů pro servis mobilních telefonů. Od roku 2010 jsme s manželem provozovali kamenný obchod v Táboře zabývající se stejným oborem. Logickým dalším krokem v té době bylo založení a zprovoznění e-shopu a možnost rozšířit svou klientelu po celé České Republice, proto jsem založila v roce 2014 svůj e-shop Goodsale.cz. V té době jsme si rozdělili naše funkce. Manžel se dodnes stará o kamenný obchod v Táboře a já spravuji chod e-shopu. Obě firmy jsou samostatné a mají své účetnictví. Příští rok bude firma na trhu 10 let. Postupným zvyšováním objednávek si provoz žádal mnoho nových inovací. Stejně tak je v tomto oboru velmi důležité sledovat trendy v internetovém světě a držet tempo. O to se snažíme a zatím se nám daří. Celých chod e-shopu zaštiťují 3 pracovníci. 2 2 Náplň a průběh praxe 1.1 Znalost zákonných povinností firmy Jako v každé jiné firmě musím stále sledovat a dodržovat, co z hlediska zákona jsme za firmu povinni hlásit, sdělovat, archivovat či dodržovat. V mé pracovní náplni je komunikovat s úřady jako je např. Živnostenský úřad, Finanční úřad, Okresní správa sociálního zabezpečení, zdravotní pojišťovny, Česká obchodní inspekce a další. 1.2 Znalost účetnictví Účetnictví zpracovávám každý měsíc. Jsme měsíční plátci DPH. Používáme ekonomický program Ekonom. V minulosti jsme měli program Pohoda, ale ten zcela nevyhovoval našim potřebám, a tak jsme ekonomický systém změnili. Ve své praxi zpracovávám a vystavuji následující účetní doklady a formuláře:  Faktura přijatá  Faktura vydaná  Dobropisy – přijaté i vydané  Příjemka  Výdejka  Zápočty  Objednávky  Bankovní výpisy  Reklamační formuláře  Každý měsíc podávám daňové přiznání k DPH  Kontrolní hlášení 1.3 Marketing Pro zviditelnění a správný chod e-shopu je marketing velmi důležitý. Mezi další náplně mé práce patří:  Správa internetových srovnávačů cen – Zboží, Heureka - Zahrnuje práci od vytvoření a správného nastavení samotného účtu. Sledování funkčnosti a správné nastavení ceny prokliků. Správa uživatelských recenzí a zpětná vazba na ně. Reporty o cenách konkurence.  Reklama a kampaně – Facebook, Instagram - Tvorba, správa reklam a kampaní na sociálních sítích. Spolupráce s reklamní agenturou, sledování trendů, tématická reklama (svátky). Viz příloha č. 1 a 2. 3  Partnerské spolupráce – Youtube, partnerské e-shopy - Spolupráce s influencery a ostatní spolupráce přes partnerské e-shopy.  Vyhodnocovat funkčnost kampaní a plánovat další  Sledovat konkurenci a být otevřen novým inovacím 1.4 Procesní management Vymýšlení a aplikace co nejvíce efektivních procesů do provozu, které usnadní a zjednoduší plynulý chod firmy. Využívat technické manažerské dovednosti.  Automatizace procesů – například „xml feed“  Technické inovace – čárové kódy, čtečky čárových kódu a další.  Pracovní postupy pro určité pracovní činnosti – eliminace lidského pochybení. 1.5 Logistika Koordinace a automatizace chodu ve firmě. Plynulé naskladňování a vyskladňování je velmi důležité pro rychlé odbavování nových objednávek. Využíváme i čím dál tím oblíbenější dropshipping pro zboží, které není momentálně skladem, ale je skladem u dodavatele. Jednání s dodavateli přepravních služeb. Správné nastavení časů pro návoz zásilek a následného vyzvedávání zásilek - expedice. Jednání o ceně za poskytované služby. 1.6 Plánování Zhodnocování hospodářských výsledků a tvoření plánů pro další roky. Cílem je každý rok zvyšovat zisk a objem objednávek. Tvoření grafů a analýz – například SWOT analýza (identifikovat silné a slabé stránky). 1.7 Personální činnost Výběrová řízení, motivace zaměstnanců, odměňování, zákonné povinnosti vůči zaměstnancům. 1.8 Řízení Rozhodovací schopnost, koordinace činností, inovace, aplikace nových procesů do provozu, řízení lidí, vzdělávání se v oboru, vyjednávání s dodavateli, marketing, správný chod celé firmy. 4 3 Zhodnocení praxe studentem Práce ve vlastní firmě mi dala mnoho dovedností a naučila mě samostatnosti. Je to práce velmi pestrá, rozhodně bych jí neřadila mezi stereotypní. Každý měsíc je něco nového, co je potřeba vyřešit. Jsem neskutečně vděčná, že můj podnikatelský záměr vyšel a mohu dodnes pracovat na svých projektech. Ne vždy se vše podaří, ale právě i tyto nezdary jsou důležité pro další růst a moji cestu v podnikání. Práce mě i po skoro 10 letech baví a dělám jí opravdu ráda. V tomto oboru je vždy na čem pracovat, co zlepšovat a poznávat nové technologie či pracovní postupy. Elektronika a internetový obchod je velice rychle se vyvíjející obor a nutí mě stále se učit novým věcem, což mi naprosto vyhovuje. Do školy VŠTE v Českých Budějovicích jsem se přihlásila i proto, abych se naučila nové věci, postupy či marketingové tipy, které bych mohla aplikovat na svůj obchod. 5 4 Závěr Díky své práci mám možnost setkávat se s obory jako je: účetnictví, personalistika, marketing, procesní management, skladové hospodářství, finance a další. Firmu jsem zakládala ve svých 30 letech, kdy jsem před tím pracovala jako zákaznický kvalitář v automobilovém průmyslu. Práce se zákazníkem mě vždy bavila, a proto jsem hledala něco, kde využiji své komunikativní schopnosti a budu se moci více sama realizovat. Obor byl však pro mě úplně nový a tak jsem se musela všem věcem učit a sama si na vše přijít. To dnes zhodnocuji jako jednu z nejlepších praxí, kterou jsem kdy dostala. Tato samostatnost a nutnost něco zvládnout bez pomoci mi dala bezpochyby nejvíce a tvořila postupně mou profesní osobnost. Dnes vím, že nic není nemožné a vše se dá zvládnout, jen to chce čas, píli a trpělivost. Doufám, že já i firma se budeme nadále vyvíjet a půjdeme správnou cestou. 6 Přílohy Příloha 1: Reklamní banner - obecný 7 Příloha 2: Reklamní banner – vánoční